Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 3003 ggr
Telos
0

Chakra And Kundalini Workbook

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Chakra And Kundalini Workbook - John Mumford

This self-help workbook contains an easy system for personal training which should help the reader to experience total release from stress and worries, rejuvenate the nervous system, unleash supernatural powers, experience sex for consciousness expansion, and develop ESP.

hatchepsut
0

Ja, det är väl sådan litteratur vi kanske ska undvika för att inte gå händelser i förväg…Obestämd

Aldebaran
0

Mmmm  Ja, det kan gå riktigt illa imånga fall…Och det är inte för att skrämmas eller förneka någon sin utveckling… Jag kan bara säga läs detta, mycket bra info finns där…

http://kundalini.se/svbrosch-1024.html

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Telos
0

Inspiration som leder till strävan som leder till utveckling! Glad Kanske kommer denna bok att finnas som ett minne då man en dag söker efter ny kunskap.

Kram

Telos

Aldebaran
0

Kundalini + alla annan högre kunskap kommer till var och en den dagen dom är mogna för det. Var så säker på det. Glad

[Hukanson]
0

#2 Det var en välinformerad och intressant sida om en person som gjort ett jättejobb för andra människor , heder åt den medkännande människan .

Men jag tycker det är litet problematiskt att gå ut och varna för det som ändå är mål och mening med andlig yoga och meditation ; att nå den totala "upplysning" som förenar med "befrielsen"  .

Kanske man ändå måste veta vad man gör . Välja medvetet mellan mindfullness och upplysnings-meditation . Väljer man mindfullness stannar man på det mentala planet .

Aldebaran
0

All andlig yoga och meditation går inte alls ut på att ha kundalini som mål. Måste skilja på sakerna här nu.. men som sagt var och en får ju göra som den vill

Loet_old
0

Vad är då kundalinimeditation? Ni som är insatta i ämnet.

Upprinnelsen är att det kommer igång kurs i ovanstående på min hemort,men har både hört och läst om kundalini och dess följder. och personligen var jag intresserad men ställer mig avogt för den kursen.

Aldebaran
0

Kolla länken i #2

hatchepsut
0

…contains easy system to…Finns det enkla vägar undrar jag?? Det finns vägen…och den är sällan varken enkel eller rak.

szirius
0

Det som dock är oklart är faktiskt att många kan väcka sin kundalini utan att ens vara medveten om det ,eller ha hållt på med just kundaliniyoga.Det framgick på den sidan, flera hade inte ens hört talas om kundaliniresning förrän de försökte förstå symtomen de drabbats avFörvånad.Där nämndes bla qi gong, falungong och  thai chi också…Så det blir lite…enkelriktatTyst om man nu ska prata om nackdelarna bara med kundalini…tycker jag…man kan säkert bli knäpp av överdriven hjärtöppningsmeditationFlört också - om man gör det på "fel" sätt och med otydligt inre syfte.Eller?Och likaså fullständigt harmonisk och fridsam av kundalini…Tungan ute

Det är ju alla människors fria val.Man KAN inte försöka ta ansvar för vad andra väljer och vilka konsekvenser det får.Vad vet man om vad andra behöver uppleva på sin resa, egentligen? Ingenting.

hatchepsut
0

#10 Håller med dig om det. Men känner alltid lite undran när något utannonseras som "lätt". Snabba lösningar ger sällan bra resultat är min mening…

Aldebaran
0

Så är det…Detta med andlig utveckling sker gradvis.. Och inte genom snabba quick fix lösningar..

Det finns tillstånd som påminner starkt om kundaliniresning som man kan uppleva vid all meditation. Dock kan den gå tillbaka. En riktigt kundalini ifrån rotchakra som slår genom hela kroppen går inte tillbaka.

Felet många gör är just som nämns ovan att detta är en genväg, och att allt skll ju utvecklas mycket fortare nu. Saken är ju den att vi fortfarande har djupa känslor i våra kroppar som vi inte kan kontrollera. Avudsjuka, hat, kunkurensdriven, svartsjuka, rädsla, bitterhet, själviskhet etc etc… Om kundalini/ormelden krockar med dessa känslor om än dom allra minsta av dom så blir det inget bra resultat. Kan faktiskt verka motsatsen och man får sedan tillbringa 2-3 inkarnationer med att "reparera"… Så effekten kan mycket väl bli den omvända..  Har jag hört/läst och förstått är väl bäst att tillägga..

[Mariann]
0

Jag tror nog att det är så att man kan få en kundaliniresning med negativ effekt utan att göra någon av dessa "genvägar". Vad jag förstår så kan en effekt av ett sönderbränt skydd för de lägre chakrana och i synnerhet solarplexus ske av andra orsaker, än just "viljan till kundalinin".

