Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 2704 ggr
luckyboy
0

esoterisk lära?

Vad är egentligen esoterisk lära? Om jag förstått det rätt är det information från andevärlden, eller?

Är man överens inom den esoteriska läran? Får alla samma information? Eller tolkas den likadant av alla?

[Mariann]
0

Jo visst är det informationer från andevärlden!

Men vad menar du egentligen med andevärlden? Andevärlden är för många något helt annat än vad vi menar med ande(världen).

Den esoteriska läran och den teosofiska som ju också kallas andevetenskapen den kommer ursprungligen (nu tid)  av Alice bailey och Blavatsky mfl.

hatchepsut
0

Litet tips till Lucky boy… Släpp det mentala tänkandet och gå på känslan utan att för den skull tränga in dig i ngt fack…bara känn vad som är vägen för dig…Lycka till

Albin-
0

Nej man är inte helt överens inom de olika esoteriska grenarna. Och alla får inte samma information. Själv så har jag läst en del Blavatsky och mycket Alice Bailey och mycket Benjamin Creme. Benjamin Creme säger ju att Kristus kommer att komma in som fysisk person i världen medan Bailey är lite vag på den punkten och Rudolf Steiner mfl. ser det som en omöjlighet. Även på andra konkreta saker skiljer sig de olika författarnas iformation.

Aldebaran
0

Tror lite av att ju mer människor som skriver om vad Blavatsky och Bailey skrev, så förändras det en aning.. Det är ju ungefär som testamenterna och Jesus. Dom skrevs ju fler århundraden efteråt och är en hel del förändrade med avseende på vad som egentligen hände. Mycket av denm Kristna tron blandades ju åxå med dom ursprungliga "hedniska" religionerna för att mera stämma in… Så vad som är sant och inte nu efter 2000 år vet man ju inte… Likadant (åtminstånde lite) är det ju med teosofi eller den esoteriska läran.. tror trots alla fina författre efter Blavatsky så är det just henne jag finner mest "trovärdig".Hon skrev ju trots allt Hemliga läran 1 och 2 med hjälp utav tre mästare som mer eller mindre dikterade vad hon skulle skriva. Sedan tycker jag om att läsa allt som har med teosofi att göra, Paul Bruntons böcker kan jag varmt rekomendera.

Kristus eller Lord Maitreya som han också kallas har ju haft fysiska kroppar vid flera tillfällen, dock behöver han aldrig födas som du å jag, Han har kommit så långt upp så han gör sig kroppar eller använder sina lärljungars.. En av dom var ju Jesus av Nasareth som han använde sig av under dom berömda sista tre åren av Jesus fysiska liv.  Han kallas också för Bodhi-Sattva i orienten, Iman Madhi hos muslimerna samt Shri Krishna i Indien…I Storbritanien går han under namnet som St. Patrick som är den eteriska kropp han hade under början/mitten av förra seklet..

Även Jesus av Nasareth hade en tidigare inkarnation, då hette han Joshua (Jeriko).. Under början av förra seklet levde han i en syiansk kropp i det heliga landet…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

luckyboy
0

Svar till Hapchetsup: Ja, slàppa det mentala tànkandet àr làttare sagt àn gjort och det tror jag inte att jag àr ensam om. Jag àr i alla fall inte heller ute efter att placera mig i nàgot fack, tvàrtom àr jag mycket nyfiken och vill làra mig sà mycket som mòjligt. Jag tror ocksà att àven om jag i nulàget àr medveten om att mitt mentala tànkande tar òver mànga gànger sà tror jag inte bara det àr att fòrkasta. Vi kan ju ocksà anvànda det intellektuella tànkandet pà ett bra sàtt som faktiskt det àr att t ex ifràgasàtta information. Jag tackar fòr ett vàlmenat tips men jag tror du missuppfattat mig.