Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 3199 ggr
Choklad
0

Var Jesus en Häxa?/Magiker?

Till sajtvärld ;(Om detta inlägg är stötande, så ta bort det..)

Men jag har ofta funderat…

Jesus kunde healing.

Han gjorde många magiska ting, bl. a gick han på vattnet.

Det finns en mängd likheter mellan honom och de läkekunniga som blev brända på bål.

Det hemska är, att det var präster, Guds heliga män och kärlekens förespråkare som brände och torterade häxorna.

I en kyrka i Ystad finns det skrämmande bilder på hur häxor blir torterade, inristat i sten. Och..det som upprör mig ännu mer, är att Jesus hänger på ett kors i taket. Vilket hyckleri!

U R us

[Mariann]
0

Och han korsfästes, kanske inte så mycket för att han helade utan för att han sa sig vara messias.

Vi måste komma ihåg att bara för att man är präst är inte det likamed att man är en helig man. Det är bara en invigning till präst, eller prästvigning. Så att genomgå fysiska invigningar eller initieringar betyder inte att du är helig till den grad eller kan heala till den grad som inititering syftar till.

Frimurarna har ju sådana invigningsritualer, men långt ifrån alla frimurare är 3 grads invigda osv. Jag drar inga fler paralleller med andra initieringar men det finns ju fler.

Choklad
0

Hmm jag tror att jag ska försöka mig på att läsa bibeln igen. Jag har försökt några gånger nu men jag blir så arg.Vill läsa om Jesus och änglarna ….inte en massa släktenamn som jag ändå inte kommer ihågRynkar på näsan

U R us

evrekaw
0

Messias = den smorde, och son av Davids hus - alltså någon som kunde göra anspråk på makten…

Knappast Judarna som stod för initiativet till korsfästelsen, större sannolikhet att Romarna låg bakom…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

[Mariann]
0

Johannesevengeliet ska vara bra… väldigt symboliskt skriven men om man tänker lite så bör man kunna läsa mellan raderna..

jag gick en kurs en gång i Johannesevangeliet med Paul Skorpen. Skrattande

[Mariann]
0

St. John: The Gospel of the Heart
When young John laid his head on the breast of Christ, he heard the eternal heartbeat of love, power and wisdom of the Source. Through his immaculate Gospel he invites us to share in this heartbeat. During this retreat we explore the seven miracles and the seven discourses that John weaves throughout his short, yet bottomless account of his teachers’ wonders and wisdom. Through John we learn to follow Christ, and where Christ brings us is home to heart.

Choklad
0

Ska testa Johannesevangeliet….Glad

U R us

penke
0

kan sälv !

det undrar jag om just det inte är det svåratse "brottet" (?)

både för de häxor som straffades och jesus som avrättades med ett kors (långsam kvävning,som dock lär påskyndas efter div. piskning som gjorde mig illamående i den där filmen för några år sedan ) 

läxan är,gå ICKE förbi "gudarnas" ombud på jorden,då kostar det. (tänk inte själv,LYD)

(¿ är det ..rätt,att straffa deras rädsla?)

penke

luxplyr
0

jag tror inte på att han kunde gå på vattnet utan att han bara hedde healing så att han botade andra meniskor.

Jag menar att jag tror att han va ett titigt healing medium på den tiden, för han la ju händerna på där de hade ont eller nåt, det är ju så de gjör när de ger healing.

och då blev de andra nog avendsjuka och rädda, så då hängde de väll han sen på korset.

så tror jag i alla fall att det va, jag tror inte på allt som står i bibeln.

Aldebaran
0

Bibeln är ju ingen uppslagsbog utan skall ju tolkas med rätt nycklar. Sedan har ju var och en sin tolkning även av denna sanning.

Jag menar man skall ju inte läsa allt som står i bilen och tro på det bokstavligt. Det fick man ju redan lära sig i kristendomskunskapen i lågstadiet att Bibeln är skriven med liknelser…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

[Mariann]
0

Även den boken (bibeln) kan läsa på fler nivåer och ju större öppet hjärta och ju djupare själskontakt, ju större djup kan fångas även i den. Precis så som det är med alla esoterisk litteratur. Alla kan alltså inte läsa på djupaste möjliga sättet.

