G7 - Finanskris - Ljusarbete
I tider av globala kriser som t.ex. denna finanskris är, 11/9 o tsunamin var andra.
Då är det tider för att ljusarbetarna gör ytterligare en kraft ansträngning. Än mer medvetet ställer sig till förfogande för ljusets arbete på Jorden.
Eftersom vi är dörren mellan Ljusets världar och mänskligheten, så är det till stor del mycket vårt ansvar att öppna upp för ljuset och visionen, de förståelser och de energiströmmar som NU vill hjälpa oss att förstå och förvandla, i detta fallet de ekonomiska systemen till ett mer jämlikt och öppet system, ett system som ska gagna helheten och inte några få.
Så öppna ditt hjärta, be en bön om att ljuset och kärleken i universum manifesteras under G7 mötet i helgen.
Se och be om att förståelsens/visionens flamma brinner inne i möteslokalen.
Be om att deltagarna blir öppna för nästa steg i den ekonomiska utecklingen för helhetens bästa.
Se alla pengar och värdepapper, allt som finns i de ekonomiska systemen, se de lysa och vibrera av gyllene ljus. Se vart än de fysiska och digitala pengarna/värdena strömmar så vibrerar det gylllene ljuset!
Se det nätverk som bildas av dessa pengar, bli som ett lysande gyllene nätverk runt Jorden, liknande det som alla ljusarbetare skapar.
Se det gyllene ljuset lyfta Jorden och allt liv in i uppståndelsen!
Se Jorden som en helig planet, där allt liv vibrerar av Heligt Liv!
Det var en perfekt övning att göra nu i helgen! Tack Mariann, detta ska jag verkligen göra. Fast jag har redan börjat att tänka positiva tankar och för in massor av ljus i denna kris, hela tiden.

Gott! 
Jag med startade med det när den började! Vi är nog många som gjort och gör det, men det kan alltid bli fler!
Går ju inte att vara för många ju 
Jag känner även att jag tar tillvara på den energi som läcker ur detta. Allt är ju energi och energi försvinner ju aldrig, det bara byter plats eller omvandlas. Och jag känner att jag kan ta hand om den energin, inte allt naturligtvis. Men jag känner mig fylld av kraft och är vid gott mod…recykling…*ler*
Min man är helt förkrossad av denna världshändelse och han förstår inte riktigt min lätta attityd till detta. Och det är svårt för mig att förklara hur jag känner och tänker. Men jag både känner och tänker att nu kommer det något annat ur detta. Och det är en skön tanke…*L*
Förresten så läste jag om denna G-grupp på Wikipedia och den heter G7, inte G8 
Jo det gjorde jag med, det finns tydligen både G7 och 8… *konfunderad*
G7 handlar om ekonomin i världen där finansministrarna träffas och G8 om politik där ledarna träffas.

Tack för den förklaringen! Tack EvaLena! 
Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM
Då ändrar jag! Tack för info.

Nyheterna sa just att 27 europeiska stater ska ta fram ett krispaket för att stötta bankerna under veckan.
Samarbete är ju av godo…
Detta liksom miljökrisen har ju den positiva effekt att det driver länderna samman, till gemensamma lösningar. 
På så vis föds ju så sakteliga mänsklighetens broder/systerskap!

Precis och det är just därför vi egentligen inte ska se dessa kriser som så allvarliga (om det inte är krig och svält där människor dör förstås) utan se det som steg i utvecklingen.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Är det bara jag, eller verkar det som om hela världen alltid får en "höst depp"?

#12 När hösten kommer stillas den aktiva energin under sommaren och det ger ett lägre tempo. Om man följer med i det så behöver det inte kännas negativt, men det kan upplevas som ett sinnenas död vid vissa tider i livet.
Förgyll hösten med brasor och levande ljus, mys inomhus och läs bra böcker om intressanta ämnen.
Hoppas detta kan hjälpa dig något Ijin…
Stämmer nog, sådana "kriser" har en tendens att komma på hösten, för de av oss som levde och hade hus eler iaf lån 92 och 93 vet att det var nästan precis likadant då… fast räntorna är bra mycket lägre nu än då… men " kriser" verkar höra hösten till eller starten av dem i alla fall…
Den ljustjänst (ashramisk tjänst) som avhölls igår kl 12.00 hade som tema finanskrisen.
Jag vill bara här lite lätt dra de saker som vi då ombads att visualisera, för dessa visualiseringar och förmedling av strömmar och tanekformer kan mycket väl användas av oss alla i vår dagliga meditation eller som en tjänst till mänskligheten att göra nu här framöver då och då.
Vi ser oss som en pelare av ljus i mänskligheten, vi står vibrerandes och skapande tankeformer av ett ekonomiskt system fritt från girighet och makt och istället innehållande skapande idealism till främjande av helheten bästa.
Ställ dig som om den Nya Tiden redan lever i dig och vibrera den ut i världen.
Vibrera ut skapande idealism och helhet!