Jag tror också att hjärtöppning inte leder till det, utan mer isåfall dämpar en sådan. dvs att ju mer öppet hjärta, ju mer av oskyddade nedre chakran (sol pl) tål vi och också får, eftersom just ormelden när den rör sig genom ryggraden bränner av dessa skydd, och ska först göra det när hjärtat nått en viss öppning.

Läs gärna mer om chakrana och skydden HÄR

[Mariann]
0

Sedan håller jag med om att alla gör vi våra val och få stå för konsekvensen. Information om skadorna och negativa effekter finns ju att läsa om om man söker internet så…

Det kanske är en bra och helt nödvändig upplevelse för en del eller vem vet kanske alla, att genom gå en konstgjord kundaliniresning med allt vad det kan innebära, just för erfarenheten.

Kanske de av oss som varnar så kraftigt har just haft en sådan upplevelse på egen kropp i tidigare liv att man vet risken…

Kanske de av oss som traktar efter "genväg" behöver prova?

För min del, så när frågan kommer upp, så brukar jag också ibland länka till den länk som Aldebaran tar fram i #2, den har jag haft på min "internet hylla" i många år…

[Hukanson]
0

Konsten som jag förstår det är att balansera våra kroppsliga orenheter med den renhetens pratik som är inneboende i yoga-meditation . Om man går långsamt och försiktigt fram kommer kroppen att gradvis renas genom den livsföring som leder till renhet och då kan den naturliga transformation som leder till permanent upplysning ske och hända enklare och utan ohälsa .

Jag tror att vi är skapade med den tendensen och förmågan att väcka och resa rot-energin så det kan spontant ske och hända överallt närsomhelst , eller vadtrorniandrapåtråden .

Aldebaran
0

#15 Nu är det ju en utopi att tro att man kan bli av med alla "orenheter" map. känslorna jag beskrev ovan på några års meditation. Du har ju din karma att utarbeta också. men det är klart tror man inte på något av detta jag skriver så ligger ju "genvägen" öppen för alla.

evrekaw
0

Jag har utövat Kundalini i många år… De första åren med en mycket skicklig lärare. Det var också denne lärare som tyckte jag skulle prova just Kundalini, utifrån vad jag berättade om mig själv och anledningen till att jag ville börja med yoga.

Jag är manodepressiv och har aldrig lyckats komma i balans genom medicinering. Grava sömnstörningar där inte sömntabletter hjälpte…

Jag förstår inte allt som skrivs om kundalini här… Det är ju tack vare den jag är i bättre balans än någonsin. Tack vare den jag sover och därmed fungerar… För mig är den ett mirakel.

Det är sorgligt om vissa råkat illa ut… Men är det inte så med det mesta här i livet… Om vi inte vet vad vi håller på med och inte är aktsamma kan det mesta gå på tok…

Statistiskt dör en faslig massa människor i trafiken, bannlyser vi då bilismen? Den är ju bevisligen enormt farlig… Nej, det gör vi inte, vi lär oss använda säkerhetsbälte, hålla hastigheterna, följa trafikreglerna, kör nyktra osv. Trots detta händer ändå olyckor! Det är samma sak med Kundalini… Först tar man "körkort" hos någon som verkligen kan. Man övningskör inte själv. Därefter följer man "reglerna" grundligt…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

[Mariann]
0

Precis så är det! Glad

För många går det bra och för andra inte och för min egen del tycker jag det är viktigt att den andra sidan också kommer fram, dvs risken. (Jag har oftast upplevt att den sällan får plats.) Sedan att vi då råkar vara några här som varnar, betyder ju inte att man inte ska eller får. Känner man sig dragen till det ska man absolut genomföra det. Glad

Kul liknelse… och

Härligt att du blir bra av det! Skrattande

Aldebaran
0

Det är lite fler än vissa som det gått illa för…. Och som jag sa, det finns saker som påminner å förväxlas med en riktig kundaliniresning…Man kan utföra vissa saker jag vill bara att man är uppmärksam på vad riskerna är..Många många är fullständigt omedvetna om vad detta är för något och ser det som en "häftig grej".  Jag käner personligen till en som varit hos en "riktig" och kört efter "reglerna" men det slog ut för.

Å återigen var och en gör som den vill…

szirius
0

#17 Jag är glad att det fungerar för dig EurekaGlad

vi lär oss använda säkerhetsbälte, hålla hastigheterna, följa trafikreglerna, kör nyktra osv.

