Annons:
Läst 2388 ggr
solarcarl
5/4/09, 6:39 PM

Oxens energier och Wesak

När Wesak infaller är solen i Oxens tecken i april-maj. Fullmånen i Oxen är den 8-9 maj i år 2009, men även två dagar innan och två dagar efter pågår detta speciella energiarbete över hela vår planet.

Oxen står för att förankra de högre energierna djupt in i jorden (in i den fysiska kroppen, genom etern), och för upplysning genom ljuset.

I Oxens panna lyser den energi fram som lyser upp Vägen, som också banar väg för ljuset.

Om ditt öga är ett…

Oxen plöjer jorden genom sin enträgna, envisa, men starka drivkraft. Det är därför ”begären” är centrala under Oxens inflytande. De lägre begären fokuserar på materiell vinning, på njutningslystnad, men de högre begären söker ljuset, upplysning. Därav oxens symbol med panncentrat som fokuseringspunkt, som lyser upp vägen och skapar riktning som hålls koncentrerat, vad som än händer.

Den tibetanske Mästaren DK berättar om hur de intressanta orden från Kristus ”Om ditt öga är ett, kommer hela din kropp vara full av ljus” har sin grund i det själsliga skapandets process (Vit magi, Alice Bailey, s. 444).

Dessa ord rymmer också en stor innebörd i Oxens energier, som jag förstår det. De anspelar på panncentrat som till sist kommer att styras av själen, och då skapa på ett helt nytt sätt.

Vägen dit går inte genom att stoppa begären genom t ex undanträngande eller fientlighet. Inte heller att försöka aktivera panncentrat i sig. Istället lär vi oss genom att rena våra höljen, men också rikta våra begär. Vi lär oss om begären genom att ta upp deras tankebyggnader i ljuset. Vi riktar vår tanke in i ljuset och länkar oss samman med vårt högre sinne, med själens visdom.

Då inser vi så småningom att vi inte är våra personliga begär, dessa former för skapande som vi fäst oss vid så starkt. Istället blir vi alltmer fria att förstå innebörden av de mer omfattande skapandelagarna.

Vi får också den viktiga informationen av DK att Oxens energier överlag i vår tid påverkar stora skeden i hela vår värld. Av den anledningen, men också för att Oxen har sin grund i Viljans gudomliga energi egentligen (begäret uppgår i högre vilja på sikt), är det extra gynnsamt att vi ägnar oss vår både inre och yttre planering under den här fasen.

Läs också inlägget här ”Wesakhögtiden; Buddhas fullmåne” om du vill.

För dig som är intresserad, läs mer på http://nyatiden.blogspot.com/

Även boken ”En avhandling om esoterisk astrologi”, Alice A. Bailey.

Annons:
szirius
5/4/09, 8:58 PM
#1

Tack för information!GladAlltid intressant att veta vilka energier det är man upplever och hur man kan försöka rikta denFlört

amier
5/4/09, 11:17 PM
#2

Säger detsamma. Just nu plöjs jag ner på olika sätt. Är mycket i jorden med händerna, Och däremellan i sängen och trycks ner, och försvinner långa stunder. Kanske för att Oxen gör sitt jobb.

Tack för upplysningen.

amier

solarcarl
5/4/09, 11:35 PM
#3

Tack för respons!

Ja dessa energier kan verkligen kännas som att vi "trycks ner"! Och i andra stunden höjs upp! Verkligen sant att vi får "jobba" genom omvandling på olika sätt, både nedåt o uppåt.

Om någon undrar över hur en Wesak meditation kan gå till, kan ni kika på tråden på Existens där någon undrade. Eller säg till här kan jag lägga ut. DEt är en väldigt enkel översikt och kan behövas mer träning förstås om man är ovan, men ger iaf en sorts bild, koppling…

Eremitha
5/9/09, 10:56 AM
#4

Lyfter även denna högaktuella tråd.

Fair Winds and Following Seas!

solarcarl
5/9/09, 2:52 PM
#5

Ja, bra Eremitha! Hur har du o andra upplevt Wesak hittills?

Jag tycker energin har varit väldigt intensiv o kraftfull. Den både "plöjde" och var upplyftande som jag uppl det. Sedan skedde någon förändring igår em. då var det som jag "landade" mer igen, blev mer grundad. Inte för att jag var ute o flög innan men var mer inne i det högre och absorberad, verkade med energin.

Idag på själva Wesak-fullmånen tycker jag det känns lugnt o behagligt och samtidigt mkt inspiration, glädje och kraft. vi har mediterat här med olika inlänkningar och tycker det var starkt. 

Med mkt kärlek och glädje till alla Glad

Eremitha
5/9/09, 4:57 PM
#6

Tack för delandet, solarcarl!

