A course of Miracles
Hej allihopa ! Som ny så vet jag inte om det har
funnits någon tråd om Mirakelboken. Jag läser
den nu men har ingen att diskutera med. Läser
även Bortom Universum/Gary R.Renard.
Något på gång ? Med vänliga hälsningar !
Vi har haft någon tråd förut om ACM boken, minns inte vem bara just nu.
jag läste lite av den första handskrivna översättningen på papper, men efterhand blev handstilen så dålig att jag orkade inte mer och sedan har jag fastnat för esoteriska böcker. 
Men jag hälsar dig varmt välkommen även i denna tråd!

Jag läste A Course In Miracles för tjugo år sen. Tyckte att jag lärde mig mycket av det synsättet och ber än idag den lilla bönen om att Gud ska göra ett mirakel….
Väl mött gingle!
Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM
Tack för svar ! Jag har gått ut några andra då en vänlig
fråga kunde ge ett ilsket svar vilket gjorde mig ledsen.
Men här verkar sådant inte förekomma utan alla verkar
vilja varandra väl. Så här kommer jag att trivas !
Att läsa den engelska versionen klarar jag nog inte av,
så jag läser den svenska istället. . Men även på svenska så
är det lite knepigt, jag får ibland läsa varje mening 2-3 gånger
för att känna aha !, nu förstår jag.
Det finns ju ett uttryck, något i stil med "att den är lätt men
ändå svår" - eller tvärtom - och det håller jag med om.
Boken är ju enormt tjock; lärobok, övningar och text för lärare
har ju skapat en bok på 1200 sidor.
Boken Bortom Universum är jättebra att läsa innan då den
förklarar. så den kan jag varmt rekommendera. Läste att
den har sålts i en enorm upplaga utan minsta reklam
Många diskussionsgrupper har ju startat kring denna bok,
Finns det någon i, eller omkring, Linköpingstrakten ?
Kanske att det är bättre att jag ställer frågan om ett eget
inlägg.
Ännu ett tack för välkomsthälsningen ! Ska försöka att
sätta in en bild men detta med datorer är jag inget vidare
men har duktiga syskonbarn, så det kommer nog framöver.
Ursäkta, det fanns visst en tråd innan om detta !
Underbart att vara på denna sida, har tidigare fått ett
"skolfröken-svar" om att det är så onödigt med ytterligare
en tråd och att den genast stängs ned. Och detta med
röda bokstäver. Här verkar tonen vara en annan !
Kram till er allihopa !
#4 jag tycker själv inte om att bli bemött med " använd sökfunktionen", jag tycker nog man kan svara alla trevligt.
Nu är ju detta ett mycket litet forum och vi bakom har ett bra grepp om allt, eventuellt är det lättare då.
Men trevlig tycker jag man alltid ska vara. Men visst kan här förekomma tjafs o tjöt också. 

Nämen, hej, Gingle! Jag hadde en tråd om det här, på ÖN, för ett tag sen. Men det här er vel mer rett plats att diskutera detta på :)
Och det er akkurat dom två böckerna jag kjöpte, som du nämnar på :)
Ingenting verkligt kan hotas.
Ingenting overkligt existerar.
Häri ligger Guds frid.
Jag har gjort kursen till hälften. Dvs jag har gjort arbetsboken men bara läst sporadiskt i textdelen.
Själva arbetsoken är väl tänkt att ta ganska precis ett år, men för mig tog den betydligt längre tid.
Personligen tyckte jag det var svårt att fokusera på övningarna under arbetsdagen. Det var nästan omöjligt ibland att minnas all text samt hur ofta och länge övningarna skulle göras.
Jag fick ofta gå tillbaka och repetera. Jag kan med bestämdhet säga att för mig fungerade det inte så som kursen är upplagd,Kände dessutom att det var många saker som jag inte riktigt kunde ta till mig. Dock tycker jag att En kurs i mirakler stärkte mitt andliga fokus där jag verkligen kunde uppleva att jag ej är åtskild.
Jag är gärna med och diskuterar …..
Lektion 282
JAG SKALL INTE VARA RÄDD FÖR KÄRLEKEN IDAG .
"Gud, ditt namn är kärlek och det är också mitt. Detta är sanningen. Rädslans namn är endast ett misstag, låt mig inte vara rädd för sanningen idag."
Lektion 251
JAG BEHÖVER INGET ANNAT ÄN SANNINGEN.
"Vi tackar Gud, för den friden.Det vi nekat oss själva kan du återställa . Friden är det enda vi verkligen vill ha."
Finns många böcker som beskriver kursen. T ex "Insikter om mirkler"av Curt Jonsson.
Jag har också läst "Bortom universum" av Gary R Renard.
(Senast ändrad: Ons 29 Okt 19:37 2008)
Hej ! Jätteroligt att det kör igång! Märker att Namaste har
kommit mycket längre än jag.
Jag har varit oerhört rädd om boken men den har varit
"puts väck", den finns bara inte.
Så jag har nu beställt en ny.
Men visst är det skillnad på priser. Köper man på AdLibris
så kan man spara ungefär 200:- jämfört med andra ställen.
Det har visst kommit ut ett tillägg som jag också har beställt,
kommer just nu inte ihåg vad den heter.
Ska gå tillbaka det som Namaste har skrivit och känna in
texten ordentligt /Gingle

