Sjukdomars orsak
Det sägs ju att 90% av alla våra sjukdomar är psykosomatiska.
Människans naturliga tillstånd är att vara frisk och när människan är i samklang med sitt innersta, sitt Högre Jag också kallad själen, så är tankar och känslor levande och flexibla och människan är då också fysiskt sund.
Det esoteriska sättet att se på sjukdom är då att varje sjukdom orsakas av att själen inte kan verka obehindrad genom tankar, känslor och den fysiska-eteriska kroppen (hämmat själsliv). Tillfälliga obalanser i i tankar och känslor kan ge sjukdom, men tursamt nog så är människan hälsa lite självregulerande, så när harmonin och balansen är återupprättad så kan hälsan återfinnas.
De inre orsakerna till sjukdom kan gradvis uppstå i människans liv eller den kan vara karmiskt betingad, dvs orsaker som ligger i tidigare liv.
De flesta sjukdomar kommer sig av emotionella obalanser och en mindre del kommer sig ur negativa och fastlåsta tankar, föreställningar och hållningar. De emotionella obalanserna är:
okontrollerade emotioner
bekymmer eller irritation
oharmoniska begär
negativa känslor om sig själv
Hur går då det till när en negativ tanke skapar sjukdom?
Denna oharmoniska tanke som efter en tid och viss intensitet får mentalkroppen att "stelna" i det område den sitter, långt ute i mentalkroppen, vi kallar det ofta en blockering. Denna blockering kommer med tiden att påverka astralkroppen och då bilda en känslomässig blockering, dvs en hämmad och negativ känsla. En blockering i tankar och känslor betyder ju att stoffet i de två aurorna har "stelnat" i vissa områden och tankarna och känslorna kan då inte verka fexibelt och nyanserat.
En känslomässig blockering kommer alltid att påverka eterkroppen, som då kommer att sakna vitalitet i just det området. Eftersom eterkroppen formar den fysiska kroppen kommer det att leda till problem i kroppen, först som nedsatt vitalitet eller spänningar och sedan sjukdom.
Därför kan de allra flesta sjukdomar sökas i obalanser i det inre.
Arbetar mycket med människor, kvinnor framför allt som lider av Fibromyalgi. Tillbaks i tiden blev dessa kvinnor ofta benämnda som " sveda , värk och brännkärringar". I litteraturen nämns ofta anledning till uppkomst av denna åkomma som av ; trauma dvs händelser av känslomässig karaktär men också av virus. Karaktären hos många av dem är " den offrande typen" dvs de gör för mycket för för många och har liten insikt om sig själv och de egna behoven. Sjukdomen " fastnar " sedan och blir en karusell som de har svårt att ta sig ur. Värken gör att de ingenting orkar, sjukvården dömer ut dem som icke behandlingsbara, alternativa vården som tar sig tid och engagemang med dem är för dyr då de oftast inte har ork att jobba heltid. Ja inte är det så enkelt…Egenvård som kan göras och kostnad liten är mental träning i form av meditation, avslappningsövningar, lättare gymnastik, rening i form av levande föda( frukt, grönsaker) vatten…Finns en bok som heter ; Kroppen skriker efter vatten. Intressanta teorier..
Väldigt intresserad av dessa teorier , jag är själv en av dessa
fibro-kärringar.
eftersom jag var lite knas i huvudet
och la in nedan under döden diskussionen och egentligen skulle den passa bättre här så tar jag mig friheten att lyfta över stycket även hit, för det tåls att grunnas över denna problemställning…
Grunnade lite över om inte detta lilla stycke ur
Eskilds bok "Når ånd og stof mödes" - Den ny tids verdensbillede.
Kunde passa här det är om elementaler
De skapas ju utifrån människornas upprepade negativa och stelnade känslor och begär, tankar och hållningar.
En elemental strävar efter stoff och lever av stoff. Den strävar neråt och inte uppåt som människan. Dvs den är påväg neråt i materian. För de flesta av oss är det elementalerna som bestämmer vad vi gör och säger och vi måste befria oss från dessa elementalers verkan och kontroll av oss, dvs lära att härska över elementalerna.
Elementalerna har en vibration som skapar slöjor och tröghet långt in i människornas kroppar.
tex så skapar de:
Nikotinelemental: en mörkgrå sugande och magnetisk energi som handlar om JAG VILL HA!
Kaffeelemental: är inte så negativ, men den kan vara stark och bjudande
Alkoholelemental: orangeröd och svart brännande magnetisk energi, som en medvetslös dragning mot alkohol - oavsett vad, en energi som övervinner människans syfte.
Dessa tre är nämnda i boken, men givetvis finns det fler elementaler/begär av varierande grader.
socker elemental, choklad elemental, kemiska substanser elementaler, arg elemental, dåligt självförtroende elemental, kritik elemental osv….
och även denna då 
Forsätter lite på #3 här:
"När en människa healas så försöker elementalerna att blockera och hämma healarens och själens försök till healing. Men när en människa genom sin livsföring, genom healing och mer medveten vit magi försöker rensa sina kroppar, så befrias elementalerna och leder dem mot den evolutionära bågen, utveckling bort från stoffet och mot ljuset. Människan har således en uppgift med att frälsa substansen och att främja evolutionen av materian."
ur samma bok av Eskild Tjalve.
Tåls att funderas över detta…
Ja, det är solklart, att kroppen och "innehållet" jobbar ihop. Det gäller att hitta balans med de båda. Balansen hittar man inombords och hjälpmedel kan vara t.ex. yoga och dylika övningar.
Har själv erfarenhet att kroppen och "själen" inte vill alltid samarbeta. Men….jag "tvingar" de göra så. Hälsningar till er alla. Pirkkolino
Nu grunnar jag vidare… 
om det då är så att tex en fastlåst tankeform - känsla tillslut genererar att eterkroppen försvagas och med tiden en sjukdom uppstår, så är det lite fascinerande att man kan se dem som elementaler, väsen alltså som lever på den energin som de vill ha.
Tex, en nikotin elemental, eller en "jag duger inte" elemental, eller en kritik elemental.
Så för varje begär (tankemässiga eller känslomässiga) man har finns det då en elemental som livnär sig på motsvarande energi.
Så när du tillfredställer ett begär när man elementalen och när du avstår så svälts den ut…
hmmm… 
är det så att elementalerna också styr huruvida vi behandlar våra kroppar mer eller mindre hälsosamt? Tänker nu genom mat och andra diverse nödvändigheter och onödvändigheter….
Om vi är tillräckligt själsgenomströmmade så flyter själströmmen fritt i tankar och känslor och då finns ej heller elementaler som lever på lägre energi, utan man har då lyft upp även dem till evolutionsbågen…
Vilket då yttrar sig i en frisk och hälsosam kropp.

Logiskt?
Då har jag mååånga chokladementaler i mig.eller en riktigt stor ?.
men jag är en sådan person som tröstar mig med godis när jag deppig..inte bra alls..
Men yoga…kan man inte göra Qi Gong övningar? Yoga verkar så himla svårt..
Verkligen intressant detta …
Kan man tvinga? Är det bra att göra det?
U R us
#5 Hälsning tillbaka! 
#7 BRA FRÅGA?
Kan vi det? 
jag tror inte vi kan tvinga i den meningen, men vi kan jobba på att succesivt svälta ut somligt.
Genom att tex, inte ge en viss tankeform energi. Om man har en tendens att alltid tänka en viss sorts tanke eller känsla med för den delen, kan man ju försöka vända den. upptäcka tanken och släppa den genast i alla fall så fort man upptäckte den.
Choklad elemental kan ju vara en liten "maskerad" elemental eller helt klart hänga ihop med en socker elemental/beroende.
Ja..socker är med all säkerhet boven i dramat. Nu när jag är deppig så har jag en påse godis ..en stor…som tur är ( eller inte kanske) så har jag grabbarna och en av deras flickvänner här just nu som hjälper till att äta upp den..
l men jag har också frukt att "mota" bort begäret med…
Men så fort jag blir ledsen så .kommer chokladet in i bilden..det kommer att ta tid att byta ut den mot något annat , det sitter verkligen djupt i mig.
U R us
#0 Tankarna och inlägget där kommer sig av att jag i går kväll läste en bok "Släpp tanken fri" (Eskild Tjalve) och la ihop det jag läste där med det jag läst tidigare om elementalerna.
Det ger i alla fall mig en intressant bild av hur kropparna hänger ihop och "samarbetar".
Självklart så finns det ju annan yttre påverkan, de resterande 10% procenten måste ju då komma sig av annat.
men det är intressant att så mycket som ca 90% kommer inifrån och ut…. och inte tvärtom alltså… utifrån och in. Att grunden ligger inne i oss….

Det finns en metod som kallas EFT Emotional Freedom Therapi. Där knackar man på olika meridianpunkter, samtidigt som man affirmerar den känsla man vill bli av med, godisbegär, nikotinbegär, habegär etc. Jag har nästan fått helt bukt med mitt godisbegär nästan med en gång. Såg i aftonbladet något liknande, där kallas det för självhypnos.
Men hypnos vet jag inte, men man lurar hjärnan lite. En kompis som jag fick tipset av har slutat röka.
Handboken finns att ladda ner på nätet, Jag komer inte ihåg namnet, men är ni intresserade så sök på eft. Den är på svenska.
kram
#10 bara detta att vara medveten om det då är ju hälften vunnet brukar jag säga… sedan är det omöjligt att göra upp med varenda elemental, man får acceptera vissa också..
men att vara medveten kan ju aldrig skada… tänker jag…
kan man inte svälta succesivt, genom att bara käka hälften av man brukar? Sedan kanske inte varje gång, utan varannan gång elementalen villl ha så får den…
finns nog ett otal sätt att småsvälta dem…
Tex, fick jag o fler berättat av Asger liten gullig story om ilska.
man har kanske behov av att vara arg för XXX hände, jag bestämmer att ok, nu är jag arg, jag ger detta 3 timmar, och sedan släpper jag ilskan och så gör man det också.
För den som har en big sådan arg elemental kanske måste tänka en hel dag, eller flera dagar, men just att grejen är att man bestämmer över den. Inte att ilskan/elementalen bestämmer över dig hur länge du ska vara arg…
Hoppas mitt svammel här gick fram…
#6 Tvånget i sig är ju steg mot utveckling men faller oftast tillbaka. Ta tex bantning, många provar allehanda metoder men faller tillbaka i gamla vanor för att det inte är en "medveten" handling utan något som påförts utifrån. "Hela människan" är inte med i proccessen. Men allt uppstår i en tanke så "tvånget" kan ju vara första steget till medveten handling. #7 Det finns en yogaform för människor med fibromyalgi som är anpassad.Du kan säkert goggla på "Fibroyoga" .
#10 Vill absolut inte ta ifrån dig lite gott men tänk på att när du motar bort begäret efter godis till frukt så byter du en form av socker mot en annan typ av socker. Varför inte morotsstavar, gurkbitar osv. Mycket nyttigheter och vatten som kroppen äääälllssskar! 
Och mandel är ett jättebra alternativ.
Yoga är inte farligt, men man bör vara försiktig i början, tex att göra bara 2 positioner i början och sedan öka.
Har själv problem med värk, (Fibro) men yogan tar bort det mesta av den.
Har inte alls så stora problem idag, kan göra nästan vad som helst igen.
cilla.
Då jag själv har fibro vet jag att fibroyoga fungerar.
Jag längtar till varje nytt pass för jag mår så väldigt mycket bättre.
Vi har kuddar och filtar för att det ska vara så bekvämt som möjligt, enbart levande ljus gör stämmningen i rummet varm
och avlappnad. Yoga rörelserna är mjuka och man tvingar inte
kroppen att göra något som framkallar smärta.
Avslappning och meditation är underbart. Många av oss med
fibro har just svårt att lyssna på våra kroppar ,(själar)så för mig
personligen ger det mig en ny chans att leva mitt liv på nytt.
Nilla
Det funkar det som Mariann skkrev om ilskan. Att be om hjälp att den ska släppa har hjälpt mig Den får då inget grepp om kroppen.
För ilskan är ett problem både individuellt och kollektivt. Så när vi sjäpper ilskan individuellt hjälper vi kollektivet att gradvis bli av med ilskan. Då menar jag de som vill.

