Annons:
Läst 3186 ggr
solarcarl
2009-05-04 18:30

Wesakhögtiden; Buddhas fullmåne i Oxen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

 Buddhas fullmåne i Oxen 7-9-11 maj 2009

Tre stora andliga högtider tar plats varje år på våren. Dessa högtider är egentligen energiaktiveringar för hela vår mänsklighet, men överlag för allt liv på vår planet.

Först sker detta vid Påsken (mars-april) som ibland kallas för ”Shamballas högtid” också. Sedan under Wesakhögtiden (apr-maj), Buddhas födelse och upplysning. Och därefter den högtid (maj-juni), som kallas Den goda viljans högtid, eller ”Kristus´ fullmåne”.

Dessa tre perioder med sin respektive fullmåne markerar och kanaliserar årets starkaste och mest omfattande andliga händelser på ett globalt plan.

Wesak är den fullmånehögtid som speciellt har bearbetats av Hierarkin (Mästarna) för att bli en på sikt allt mer expanderande länk mellan högre världar och mänskligheten. Detta har inneburit att energikanalen nu hålls öppen under hela 5 dagar för denna kontakt och överföring.

Det är något som är viktigt att vara medveten om och också sprida till andra ljusbärare/intresserade. Själva fullmånedagen är den 9 maj (2009), men två dagar innan och två dagar efter är också del av denna omfattande globala process. Under dessa fem dagar “står dörren öppen”. Detta sker då förstås genom själskontakten (”högre jaget”), inte genom personlig kontakt.

Wesak är som de flesta vet idag, Buddha Gautamas högtid. Traditionellt bland många buddhister firar man denna dag för att minnas och uppleva Buddhas födelse och upplysning, ibland också hans död (alla i maj).

Att det är i just maj är ingen slump, eftersom Buddha verkade främst genom Oxens energier, men också att månaden majs innebörd är kopplat till “att se igenom Maya”, dvs den fysiska verklighetens illusion.

Detta samtidigt som hans moder sägs ha hetat just Maya. Att detta namn egentligen anspelar på hela “modersaspekten”, dvs formen som föder fram livet, den fysiska formens liv, kan förstås på flera nivåer. På en nivå handlar det om hur hela formen (naturen) som ”Modersaspekten” föder fram alla högre livsformer från högre världar.

Enligt den esoteriska visdomen berättas, att Wesakhögtiden hålls i en fysisk dal i Himalaya där Kristus som ledare för Hierarkin samlar alla mästarna, tillsammans med deras lärjungar och andra, i en specifik ceremoni, som leds av både Buddha och Kristus tillsammans.

Vid klimax av fullmånen kommer Buddha Gautama ner i sin eteriska form och välsignar alla närvarande och hela mänskligheten. Hela Hierarkin och lärjungarna svarar an till Buddhas närvaro genom en speciell rytmisk rörelseform där alla har sin plats.

Alice A. Bailey redogör för hela denna ceremoni i sin bok, som hon skrev precis innan sin död; ”Den oavslutade självbiografin”.

Läs även inlägg här om ”Oxens energier och Wesak” om du vill

Vill du läsa mer gå till: http://nyatiden.blogspot.com/

Mer info: http://www.souledout.org/wesak/wesaklegend2.html

http://www.lucistrust.org/en/meetings_and_events/three_major_spiritual_festivals/wesak

Bilder från Wesakdalen, nära Mt Kailash:http://www.esotericpublishing.com/wesak/wesak04.html

Annons:
Eremitha
2009-05-04 20:50
#1

Varmt tack för denna information!
Mycket värdefullt för mig, några viktiga pusselbitar.

Fair Winds and Following Seas!

solarcarl
2009-05-04 23:36
#2

Tack för din respons Eremitha!  Glad Roligt du hade ngn nytta av detta.

hatchepsut
2009-05-04 23:44
#3

Ja, här har det ramlat in inbjudningar till meditation på torsdagkväll…men då är jag mitt upp i " tjänande av mänskligheten " så det får bli en arbetande meditation…kan ju bli en intressant upplevelse för klienten…Flört…har i alla fall tryckt ut " The legend of the Wesak så att jag är påläst vid tillfället…Tack för bra info! Bow Down

solarcarl
2009-05-05 18:28
#4

# 3 Tack! Ja det är nog många som passar på/vill samlas för denna högtid, kanske även utan att veta om att det är Wesak (?). och det funkar ju lika bra hur som helst. Samtidigt som du säger h. är det ju bra att ha lite bakgrund också. 

Apropå bara: Vad ger du för behandlingar/terapi? Om du vill berätta…?

hatchepsut
2009-05-05 22:56
#5

#4 En "salig" blandning…Flört komponerad efter var och ens behov, inget möte är det andra likt. Jag känner in, får information och skapar med intuitionens hjälp. Har klienter/( vägledare )som hjälper mig att utvecklas genom att komma till mig, förhoppningsvis får de också ut något av det…En session kan innehålla; vägledande samtal, kroppsterapi; massage, akupressur, akupunktur, regndroppsteknik(terapeutiska örtoljor),thaimassage, healing…

Eremitha
2009-05-09 10:55
#6

Aktualiserar tråden Glad

Fair Winds and Following Seas!

