Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 3366 ggr
Carisma
0

Kaffets inverkan på förmågan?

Hej!

Här är något som jag funderat på en längre tid: en del av mina medialt utvecklade vänner säger att de har slutat dricka kaffe. Anledningen enligt dem är att kaffe håller inte "kanalen" ren. Sagt och gjort slutade jag med kaffe occh märkte ingen skillnad. Nu till mina två frågor kring detta?

1: Vad tror ni om kaffets påverkan för den mediala förmågan?

2: Ska även te undvikas liksom alla annan stimula alkohol, godis, skräpmat osv..?

/Carisma

szirius
0

En bekant går en reikikurs nu och de ska helt utesluta alkohol,tobak,kaffe,kött mm under en viss tid.Varför kan säkert nån mkt mer insatt person här inne förklara bättre än mig Glad!

Själv undviker jag allt av ovanstående,för att jag helt enkelt mår bättre utan.Och det kan ju kanske höra ihop med att kroppen hålls renare och jag då får bättre "kontakt" ?

Men jag vet ett duktigt medium som i stort sett lever på kaffe o cigaretter…apropå tråden "sjukdom"…så det är en komplex fråga.

[Mariann]
0

För mig handlar det om renhet i kroppen och återigen ju mer själ man är ju renare har man behov av att vara, antar jag, för inte vill själen skita ner sitt vehikel och göra det odugligt och sjukt??

Och ovanstående rabblade livsmedel ( är de Livsmedel egentligen?) är sådant som mer eller mindre skitar ner oss.

Rökning o alkohol o kött är värre och kaffe tror jag man inte skitar ner sig så våldsamt av om man håller det nere till den nivån att man kan avstå kaffe utan problem, har man behov av kaffe har man ett begär… Vilka begär som helst av lägre sort är något man bör eller jobba på efterhand (genom flera liv) att bli av med.

De flesta medium är mediala genom solar plexus "begärscentrum" och därför kan de käka vad helst de önskar det kommer inte påverka deras medialitet. Men om du söker högre meditalitet, vilket är det vi ska göra i denna Nya Tid så bör allt sådant efterhand släppas.

Ylva-Mia
0

Dricker inte kaffe eller svart te, äter inte kött, dricker sällan alkohol (1-2 gng/år) just på grund av attt kroppen mår bättre av det. Kroppen sa ifrån och jag lydde :-)

Freja15
0

Inte säger jag till mina reikielever att de ska undvika att äta ditten och datten. Det måste man få bestämma helt själv anser jag.

Jag dricker inte koffein eller tein, jag äter inte kött och jag äter inte socker. detta gör jag för att jag har lyssnat på vad min kropp vill. Inte för att bli en bättre kanal, det har jag inte märkt så stor skillnad på. Kanske jag gör det senare i livet. Men just nu gör jag det inte.

Jag känner också en otrolig man som har direktkontakt med andra sidan, han röker som en borstbindare och hinkar kaffe för tre!

Så jag kan tycka att detta med att utesluta "livsmedel" är helt individuellt.

[Mariann]
0

Jo det är det jag menar med att de som har kontakt med andra sidan = astralplanen inte alls behöver vara rena för att få eller upprätthålla den kontakten. Men för de som är clairvojanta på de högre mentala bör nog eller gör nog det automatiskt håller sig borta från de värsta gifterna.

Det är stor skillnad mellan högre och lägre psykism, milsvid stor skillnad.

szirius
0

#2 jaha,det är SÅ det ligger till,att vissa medium jobbar genom solar plexus medan andra på en högre mental nivå! Saker börjar falla på plats Flörttack för det ! Jag har ofta funderat över det där.Det hänger alltså ihop med gammalt/nytt klarseende med andra ord? Jag har en del "häxor" i släkten som helt klart har mediala förmågor, men de tar verkligen inte hand om sina kroppar!Så deras förmågor störs inte av gifter på samma sätt som det störs hos en människa som går en högre väg?Mkt intressant.

Jag vet två personer som nästan kom i luven på varandra,för "renlevnadsmänniskan" menade att den andra (kaffe o rök)omöjligt kunde ha samma kontakt som henne,medans kaffe o rök menade att renlevnadsmänniskan var flummig som trodde att det skulle göra nån skillnad, då det inte gjorde nån skillnad för henne.Apropå att tala olika språk! Då jobbar dem helt enkelt på olika plan?