Det gäller att komma bakom "slöjorna" och alla har inte den förmågan, den utvecklar man med tiden, genom liven, det är det som är utveckling av medvetandet. Utvecklingen av möjligheten att skilja "det verkliga från det overkliga"…

Mavios
0

Förvånansvärt många som "inte tror på bibeln" har aldrig läst boken (böckerna egentligen) med öppet sinne. De som ens har försökt har oftast gjort det med förvissningen att det är amsagor och så letat efter tecken på att de har rätt.

För mig har det varit en nyhet att läsa här om att Jesus är en lärjunge som blev överslöjad av Kristus. Intressant, vet inte riktigt vad jag känner inför det - något nytt för mig att fundera över och om det passar min verklighet… *ler*
Som tidigare baptist (dock inte infödd i kristendom på mer sätt än alla andra svenskar generellt sett) har jag haft en mer personlig relation till bibeln och Jesus. Dock har jag med stigande ålder (Nåja, jag är inte lastgammal) och öppet sinne tagit mina tidigare livsåskådningar under ombearbetning. Bibeln för mig innehåller mycket visdom en del lättförståeligt annat mycket svårt att begripa (för mig).
Jesus för mig är en snubbe som jag egentligen skulle vilja vara som - kanske inte helt fullkomlig, men nästintill(?) som människa.
Huruvida han gick på vattnet eller utfodrade massor med människor med fem fiskar och två bröd (eller var det tvärtom - spelar ingen roll), känns för mig helt oviktigt. För mig är kärleksbudskapet det viktigaste centralfiguren Jesus/Kristus har att förmedla.

Ett vänligt leende kan betyda så mycket för den som själv inte orkar prestera något.

[Mariann]
0

När Jesus de tre senare åren i sitt liv var överstrålad av Kristus så gjorde han just alla dessa mirakel och då går det att göra allt det som han gjorde enligt Bibeln. Cool

För mig har det mer varit tvärtom, jag kunde inte fördra detta med Jesus Kristus och kyrkans sätt att tro… så när jag läste dessa förklaringar så föll allt på plats i mitt hjärta…

Jag tycker nog att ha Jesus som förebild är utmärkt! Glad

En fråga som kan vara tankeväckande att ställa sig är "hur skulle Jesus gjort i denna situation?"

Choklad
0

Då har jag låångt kvar..eftersom jag blir så irriterad på Bibeln…men jag vet att Jesus finnsSkrattande så det har jag inga problem med. Jag kan inte låta bli att undra hur världen hade sett ut om de hade accepterat och lyssnat på hans ord…men kanske översteprästerna inte kunde förstå vidden av den kärlek han ville ge oss

U R us

Mavios
0

#12 Du har nog gått lite längre på vägarna än jag, så jag kanske också kommer se det på samma sätt som du om några inkarnationer eller så. Oskyldig

Ett vänligt leende kan betyda så mycket för den som själv inte orkar prestera något.

[Mariann]
0

#14 Njae… det är ju inte så säkert, jag kanske bara vandrat de esoteriska vägarna mer och du har kanske några andra vägar i bagaget och det behöver ju inte betyda att jag har vandrat längre… Oskyldig

jisses vad jag svamlar… men hoppas andemeningen gick fram…

Aldebaran
0

Nej.. Förklara gärna mer… Flört

[Mariann]
0

menar väl helt enkelt att man inte kan avgöra vem som gått längre på vägarna genom att någon har en tro och en annan en annan.

Om nu detta gav någon klarhet Obestämd

Mavios
0

Haha, jag förstår ändå andemeningen och jag menade nog egentligen mest esoteriskt. Det går ju inte riktigt att jämföra varandras vägar heller. De ser ju lite olika ut.

Aldebaran
0

det är ju inte säkert att du väljer/får en esoterisk väg i nästa liv. Utan pga av Karma (god som dålig) har en annan uppgift att fylla…

Mavios
0

Hrm, nu kommer vi allt längre från #0:s fråga, och jag känner det som om trafikskyltar och vägar med olika pilar och riktnignar ringlar runt mig i mängd här. *snurr snurr* Blir lite förvirrad, men allt är säkert som det ska vara ändå. Flört

Aldebaran
0

Nej han var ingen häxa/magiker om ni menar dom som florerar så rikligt av nuför tiden..

Han var ju lärljunge till mästaren Meitreya åxå känd som Kristus. I stort hade dom till uppgift att starta en ny världsreligion vilket dom åxå gjorde i Kristendomen.

[Mariann]
0

Man kan ju också diskutera vad menar vi med häxa/magiker?