# 13 det du skriver om Asger där finns som övning inom kognitiv behandling.
Det kallas för "worry hour" : Så fort nåt grubbel eller nån ilska eller sorgsenhet kommer över en, så bestämmer man en tid då man får vältra sig i detta en hel timme.Tex mellan 20-21. Varje gång denna tanke kommer upp under dagen påminner man sig om att tiden är inte nu att gnälla inombords, utan i kväll.Det intressanta är att när kl blir 20 och man ska sätta igång att gråta o banka i kudden av ilska o tänka bittertankar så det står härliga till i en hel timme - så är det tomt, borta, inga såna behov kvar!
Men även om det inte alltid blir så,utan man faktiskt ÄR skitarg eller bitter då, så är det en härlig känsla att man tar kontroll över det negativa - man förbjuder det inte helt( för sånt blir ju lätt till förträngning i stället) men man förminskar dess utrymme, så att det inte förpestar hela dagen ( som det annars kan lyckas göra när man börjar älta… ).Utan man ger det en timme om dagen.Sen snyter man sig och bestämmer sig för att vara kontruktiv i stället.Har man mer depp och ilska kvar, så får man ta det nästa dag under en timme.
Jag fullkomligt älskar denna övning! Kanske ni andra inte är några grubbelhönor/tuppar som behöver såna övningar
, men har man som mig en tendens att oroa sig för stort och smått av ren vana, så är det ett jättebra redskap att svälta ut oroselementaren
( jaja, det är väl en hel drös med de där "jag duger inte" och kritikelementarer också, hihi.Vilken söt bild jag får, av små trotsiga väsen som springer omkring i mig.)

beroendet av just choklad brukar tyda på magnesiumbrist i kroppen
magnesium är bra mineral för spända nerver och
den tas upp optimalt av kroppen tillsammans med calcium

Så mycket klokskap ni delar med er av! Ren nöjesläsning för mig,…
En gång när jag var sjuk (depression) klurade jag ut detta som svar på vad jag behöver för att må bra:
Solljus, rent vatten, bra mat, dagliga promenader, samtal med en vän, meningsfull sysselsättning, tillit till livets goda.
Är det nån som har fler saker att lägga till?
Vad behöver DU för att må bra?
Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

#21 den här lilla kom-ihåglappen har jag då jag börjar deppa ner mig:
livsgrund
Ät nyttigt.Sov ordentligt.Älska.Dansa.Omge dig med vackra saker, vacker natur,vacker musik, goda dofter.Vårda dina relationer.Odla dina intressen.Sök andlig stimulans.Våga växa.

#22 De orden gillade jag! Mmmm!
Våga växa.
Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

Tackar för bra tips - är själv en "fibro-gnäll kärring" - och jag gillar qi gong - och meditation - avslappning önskar att jag kunde våga mig på yoga det verkar väldigt spännande, såg här ovan, som #17 nillanb tipsar om - ska gå in där och kika snart!
Det sägs också att 100% av vår verklighet kommer från oss själv.
Sen kan man alltid lägga en del av det ansvaret utanför sig själv och på någon annan. Dock kvarstår att jag själv gjort det valet och således är jag då fortfarande 100% ansvarig för min egen verklighet.
Vi skapar alltså vår egen verklighet. Oavsett om vi väljer att göra det själva eller om vi överlåter den rätten till någon annan.

#25 det känns så rätt det du säger om av vi måste ta 100% ansvar för allt som händer oss
det känns rätt av en enkel anledning att man blir empowered av dessa tankar
det ger hopp att man kan påverka…
det är European Renaissancen's (rebirth) tankesätt där människan är herre över sitt öde, där människan kan förstå och påverka sitt liv
det var ett stort steg i mänsklighetens historia att våga bryta med medeltidens fixering av Gud och kristendomens dogma,
att våga sätta människan i centrum, att inte lämna ansvaret till ngn annan, inte Gud heller
(det här är ett helt och hållet personligt och känslomässigt reaktion utan några som helst intellektuella anspråk
)

Hej hej, jag har oxå fibro samt en hel del andra "besvär". Vill dela med mig om en väg jag funnit som fungerar jättebra!! hästar!! pyssla med hästar gör att du glömmer smärtorna just då!! Toppen alltså!
lavena

#0 Människans naturliga tillstånd är att vara frisk.
…de allra flesta sjukdomar kan sökas i obalanser i det inre.
Man får inte glömma att detta ändå är vår väg till utveckling.Sjukdomarna är våra fantastiska ledsagare, våra hjälpare att upptäcka oss själva och bli mer medvetna!
I kinesisk medicin säger man att det alltid finns en obalans någonstans -livet handlar om att arbeta för en balans, att försöka få pendlingarna mindre, men det finns likväl pendlingar.
#27 tack för tipset
jaa, visst är det härligt med djur!Det är nog själva engagemanget, oavsett i vilket, som gör att man "glömmer" problemen i stunden…