ORSAK och VERKAN
Lagen om orsak och verkan kallas också karmalagen. Newton sade: Till varje aktion hör en lika så stor och motsatsriktad reaktion. Enligt Bibeln kommer människan skörda, vad det själv har sått. Alla handlingar - goda eller dåliga - verkar tillbaka på avsändaren, och denna naturlag gäller på såväl tankens som känslornas och det fysiska planet. Lagen medför att en människas karaktär är ett exakt uttryck för den utveckling som har uppnåts i tidigare liv, och därför skapar varje människa sin egen framtid i kraft av de tankar, känslor och handlingar, som skapas i detta livet. Se också Karma.
Hämtat visdomsnettet

Jag tror på den, och det som är bra är att man aldrig behöver vara hämndlysten allting fixar sig själv

#1 haha, exakt!
Bemöt andra med kärlek och respekt, och får du det inte tillbaks så är det deras förlust.

det här fina läste jag nyss angående karmalagen:
Vi har alla hört talesättet " som du sår får du skörda".Om vi vill skapa lycka i våra liv, måste vi således lära oss att så frön av lycka.
Dvs. lär dig att själv så det du vill skörda! (Man har antagligen sått lite för få "lyckliga frön" om man känner sig bitter och otacksam…då är det ju tur att det är ganska enkelt att dra på sig gummistövlarna och traska ut och sprida fler lyckofrön
)
Lite till: Jag kan förolämpa dig och du kan göra valet att inte bli förnärmad.Jag kan ge dig en komplimang och du kan välja att inte låta dig smickras heller…..Att fullständigt förstå och använda karmalagen är att bli medvetet uppmärksam på de val vi gör i varje ögonblick.
(citat tagna ur "livets 7 andliga lagar" )
Förstår nu att det handlar om mig själv . Jag är verkan här och nu för hur jag har sått med den energi jag är och väljer att göra/vara varje sekund .
I det perspektivet kan man med Shakespeare säga att världen är en scen och mänskligheten bara spelare om det är idealet för ens vara i världen . Det finns kanske något bättre ?