Freja15
0

Då man typ omedvetet avgiftar sig så tar man alltså emot budskap från en högre nivå…rätt? Är det därför det så sällan händer att mina klienters avlidna släktingar kommer tro…? De kommer endast om klienten ber om det, aldrig spontant. Till mig kommer det annat, en slags högre visdom som visar sig som klientens livsväg. Hm, nu fick jag något att tänka på ju *L* 

Så går det när man inte läser alla inlägg ordentligt. Tack Marianne!

[Mariann]
0

den högre intuitionen är just mer livsvägar, själens vilja mm.

men att per automatik säga att renlevnads människor har högre psykism blir också fel. det är ju givetvis mer nyanserat än så, men om man vill åt den högre bör man helt kalrt tänka mer på sin egen renhet först och främst och framföralt öppna hjärtat och söka själen.

Jag håller på med att översätta en artikel om just högre och lägre psykism och när den blir klar hivas den ut omedelbart.

men läs gärna i ordförklaringar om intuition och instinktiv telepati, kanske kan ge lite ledtrådar. Undra om det finns någon klärvojans Obestämd

szirius
0

absolut,allt blir tokigt när man pratar generellt…

mayolica
0

intressant fråga. jag har inte hört att man måste avstå från kaffe mm för att gå reikiutbildning. däremot märkte jag att jag mådde illa av kaffe,mm när jag hade börjat på masterutbildningen,det är tydligen ganska vanligt att man kan bli känsligare mot olika saker då.

kom oxå att tänka på att när jag har fastat en vecka,så brukar det kännas mycket klarare i huvet.det kan oxå ge nya insikter.

det är nog väldigt individuellt hur det funkar med medialitet,olika personer har sina olika åsikter.det betyder inte att något är fel,det med att det handlar om att olika chakran är inblandade var oxå intressant,har inte hört om det förut.

~ mayolica ~

szirius
0

Min bekanta går reikikursen utomlands,fast det borde ju inte skilja tycker jag Obestämd. De skulle inte röka,äta kött, dricka kaffe,svart te, alkohol eller använda guldsmycken tror jag det var, under 30 dagar.Jag trodde att det var så i Sverige också? Alla reikemänniskor jag vet är nämligen vegetarianer , så jag tog för givet att det var nån "regel".

Där ser man,man lär sig ständigt nåt nytt Glad

Freja15
0

Det är inte en regel för oss "reikimänniskor" men det blir nog så att man automatiskt inte vill stoppa i sig en massa jox, i mitt fall är kött jox *L* Eftersom energierna höjs i ens själ så blir det helt naturligt att sluta med typ kött eller att sluta röka. 

Men det där med guld kan jag då inte förstå…? konstigt…

Alla reikimästare lägger ju in sin egen syn och tanke i sin utbildning. Så utbildningen är lika men ändå inte.

[Mariann]
0

Guld har en väldigt hög och fin energi om den inte är nedsmutsad av ägaren…

mayolica
0

det har inte med reiki att göra,utan det handlar nog om lärarens egna värderingar och livsstil.det finns ingen riktig helhetssyn på reiki på det sättet,så reikiutbildningar kan se ganska olika ut. där jag gick åt läraren kött,vi fick även kaffe och kaffebröd där.

~ mayolica ~

Hoppfull
1

Det där med renhet verkar ju onekligen lite godtyckligt med! Exempelvis så är ju alkohol mycket renare än raffinerat socker… och rökning är ju enormt giftigt om man jämför med kaffe eller kött… och tillsatser i mat… för att inte tala om syresättning som minskar försurning genom motion… så det verkar vara ganska godtyckligt och upp till var och en vad man anser som nedsmutsande eller ej. Ska man vara ren ska man ju inte äta några gifter, inga tillsatser, socker, kryddor förutom örter, man ska inte vistas i städer där vi suger i oss massor av gift genom avgaser, inte sitta vid bildskärm, inte ha en massa el och trådlösa apparater osv osv

Att plocka bort kaffet gör sannolikt varken till eller från mer än i den egna känslan Glad men antagligen är den viktigast!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

szirius
0

att sluta med kaffe kan vara ett första steg som öppnar ögonen lite, iaf om man tänkt att " äh,några koppar kaffe om dan är väl ingen fara" men sedan får ordentliga abstinensbesvär med huvudvärk,dålig mage osv.Och när det sedan försvunnit känner positiv skillnad i måendet.Då inser man att det är ett ganska kraftigt gift ändå.Och då kanske man börjar tänka ännu mer på allt annat man stoppar i sig? En tanke bara…

Aldebaran
0

Människans andliga energi såsom den förmedlas av nerver, endokrina körtlar och psykiska centra kan faktiskt liknas vid den elektriska strömmen och körtlarna kan liknas vid anslutningspunkter för belysning och motorer… Om strömmen på något sätt hindras minskar effekten hos lampor och motorer, även om de är felfria och strömmen tillräckligt stark.

