Upplysning.
Endast Sanningen är och du är Den!
Du är den oföränderliga närvaron
i vilken all aktivitet äger rum.
Att förneka detta är att lida,
att veta detta är frihet.
Det är inte svårt att inse detta
eftersom det är din Ursprungliga Natur.
Undersök helt enkelt "Vem är jag"?
och titta noggrant.
Gör ingen ansträngning
och sätt inte igång någon tanke.
Titta inombords, närma dig
i fullständig hängivenhet
och stanna som ditt Hjärta.
Var vaksam och du kommer se
att ingenting kan uppkomma.
Detta är tricket till hur man
håller sinnet tyst
och hur man vinner Frihet.
Detta tar ingen tid
eftersom Frihet alltid är Här.
Du måste helt enkelt bejaka:
Varifrån uppkommer sinne?
Varifrån uppkommer tanke?
Vad är denna tankes ursprung?
Då kommer du se att du alltid varit Fri
och att allting varit en dröm / PAPAJI
Upplysning - bli upplyst
Upplysning är att bli medveten om vem och vad man är, att man är "Det", det rena formlösa medvetandet som manifesterar sig i alla former, tankar, känslor, universum och upplevelser.
Kärt barn har många namn
Upplevelsen är direkt, eller snarare handlar det om ett inre vetande, varande, att Gud är vi, energin i allt, som upplever allt. Således är alltså upplysning Guds-realisations eller Guds-medvetande.
Det finns många namn och etiketter på detta tillstånd, varande. Enhetsmedvetande och kärleksmedvetande är också benämningar på detta.
Vägen dit?
Upplysning/enhetsmedvetande kan förklaras på så sätt man inte längre identifierar sig själv som något annat än det rena medvetandet. Det finns ingen "väg dit". Man blir inte upplyst, man får inte enhetsmedvetande, det är separation; jag och upplysning, jag och enhetsmedvetande. Vi är detta här och nu, majoriteten av mänskligheten har bara inte upptäckt det ännu. De allra flesta har inte blivit medvetna eller upplysta om vem och vad de är. Därav ordet upplyst som innebär att vi vet vem och vad vi är, och vi är det, vi lever som det.
Det enda hindret för uppleva vilka vi Är, är tankarna om vilka vi tror att vi är. När vi slutar tro och tänka vilka vi är upplever vi de vi verkligen Är.
Felaktiga identifieringar
Det som hindrar uppvaknandet är identifikationen med olika saker som t ex känslor; "jag är arg, ledsen, glad mm", identifikation med kroppen och kroppssensationer, med tankar och idéer; "jag tycker, jag vill" osv.
Många människor har identifierat sig med sitt "mind"/ego", tror att de tankar som kommer och går i "mindet" är deras egna tankar. Dessa tankar kan vi också kalla den inre rösten och då menas inte intuitionen, utan den inre dialog som upplevs när man är i, eller lägger sin uppmärksamhet på, "mindet"/sinnet.
Separation
För de allra flesta sker inte uppvaknandet direkt då sinnet/"mindet" inte kan se igenom sig själv. Misstaget är att de flesta försöker "komma dit" med sitt jag/ego/mind, vilket gör det helt omöjligt att "komma dit", eller omöjligt att upptäcka att man är där och har varit där hela tiden.
"Mindet" är också jaget, den del som upplever sig som separerad, det egna jaget - egot.
När vi riktar vår uppmärksamhet mot något upplever vi separation, jag och det jag riktar min uppmärksamhet på, upplevare och upplevelse, jag och mina tankar, jag och mina känslor och jag och mina upplevelser.
Vår sanna essens
När uppvaknandet har skett så har man sett igenom jaget, det separerade egna jaget, man riktar inte längre sin uppmärksamhet mot det som kommer och går i medvetenheten.
Man lever som "Det" och upplever som "Det", utan separation och utan att förlora det oerhört sköna som "Det" är, kärlek, frid, glädje och lycka.
Faktum är att "Det" är bortom "kärlek, frid, glädje och lycka men de som är i kontakt med sig själva, den kärna som finns i alla, känner hela tiden detta sköna tidlösa, formlösa inom sig.
Det enda som finns är medvetandet, medvetenhet.
När något manifesteras eller uttrycks, när medvetandet tar form så finns det medvetenhet om detta uttryck, på engelska är ordet Awareness. Awareness is Aware.
Intellektet ett hinder
Det går inte att genom förståelse och kunskap "komma dit", då detta hör till intellektet, "mindet" och sinnet, vilket är precis det som döljer sanningen om oss själva.
Dock kan vetskapen om vad vi är, göra att vi slutar försöka förstå, slutar göra oss fria, lättare få oss att släppa allt, bli stilla och se att vi är där och att vi alltid varit där och alltid kommer vara där, genom alla former, liv, upplevelser osv.
Ovanstående text är hämtad från Sai Ramas hemsida / School of Universe
Tack för en mycket bra text, klar och tydlig! 
Ja, sökte efter en rak och lättförstålig beskrivning av vad upplysning är, för mig och många andra.
Det vi är helt enkelt, medvetenhet.
Upplysning är inte en förändring, det är ett igenkännande.
#2 Ja, det är ju väldigt lätt att tro att vi ska "finna oss själva", det vi är, någon annanstans, eller i en annan tid. Inte nu, det kan väl inte vara nu? Inte här och nu, precis där jag är?
Inte kan jag väl vara det redan? Jag? Jag måste ju fixa det ena och andra först, utvecklas på alla olika plan o s v, innan jag kan bli redo för det.
Det finns en föreställning om att det ska vara svårt att inse, som om det inte kan vara så enkelt och uppenbart som det faktiskt är.
När man ser detta så ser man komedin. Guds lek. 
"Upplysning är inte en förändring, det är ett igenkännande."
Precis. Man ser att man redan är det. Man blir inte plötsligt något eller någon annan, man blir inte automatiskt ett helgon eller någon som kan gå på vatten. 
Man ser att man alltid befunnit sig på samma plats, i upplevelse av allt som hänt i Nuet. Det fanns aldrig någon egentlig utveckling eller resa. Det bara verkade vara så.
Dina ord är mina ord, vi tänker och känner så lika.
#4 Haha, nu kom jag precis på en passande rad ur en låt:
"Vem är du, vem är jag - levande charader.." 
Vi har vår idé om vad verkligheten är och identifierar oss med våra tankar, känslor och upplevelser. När insikten kommer att vi är vårt medvetande och inget annat, faller den inbillade världen ihop som ett korthus. Vi ser på tiden och rummet som en teaterscen. Våra relationer , föreställningar och upplevelser är bara rekvisita för oss som skådespelare. Och vi river ner rungande applåder från publiken, oss själva
Så visst är det en riktig charad vi leker .
#6 Bra beskrivet.