Det kunde också bli en intressant diskussion…. Oskyldig

Choklad
0

Med häxa menar jag en som kan hjälpa andra på olika sätt… ungefär samma med en magiker….

U R us

MagnusProjektSol
0

Jesus är en mycket fin förebild och visar vägen. En och annan häxa, alkemist och kanske även någon frimurare eller präst har nog delvis redan fått del av Kristus kraften efter ett ödmjukt inre och yttre kärleksarbete, även om dom också deltagit i vissa fysiska invigningsritualer. En del har det definitivt inte. Våra andliga Mästare och Gurus har kommit ännu längre. Jag tror att fler och fler kommer att fyllas av Kristuskrafterna tills en kritisk massa uppnås, vilken då kommer att spridas som en löpeld till alla som är redo att ta emot  utan att brinna upp. Så tror jag att Hans rike återupprättas.

Sol till alla

Aldebaran
0

Tills en kritisk massa uppnås?  Det är ju ingen atombomb vi pratar om.

Och visst finns den Gudomliga kraften (den du kallar KristusKraften) inom oss alla även dom som inte kommit lika långt som dina Gurus. Alla är vi olika långt komna på den smala vägen till vårat självmedvetna. Dvs. vi är alla yngre bröder och systrar till några och äldre bröder och systrar till några.

Hans rike finns innom dig liksom inom var och en som aktivit söker han finner. Det är inget som behöver återupprättas, för det finns ju redan…

[Mariann]
0

Denna "kritiska massa" är nog mer när en tillräckligt stor del av mänskligheten har nått 1 invigningen då har "kristus fötts i mänsklighetens hjärta" och mänskligheten som en helhet, som ett rike (inte alla människor) tagit 1 invigningen.

Det vi då bör veta i detta sammanhang är att en människa på 1 invigningenströskeln är 10% själ.

För all del en avgörande händelse i en enskild människas inkarnationscykel, för det finns ingen återvändo då. Har själen inkarnerat i människans hjärta så är det oåterkalleligt.

Och kommer innebära en stor förändring för människan och i detta sammanhang när vi talar om den "kritiska massan" för mänskligheten som en helhet.

Vad som också ska minnas är att det går 20 (längre fram kanske 7-10) inkarnationer mellan 1 och 2 invigningen då man är 50% själ. Då får man en klar bild över hur lång tid det kan tänkas ta innan vi har alla dessa nyligen (inom 25 år) 1 invigda på ett steg som är långt mycket djupare och mer själsgenomströmmat och vad det då kan tänkas medföra som en helhet i mänskligheten.

är man mer intresserad av detta kan jag rekommendera läsning av artikeln mänsklighetens första invigning.

Återupprättas är nog mer syftet att det återupprättas på jorden antar jag? Guds rike finnes ju som en högst levande verklighet på det Buddhiska planet, men ska nedsänkas till en lika levande verklighet på Jorden inom oöverskådlig (för mig) tid…

hatchepsut
0

Utan att svara på själva inlägget skulle jag vilja delge en insikt…När man sitter här och läser kan man se hur energierna förändras från glad nyfikenhet till översittarfasoner mellan inläggen. Det visar hur orden kan förvrängas och leder oftast till att någon tystnar…Därmed går eventuell kunskap förlorad då någon inte längre vågar delta. Skulle vilja be att de som besitter "stor" kunskap använder sin intuition att förstå vad inläggaren vill förmedla och att med sin egen kunskap ödmjukt försöka lära vidare sin egen. PÅ så sätt kommer alla framåt…Eloge till dig Marianne, du är en sann diplomat!

[Mariann]
0

#27 kan det bero på att jag är våg…. Oskyldig

hatchepsut
0

#28 Ja, vågens kännetecken är ju bla diplomati. Själv är jag vädur med accendenten i vågen så jag har fått jobba en del med vädurens egenskaper…Flört

always89
0

#27 Jag håller helt med dej!

