Själsmotståndare
Läst lite om själsmotståndare, är det någon av er som bor med en sådan?

Menar du själsvampyrer som suger all energi och ser till att gotta sig på andras ilska och negativitet?
Läste lite om det i James Van Praaghs bok: Himlen på Jorden.
Men det kanske inte är det du menade. 

Jag vet inte heller riktigt vad du menar…
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
jag fick min bok idag "tidigare liv "och där läste jag om själsmotståndare.
Det handlar om tidigare liv själsfamiljemedlemmar dom som har valt själv att lämna gruppen och dom kan bära med sig illviljan dom kallas för själsmotståndare.

Aha, jag tror att du får beskriva mera om vi ska förstå… valt att lämna vilken grupp? Bära med sig illvilja, vad betyder det i praktiken? Pratar du om medlemmar från tidigare liv i den nuvarande familjen osv?
Ja du får beskriva mer om jag också ska förstå vad du menar. 
Men jag förstår ändå inte själsmotståndare?
eller är jag bara synnerligen seg i huvudet idag…
som flera här,är jag inte riktigt säker på vad du menar,"din" definition ?
energi-tjuvar har jag mött..de är bara ..löjliga,när man lär sig *se* dem(och mota/skrämma iväg dem)
en själsvampyr..(?) fastnade jag i en relation med,det var dränerande,och nedbrytanden :- ( (hur jag än vände mig eller ändrade på mig,var det "mitt fel") det har tagit ett bra tag innan min *låga" börjat lysa igen ..
men,själsmotståndare.är det än värre ?
penke
som oxå har mött en ..kosmisk.-tvilling,det var ..*magiskt*

Min spontana definition av uttrycket är en människa som har som sin uppgift att arbeta med motstånd mot min egen själ, i bemärkelsen lägga hinder i vägen för dess utveckling. Jag tror inte att det nödvändigtvis ligger en värdering i den funktionen, det kan vara både positivt och negativt att utsättas för detta.
Kanske den karmatiska överenskommelsen är att någon åtagit sig att bjuda min själ starkt motstånd i den här inkarnationen, för att jag verkligen ska få kämpa för att komma till självinsikt och själsinsikt. En hjälp på vägen mot upplysning och frekvensökning, och för att komma fram till modet att följa hjärtats väg.
I stort tror jag att vi möter de människor vi ska möta för att få möjlighet att utvecklas optimalt.
Fair Winds and Following Seas!
#9 ..*ler* såklart (Jag glömmer så lätt..)
utan mörker inget ljus,utan ljus inget mörker ..
vi är varandras balans,och utmaning
penke
/som mitt i det.(eg. efteråt),kan undra över sina val.. "pust"

Tycker detta är fantasktiskt intressant - har själv en i min allra närmaste familj , som är otroligt anti-andlig - och detta har ju då jag gått bet på, några gånger, men själv har jag ju hittat MIN VÄG, vad hade hänt om jag hade "frotterat" mig med någon helt lik mig själv?
Har själv sadlat om efter detta - om någon visar ett ärligt intresse för det jag är intresserad av så KANSKE jag visar mina "färger"…
Känner mig väldigt ensam ibland, var på släkt träff häromkvällen, där endast, utbildning/karriär/yttre, räknas. Jag har ingen glänsande utbildning, bara en ganska vanlig sådan. Har haft alldeles vanliga knegjobb. Är nu sjukskriven med flera sjukdomar, varav en gör det väldigt lätt för mig att gå upp i vikt och ej gå ned kilona lika lätt tyvärr. Plus en bilolycka. Snacka om att jag inte passade in i det gänget…!
Det var när vi pratade allvar om miljön jag kände att jag började trivas. En gnista av kärlek till vår moder jord fanns, det lugnade mig lite trots allt…!
Har själv fått andra värderingar - där mitt hjärta trivs - där trivs jag!
Känner starkt att allt yttre är ett skal - tycker det är konstigt att så väldigt många idag helt har glömt det inre - så ytligt …
Ber lite småböner då och då - där jag hoppas fler vaknar och öppnar ögonen, och får uppleva den fantastiska andliga resan i ljus och kärlek…!
Ja det var komplicerat men nu har jag läst mer och kan tolka själsmotståndare = person med dåligsjälvkänsla/energitjuv/
Dom personer brukar vara anti-andliga, kritiska ,har kränkande blick, ger inte andra respekt och det västa är att dom mår mycket dåligt.
#11 ta inte åt dig, det är deras förklede utbildning/karriär/yttre mm.Du kan gissa själv hur dom mår inomburds.
Jag mådde fruktansvärt dåligt och var stressad jämt när jag hade karriär i hjärna. Nu har jag fått lugn i själen och satsat på anlig karriär istället.
Till alla fantastiska andliga resan i ljus och kärlek…!

Nej, jag bor då inte med en sådan.

tack #12 för dina stödjande ord…!
Vet oxå att det är de själva som mår dåligt - känns som det är ljusår emellan oss…tyvärr… jag vill ju att vi ska vara närmare varandra !
# 9 - Jag tror också att vi drar till oss vissa människor för att kunna nå vissa insikter om oss själva och världen i övrigt. Vi möter dem och de ställer hela vår värld på ända och efteråt så kan vi summera att detta omvälvande möte gav så mycket.
#15 Du skrev mina tankar innan jag hann logga in.
#14 man vill så mycke, det som är viktigast att ta hand om sig själv och sen blir det lättare att se på andra.
Kram Dinengel

Eremitha, menar du att man då själv lägger hinder för sin egen själsutveckling?
På mig låter det som ett sprucket äktenskap. Svikaren som lämnar familjen för en yngre snyggare förmåga kanske från ett annat land. Känns inte det som en själsmotståndare ?
Själsmotståndare för mig är någon som helt enkelt inte fungerar alls med mig..
Känns det som politisk debatt ?
#20 Nja.. Politisk debatt är åsikts(aka vetenskapligt) baserad, vilket gör att det inte har något med det att göra faktiskt..

#9 snurrade igång av din definition.Jag kan nog vara en själsmotståndare ,så som du beskriver det,haha, apropå det där att lägga hinder för sig själv och sin utveckling.Men å andra sidan, hindren jag lägger är ju också det som får mig att vakna ( om och om igen i vissa avseenden ; ).En komplex fråga med andra ord, precis som du säger kan det vara både negativt och positivt.Kanske många av oss har en liten själsmotståndare i oss?Och att vi ska se på den med tacksamhet? Den visar ju vägen, om vi bara förstår att tyda signalerna…tänker jag…