Hm, mycket intressant inlägg--
Det är väl nåt andligt på G i medvetandet i största allmänhet, själv är jag inne i en intensiv period av bön speciellt för bekämpning av korruption och maktmissbruk, att dessa låga begär skall transformeras till andligt medvetande istället för rättvisa bland jordens folk.
Kanske dags för ett andligt G9-möte där andligt orienterade vänner som ber tillsammans i en religiöst och filosofiskt oberoende anda för mänsklighetens andliga utveckling?
Jag har hela tiden sett finanskrisen hur ett högre andligt perspektiv och att egoismen, girigheten och maktkampen får sig en rejäl törn nu. För gott vgar jag påstå t.om. Nu kommer världen att våga börja låta sig inspireras av andliga värderingar i allt högre grad, materialismen kommer att tjäna mänskligheten i en betydligt sundare balans.
Först tror jag att man måste enas om en gemensam världsvaluta för att få stopp på denna krisartade nedåtgående trenden som dränerar hela finansmarknaden.
ja, det var litegrann om det andliga i finanskrisen som jag ser det.
Ha en underbart härlig dag och helg, Kram på er alla från Silja 

Mariann, i ditt inlägg #15 skriver du:
"tankeformer av ett ekonomiskt system fritt från girighet och makt och istället innehållande skapande idealism till främjande av helheten bästa."
Rent praktiskt, hur tänker du då. Hur ska denna ekonomi se ut? Är det åt det kommunistiska håller? Jag funderar eftersom du sedan skriver:
"Ställ dig som om den Nya Tiden redan lever i dig och vibrera den ut i världen."
…och då måste jag ju ha en förståelse för hur det ska se ut… :)

Den kommunistiska tanken är ju en väldigt vacker tanke i sig. Men det kräver ju fullständigt icke-egoistiska ledare! För hittills har man ju stulit kommunismen och diktatoriska galningar har använt den för att kunna söndra och härska. Men idén i sig handlar ju om lika för alla och med det menade Marx inte likriktning utan rättvisa tror jag. Sedan hade den idén en rad andra ogenomtänka förslag… men rent övergripande.
Nu menar jag förstås inte att det är vad Mariann menat, men det är mina tankar kring kommunism som idé.

ja, för jag är lite skeptisk till kommunismen. Visst, som idé eller ideologi funkar det, men i praktiken - en utopi. Samhället och världen måste ändra sig oerhört för att det ska vara genomförbart.

Men i en värld utan egoism skulle det vara en fantastisk modell :)

mm.. men är det möjligt? jag tror att egoism är en av människans grundläggande egenskaper. för att vi ska kunna överleva. DÄREMOT tror jag att vi kan överge egoismen när vi har tillfredsställt våra grundläggande behov. DVS. vi har mat, vatten, bostad, vänner osv. Kolla Maslows behovstrappa. När vi känner att vi är självförverkligade (det högsta steget på behovstrappan) så kan vi släppa egoismen och istället hjälpa andra uppåt.
Problemet tror jag är att de flesta söker att stilla sina behov och självförverkliga sig själva genom materiella ting istället för att tillgodose själens behov.
Om alla skulle öppna sig för ljuset och bli hela människor så skulle vi nöja oss med mycket mindre, och vi skulle som en direkt konsekvens av att vi är ett med vår själ naturligt hjälpa andra att nå samma nivå.
Själv försöker jag öppna mitt hjärta, kanske blir min insikt en annan senare…
Jag håller med Hoppfull i kommunismens grund, den är fin, men som sagt kristendomen är också fin men utan alla egositiska människor som vill utöva makt över andra. jag brukalr säga att det är inte ideologierna/religionerna (oftast) som det är fel på utan männsikan som utövar dem….
Egoismens tid är snart förbi, om några hundra år ser världen helt annorlunda ut och då blir det communio, om jag inte minns fel kommer ordet kommunism ifrån just det latinska ordet. Som också nattvarden/kommunion är hämtat ifrån.
Så man kan helt enkelt föreställa sig en värkd utan egosim där alla jobbar för allas bästa och jorden s bästa. Helt enkelt det som är din ösnkan om hur det borde se ut på jorden.
#16 varmt välkommen hit!
Jag tror också att vi får en valuta och ett V U, sedan ett pengalöst samhälle!!

Oj sorry, Välkommen hit Dance önskar jag med 
Precis så är det ju, allt går ju att missbruka för egoistiska och elaka syften för den som vill. En förvandling av människornas hjärtan är mycket mera viktigt än nya ideologier och religioner, de gamla är helt okej 

communio = gemenskap
det får en helt annan klang och innebörd på latin. men gemenskap behöver inte betyda "lika för alla".
Sitter och läser era inlägg från i höstas. Nu har G7 länderna precis haft möte i Rom, där man diskuterar ett nytt bankväsen, och det lärt hoppfullt det jag hörde. Alla ska ha glädje av denna bank, och man involverade även U-länderna i detta. Usa var där och drev frågan.Om någon vet mer om detta möte säg till, jag är intresserad.
Håller med , låter som något man måste veta mer om .
#26 Låter mycket intressant. 

#26 Låter mycket intressant… Ska se om jag kan gräva fram en artikel nånstans?