Devornas arbete mellan världarna
Läst idag ur Kosmisk Eld. 
De formbyggande devorna kalls i boken ibland för Agnichaitaner = Agni betyder ju eld.
Dessa devor som ju har med det fysiska och eteriska att göra och de bygger också broarna mellan naturrikena de högre och de lägre. (Bron = antahkarana kanalen)
Så de bygger den bro som överför livet från det lägre till det högre. Dvs mineral - växt - djur- människa.
Nu kommer det intressanta (även om detta ovan med är intressant)
När det ska överbryggas från ett naturrike till ett annat så måste det utföras enligt dessa betingelser.
- Som ett resultat som kommer från det lägre eller har sitt ursprung i en aktiv önskan från det lägre att omfatta eller kontakta det högre. Det är ytterst viktigt för all utveckling måste vara självframkallad, ske på eget initiativ och vara resultatet av inre aktivitet.
- Som ett resultat av en reflexaktivitet från det högre stadiet eller naturriket. Den (reflexen) orsakas av det lägres aktivitet som framkallar ett gensvar från det högre.
- Som ett yttre resultat av yttre stimulering som har sitt upphov i aktiviteten hos vissa medvetna krafter som är intresserade av evolutionsprocessen.
Detta beskriver vår invigningsväg också, dvs vi är ju på väg in i det femte naturriket = Det Stora Vita Broderskapet.
Tåls att grunnas över eller hur?
Intressant och jag ska försöka låta detta sjunka in.
När jag gick i vägledd med. för ett antal år sedan så pratade vår ledare om devor och hon berättade då för oss att dom är väldigt små och bor gärna i våra krukväxter. Hm tänkte jag nog lite då, det kändes inte riktigt som att jag kunde svälja det.
Men så hände det sig att jag fick ohyra på en del växter hemma och bestämde mig för att göra processen kort och kasta ut alla växter som var angripna. Gjorde så och när jag hade kastat ut den sista och stängt ytterdörren så kom med. ledarens ord till mig. Tänk om, tänkte jag och gick tillbaka till ytterdörren, öppnade och sa rätt ut: små devor kom in igen om ni vill. Till min stora förvåning så lättar det en hel svärm av små, klart lysande punkter från växterna, förbi mig och in. Jag stod snopen kvar en stund på bron. Sedan dess så kan jag ibland se en liten ljuspunkt svischa förbi.
Och nu så har jag en liten undran:
Är det samma slags devor som du skriver om eller är det vitt skilda fenomen som råkar ha samma namn?
(Min med. ledare kunde se dom väldigt tydligt inte bara som ljuspunkter.)
Mariann om du kan ge mig ett svar så blir jag glad för det :)
Klart du ska få svar!
Det finns en mängd sorters devor och naturväsen, med skilda namn och uppgifter. Vi har dom i våra kroppar också, de är med när vi dör och föds och skapas som foster.
Det är en hel värld, parallell med vår egen fysiska. Med hierarkier, från de minsta mer omedvetna och till de styrande devorna. En helt underbara och fascinerande värld eftersom den är ny för oss…
Så att det var devor du såg är självklart!
Tips gör ett sök på sajten med ordet Deva eller devor eller naturväsen eller änglar… lovar att saker poppar upp 
Annars fråga mig igen om jag kan rekommendera någon läsning.
Tack för ditt svar!:)
Det ska jag göra, Googla menar jag.
Jag får nog ge Devorna lite kredit för att växterna överlever hos mig.
Kram Helené
Jag menar att du ska söka på sajten, vi har lite material omkring detta.

men givetvis kan du googla också… 

#1 - Känner igen de där flygande punkterna : )Detta sker ofta när jag platsrenar ställen.
En gång ville jag hjälpa ett sjukt träd.Jag höll om det och försökte ge det kärlek och helande.Då såg jag en enorm svärm med vad som såg ut som eldflugor flyga iväg från trädet som landade i trädet bredvid.Senare dog det sjuka trädet.Jag gissar att devorna helt enkelt " flyttade" till ett friskt träd, men behövde hjälp av en människa.Kan det vara så, nån som vet?
När jag var liten såg jag elementarväsen som tagna ur vilken sagobok som helst, i "det vardagliga".( fick självklart höra att jag hade livlig fantasi o slutade tala om detta för folk; ).Nu förnimmer jag bara denna värld som ljuspunkter eller stjärnstoff i det vardagliga livet, men i meditationer o bön får de personliga utseenden.Är det så att man " ser det man behöver se" kanske? Och har det att göra med att jag i 90% av fallen ser änglar o älvor av feminin karaktär?
( jag blandar ordet devor o älvor, jag vet inte vad som är skillnaden : /)
Deva/ängla världen är feminin (ej kön). Vi har en annan utmärkt artikel om devor jag tror den heter Devariket och är av Sören Hauge och översatt av Eremitha. Ska se om jag hittar den…
Ifall man också läser i Eskild Tjalves bok om devor som befinner sig runt ett äpple tex så är det oftast ljuspunkter, så det var garanterat devor som du såg flög iväg. Han visar också bilder på gnomer, tomtar o vättar, tyvärr så kan man inte köpa den boken längre, men den är underbar. Visar även ametistdevan, tomatdevan, getingdevan osv…

Hej!
På tal om Devor så läste jag för några år sedan en helt underbar bok. Den handlade om ett par som försökte ge sig på att odla grönsaker men misslyckades helt. Mannen fick då, minns inte hur, veta att han skulle sammarbeta med devan för respektive växtslag. Resultatet blev över förväntan! En helt otrolig bok som jag läst flera gånger! Tyvärr kommer jag inte ihåg vad den heter bara att den börjar på "F" 
Känner någon till den? Det konstiga är att jag flera gånger bara "råkat" hitta den på biblioteket. Vill gärna läsa den igen för den var alldeles underbar!!

kan jag glädja dig med!
Ja, det är en fin bok. I Storbritannien har de en stark känsla för devor, älvor och småfolket. Där finns en tradition som säger att man ska lämna en del av trädgården vildvuxen småfolket får hålla till. Det kan vi införa i Sverige med!!
Även på Island har jag förstått att man har en fin kontakt med just dessa väsen. 
och den boken är underbar att läsa rekommenderas verkligen.
Det finns en hemsida också! www.findhorn.com