Hej, även jag har läst "Bortom universum", en underbar bok som jag blev så glad av att läsa.
Jag har också börjat läsa "En kurs i mirakler", men det är svårt att hinna med när jag jobbar. Bästa lästiden för mig är på sommaren.
Jag känner dock att jag blir otroligt trött när jag läser kursen, jag vet inte om den är energislukande eller om det är mitt totala fokus som gör att jag blir så trött. Men jag älskar tankegången. Jag berättade för min arbetskolega en dag att jag läser boken, då sa hon att hennes pappa håller kurser i denna,
otroligt tycker jag, men roligt.
Jag har inte kommit så långt, har just börjat. tycker Du
Namaste 1 att det är jobbigt att gå tillbaka? Du verkar
så insatt i det hela, Någon annan som också börjat
och vill vara med ?
Hej.
Det var rätt länge sedan jag "gjorde" kursen.
Jag kan gärna läsa lite här och där igen för att vara med på diskussioner. Känner inte att jag är så insatt egentligen, och " kommit längre "som du skrev, Gingle. Jag använde kursen som ett sätt att hålla fokus, eller vad jag ska säga.
Vänlig hälsning / Namaste
Tröttheten du känner är väldigt vanlig när vi kommer i kontakt med väldigt starka nya energier som vi inte träffat på tidigare i den fysiska världen.
Det som händer är att vår kropp behöver tonas ihop med denna höga energi och då sker massor med energi förändringar inne i vår kropp.
Jag har ett flertal gånger upplevt detta när kunder kommer till mig. Det är lika facinerande att skåda varje gång det händer.

#12 Det var en bra förklaring
, jag kan förstå att det kan ske i möte med andra energikroppar, men att det sker med en bok tycker jag är helt otroligt. Men jag köper ändå din förklaring. Kan du utveckla den mer så gör det inget
.
Ha det så gott!

jag känner igen trötthetssymptomen.Jag har haft studium där det sker samma sak för hela gruppen,vissa kapitel är oerhört svåra att ta sig igenom,man somnar såfort man försöker läsa,förstår inte sammanhanget,får ta om och om igen osv.Jag tror också att det har att göra med att man möter nya energier och kroppen blir trött av att ta in.Men visst är det intressant! Andra gånger kanske egot har sitt med i spelet också, att man "värjer sig" mot något som egentligen är väldigt viktigt för ens utveckling just då…
Skulle det kunna fungera med en lektion om dagen (ev i sammandrag) med fria kommentarer ? Annars blir det bara lugna favoriter.
Marianne Williamson har studerat "A course in miracles" och hennes böcker baseras på vad hon lärt sig. Hon har skrivit "Åter till kärleken", "Förändringens gåva" och "Gåvan att vara till". Dessa böckerna är betydligt mer lättlästa och man får mycket av mirakelkursen förklarat för sig. Jag tror att det är en bra ide att börja med dessa böckerna. Jag fullkomligt njuuuter av att läsa dem.

Bra boktips. 
Ett centralt tema i ACIM är atonement dvs budskapet att det har uppstått ett avstånd mellan människorna i världen och gud och arbetet att upphäva den separationen innebär att uppnå enhet atonement .
Är nyinkommen på forumet och inom LCHF. Är dock halvvägs igenom boken fn men läser den endast sporadiskt. Den har legat i en byrå i 6-7 år och jag tog fram den för några veckor sen. Pluggar till psykolog och kan se vissa likheter med tänkandet inom KBT som jag nu praktiserar på min klient. Blev glatt överraskad av den här tråden. Någon som bor i närheten av Trelleborg? Kan inte komma in och skiva mina uppgifter, något fel med tekniken.
Micke
Normal people worry me!
Hej vad roligt att ACIM drog hit dig ! Garanterat utvecklande att fortsätta med mirakelkursen och göra jobbet att förstå de centrala begreppen som berikar förståelsen av psykologi och terapi .
Många upptäcker att de lever i en låda där de tänker låd-tankar . Mirakelkursen är en väg till att upptäcka att lådan inte finns .
#19 Jätte välkommen hit! 
Hoppas du kommer trivas hos oss och hitta intressanta artiklar att dyka ner i!

#19 välkommen hit hälsar jag också!