Igår morse vaknade jag vid halv fyra, låg sedan vaken till halv fem i ett mycket behagligt tillstånd där tankar och insikter liksom "presenterades" mig. Somnade om, och förstod inte förrän senare under dagen att det måste ha varit den öppna instrålningen som inverkade på mig, och öppnade kanalen mellan min själ och min tanke så att jag kunde ta emot det som förmedlades.

Igår kväll drogs jag in i en känslomässig turbulens utan dess like. Som en tornado i hjärtchakrat.

Och idag deltar jag i en global meditation som också känns oerhört kraftfull. Varje tanke, varje visualisering, manifesteras momentant och tydligt i någon av kropparna. Ljus, Kärlek och Kraft flödar som andetag.

Går igenom den här processen med både glädje och nyfikenhet. Nätet över Jorden, med små lysande punkter för varje mediterande/bedjande människa, är starkt.Det turbulenta inom mig består men har ändrat karaktär. Det leder någonstans …

I kärlek!

Fair Winds and Following Seas!

Annons:
Blissis
5/9/09, 5:19 PM
#7

Jag har haft intensiva levande drömmar de sista nätterna och gjorde en viktig insikt imorse angående en känsla som jag burit med mig ett tag och som inte velat släppa sitt grepp om mig. När jag förstod att den hade sitt ursprung i en självisk önskan så rann den bara av mig på ett ögonblick när jag insåg det och ändrade attityd till en osjälvisk sådan utan önskan om personlig vinning. Glad

Annars har energierna bara känts lätta och upplyftande Glad Klara och lätt att stå över saker och situationer och inte gå in i dem med någon negativ approach.

Rosan
5/9/09, 9:22 PM
#8

Jag tycker det har varit lite upp och ner. Först kändes det som porlande klart ljus och sen lite deppigt Obestämd

szirius
5/10/09, 9:41 PM
#9

idag har jag haft en riktigt tung dag….inre rastlöshet, nån slags oro och svårt att koncentrera mig.Igårkväll var jag så trött på ett sätt det var länge sedan jag mindes.Jag kunde inte hålla en tanke ut, utan den försvann hela tiden…väldigt underlig känsla…som att jag var hög på något…jag gav helt upp och låg i flera timmar o bara flöt omkring i nån konstig värld där det inte fanns nån logik alls…Obestämd

Lynxx
5/10/09, 10:45 PM
#10

#9 - Då e vi två. Obestämd

Som klen & sjuker redan innan ere ingen höjdare att bli ännu mosigare i kolan. Halvsover även som vaken. Helt viljelös & omotiverad. Ingen livsgnista.

/L

Eremitha
5/10/09, 11:13 PM
#11

Jag har liknande beskrivningar som #9 och #10.
Har inte känt/mått så sedan jag var som sjukast i hypothyreos eller som mest utbränd och deprimerad. Det vill säga virrig, trött, håglös, ångestfylld, irriterad, tungsint. Och det är flera år sedan!

Detta har smugit sig på de senaste dagarna men blev tydligt igår och är väldigt starkt idag. Får se vart det leder.

Fair Winds and Following Seas!

[Mariann]
5/11/09, 9:02 AM
#12

Wesak ruskar upp i det mentala och då kan mycket komma upp inom oss, den går ju kollektivt och de av oss som också har dedikerat sig till ett djupt ljusarbete som skulle kunna kallas för korsfästelse, de är med att rensa kollektivt och isynnerhet vid dessa fullmånar och andra kolektiva händelser.

För mig hjälper det att vara med i strömmen, att mer fokusera på att vara en utströmmare och se att mänskligheten bär på samma smärta och jag vill lindra den genom att vara en del av denna wesakström och förmedla den ut i mänskligheten.

Jag upplever att vad jag än är i avhjälps det med ett större fokus på jorden och mänskligheten, att vara en utsrömmare helt enkelt.

Nu var ju jag också med i wesaktjänsten i går kl 12 via webben och den gick djupt in i just det och sedan var den otroligt upplyftande, vilket wesak faktiskt också är!

Ljusarbete:

Välj att gå in i wesaks upplyftande illuminerande ljus och var en utströmmare för det!
Öppna dina tankar för universum tankar, låt mänsklighetens tankesinne öppnas för Universum tankesinne!
Vandra runt på mentalplanet och sprid wesaks illuminerande upplyftande ljus!

Eremitha
5/11/09, 10:49 AM
#13

Tack, Mariann!

Den aspekten ger en annan och mer meningsfull dimension åt tillståndet, även om det härrör från mig själv och måste arbetas med utifrån det. Genom rening av emotionalkroppen, balansering och så vidare.

De globala meditationer jag deltagit i under helgen har varit mycket kraftfulla, mycket öppna för den inströmmande energin. Inte konstigt att det kan bli turbulens. Det känns gott att veta att man kan vara en utsrålande punkt, även om det är oreda inuti.

Ljus, Kärlek och Kraft i ett flöde till alla på Jorden!

Fair Winds and Following Seas!

