Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 1844 ggr
Aldebaran
0

En Sund Religion

Religion betyder att "binda", dvs. det som binder människan till Gud är just religion. Ur historisk synpunkt har en religion ofta uppstått kring en viss person, som fått en uppenbarlese eller insikt om Gud. Han skriver eller berättar om sin insikt. Han vet att det inte är hans personliga makt eller visdom som är drivkraften.

Profeten skall bara framföra budskapet! Världen kan ta emot eller inte. När sedan profeten slutfört sitt arbete, försvinner han och sedan organiseras religionen. Så börjar alla kyrkor och religioner. Under tiden närmast efter religionens instiftande är den i allmänhet sann. Men så småningom urartar den och blir grumlig. Ingen religion varar i evighet. Men det finns något bakom religionen som varar och som alltid kommer att finna nya utlopp.

Gamla religiösa och filosofiska skrifter är av oskattbart värde, men det betyder inte att sanningen bara finns i dem. Vi kan inte söka sanningen endast i det förgångna. Det närvarande är lika andvändbart Vi bör därför utnyttja dessa gamla heliga böcker, men inte låta oss utnyttjas av dem. Om vi söker uppriktigt, måste vi till slut nå fram till vårt eget jag och inte bara till några tryckta bokstäver.

Religionen är en personlig angelägenhet, ett förhållande mellan en själv och Gud, den gränslösa anden och inte mellan en själv och någon social instutition. Kyrkor och tempel egntligen inte nödvändiga.

Ödmjukhet är det första steget, inte bara när det gäller religionen utan i alla uppriktiga studier. Summan av alla tankar som du har under en dag, kan du kalla din personlighet.

Paul Brunton säger:

GUD är gränslös och andlig. Ljuset är Guds form och rymden är hans hem. Du är en stråle av Gud. Att verkligen känna Gud är att vara Gud, inte att se Gud. Strålen uppgår i solen. Verklig religion binder dig till Gud, inte till kyrkan.

Den verkliga religionens yttringar är:

1. VÄLVILJA 

2. TOLERANS och TÅLAMOD

3. HOPP och TILLIT till att det finns en gudomlig plan. Allt som händer och sker, sker ytterst för att mänskligheten skall utvecklas.

4. TJÄNANDE Du kommer att finna/bli varse att det inte är VAD du gör utan HUR du gör det, som spelar någon roll.

Om du har en stor eller liten uppgift att arbeta med är inte din angelägenhet. Uppgiften får du av ödet. Den inre hållningen däremot bestämmer du själv.

Vid ett slutskede, en övergång mellan två tidsåldrar, är de psykiska krafterna på gott och ont mera verksamma och påtagliga än annars. Var därför ALLTID tolerant inom dig och försök förstå de krafter som uttrycker sig genom destruktiva människor. De är blinda och destruktiva, därför att livet och deras upplevelser gjort dem sådana. Ha därför största medkänsla för deras okunnighet.

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

[Mariann]
0

Underbar text!! Glad

Skulle bara vilja förtydliga en sak, eller sätta andra ord på:

Re = åter

Ligio= legering, förena

blir alltså religio (som religion kommer ur) att återförena sig med källan/Gud i detta fallet.

Läg gärna märke till detta åter… dvs vi har varit i Gud och ska alltså tillbaka till Gud!

Farwuq
0

Jo, det är en bra text.

T.o.m. jag förstår.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Mariann]
0

en intressant diskusion kunde ju då här vara HUR återvänder vi? Vad har hänt med oss?

eller blir det OT Obestämd

Farwuq
0

#3 Hur man återvänder till det "andliga"?

Tja, först som ett första steg måste man förstå att världen är betydligt mer än det som man kan väga och mäta. Sen blir man nyfiken på vad det där "det andra" är.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Hukanson]
0

Religion kan sägas innebära , att individuella personer svarar an på erbjudande att återvända till Gud , genom att lyda något villkor som då binder det gudomliga , att ta sig an den personen .