Annons:
[Hukanson]
2009-05-09 12:25
#7

Jag tror att vi kommer att behöva förstå att detta är den gammla världens tillblivelseprincip manifesterad i det organiserade årets högtider i sommarljusets ökande intensitet på norra halvklotet . I framtiden ,dvs om 4 år, vaknar vi upp till insikten om att det är det andliga som kommer först nuförtiden . Påsken är ju med sitt påskalamm en fysisk kropp och en symbol för offer och lidande . Vad vi kommer att behöva är en glädjerik symbol för det andliga när vi går mot ljusets kulmination i sommarvärmen .  Wesak handlar om det mentala , det är ju läran om mental renhet enligt Läraren Tahtagata . Huruvida vi kommer att byta ut Läraren lär väl visa sig snart . Det torde väl då bli Maitreya för den Gyllene Tidsåldern .  Den goda viljans kristusfullmåne är ju som namnet klart säger att se det andliga som en upplyst måne vilket definierar Kristi ljus som ett månljus vilket icke är korrekt när gryningen blommar i dagensljus och Kristi Sol lyser över allt och alla .

Låt oss hålla oss vakna och medkännande .Det finns en fara med att samla och gräva i arkiv .

solarcarl
2009-05-09 14:46
#8

#7 Tack för att du berättade lite om din behandling, låter kul o bra ! Dina klienter får säkert ut mkt av detta, annars skulle de väl inte heller komma? Jag tror du är en ljusbärare, som många här Glad

#6 Tack för det Eremitha!

#7 Jag håller med dig om det mesta där. Det är bara lite olika ord och begrepp. GladOm jag ger lite respons på det jag tror du säger så får vi se hur det landar: Om 4 år, du menar 2012-2013…? Javisst, men allt blir ju nytt hela tiden som jag ser det. Vet inte om "allt" blir exakt nytt på ett-två år. Kanske, vi får se. Men ofta brukar större omvandlingssteg behöva lite längre tid…

som jag förstår det är det tre "andliga högtider" varje år under våren som kommer på sikt (kanske under några hundra år) bli de "officiella" högtiderna för hela mänskligheten då vi kommer fira andligheten inom oss och i kotnakt med högre världar allt mer tydligt o direkt. Andligheten tror jag kommer bli mer självklar som du säger också, mer naturlig och integrerad i samhället.

som jag förstår det är det Lord/Herren Maitreya som är vår tids världslärare, densamme som Kristus, den väntade inom många religioner o av alla folk. Buddha var vår förre världslärare, men är fortf aktiv för hela planeten. Under Wesak sker tydligen ett unikt samarbete mellan Buddha o Kristus.

Tahtagata är väl västasiatiska namnet på Buddha Gautama (i länder som Burma, Thailand m fl)? Är inte så insatt i den sidan. Buddha är vad jag förstår namnet på ett av de högsta "ämbetena" inom vår planetutveckling. En sorts "titel" på världssläraren, men ibland också mer allmänt en bild för de "uppstigna". En "boddhisattva" är termen på ngn som "offrat sig" för det mänskligheten, dvs genomgått alla de lägre utmaningarna, allt mörker, för att verka för mänskligheten. Det är också vad vi alla gör som ljusbärare i olika grad…

Det mentala kan vi förstå på så många sätt, som jag ser det. Det mentala tycks indelat i tre större nivåer; lägre sinnet (intellekt på olika nivåer), högre sinnet (även kallat "perspektivmedvetande" ibland) och abstrakta sinnet (intuition, mental telepati m m).

I kontakt med de högre mentala nivåerna bygger vi allteftersom en "bro" i högre mental materia till det kausala/själens värld. Det sker också eteriskt i vår egen eteriska kanal. Detta leder också till högre kontakt och allt högre inkoppling på sikt.

Wesak är nog därför mer omfattande än främst "mental" även om detta förstås är ett viktigt steg som finns med, det tror jag också.

Goda viljans fullmåne i juni, ja, som tydligen är/ska bli ännu mer den högtid då mänskligheten kopplar in till Kristus. Håller med om att Kristusenergin alltid är i oss, med oss. Detta blir dock en ytterliga inkoppling, som sker i förhållande till Världslärarens energier. Det är en blessing, en välsignelse, inte en motsats.  

Fullmånarna används som en lins för att "transportera" eller föra ned högre energier till lägre nivåer, mänskligheten. Det avser inte "månens ljus" i sig, utan precis som du säger snarare överbrygga o förnya de nivåerna.

Detta om "…en fara med att samla o gräva i arkiv"…förstod jag inte ?

Blissis
2009-05-09 17:12
#9

Skulle bara vilja förtydliga lite saker utifrån vad jag fått lära mig:

En Boddhisattva är en gudom som befinner sig steget under en Tathagata. Det handlar alltså om nivåindelningar.

Boddhisattva Quanyin är den vi i väst mest känner till och som står för nåd och barmhärtighet. Den vi kallar Buddha kallas för Sakyamuni i öst och är en Tathagata. Buddha betyder "den som är upplyst" på sanskrit. Så en Arhat, Bodhisattva och en Tathagatha är alla Buddhas men på olika nivåer.

Från Wikipedia: Gautama, also known as Sakyamuni or Shakyamuni ("sage of the Shakyas"), is the key figure in Buddhism.

solarcarl
2009-05-09 22:31
#10

# 9 Ok, tack för det klargörandet. Ja, Gautama och Sakyamuni är densamme. Det är bara olika benämningar på nivåerna med Buddhor, ja. Jag gick inte in på detta i detalj eftersom jag inte tyckte att det var det frågan handlade om i förhållande till # 7.

[Hukanson]
2009-05-09 22:48
#11

Kommer att tänka på det heliga berget Mount Kailash och plikten att offra litet blommor till Världsläraren på födelsedagen .

Namo Buddhaya !

Upp till toppen
Annons: