Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 2602 ggr
[Mariann]
0

De fysiska livsformerna

De fysiska livsformerna på Jorden tillhör 4 olika riken, dvs mineral, växt, djur och människo riket.

Är mineraler en livsform? Enligt den holistiska andliga världsbilden är mineraler ett uttryck för liv.

ifall vi radar upp de 4 rikena i olika medvetandetillstånd så är det så här:

Mineral: medvetandet är djupt slumrande
Växt: medvetandet är sovande/anande
Djur: medvetandet är ett bildmedvetande
Människorna: medvetandet är människans dagsmedvetande

Man kan också placera de fyra rikena enligt på vilket plan de befinner sig, eller vilka "kroppar" de har i den fysiska världen.

Mineralerna har 1 kropp: Fysisk kropp. Denna fysiska kropp är genomträngd av eterplanets stoff och det är de planet som ger mineralerna sina kemiska krafter.

Växterna har 2 kroppar: Fysisk och eterisk. Den eteriska kroppen rymmer dels den eteriska dubletten (stöpformen som det fysiska byggs efter), och också livsenergin bakom det fysiska.

Djuren har 3 kroppar: Fysisk, eterisk och astral. Den astrala kroppen är där känslorna och begäret utspelar sig.

Människorna har 4 kroppar: Fysisk, eterisk, astral och lägre mental. Det lägre mentala är där tankarna utspelar sig.

Gav inte detta en fin bild av hur tingen (medvetandet) utvecklas genom rikena?

Farwuq
0

Denna uppräkning ger plats för kommande "arter" som har fler kroppar än människor. Finns det något i de esoteriska lärorna som antyder detta? T.ex. något slags väsen med 5 kroppar?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Hukanson]
0

Mycket intressant. Tänk att denna planeten är egentligen en mineral och växtplanet . Djur och människor tillhör en andlig värld som finns samtidigt men parallellt med planeten . Det är ju fantastiskt .

Vi tror oss veta att i framtiden om flera tusentals år kommer det att finnas ytterligare ett rike på planeten : Änglariket eller Visdomsriket . Det är ju en ännu mer fantastisk tanke att vi helt naturligt får samsas med ytterligare en art på jorden . Men den arten har ytterligare en mental kropp och tillhör en värld ovan människan . Det blir spännande att se hur det fungerar !!

Eremitha
0

Överskådligt och lätt att förstå Glad

Fair Winds and Following Seas!

[Kaninfluff]
0

Jag tycker inte att man ska sära på människor och djur, vi är ju faktiskt en slags apa! :P

[Hukanson]
0

# 4  Hur förklarar du det med esoteriska begrepp som etheriska kroppen ?

[Kaninfluff]
0

#5 Ursäkta mej, men jag har ingen aning om vad det är… :P

[Hukanson]
0

Just det , välkommen till andlig utveckling ! Vad vill du utveckla ?

[Kaninfluff]
0

#7 Tack tack! :D Eum, jag vet faktiskt inte..

Eremitha
0

Inte är vi en slags apa, inte!
Även om vi fysiskt sett på många sätt kan härledas ur apsläktet.

Apor är fortfarande ett eget släkte, liksom människor är.
Dessutom skiljer sig människan från djuren, även de högst utvecklade och mest intelligenta, på avgörande sätt. Till exempel förmågan att reflektera, att analysera i mer än ett led, att kunna skilja på förut - nu - sedan, med mera.

Vi fungerar också annorlunda själsligt.

Så för mig känns det fel att kalla människan för apa, däggdjur, eller liknande.

Fair Winds and Following Seas!

[Mariann]
0

Absolut är det en skillnad mellan djur o människa, ett djur har inte individualiserats, de är alltid fler individer  i en själ (gruppsjäl). Människan har en individ per själ och har därmed fått en kausalkropp, vilket djuren heller inte har.

förvisso kan  man säga att vi ibland beter oss som djur… men det är ju en annan sak, det handlar ju om att medvetandet utvecklas från lägre till högre….

(med förhoppning om att slippa disksussion om lägre=sämre och högre = bättre, dessa = får ej göras)

#1 jo jag tog inte med dem…

vi alla människor (from 1 inv i alla  fall ) utvecklar en Buddhisk kropp…

om man vill fortsätta att sätta kroppar (ofysiska) på människan

så är det

Det högre jaget: kroppen för andlig intelligens också kallad själen**
Buddhiska kroppen:** kroppen för den högsta kärleken**
Atmiska kroppen:** kroppen för den högsta viljan**
Monaden:** Människans livsgnista

[Hukanson]
0

Innan individen är 14 år kan man säga att människan står djuren nära , därför att dess högre förmågor inte är fullt utvecklade . Det innebär på intet sätt att människan därmed skulle vara ett djur , bara att vi har en kropp i tillblivelse i vår mänskliga natur som inte ännu är fullbordad . Andlig utveckling för en 14 åring skulle då vara att bli initierad i det mänskliga tänkandet på en grundläggande nivå .

[Mariann]
0

#11 Så ser jag det defintivit inte.

jag ser det mer som så här

Fostertillståndet: repetition av den fysiska delen av evolutionen, dvs från starten till den första människan.

De första 21 åren: repetition av mänsklighetens utveckling i 3 faser, fysisk utveckling dvs handling och vilja, utveckling av känslor och tankar, (enligt Steiner)

De första 30 åren: repetition av viktiga saker från tidigare liv.