Människans andliga kraft är en gudomlig energiform, som äger liv, kraft och medvetande. Den inträder på skilda vägar i kroppen och fördelas därefter till alla dess delar av det sympatiska nervsystemet under kontroll av de endokrina körtlarna och de psykiska centran. Dess verksamhet och yttringar är det mest storslagna beviset på enkelheten i Guds vägar.

Koffein, nikotin, alkohol etc är centralstimulerande medel som kan verka som blockerare (störningen av elsystemet ovan)

För genomsnittsmänniskan, där jag tror att dom flesta av oss befinner sig (även jag) har det inte så stor effekt som för t.ex en adept (lärljunge till en av mästarna) En adept har alla sina chakras igång och centralstimulerande medel skulle direkt kunna vara livsfarligt för adeptens fysiska kropp, för att inte tala om hans psyke.

Men det är en bra början att dra ner på diverse gifter och försöka leva renare när det gäller all föda. Sedna skall vi vara tålmodiga och inte vänta oss att det kommer wow-upplevelser under den närmaste tiden. Vi som druckit alkohol, kaffe-koffein, rökt-nikotin smat iövrigt inte tänkt så mycket på all övrig föda vi stoppat ioss kan nog inte hoppas på större mirakel detta livet,mer än att vi känner oss friskare och mer mottagligare. Och det är ju en alldeles utmärkt början! 

Shaolinmunkarna som handplockas (dom måste alltså redan ha förutsättningarna) redan som små barn måste tränas under ca 20-30 år innan dom blir vad dom är och då pratar vi om daglig träning i meditation, koncentration, självkännedom från morgon till kväll.

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

dina2
0

Är reikimänniska men inte har jag fått några direktiv om vad jag ska äta och dricka av min reikimaster.

#11 Har en teori om det där med guld. När jag började öppna upp och i samband med det gick min reikiutbildning så erfor jag att jag blev mycket mer känslig mot energier, än vad jag var tidigare. Hade ett silverhalsband som jag ärft av en släkting. Döm om min förvåning när jag förstod att jag kände av hur min avlidna släkting mått när hon levde. Alltså psykometri. 

Har inte rökt på länge och kött slutade jag äta långt innan jag gick min reikiutbildning så jag kan inte bidra med personliga erfarenheter när det gäller det men därimot med alkohol. Tål inte att dricka nästan någon mängd längre utan att jag upplever mig mycket onykter. Andra säger sig inte märka det men jag upplever mig väldigt onykter av bara något glas vin, eller en öl. Kanske är det ettt sätt för kroppen att säga nej till alkohol för att det är skadligt för kroppen? Är inget bekymmer för mig men ett observandum. Blir fullSkrattande i skratt nu för jag kommer på att min kaffekonsumtion också begränsat sig till en kopp om dagen. Tänker jag tillbaks så nog drack jag 2-3 koppar tidigare.

[Mariann]
0

Ju mer ljus man får byggt in i koppens celler ju mindre tål man. Några blir sjuka av att äta kött och upptäcker att de måste sluta. Alkohol tål man inte längre i samma mängd som innan mm mm

#17 Så ser jag det också.

mayolica
0

jag tål ingen allkohol alls,får allergisk reaktion. vet inte om det har med reikin att göra,men det är kanske inte omöjligt jag tålde litegran innan jag började med reiki,brukar även må illa av kaffe men kan dricka en liten kopp.

kött slutade jag med för över 30år sen,när jag var barn och började förstå att det var djur så kunde jag inte äta det.

~ mayolica ~

moonflower
0

Har väldigt länge haft tankar på att utesluta kött helt och hållet, är knäpp som fortsätter - mår ej bra mentalt när jag äter det. Varför fortsätter jag? Hur får man i sig proteinet när man är vegeterian - någon som har bra tips!

