YIN OCH YANG
Yin och yang
(Kinesiska) Yin och yang symboliserar den alltomfattande kraften ”tao”, därr yang det maskulina och ljusa principen förenas med yin, det feminina mörka principen. Symbolen illustrerar att lys och mörker är varandras förutsättningar, och att de utgör en oåtskiljd helhet. Yin och yang representerar därför de duala aktiva och passiva principer, som konstant kompletterar varandra och förenas i en helhet.
Har precis påbörjat en 3-årig utbildning i Tcm och allt i den kinesiska läran går ut på att uppnå en balans mellan Yin och Yang. Att allt är i rörelse och att ingenting är beständigt. Tycker det är en sund inställning för det ges hela tiden möjlighet till förändring. Så tex om man kommer och söker hjälp för ohälsa säjer inte kinesen att du har den och den sjukdomen utan du har ett överskott i det organet eller kanske underskott i ngt annat. Detta gör att patienten inte får en "dom" utan en möjlighet att genom behandling uppnå balans.
Intressant att läsa den faktiska betydelsen av ett begrepp man hört så många gånger men aldrig riktigt funderat över. Jag hoppas på att få lära mig mer under en utbildning jag ska gå här framöver (www.inredningsskolan.se/heminredning.htm).

"MÖRKRET BEHÖVS FÖR ATT LJUSET SKA SYNAS" säger ett ordspråk, i sann yin/yang-filosofi.
#1 Jag är också intresserad av kinesisk medicin,ju mer jag läser och lär mig, desto självklarare känns det synsättet för mig.Kul att du ska utbilda dig inom tcm! Det holistiska synsättet tilltalar mig varmt.
Apropå yin och yang så är den filosofin en hel värld att begrunda.Att alla sidor har sin funktion,och om man försöker ta bort delar som känns oönskade skapar man obalans, för då blir det i stället överskott på ngt annat.Hela livet och dess läroväg kan innefattas i att just finna balans mellan dessa poler.
Men balans i sig är ju dels att acceptera att allt är ständigt föränderligt.Hmm…snarare handlar det om att balansera än att vara i balans grunnar jag…