Pallada
0

# 27 fullkomligt lysande  iaktaggelse Glad

en inte så liten del av medlemmar  här på sajten verkar vara upptagna främst av en tävling : vem har nått längst på utvecklingsvägen?(vad det må innebära)

och man tar det personligt i fall man inte håller riktigt  måttet enligt dem som upplever sig själva och upplevs av vissa andra medlemmar som experterna

därav väldigt personliga och ibland icke verbaliserade reaktioner…

limbiska hjärnan går igång…

lite synd för att sajten är onekligen extremt informativ

Mariann försöker att hålla balansen och gör det bra, oavsett hennes astrologiska tecken eller kanske tack vare det ? Skrattande

[Mariann]
0

Ifall de som nu här antyder att sajten har "missljud" (om jag får kalla det så) bland våra aktiva medlemmar, vill vara vänliga att pm mig och så tar vi ett snack privat om det. Glad

[Mariann]
0

#24 Det som är intressant här som du skriver att Jeus visar vägen, han sa ju också att "Jag Är vägen sanningen och livet"

För all del sa han väl det i egenskap som Kristus, Jesus lär ju varit överstrålad av Kristus vid alla dessa JAG ÄR meningar och alla mirakel han gjorde.

Men han är vägen, han visar vägen, för om man ser hela hans liv så visar den "lärjungens väg till frigörelse"! Cool

Kul Magnus att du kikade in igen glömde jag säga!

Eremitha
0

Jag tror att det som gör frågan i #0 svår att svar på och diskutera, är att vi nog har olika definitioner på vad häxa respektive magiker betyder.

Själv måste jag erkänna att ordet häxa är negativt laddat för mig eftersom det är i en sådan betydelse det införlivats i mitt språk från början. Även om jag numera intellektuellt har en annan förståelse, måste jag hela tiden "översätta" inom mig när jag stöter på ordet.

Magiker däremot är enbart positivt för mig, eftersom jag direkt associerar det med vit magi och god kraft, trots att även mörka och onda magiker finns. (Visst är språket och hur vi färgar det individuellt intressant!)

Så mitt personliga svar på frågan måste alltså bli:
Nej, jag kan inte tro att Jesus var häxa. Däremot en storartad och högt utvecklad magiker, som kände krafterna och kunde hantera dem till fullo i Ljusets tjänst. Det som väckte hans kunskap var att han genomstrålades av Kristusenergin, naturligtvis i kombination med att han i sin inkarnerade personlighet var redo för sitt uppdrag, så att säga. En mycket gammal och vis själ, född från högre plan till att bli världslärare och vägledare för hela mänskligheten.

Och vi har alla den magipotentialen, förr eller senare.

Så tror och tänker alltså jag.

Fair Winds and Following Seas!

Lionadh
0

Jag tänker så här:

Jesus var en Mästare.

Naturligtvis kunde han det mesta om att bota, heala, ge kärlek, skapa god magi, och i vissa fall, som när han drev månglarna ur templet, helt enkelt stå upp för det han trodde på!!!

Ett bra ideal, fler såna och såna som vill försöka leva " i efterföljelse" som de kristna säger.

Kärlek och förlåtelse är allt för mig…

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

Eremitha
0

#35 Bra uttryckt - instämmer!

Fair Winds and Following Seas!

Farwuq
0

#34 Du tar upp en mycket viktig aspekt, orden i vårt språk har olika värde för olika personer, jag kan hålla med om att kalla honom för magiker, men även jag avvisar begreppet "häxa".

#35 Jag kan bara instämma.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

szirius
0

mitt inlägg kom visst inte fram….jaja, provar igen.

Visst är det intressant hur olika ord har olika laddning.Själv har jag inget problem alls med ordet häxa.För mig är det att tillbe naturen och dess väsen,använda örter o healing etc.Det finns mkt visdom hos mina häxsystrarFlört.

Magiker däremot, tänker jag automatiskt på faran i den svarta magin…så det ordet är mer laddat! Intressant.

Denna kommentar har tagits bort.
hatchepsut
0

#38 Håller med. För mig är häxa= stygg tant i sagan om Hans&Greta,iii! Medan magikern står för mystik, lite kittlande,vit magi/svart magi.Är det då konstigt att det råder delade meningar om egentligen det mesta? Lika många åsikter som det finns individer innebär mirakel när vi är överens!Flört

[Mariann]
0

Sannerligen!! Mirakel när man är enig… Cool

för mig är nog också häxa negativt laddat och magiker tänker jag på  Merlin osv…

häxa för mig eär en experimenterande deva som inte alltid kan skilja mellan svart och vitt… Oskyldig

hatchepsut
0

Hmm…vill bara för klarhetens skull defeniera att jag inte föredrar svart magi utan då den vita…bara så det är klart!Flört

[Mariann]
0

#42 Misstänkte nog det Flört

MagnusProjektSol
0

Kärleken skall segra och jobbar på alla fronter. Kärt barn har många namn och tar många uttryck. det finns inget som är rätt och fel, allt är både och.