I den kristna religionen erbjuder gudomen människorna att bli guds barn , genom att lyda befallningen om tro , dop och omvändelse .

Buddhismen har traditionellt erbjudit människorna en frälsningsväg genom att ta daglig tillflykt till de tre juvelerna och underkasta sig en skriven läroordning.

Att tro sig religiös därför att man har ett intresse för Gud och gärna läser böcker om religion , hur är det annat än filosofi ?

evrekaw
0

"This is my simple religion

There is no need for temples

No need for complicated philosophy

Our own brain, our heart is our temple

The philosophy is kindness"

Dalai lama

Utifrån detta citat och även ovanstående artikel kan jag bara inte komma ifrån att konfunderas över den extrema komplexitet och paradox angående majoriteten av inläggen här…

Min uppfattning har snarare blivit att detta med andlig insikt och tro är en sådan avancerad process som innefattar så mångfacetterade aspekter och vindlingar att det sannolikt inte är en majoritet som är kapabla att processa dem i den utsträckning som verkar erfordras…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

[Hukanson]
0

Jag håller med Dalai Lama på den punkten sas . Men jag vill verbalisera orsaken - varför det är så .

Mänskligheten är barn till gud både i anden och i köttet , därför att vi är redan guds barn i själen som just är gudagnistan som levendegör oss .

I anden skulle vi kunna binda upp oss i andliga band till en Lärare Mästare Jesus Kristus för att ev få vara en tjänare i hans närhet. Eller binda oss till att komma till Nirvana dvs något Buddhaland i himmelen .

Men vi skulle ochså kunna nöja oss med att vara en del av mänskligheten , den mänsklighet som genomgår en så intensifierad utveckling i detta århundrade . Den mänsklighet som får så mycket ljus av de uppstigna mästarna vars undervisning kanaliseras och är tillgängligt över hela världen via nätet . Detta är den mirakulösa tid som blivit profeterad för våra förfäder . Vi fortsätter för våra barns framtid . 

Det enda vi behöver göra för oss själva och andra är att acceptera och erkänna att det finns en Skapare som har Skapat människan till sin avbild och Världen efter sina lagar och sin Lag . Detta är något han gör varje dag , varje stund , varje millisekund av tillvaron .

Ingen människa skulle kunna leva om inte Gud upprätthöll livet , och det livet behöver för att kunna levas . Detta vet var och en av oss . Vi behöver bara erkänna det vetenskapligt , politiskt och socialt .

Risken är ju annars uppenbar att svenskarna blir ateisterna på den här planeten som har det så tryggt att de slutat vara glada och lyckliga . Som inte kan se den inre andliga världsregeringen . Som ej kan känna sin egen vibrerande själ .

[Mariann]
0

"Den vi lever i och har vår varan i"… det är Gud det… både immanent och transcendent.

nedan taget ur artiklen Den inre Världstyrelsen.

"För 18 ½ miljoner år sedan kallade Planetlogos, skaparen av världen, på en stor varelse kallad Sanat Kumara från någonstans i solsystemet. Ha i åtanke att solsystemet är ett levande väsen, och att planeterna är levande "organ" i denna större "kropp", som samfällda kallas för Sollogos. Sanat Kumara skulle företräda Planetlogos fysiskt på jorden, och fungerar i dag som den fysiska inkarnationen och personlighetsaspekten för den övervakande planetanden.

Sanat Kumara, som är känd som världens Herre och "Den av dagar gammal", innesluter allt i sin aura. Det är inom denna varelses inflytande som vi enligt Paulus ord: "lever, rör oss och är till".

Motivet till Sanat Kumaras fysiska ankomst till jorden, var en önskan från Planetlogos att trappa upp utvecklingen på jorden. Detta genom att stimulera det dåvarande djurriket, så det skulle kunna utveckla medvetna människor ännu snabbare på jorden. Det var i samband med denna händelse, som människosläktet bildades på jorden."