Annons:
Andriel
5/11/09, 7:01 PM
#14

Jag måste säga att jag har under de senaste dagarna framförallt har upplevt inre klarhet och beslutsamhet. De frågor som jag brottats med och som jag inte riktigt vetat hur jag ska hantera, står plötsligt klara och färdiga för mig att agera i. Beslutsamheten är totalt ångestbefriad eftersom prioriteringarna är klara i mitt inre. Min själ har dikterat villkoren och min personlighet har accepterat. Ingenting underordnat eller rädslobaserat har ngt inflytande. Det har skett och kulminerat under helgen. Har det med 1:a strråleinfluensen under Wesak att göra kanske? Ödmjuk undran.

solarcarl
5/11/09, 10:41 PM
#15

En fint tråd, tack alla som är med ! Det låter som det händer mkt för oss alla! Grupparbete, inlänkning för många låter det som -positivt!

och visst är det så att Wesak kan skaka om oss, på många nivåer, även känslomässigt kan vi bli berörda förstås, det är naturligt o inte farligt som jag ser det. Det mentala är ofta kopplat till det emotionella hos de flesta av oss ändå, så det blir nog inte bara i själv tanken. 

# 13 Va spännande!

#14 Det låter underbart! Ja det här med beslutsamhet o riktning och val etc tycks vara et viktigt fokus denna period. DEt hörde vi hos många i helgen också när vi hade SoulWork kurs. Intressant. 

När det gäller första str influens som du tog upp, så sägs det ju att den är tydligt med under Wesak, både genom Oxens koppling till Vulcanus (dold planet med 1 str grund) och också med Stora Karlavagnen på en ännu högre nivå om jag inte minns fel. Samtidigt är det också Buddhas Visdomsenergi som numerockså utgår från genom Shamballa och därmed 1str.

Detta första str uttryck är ju ännu så dolt för oss, men det lilla jag förstått är att denna aspekt ökar stadigt i vår tid. Ofta är denna energi direkt renande, vägledande genom "syftets inkoppling" och banar nya vägar (inte minst i våra höljen) genom energin.

Detta blir för de flesta av oss så nedtransformerat förstås, men vi kan nog uppleva det gruppmässigt o påverkas även individuellt genom vår själsinkoppl. Jag tror som sagt denna period överlag kan skapa ny eller mer tydlig "riktning". Det har med "oxens öga" att göra, som sagt - som ju också är vårt eget jags högre inkoppling på en nivå (Jaget som sitter på sin "tron", dvs behärskar personligheten, lägre centran)  

Har själv uppl mkt klarhet dessa dagar. Också mkt glädje o "feststämning". På själva Wesak blåste en så speciell vind uppl jag o min fru. Den var så vacker, fylld av hopp, mildhet och samtidigt bestämdhet. Solen och vinden lekte i vårt hår.

Energin var densamma, både hög och samtidigt så utbredd, vidsynt. Detta "kosmiska" tålamod, denna underbara sötma av enhet och enkelhet, styrka och kontakt i allt (känner igen just det här "förankrade utbredda" från andra Wesak-"Buddha energin").

szirius
5/11/09, 11:26 PM
#16

intressant att få läsa och lära sig mer kring detta spännande ämne, tack för det alla som bidrar! Glad

Jo, beslutsamhet har jag också känt( känner, den formar sig alltmer) , men dock inte ångestbefriat - mitt ego gör motstånd mot förändringar ännuFlört. Men när jag läser Andriels ord #14 får jag en insikt att så ligger det till för mig också, att  en fråga som jag innan inte vetat hur jag ska ställa mig, det har jag dessa dagar insett vad jag behöver göra! Så tack för att det blev mer klart iom speglingen från dina ord.

Jag känner tydligt tryck och värme i hjärtat - vilket kan vara positivt och negativt beroende på hur man tolkar det, hahaTungan ute.En massa känslor helt enkelt.

Eremitha
5/12/09, 11:09 AM
#17

Liten uppföljning från mig också: Efter att fredag, lördag och söndag ha känt mig oförklarligt tyngd och ångestfylld, släppte detta tillstånd plötsligt mitt på dagen igår, måndag! Inom en timme var jag tillbaka till mitt vanliga jag - lycklig, harmonisk, med tillförsikt och glädje i både varande och görande.

Detta bekräftade min misstanke att måendet hade med inströmningen under Wesakmånen att göra.

Jag fick god hjälp att uthärda det hela genom att läsa #12, vilket fick mig att kunna lita till att jag trots mitt eget inskränkta upplevande kunde vara ett redskap för energigenomstrålningen. Samtidigt som jag förstår att de negativa känslouttrycken också måste bottna i mitt eget, det som finns kvar av tyngd och lägre ego att arbeta med. Kanske denna "turbodepression" verkade som en intensivkur.

Det var en värdefull erfarenhet.

Tack för givande kommentarer och med - delanden här i tråden och även i andra anknytande!

Fair Winds and Following Seas!

Upp till toppen
Annons: