Mysteriet Jesus
Man måste hålla i minnet att alla delar i en bok som Nya Testamentet inte är lika inspirerande och sanna. En lång tid har gått sedan de skrevs. Mycket har blivit tillagt, förvrängt, felöversatt och missförstått.
Om man tänker på detta, förstår man att allt som sägs i den Heliga Skrift inte nödvändigtvis behöver vara heligt. Man måste läsa med intuition och urskiljning för att kunna skilja det väsentliga från det oväsentliga. (Agnarna ifrån vetet)
Dessutom bör man beakta att det var flera århundraden efter Jesu korsfästelse som Nya Testamentets böcker sammanställdes av ett självutnämnt råd. Några av medlemmarna i rådet yrkade på att läran om reinkarnation skulle integreras i kristendomen. Om så blivit fallet hade läran om reinkarnation utgjort en del av kristendomens lära idag.
När du läser Nya testamentet finner du ytterst få upplysningar om Jesu personlighet. Människor tvivlar på att Jesus verkligen har levat. Det visar hur okänd han var. Men en rörelse som kristendomen uppstår inte i världen utan en stor personlighets inspiration.
Många av de ord som tillskrivs honom är förfalskningar och andra har missförståtts av de människor som återgav dem, och de blev därför inte korrekt nedtecknade.
Hans tidiga barndom behöver vi inte gå in på. Han måste lära sig att gradvis handskas med medvetandet under barndomen som alla andra. Naturens lagar är obevekliga. Han kom därför på det naturliga sättet, erfor det mänskliga medvetandets umbäranden och begränsningar, upplevde en vanlig mänsklig födelse och uppväxt, och kom så småningom att vakna upp till sitt inre ljus.
Det antas allmänt att han var "försvunnen" mellan 12 och 30 års ålder och plötsligt dök upp igen på scenen i sitt fädnesland. Vid dopet hos Johannes döparen så inträde Jesus mästare vars namn är Kristus i Jesu gestalt.
Kristus undervisade alla som sökte honom. Han gav i rika mått av sina pärlor till de fattiga och obildade såväl som till människor av högre börd och rang.
Gud, tystnadens röst hade utvalt Jesus för ett högre ändamål- att bli en vandrande Mästare, som skulle undervisa människorna om obekväma sanningar.
Enligt Brunton så kommer det aldrig att finnas en kristen värld. Kristendomen var inte avsedd för hela världen, utan den var ämnad för västerlandet.
Alla som hörde Jesu/Kristi ord blev inte omvända och ville inte bli omvända. Men för att finna några få, måste Jesus/Kristus tala till massorna.
Överjaget är universellt liv, inte ett personligt. Egot ersätts med en känsla av identitet med det universella Jaget. Därför önskar varje människa, som vet vem och vad hon är spontant alla människors väl. Hon kommer varje dag att arbeta för det. Detta tjänande åt mänskligheten är förverkligandets avgörande test. Han vigde inga präster. Organisationen skapades av andra.
Jesus/Kristus skänkte denna planet en ny andlig gåva. Men världen trodde som alltid på maktens språk. Jesus/Kristus gav människan impulsen att söka sitt eget inre jag, men han tvingade aldrig någon.
Vad kan mäta sig med Mästarens lysande ord: Himmelriket finns inom er!
Vi är inte utlämnade åt vårt öde. Gud sänder fortfarande budbärare som kan leda våra snubblande steg och upplysa vårt trevande intellekt.
Satyat Nasti Paro Dharmah
Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Funderar alltid vad det stod i de texter som inte fick vara med och bilda kanon för NT. Evangelierna som finns är ju faktiskt ganska snarlika i sitt innehåll… Får onekligen känslan att katolska kyrkan var måna om att få en viss invinkling på kristendomen…
"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Tack för ett bra inlägg. Vill tipsa om böckerna Kvarlevan av esséerna del 1 och 2.av Mary La Croix

Det finns lite uppgifter ang vart Jesus tog vägen under dom ca 15-20 års frånvaro. Efter att ha verit i Egypten under några år för att studera dom gamla invigningsplatserna (pyramiderna) så for han bort till Indien och Tibet där hans mästare (Maitreya/Kristus) kallade på honom. Det var förmodligen där han tränades och delgavs dom högre planerna ang. den framtida Kristendomen.

Det finns en bok skriven av H. Spencer Lewis som heter Jesu Hemliga Lära. Han var bla med i Rosenkreutzorden.. En mycket intressant bok som tar upp det mesta av vad han egentligen gjorde. Bl.a talas det om 120 lärljungar i en hemlig orden som Jesus startade, inte många som hört talas om innan.. Och knappast något som kristendomen någonsin kommer att erkänna. Åtminstone inte under våran tid….

Tack Aldebaran,för boktipset.Jag har hört om detta att Jesus studerade i Egypten och Indien, men det är annat att läsa det själv.
Någonstans har jag hört att Jesus skulle vara en inkarnation av Matreya, men de var alltså samtida?
Maitreya är Kristus i en mer solvibration och Kristus överstrålade ju Jesus.
I någon tjänst så säger vi ofta Kristus Maitreya, i våra påkallelser.
men menar på att om och när Kristus väljer att inkarnera igen på jorden tar han sig namnet Kristus Maytreya, just för att Maitreya inte har den belastning som Kristus har. Fast om detta är sant vet inte jag.

Kristus inkarnera ju inte som Jesus behöver/behövde (osäker på behövde) göra.
Som jag skrivit i ett annat inläg så går Kristus bl.a under namnen: Bodhi-Sattva i orienten (han förväntas ju nå Buddhaskapet snart), Iman Madhi hos muslimerna samt Shri Krishna i Indien…I Storbritanien går han under namnet som St. Patrick som är den eteriska kropp han hade under början/mitten av förra seklet..
Alla världens religioner väntar på en ny Mästare eller Världslärare. De kristna väntar på Kristi återkomst, muslimerna på Iman Mahdi, buddhisterna på Maitreya Buddha och judarna på Messias. Men för esoteriker världen över är det en och samma person som alla väntar på: ledaren för Mästarnas andliga hierarki -Mästaren Maitreya.