Haha, roligt och talande symbolikFlört

szirius
0

VILL man egentligen ha en kundaliniresning? Det verkar inte finnas nåt postivt alls med det…Obestämd

Man kan ju -uppenbarligen -hålla på med kundalini utan att få en resning…eller kan man få "lyckade" och "misslyckade" resningar?Jag förstår inte riktigtSkäms

Aldebaran
0

Vi är ganska så väl skyddade (ifrån högre ort?) så oftast slår inte detta fullt ut. Men man kan få många "kickar" på vägen. Men saken är ganska klar man kan tvinga fram en riktig resning om man är ihärdig..Hittills har jag änd inte träffat på någon som det varit bra för personligen träffat 4 st varav en var min mamma. Vidare har jag en numera pensionerad psykolog i TS-gruppen Gbg, som jobbat med patienter sedan 50 talet. Många av dom är/var kundalinioffer.

Tycker samtidigt att jämföra det med trafik är lite som äpplen och päron.. Även om jag förstår sambandet.. Att falla offer i trafiken är något som du oftast inte gör medvetet, men detta gör du i allra högsta grad medvetet, med allt vad det innebär för din utveckling och karma…

szirius
0

Det här hittade jag på internet kring ämnet:

En kundaliniresning (=ökning av livsenergin och att livsenergin sätts i rörelse) i en kropp utan blockeringar behöver inte vara otrevlig, snarare tvärtom! Problemet är att eftersom blockeringarna( som de flesta har, mer eller mindre)  är just blockerade och bortträngda märker vi inte mycket av dem medvetet förrän kundalinikraften börjar försöka lösa upp dem. Det finns anledningar till att blockeringarna finns där, ofta är det helt enkelt så att kroppen och psyket blockerat något för att det uppfattades som livshotande… Och då är det enkelt att ana vad som händer om flera av dessa blockeringar aktiveras samtidigt, det blir en oerhörd stress för kroppen och psyket. Det tar tid att ta hand om allt detta för organismen. Blir resningen av livskraften (kundalini) för häftig kan det helt enkelt gå för fort för att vi ska må bra. Dessutom är det ju inte speciellt välforskat om vad kundalinikraften gör med hormoner och andra signalsubstanser i kroppen, det är ibland lättpåverkade system som säkert reagerar på massor av energi.

szirius
0

#22 Att falla offer i trafiken är något som du oftast inte gör medvetet, men detta gör du i allra högsta grad medvetet

tja fast hur medveten är man egentligen om man är ute efter en "snabb, andlig utveckling"  och dyker in i nåt utan att veta vad det innebär och kräver ? Det är väl inte så medvetetFlört

( Och faller man verkligen offer i trafiken? Det har ju också med karmat att göraFlört ( retas liteTungan ute)

[Hukanson]
0

Man kanske skule gå till en psykiatriker först innan man började med kundalinipraktik och få ett läkarutlåtande för ev svåra blockeringar som skulle kunna vara svåra passager för resningen .

Det lustiga är ju annars att yoga oftast är den trygga livsbejakande övning som kroppen behöver för att friskna till .

I värsta fall vågar man då inte bli frisk för att man är skör och då återstår bara att vänta tills man bryter ihop och får tunga neuroleptika som kanske är jättebra för där finns det ingen kundalini ??

(vet om att jag går ut på hal is här …)

Telos
0

Hur kan vi leva mer i själens medvetenhet?

Vi har en enorm kapacitet och förmåga inom oss men hur mycket av den använder vi till att skapa godhet? Hur mycket av oss används till själviska tankar och  handlingar? Att skapa mer av det goda i oss själva och andra är ett förbättrande som leder till andlighet. Ett stadium av naturlig existens och varje gång vi är kreativa bekräftar vi att vi existerar. Det måste inte komma någonstans ifrån, det finns en oändlighet av möjligheter att göra vadsomhelst och bli vadsomhelst. När man provar på att vara så sätter man sig själv in i den oändliga siffran av möjligheter. Man kan säga att det handlar om vilja och val att vara andligt disciplinerad, att öva på kärleksfulla tankar och handlingar i allt det man är och gör.

Om vi vill att energi centrana ska utvecklas till en enhet i alla kroppar så måste vi ge av energin till fördel för andra på ett sådant sätt som gör att Gud växer mer i andra.

Energin i kronchakrat utvecklas endast om vi skapar mer av vår skapare i andra på ett aktivt sätt. Om vi är självfokuserade minskar energin.

Detta gör livet mer meningsfullt och svårare.

Aldebaran
0

#23 stämmer bra. Vi har alla blockeringar i vår centran och i våra olika kroppar upp till Kausual. Det jobbar man inte väck på några års kvällskurser i yoga. Vi har massor av blockerinar och "onda" /"felaktiga" tankar och gärningar som vi mer eller mindre utför å tänker varje dag…En riktig kundalini/ormeld kräver åxå en kropp därefter. Dom flesta får ej heller en riktig resning utanj något "halvdant" och bli jättenöjda med det…Å det är ju bra…

Jag vågar och dristar mig till att säga får du en riktig kundalini dvs. att "ormelden" slår igenom alla dina blockeringar  och rakt upp i huvudet så kommer du att märka det å det rejält.. Du känner dig oövervinnlig till en början och får ett sk. "Jag är Messiassyndrom" allt är jättetoppen för att sedan vända till depretioner, psykoser, manier etc etc.

Till saken hör ju den att flödet som släpps på tillåter ju också oss att se, höra och uppleva olika saker. Då våra kroppar och sinnen fortfarande har stark koppling till astralplanet så är det också därifrån allt strömmar till oss..Dom lägre planen på astralplanet är inte alltid så trevliga. Folk som har knarkpsykoser samt delirium har lite av dessa kanaler öppna, och det brukar ju inte vara trevliga saker dom ser och hör. Och det kan bli väldigt jobbigt med allt som man istort inte kan stänga av. För du kan inte stänga av det när det väl är påslaget. Du kan få hjälp med att leva med det, men det beror ju åxå på din mentala hälsa hur du ev. kan svara på detta. Du bränner bokstavligen sönder dig mentalt och psykiskt.

[Mariann]
0

#26 kanonfint skrivet!

när man ger till andra osjälviskt, det utvecklar just andligheten och hjärtchakrat och när man har tillräckligt många blad utvecklade (av de inre) då löper kundalinin genom centren helt utan risker! Glad

evrekaw
0

#27  Men om en som tillbringat år som deprimerad, manisk och psykotisk kommer i balans med kundalini är ju inte skräckpropagandan om att bli deprimerad, manisk eller psykotisk särkillt skrämmande… Du förespråkar ett moment 22…

Sedan kan man undra… Har du utövat kundalini eller bara läst dig till det du säger?

Aldebaran
0

#29. Min mamma var ett vrak under halva sitt liv pga detta..Skriver det igen för det står längre upp om en psykolog som jag har i min grupp som har koncentrerat sig på detta under sit nästan 50 åriga yrkesliv..Kan därför säga att jag sitter på 1:a parkett när det gäller detta. Men som sagt läs #22 igen…

hatchepsut
0

Jag utövar yoga sen en del år tillbaka dock utan intention att gå handlingar i förväg. I detta livet föddes jag med en ganska kraftig scolios(ryggradskrökning), jag har fått vetskap om, dels av mitt högre jag men också av esoteriska lärare att jag gått händelser i förväg i tidigare liv.I detta liv ska jag och har jag accepterat denna min defekt, jag hjälper andra med ryggproblem(är bla massör och gift med naprapat) och jag är väldigt ödmjuk med hur min andliga tillväxt ska gå vidare…

Aldebaran
0

#31 precis så skall det vara..Glad

hatchepsut
0

#31 Ja, men det verkar som om man måste "gå på pumpen" för att verkligen förstå…Flört

hatchepsut
0

Förlåt..#32

evrekaw
0

#30 Ledsen, uppriktigt, att höra om din mamma… Då förstår jag varför du är så "taggig" ang. ämnet och inte har distans… 

#31 Håller med, man ska skynda långsamt… Har ingen strävan efter att söka kickar eller uppnå något sensationellt… Det var aldrig därför eller med någon sådan intention jag började… Allt jag sökte var balans i mitt berg och dalbaneliv och det har jag fått… Behöver inget mera.

Jag försöker inte stressa fram något… Jag är bara en människa som försöker leva ett liv - inte vinna ett krig. Kundalinin har hjälpt mig. Det bara är så. Jag är otroligt sorgsen över de som råkat så oerhört illa ut… Jag har läst… Jag vidhåller ändå, jag älskar min kundalini och kommer att hålla på så länge jag bara förmår.

Telos
0

De sju strålarna genom energi centrarna.

Grunden för dessa strålar är att de ger oss medvetenhet.

De tre aspektstrålarna

Den 1:a strålen - vilja, makt 

Den 2:a strålen - kärlek, visdom

Den 3:e strålen - aktiv intelligens

De fyra attributstrålarna

Den 4:e strålen - harmoni genom konflikt

Den 5:e strålen - konkret kunskap, vetenskap

Den 6:e strålen - idealism, hängivenhet

Den 7:e strålen - ceremoniell ordning  

7:e strålens energi - sexual centrat (med minsta komplexitet) Det här är energi av grundläggande medvetenhet - energi i sin renaste form kallas den 7:e strålens energi. Den relaterar till sex eftersom den här strålen hjälper oss att nå en förståelse för saker som är annorlunda från oss själva, och ta den förståelsen och syntetisera något nytt ifrån det. Härifrån kommer hörseln som det grundläggande sinnet.

Den 6:e strålens energi i vår dimension tycker om att vara nära. Solar plexus centrat - den förser oss med sinnet beröring och medvetenhet om livet.

Den 5:e strålens energi - ajna centrat - förser oss med information som har att göra med LJUS och hur ljus är strukturerat. Färger är en separation av ljus och Ljus är Guds tanke. Sinnet vi förses med är synförmågan och den kommer genom utvecklande av ajna centrat. Synförmågan är början av skapandet mellan oss och Gud, VI KAN SKAPA KUNSKAP MED ENERGIERNA. Ljus ger oss information om vårt universum.

4:e strålens energi - sakral centrat - förser oss med en känsla av balans och förmåga att avgöra om något är skapat av Gud eller människan. Den etablerar en balans och ett igenkännande av de två och ger oss en kompass om hur vi ska leva våra liv. Luktsinnet.

3:e strålens energi - hals chakrat - om något kommer från intelligens. Den förser oss med en förmåga att känna andra människors sätt att tänka, och tankekommunikation i tal. Detta chakra är en del av Guds sinne. Kommunikation "på ett bra sätt" skapar energi.

2:a strålens energi - hjärt chakrat - Medvetenhet i sin renaste form - förstående, givmild, kärleksfull. Ger oss en direkt förståelse av skaparen på en nivå som är medveten. Med ett medvetet hjärta kan vi känna Gud i oss själva och andra. Hjärt chakrat utvecklas genom att vara givmild, kärleksfull och planerande - skapa mer som en själ, leva som en själ. Ju bättre man ÄLSKAR genom att hjälpa andra att bli mer kärleksfulla utvecklar hjärt chakrat, och det  förser oss med en förståelse om hur Gud är.

1:a strålens energi - kron chakrat - ger oss en förståelse om hur vi kan skapa mer av vår skapare i oss själva och alla andra. Det hjälper oss att definiera syfte/mening och skapa mer av detta syfte/mening i oss själva och andra. Att bli en med-skapare, och energin utvecklas endast om vi skapar mer av vår skapare i andra på ett aktivt sätt.

Ta med denna kunskap till varandet i varje stund.

Aldebaran
0

#35 Distans har jag nog ingen fara med det Glad Å som sagt jag känner ju fler än min mamma med detta syndrom.

En riktig invigd kundalini- yogalärare vet hur och vad han skall och kan lära ut..Jag säger inte att man inte skall och kan utöva vissa saker. Men man skall alltid ha detta i minnet. Det är inga småkrafter man har att göra med.

hatchepsut
0

#35 Fria viljan gäller ALLTID… Jag är tacksam över att ha fått kunskap om ödmjukhet och långsamhetens lov…jag kommer dithän i vilket fall som helst…

Aldebaran
0

Så är det… Vi behöver inte vara oroliga för något annat

Telos
0

Vårt sinne är vår verklighet.

Insikten och kunskapen om oss själva är en upptäckt. Vi är vårt eget största mysterium för vi vet inte vad vi är eller vad vi är kapabla till, men när vi börjar upptäcka mer om oss själva så finns det inget som kan stoppa oss från att fortsätta framåt.

Vi människor är iakttagare av energi som kollapsat till partiklar. Våra tankar är kollapsad energi men endast i förhållande till vår personlighet - den vi är NU. Vad vi inte har kollapsat är all den information som vi ALDRIG HAR VARIT. Det finns fortfarande inom och runt omkring oss och har ännu inte "tjänstgjort".

Sök den nya delen av er och använd den!

Medvetenhet och energi är samma sak, allt som vi vill skapa tänker vi in i materia och slutresultatet av allt vårt skapande är våran verklighet.

Det ögonblick vi ändrar vårt tänkande och börjar söka efter nya tankar börjar en ny medvetenhet träda in. Man kan säga att man reinkarnerar i sin medvetenhet till ett nytt liv och ett nytt sinne. Man har bringat visdom till sig genom att medvetet välja bort beroenden till gamla mönster som tex. rädslor och beroende av trygghet/säkerhet, alla dessa gamla saker som hindrat oss från att våga sätta oss i strömmen av drömmar och nya tankar som är den hemliga porten till evighet.

Telos
0

Chakrarna nedanför hjärtchakrat representerar dualismens universum. Illusioner av individen som separerad och illusioner av ljus och mörker, godhet och ondhet. Om livet uppehålls där så önskas beskyddande från dåliga saker. 

Om man befinner sig i enighetens universum är önskan om beskydd en handling grundad i rädsla. Att försöka skydda sig från olika saker är inte möjligt för vi är ALLTET.

Vi existerar i alla dimensioner, men de flesta människor är endast medvetna om en enda dimensionell verklighet.

hatchepsut
0

Beskydd behöver inte önskas, kunskap behövs för att få insikt att göra rätt vid rätt tidpunkt…

Blissis
0

Jag gick in på länken som #2 rekommenderade eftersom jag såg att Falun Gong togs med, vilket gjorde mig förvånad då jag aldrig har hört talas om någon som fått kundaliniresning efter att ha gjort detta. Och jag fick en chock när jag såg vad som stod där… vilket gör att jag inte kan ta den sidan seriöst.

Det gör mig sorgsen att se att man tagit med det kinesiska kommunistpartiets iscensättning av ett påstått självmordsförsök av ett antal människor som ett argument för kundaliniresning. Och en svartmålande artikel i Sydsvenskan, som talar negativt och förvränger saker som de inte alls förstår och är insatta i. Det låter som när ateister försöker göra sig lustig över en andlig verklighet och när de försöker tolka en andlig verklighet. Vem ligger bakom denna websida? Är de medvetna om att de sprider lögnaktig propaganda från en totalitär regim som tog till alla medel för att svartmåla FG för att göra sin förföljelse legitim av en andlig fredlig kultiveringsväg? En kultiveringsväg där man anser att mord och självmord är helt fel, som aldrig slagit tillbaka i förföljelsen av dem och som med medkänsla försöker få dem som torterar dem att inse hur fel de gör och vilket karma detta skapar för dem?

Kanske är det så att denna sida sprider desinformation om alla möjliga andliga vägar då de inte vill att mäniskor ska syssla med andliga saker? Det finns kanske krafter som vill att människan inte ska utveckla sig andligt och öppna sitt hjärta utan bara hålla sig på ett mentalt intellektuellt förståelseplan? Denna sida kanske bara sprider rädsla istället?

Jag vill gärna få kontaktinformation till dem som ligger bakom denna sida, jag kan inte hitta någon sådan. Det är kanske pga av okunskap detta sprids.

Länk till förklarande youtube filmer om den iscensatta tragedin på Himmelska fridens torg:

Del 1

Del 2

Jag tror dock på att kundalini kan resas om man forcerar med olika kundalinitekniker. Det är alltid viktigt att rena sitt sinne och hjärta med den villkorslösa kärlekskraften, då kommer allting naturligt till en som man ska ha och uppleva.

[Mariann]
0

vadan !!??

jag har inte läst något sådant på den länk jag tänker på…. måste gå in igen och läsa…

jag vet att det är en finsk tjej Marja S som "tillhör" Martinus folket som skriver där jag har läst lite…

[Mariann]
0

jag har ju iofs inte följt alla länkar och det är kanske där det står om det som nämns i#43 Obestämd

men om man skrollar längre ner på första sidan så  hiittar man Marja S och kan kontakte henne  för att just undra.

jag stötte på denna sida och har läst just bara första sidan och fann den bra, föralldel lite " skrämmande" men inte fel att känna till och väga in i sina val som man står inför.

Jag funderar… kan det vara så att fler och fler är renare nu och i framtiden, att alla dessa faror och risker minskar ju längre fram vi kommer? För ju fler som rensar ut det lägre och lyfter upp sig i hjärtat, ju mer går det ju givetvis att idka sådant som här varnas för… Obestämd

Blissis
0

Inte för att jag vill rekommendera det men det ligger under qigong. Allt verkat vara farligt i deras ögon… Obestämd utom Martinus som är en mycket mental förståelse av livet. Inte fel i sig men utvecklingen av hjärtat och reningen av självet är det primära. Har stött på så många som bara har en "story in the head" och som inte förmår leva sin sanning. Och det kanske är där de ska vara just nu, de förmår inte mer, men när man försöker hindra andra som vill nåt mer genom att sprida ogrundade rädslor för harmlösa metoder, då är något fel anser jag.

Det finns naturligtvis människor med svaga psyken som kan bli dåliga när som helst, var som helst, som har något latent som är liggande och som är deras karma att genomgå. Livet är inte så svart och vitt.

evrekaw
0

#37 Precis, en riktig kundalinilärare vet hur det ska läras ut… Jag gick i år hos en sådan. Har fortfarande kontakt med honom…

#46 Jag tror inte det handlar om totalt ogrundad spridning av rädsla för vissa metoder… I vissa fall är det bra att man upplyser om att det finns faror. Att det kan gå snett…

Vem som har starkt psyke och inte är svårt att veta i förväg är jag rädd… Jag har en diagnos som manodepressiv. Man tänker då lätt att jag ska ha ett "svagt psyke" men faktum är att jag tål mer än många. Min farmor hade samma diagnos - men hon var en järnlady. En del kan tro att de är starka, kanske bara för att de haft ett relativt lätt liv. De har inte genomlevt prövningar som kan användas som facit på styrka eller ej.

Livet är verkligen inte svart eller vitt… Det är oändligt flytande. Ibland tänker jag att, ju mer jag förstår, desto mer förstår jag att jag inte förstått alls… Flört

Blissis
0

Jag håller med om att det är bra med information, bara den är grundad… GladOch som jag skrev innan, kundalinitekniker kan väcka upp. Har själv träffat på två allvarliga fall.

Så, den websidan handlar om kundaliniresning men de verkar varna för saker som inte har med kundaliniresning att göra utan för allt som inte är Martinus…Obestämd

Jag menar bara att det finns de som kan bli dåliga av vad som helst, när som helst. Och speciellt eftersom all andlighet som går på djupet rensar upp och för upp saker som man måste ta hand om. Och är man inte stark nog att ta hand om det så är det lätt hänt att skylla på metoden, som i sig kan vara harmlös.

Det är inte lätta frågor dessa. Dock tror jag inte på allt de skriver på den sidan, de tar ju upp allt som farligt. Ska man hårddra det så kan man ju börja må dåligt så fort man slappnar av om man förtryckt mycket av sina känslor. Men det är inte kundaliniresning, det är något helt annat anser jag.

[Mariann]
0

man ska alltid använda sin urskiljning, var man än läser. Något är bra något är mindre bra, så är det alltid.

Man behöver ju inte rata det som är något på just den sajten, bara för att annat inte är bra… man får plocka russinen ur kakan…

Sedan är det väl ofta så att de som är hängivna en mästare, författare och mystiker som ju Martinus var (erkännande mystiker), gärna blir lite av "fanatiker" och sällan kan se utanför ramen. Jag tror nog vi alla är så mer eller mindre… vi har nog något vi alla tycker om och som är vår sanning och den förmedlar vi på gott och ont, om man så säger…

Plocka russinen i vad du än läser skulle jag vilja uppmana alla till!

evrekaw
0

#48 Intressant perspektiv, det där med att vissa kan bli dåliga av vad som helst…

Kan det inte vara så enkelt, tyvärr, att många som mår dåligt redan från början "söker" efter vägar till ett helare liv. Att vissa är desperata och hamnar fel för att de inte ifrågasätter utan bara kastar sig in i saker på vinst och förlust?

Jag var nog rätt desperat… Men samtidigt är jag en kritisk och ifrågasättande person. Jag köper aldrig något utan noggrann kritisk granskning. En uppenbart emellanåt irriterande egenskap, för vissa. Jag anser det vara ett sundhetstecken.

Mariann har rätt… Man måste ha urskiljning! Tyvärr kanske människor i kris som söker saknar det emellanåt och därför faller i fällan…

[Mariann]
0

#50 där tror jag du har en stor point!

är man desperat tar man alla halmstrån och kan inte kanske ha råd att vara kräsen och att använda sin urskiljning… men vill prova allt som ev kan hjälpa

och det förstår jag mycket väl, mycket väl…

szirius
0

# 48 jag tänkte just på dig när jag läste om falun gongObestämd Tänkte att en sån kärleksfull, jordnära människa som talar så gott om denna gren…kan det verkligen finnas dåligheter i detFlört

Lika förvånad blev jag av qi gong…jag har två goda vänner som håller på med det på "hög nivå" , och de har då ingen vilja i världen att skapa sig alla de punkter som räknades upp på den där sidan…snabba andliga fixer…det är ju liksom motsatsen till kinesiska medicinens grund, att finna BALANS och vara ett…Obestämd

De finns ju personer som menar att avslappningsövningar på band är djävulen själv…antagligen har det börjat lossna saker de förträngt och skyller sina känslor på metodenTystLättare då att leva i förnekelseFlört

szirius
0

Vi hade två fall av psykoser i min grundutbildning.Det var nog såna desperata fall, de mådde inte bra och försökte hitta "svaret".Men att börja tokläsa Steiner utan att vara insatt och ha liten urskiljningsförmåga var ju livsfarligt…

Blissis
0

#52 KyssKyss

Men kom ihåg att lärjungarna inte alltid är läran Flört även om man försöker…

och då menar jag i det vardagliga, som t ex att alltid ha stor karaktär i mötet med andra i olika utmanande konfliktsituationer där olika saker som utmanar en står på spel. Du/ni förstår säkert vad jag menar. Hoppas jag Glad

Aldebaran
0

#54 Ehhhh Nej?