Jag tror inte Jesus var en häxa, men jag tror många häxor (kanske inte alla) hade och har lite av samma kraft i sig som Jesus hade mycket av. Denna kraft kan nog kallas, Kristus energin, det Gudomliga Ljuset, Helige Ande eller något annat. Kärt barn har många namn och vi kommer nog aldrig helt att förstå hur mycket vi än teoretiserar, det bästa vi kan göra är nog bara att kapitulera och hänge sig åt det ofattbara Mysteriet. (och då börjar man kanske efter ett tag att skratta som en häxa)

Kram och Sol till er alla

Kärleken skall segra

Magnus

szirius
0

#44 haha, jaa det är bara att kapituleraSkrattande.

Det "komiska" i det hela är ju att säkert många som blev brända på bål för att vara häxor hade kontakt med det gudomliga ljuset, medan de som SADE sig ha det ( prästerna) i själva verket använde sig av den svarta sidan( maktmissbruk osv)…

Aldebaran
0

Precis…Tänk om dom kristna inte tagit bort reinkarantionsläran år 343.. Då hade det nog sett lite annorlunda ut med den kristna tron idag…

[Mariann]
0

och så fanns det en djup mening även med det, med att Kristendomen blev som den blev, man visste från de inre planen hur den skulle bli, Jesus kunde också se det in i framtiden, men det hade som sagt en djup mening även det att den blev färgad och förvrängd.

Aldebaran
0

Självklart! ur den aspekten har allt en djup mening från häxprocesserna till Hitlers koncentrationsläger..

[Mariann]
0

mening… men inte alltid förstådd…

Aldebaran
0

Nej sådant är ju alltid svårt att förstå.. det går ju an att prata om det, läsa om det och tänka.. Ja, så måste det vara… Drabbas man själv av något svårt, t.ex att något av mina tre barn dör  så tänker man absolut inte så. Kanske vissa klarar efter ett tag då man fått distans..

[Mariann]
0

jag håller med dig, att förstå meningen med sådan smärta och sorg går nog knappt…

TienMu
0

Hyckleri….allt e hyckleri….

Mavios
0

#52 Hur menar du nu? Allt, som i precis ALLT - eller religion i princip och kristendom i synnerhet - eller sajten eller… Ja, förklara dig gärna.

TienMu
0

jag tycker att man ska tro på sej själv å finna sina egna värderingar å tankar kring saker å ting…inte ha nån sorts guide att si å så här är de å gudar hit å dit…..är man en trygg person i sig själv så behöver man ingen religion.Det är min åsikt,men jag har ändå full förståelse för människor som mår bra av att ha något att tro på å lita till. Men jag tror inte att man blir lyckligare i längden pgrund av de. Bränna såkallade häxor är ju helt vansinnigt! För mej känns de som om att de brändes för att de var något sorts hot mot den regerande kristendomen,att de tyckte å trodde annorlunda så tåldes d inte så därför brändes de. Skulle vi tro likadant idag så skulle vi få bränna var å varannan människa.

Aldebaran
0

Precis #54….Men vi har kommit lite längre än så…Om man tror på sig själv och sitt eget inre så är det ju bra..Det är nämligen där du hittar den sanna religionen.. Ingen annanstans… Vad som gör dig lycklig och säker i detta liv, är ju åxå bra för dig..Glad

[Mariann]
0

så petar jag in det jag brukar… när religion kommer upp… Oskyldig

Latin: Re ligio

re= åter

ligio= legering,  knyta samman

dvs återknyta till källan som somliga kallar Gud

esoteriken kanske säger sollogos eller det Enda livet och andra har ytterligare andra namn på detta mega stora kosmiska väsen.

szirius
0

#54 vi tycker nog alla här att det är vansinne att bränna häxorFörvånad, har någon sagt nåt annat? Se gärna mitt #45…

Jag håller med dig, är man trygg i sig själv behöver man ingen religion.Då är livet ens religion.Men har man funnit den platsen inom sig, då har man heller inget behov att säga att de som är religiösa och följer olika läror gör något fel. Var människa är sin egen lyckas smed och går sin väg till sanningen.Tids nog kanske vi alla hamnar på samma plats? Obestämd