Det finns en bok till av samma författare som kan vara bra för dom som är intresserade om Jesu liv och levene. Den heter Jesu hemliga/mystiska liv.. "The mystical life of Jesus"
Vore bra om desa böcker egentligen kunde läggas separat i ett inlägg under boktips, ev med länk också…

Tycker jag vore jättebra.
Den finns en uppsjö av böcker, teorier,
Det bästa är att läsa det som lockar.
Känns som jag skulle vilja läsa båda, något tips om varifrån jag kan köpa dem ?

#10 Det mesta går att låna via biblioteket. Har de inte böckerna på just ditt bibliotek kan de fjärrlåna.
#3 Det där om att Jesus skulle varit i Egypten och Indien… Kan man verkligen säga detta säkert? Som jag förstått av det jag läst är detta något många indicier pekar på… Att man angående dessa aspekter får tänka i termen sannolikt - eller?
#11 Precis, jag tänker mer som du , att varför inte?
Det är ju ganska många år mellan han var 12 år och rev ner templet och var arg fram tills han döptes vid 28 års ålder. Vad hände under dessa år?
Självklart har de rest omkring och varför inte i Egypten? kanske Indien också.
Det jag hört mig berättas av en väldigt högt clairvoyant kvinna som nu är död, att de reste till bla luxor där han tränades i ascension, så det skulle bli lättare på korset och uppståndelsen. Temple of Ascension finns ju i Luxor.
Denna kanal som var Ananda Tara Shan var vid tillfället när dessa kanaliseringar gjorde mycket pålitlig kanal.

Precis så har jag också hört. Allt var förberett inför denna slutliga korsfästelse. Som faktiskt var en del av (tror jag) Jesus 5:e invigning. Där det bl.a ingår saker som gör att du är helt ensam och övergiven i dina egna tankar och reflektioner..
Jesus sade med hög röst: Min GUD!! Min GUD!! Varför har du övergivit mig?

En liten rättelse, det var jesus 4:e invigning med att han kände att ha blivit övegiven på Korset, men ändå tillägger "Fader i dina händer befaller jag min ande" 5:e invigningen får han isamband med den sk. uppståndelsen..

#13 Inte i samtilga evengelier säger Jesus "Min Gud min Gud varför har du övergivit mig".. När han hänger på korset..
Enligt Johannes sa han: "Det är fullbordat"
Och enligt Lucas sa han: "Fader i dina händer befaller jag min ande"
NT är inte riktigt eniga där - ändå citeras oftast förstnämnda…
Vad betyder acension?
U R us
uppståndelse eller uppstigning.
jag föredrar uppståndelse. 

Om han nu uppstod… Enl. vad Michael Baigent skriver i "Jesusskrifterna" och "Heigt blod helig graal" finns mycket som tyder på att han överlevde korsfästelsen…
och uppstod. 

#19 Hm, det beror på vad du inbegriper i "uppstod" 
#20 Tog 5 invigningen och blev mästare och därmed kan han materialisera en kropp när han vill och behöver, i annat fall lever de i en formlös värld alla mästarna.
Visst är det spännande att Jesus är en viktig centralfigur i såväl esoteriken som religionen som gnosticismen och framförallt i den judiska historien som till min besvikelse är så okänd för oss västerlänningar trots att vi är kristna och ser Jerusalem med vördnad sen tusentals år tillbaka .

NT är inte riktigt eniga för att dom skrevs 300-400 år efter han dog..
Å samband med att dessa evangelier antogs och godkändes så togs reinkarnationslärnan bort inom kristendomen…
De ville väl inte ha så mycket prat då de var rädda för irrläror och falska profeter men jag tror att det viktigaste var tanken på att vi bara har en chans att komma till himmelen så vi måste sköta oss noga .
Har funderat på vilka evangelisterna Lukas och Marcus var . De känns så bekanta men vilka var de ?

den viktigaste tanken för Katolska kyrkan var ju att befästa makten över folket. Å då kunde man ju samtidigt inte gå ut och predika reinkarnation för dom…
Aja här måste det putsas på intentionen , de var faktiskt mycket medvetna på sitt oborstade och ociviliserade sätt . Anden var mycket stark på den tiden . Tänk att Jesus själv och alla apostlar och evangelister och lärjungar nyss promenerade vid den tiden . Så något förakt skall man nog inte ha för de gjorde så gott de kunde med att bygga upp ett kristet romarrike som var det största modernaste riket i världen . Tror inte att det var Kyrkan som ville bestämma över folket utan just Kejsaren som var van att styra och ställa . Detta har kallats satanistiskt av senare tider .

Men Hukanson… Katolska kyrkan har väl tydligt visat att den ville bestämma över folket, genom århundraderna..? Även våran protestantiska kyrka utstrålade inget annat än makt.
Nekar inte till att det blev litet annorlunda allteftersom tiden gick . Men du skrev 300-talet … I början låg väl "vatikanen" i Frankrike ?

Hursom det var under kyrkomötet i Nicea 343 eller något sådant som allt detta hände..
Säger du "vi" om detta med ?

Vi??
Tänkte bara på en tidigare diskussion om vad man bör säga "vi" till . Kan man separera sig från något i historien , man kanske var den som själv utförde de hemskaste av gärningar .

alldeles säkert har VI det…Dom som utför dom hemskaste gärningar är ju inga andra än våra "yngre bröder/systrar"