Dricker mindre kaffe än för några år sedan. Alkoholen köptes - men står kvar på hyllan nere i källaren. Lockelse = 0.

Har tänkt gå i reiki lära länge men ej haft möjlighet. Vet inte om det ligger nära - har känt stark nästan brännande "smärta" i händerna, handflatorna, när jag läste Eric Pearls bok - the Reconnection, och kan även känna väldigt starkt när jag gör min regnbågs meditation.  

Som sagt är ny inom det andliga - har bara varit inne i det sedan ca 3 år sedan då jag fick ett mycket snabbt uppvaknande. (Har när jag tittar tillbaka till barndomen även ett visst mönster redan då - men av många skäl lade jag ALLT på  hyllan redan som liten).

mayolica
0

#21 du kan få många bra tipps om hur du får i dej bra med protein mm bläddrar ner på sidan, och tittar in på vegetariskt iFokus.

det brukar kunna kännas som du beskriver i händerna när man håller på med healing,kanske du får möjlighet att gå någon kurs framöver om du är intresserad.

lycka till

~ mayolica ~

[Mariann]
0

Chakrana i händerna används ju när man ger healing, men allra mest hjärtat.

det viktigaste chakrat vid healing är hjärtchakrat.

det finns ju substitut ochså som soyaprodukter och quorn.

Bli gärna medlem på Vegetariskt

Jonnis
0

jag kan inte dricka alkohol heller. I min ungdom var jag "normal" men så fort jag får i mig en droppe alkohol och även koffein (coca cola går bra) får jag extrem hjärtklappning, andingsvägarna snörjs ihop och jag får ångestanfall.

Vet inte varför men jag är klok nog att inte utsätta min kropp för det :)

Hoppfull
0

#24 Så reagerar jag på vitt socker… får våldsam hjärtklappning och ibland svettningar och illamående. Det är oerhört giftigt (värre än alkohol i mindre mängd) men de flesta har inga problem med att sätta i sig detta dagligen. Det är lite därför jag tror att det handlar ganska mycket om den egna känslan och åsikten.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Aldebaran
1

#24, det är ju mer koffein i cola än i kaffe så det är ju konstigt om det är koffein.

Tror att #25 har en stor poäng i det sista "egna känslan och åsikten"

Min EX's lillasyster var snudd på militant vegan under 5-6 år. Hon fick åxå hjärtklappning, andningssvårigheter och en del andra symptom bl.a ångest.. Hon blev tunn och undernärd, nästen annorektiker.. Och inte förän doktorn en dag sa till henne att om du inte äter kött och går upp i vikt som kommer du att dö. Sedan dess har hon ätit kött utan att få ångestattacker, hjärtklappning och andra syndrom..

Så visst sitter det mycket i tycke och smak.. Inbillningens makt är stor brukar man ju åxå säga..

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Jonnis
0

ja, jag dricker inte coca cola heller så ofta men kaffe är värre..vet inte varför.

Alla får äta vad de vill för mig, det är ju fråga om egna val.

MariahMagdalena
0

Jag tycker verkligen att alla gör precis som de vill i frågan. Att en Reikimästare skulle be någon att avstå det ena eller det andra, låter märkligt. Men jag är å andra sidan emot att bli styrd överhuvudtaget.

Däremot kan jag säga att när jag själv blev Reikiterapeut så slutade jag (jag var vegetarian sedan innan) spontant med alkhol och vitt socker.

Kaffe dricker jag fortfarande, men det blir max en kopp om dagen och alltid ekologisk variant.

Jag är säker på att varje människa är i stånd att själv känna vad som passar henne/honom bäst.

Måsten och förbud, bevare mig Gud!

Kram!

Jonnis
0

jag har hållt upp med godis/kakor/fet mat sen nyår. Dock finns det ju socker i mat, det vet jag, men det har jag ätit "normalt" mycket.

Så idag bestämde jag mig för att prova godis o smutta på läsk. Läsk gick bra men godiset Förvånad Jag köpte lite smågodis o efter 2-3 bitar började jag få samma problem som jag får med alkohol. Svårt att andas, svimfärdig, ett enormt illamående och till och med stickande i armar Skrikandes Fy fasen va äckligt det är! Nu försöker jag "ta bort" det med massa ingefära-te :)