[Kaninfluff]
0

Vi är ett slags djur, bara en egen ras! Vad skulle vi annars vara, en slags växt?!? Jag tycker att människan nästan är den minst intelligenta varelsen på jorden, vi förstör hela våran planet, och även fast vi vet om det så låtsas de flesta at det inte ä någon fara.. USCH! Nu blir jag ARG.

Hittade den här på wikpedia, kolla  den rosa rutan: http://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4nniskan

Vi ÄR en slags apa!

[Hukanson]
0

#13 Kaninfluff du har rätt , den mänskliga kroppen är ett slags djur , det tycker jag med faktiskt . Kroppen är en utveckling av Livet på Jorden dvs DNA-spiralen . Vad vi menar med det andliga är att vi tror att människan egentligen är den Ande som kommer till Livet och Förändrar DNA-spiralen litet grann så att den passar oss som människor litet bättre .

Kan du förstå att Kroppen , som kan ses som en slags vacker och duglig avancerad "djurkropp" , ändå är ett lånat "fordon" för Människan att använda för att bygga en materiell värld med alla tekniska bekvämligheter som Människan vill ha att leka med ?

Jag håller dessutom med dig om att vi borde vara mer medvetna om vad vi håller på med så att det blir bra för alla och inte bara de rika och starka .

Vad är det du reagerar mest över , vad får dig att se rött ??

[Kaninfluff]
0

#14 Men borde inte det vara samm sak med djuren då? Och det som Mariann säger i #10, tycker jag är helt fel. Ett djur är en helt egen individ! De är precis som oss människor, bara att vi ser dom som dumma och korkade bara för att vi inte förstår dom.

[Hukanson]
0

#15  Just det , det är en skillnad ! Vi är tänkande Människor . Varför använder vi då inte tänkandet till att förstå djuren ? Jo men det gör vi , tänk på Crocodile Dundee han förstod sig på krokodiler . Nåväl det är inte många som använder sitt mänskliga tänkande särskilt mycket eller fokuserat . Men sakta sakta bygger vi ändå en Värld där tänkandet klarar av mer och mer . Just därför blir man andligt intresserad därför att man vill få hjälp med att utveckla sitt tänkande , tex att kommunicera med djuren (se healers och medium ).

[Mariann]
0

#15 Helt ok att inte hålla med mig i den saken. Glad

jag ser det som Hukanson, att kroppen (inte medvetandet) kommer sig ur utveckling ur djuren, men det som bebor kroppen (medvetandet) är inte samma som djuren. Bara för att djuren har fler individer per själ innebär inte det automatiskt att djur skulle vara dumma Förvånad, det ser jag som ett mänskligt påfund.

Jag tror inte det är så i alla fall.

men däremot tror jag utvecklingen går till så som jag skriver ovan och så som man kan studera det i esoterisk litteratur.

[Mariann]
0

Kaninfluff, välkommen hit glämde jag säga!

ifall jag får lov att rekommendera lite läsning för att eventuellt se om förståelsen kan ge dig något så läs gärna detta:

Här

Här

Här

[Kaninfluff]
0

#18 Tack tack :) ska kolla.

Nu förstår jag vad du menar med gruppsjäl, men borde inte vi människor också ha gruppsjäl, eftersom vi också har instinkter?

Och tillsist, fölåt alla om jag har varit lite arg, jag är på krigsstigen idag… ^^

Aldebaran
0

Att ha instinkter har ju inte med att ha en gruppsjäl att göra…

Gruppsjälen tillhör djurriket vilket vi inte tillhör…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

[Hukanson]
0

Det sägs ofta att vi människor har djuren inom oss till en liten del . Att allt levande ändå till viss del är integrerat . Det skulle betyda att även människan kan förstå och känna av de djuriska gruppsjälarnas egenskaper och drifter . Att bli fullt och helt människa är för en del ett reningsarbete .

Aldebaran
0

Vi har allt inom ner till mineralriket.. så du har rätt Hukanson…

szirius
0

välkommen hit kaninfluff! Och det är ok att vara arg ibland, hehe.Många saker kan man inte bli överens om, men det kan likväl vara intressant att se hur andra ser på saker och ting…så känn dig fri att läsa här inne.Sedan kan jag påpeka att de flesta av oss här inne är STORA djurvänner, så det handlar på inga sätt att man ser ner på djuren.

Visst är det svårt att hålla med om att människan är högst utvecklad, med tanke på allt elände vi ställer till med! Men det är för att vi inte tar vårt ansvar.Vi är likaså de enda som har förmågan att rätta till saker och hjälpa andra arter medvetet också…

Andlig utveckling kan ju ses som ett steg i att börja ta större ansvar…

[Mariann]
0

#19 Lugnt… man kan inte alltid vara på humör, så det är helt ok! Glad

och vi människor är högt utvecklade, men inte tillräckligt, finns en oändlig massa utveckling kvar för oss alla… Flört

[Kaninfluff]
0

#20 Människor tillhör djurriket.

[Hukanson]
0

#25  Jo jag kollade upp det och du har alldeles rätt . Den akademiska naturvetenskapen har definierat människan som en utveckling av djuren till arten Homo Sapiens och vetenskapen studerar människan som ett djurbeteende . Människan är ett djur fast där haltar definitionen !  Rättare att säga att Homo Sapiens är ett djur . Eller att alla djur är djur .

Ordet människa kommer från Bibeln och betyder den som gud skapade .

Aldebaran
0

Oki tror du det #25.. Så är det ju bra för dig.. Men vad grundar du det på?