[Mariann]
0

bör väl för sakens skull tilläggas att 18 miljoner år nog ska ses symboliskt  tror jag…

En annan artikel om samma ämne, ifall man vill ha fler ord på samma sak. Det Stora Vita Broder/systerskapet

Pallada
0

det finns hur många sajter som helst som för diskussioner på det känslomässiga planet och som har lättlästa texter

jag är väldigt glad att det finns sajter som den här som kräver ibland en viss vilja, förmåga och kanske en teoretisk läggning hos sina läsare för att gräva djupare i de svåra ämnen som hör till andlighet, religion etc

"The philosophy is kindness"…

vad betyder kindness? varför är det bra? För vem? givaren, mottagaren?

bra på vilket sätt?

Vilka konsekvenser för mig sig kindness?

Är kindness begreppet absolut eller beroende av omständigheter etc etc etc……

varje enkel statement väcker enormt mycket frågor och de enklaste frågorna är egentligen de svåraste…

varför ska vi alla acceptera att det finns Skaparen? Är det verkligen självklarhet?

tack Alla att den här sajten finns ! (också tack till de som inte gillar så kallade svåra texter) Intressant med allas era åsikter

ifrågasätta mera för att det är hälsosamt

szirius
0

Jag håller med citatet om "kindness" #6, som filosofi.Men precis som #10 skriver så är innebörden av ordet svårare än man kan tro att finna.Ju mer man fördjupar sig desto mer förstår man att "kindness", alltså sann, äkta, total vänlighet och medkänsla innebär lång, lång övning att finna.Dalai Lama började ju som litet barn och säger att han har lång väg kvar.Man kan tex tro att man är vänlig när det egentligen handlar om osäkerhet, en underliggande vilja att vara till lags osv osv.Då är snällheten inte "ren".Jag tänker att det är såna saker vi diskuterar kring i detta forum.Att våga dyka djupare och djupare, skala bort lager.Se bakom våra handlingar och sträva efter mer förståelse…

men absolut behöver vi hela tiden försöka höja oss över dömandet av andras val och vägar, vilket jag tycker att jag stött på mkt den senaste tiden här…tråkigt.

Mer kärlek till folket!  kram!

[Mariann]
0

intressant diskussion egentligen detta med kindness och snällhet…. Glad

För för mig handlar det också om vilken mission/Dharma har man och med vilka strålar arbetar man med eller innehåller snarare.

Berättelsen om Jesus 12 -13 år när han besöker templet i Jerusalem och ser alla månglare och river ner gapar och skriker… är det kindness?

När de tibetanska munkarna visar sin enorma ilska över Kinas ockupation av Tibet, är det kindness?

Tänker också på en textrad ur en av Imperiets låtar "är det verkligen fred vi vill ha, till varje tänkbart pris?"

saker för mig är långt mycket mer nyanserat än att man ska acceptera/möta med kindness vilken som helst behandling utan att säga ifrån. Och det handlar väldigt mycket om vilken situation är man i och vilken uppgift-stråle-vilja-syfte har man att demonstrera/manifestera.

Några ska visa harmlöshet alltid (Gandhi), några "krigar" alltid (Olav II den hellige) och ytterligare några gör både och beroende på situation (Jesus).
Alla utför sitt dharma, sin uppgift. Given av Gud.

[Hukanson]
0

#8  tror du att Paulus menade att det var ra eller dåligt att Sanat omsluter hela världen med sin aura ?

[Mariann]
0

#13 Jaaadu Obestämd… vad tror du?

[Mariann]
0

#10 jag håller med dig där, det vimlar av sajter som mer sysslar med det lättlästa och personliga (om jag får kalla det så).

Det var därför jag tänkte att denna sajt måste göra något helt annat. Jag är glad att du uppskattar det.Glad och hoppas andra gör det också.

Jag håller också med dig i ifrågasätt gärna, det kallar jag urskiljning och givetvis finns det en tänkvärd artikel om det Flört

angående kindness så har jag redan spekulerat….Oskyldig

Aldebaran
0

Då jag fått lite PM ang. vad religion är så lyfterjag fram denna tråd igen..

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.