Blissis
0

Ok. Jag ska försöka förklara. Många andliga lärare lär ut olika förhållningssätt som syftar till egots rening och höjningen av individens karaktär till en mer osjälvisk kärleksfull tjänande varelse här på jorden. Det svåra är att som lärljunge leva upp till detta i enlighet med Mästarens vilja, alltid, överallt. Ibland går det bättre, ibland sämre. Men för en utomstående så kan det ofta tyckas att om lärljungen inte förmår leva upp till standarden ännu så döms hela läran ut. Läran och lärljungen har då blivit ett. Men det viktigaste är att se lärans budskap och inte fastna i utanverkets manifestation, i detta exempel en kultiverande lärljunge.

Jag kan t ex inte alltid leva upp till att se inåt  i en konfliktsituation. Ibland så vill jag hellre förändra omvärlden istället för att se inåt och förändra det som behöver förändras inom mig, då jag har en vinst i detta på något sätt. Som t ex, om jag får den andre att förändra sig istället så slipper jag känna den där obehagliga känslan av att känna mig otrygg. Så jag försöker undvika den känslan genom att förändra omvärlden genom att gå in i kamp och konflikt istället för att se inåt och släppa det som får mig att känna mig otrygg. Detta är bara ett exempel.

Man kan ta det att få kritik som exempel också. Där har jag lärt mig rätt mycket genom att vara tacksam för kritik. Om jag inte hade fått den så hade jag kanske aldrig kunnat se bristen i mig själv och kunnat förädla och omvandla den till något mer kärleksfullt.

Min mästares önskan är att vi lärljungar ska leva i enlighet med att vara sitt sanna jag- vara medkännande, välvilliga och barmhärtiga- tålmodiga och toleranta. Men vi har ändå rätt mycket konflikter som kommer upp inom gruppen ibland. Dels för att vi är kultiverare som ska möta dessa som en rening och möjlighet att se inåt, dels för att vi inte är fullkomliga. Jag har kultiverat i FG i 10 år nu, och jag ser att vissa saker inom mig är jättesvårt att förändra och andra saker går lätt. Och så är det för alla. Men vi i vår ofullständiga form är inte läran utan kultiverar i enlighet med en lära. För hur ska man kunna gå framåt utan att få undervisning som ligger på en högre nivå än en själv och utan att få redskap till omvandling?

Aldebaran
0

Jo du har rätt i många saker… Men kundaliniträning ligger ju flera nivåer högre än vad dom flesta människor klarar av…

Det är faktiskt efter 3:e invigningen som dessa förmågor att ta handom den sk. ormelden blir verklighet för oss

Blissis
0

Jo, så är det nog. Jag är inte så insatt i invigningar… bara i energier… och frekvenser… Helt klart är att kanalen måste vara ren när elden går upp och det som leder till det är endast omvandlingen av självet. Som jag ser det.

Därför är det ingen bra idé att forcera. Ska det ske så sker det av sig självt när tiden är inne. Och man är då mogen att ta hand om det och vara i det. Ljuset kan bränna upp en om man inte är mogen för den slags ljus på den frekvensen. Sån kraft har det.

Sen vet jag inte, när jag tänker efter, om kundaliniträning i sig ligger flera nivåer över vad några klarar av… Jag tror inte att det är något för den breda massan men om man är förberedd och inte forcerar och har en bra lärare så går det nog bra. Jag tror inte att det generellt sett behöver vara farligt för alla. Jag tror att det är flera saker som spelar in, som t ex förberedelser i tidigare liv, psykets styrka, kultiveringen och förädlingen av självet, karma…

Aldebaran
0

Mmm alldeles riktigt, det är ingen vacker syn och se dessa stackars människor som haft riktiga resningar…

Blissis
0

Jag la till lite saker på slutet…

szirius
0

#54 Men kom ihåg att lärjungarna inte alltid är läran Flört även om man försöker…

Håller med dig på den, en viktig aspekt för att inte vara för snar att ha förutfattade meningar om en viss lära för att man har mött personer som följer den…

Jag blir vädigt intresserad av denna form som du utövar…att söka förändringen inom mig i stället för att vilja förändra det yttre är en "sanning" för mig…men oerhört svårt att gå den själv så att säga.Det är säkert väldigt givande och viktigt att ha en grupp där man speglar varandra på det sättet…

Blissis
0

Ja det är en gåva… Fast det glömmer man ibland Glad Du kan alltid PM:a mig om du har frågor.

szirius
0

#62 tack snälla, det ska jag komma ihåg! KyssJag har DAGLIGA frågorFlört, men jag kan kanske suga på dem och samla ihop dem lite…Tungan ute