God morgon 27:e oktober
God morgon, välkommen till den första arbetsdagen med "normaltid" för denna säsong. Det är ju rysligt, nu vaknar man en timme för tidigt, innan man har hunnit att väja sig, jag vaknade vid 3:30 istället för vid 4:30.

Få se när man är i fas med tiden igen.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
God morgon själv Farwuq!
Ja det brukar ta nån vecka det där med att ändra sin inre klocka.
Jag har grunnat om jag egentligen inte hellre vill ha den tid som varit dvs sommartid hela tiden.. 
Önskar alla läsare här en god morgon och en skön måndag!
#1 Det ligger mycket i det du säger, sommartid GMT+2 hela året hade nog funkat ganska så bra.
Se på Spanien, de har "sommartid" hela året. De har sommartid på vintern och de har dubbel-sommartid på sommaren. De skulle ju egentligen ha samma tid som britterna men de har valt att följa Centrala Europa istället.

Jag älskar när kroppen äntligen hittar hem till sin normala rytm! Hela sommartiden är en enda lång plåga för oss morgontrötta/kvällspigga och när vi äntligen ställer tillbaka klockan får kroppen gå tillbaka och må bra igen.
Jag verkligen fasar för om de inför sommartid hela året, det innebär för oss en ständig förskjutning som vi mår superdåligt av! Men vi som är kvälls- och nattmänniskor brukar ju få ta det sämsta till förmån för de som är pigga och kan arbeta som samhället vill :)
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Hej hopp! En rad från jobbet!
Vilket dåligt väder vi hade på västkusten i helgen. Jag trodde det skulle bli översvämning hos oss?
Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM
Personligen skyr jag normaltiden, jag brukar vakna tidigt på morgnarna. Normaltiden gör att jag får ligga en timme extra och blinka i mörkret på morgnarna. Enligt min flextid kan jag inte komma tidigare til jobbet än kl 6:00 på morgonen.

#5 Sådan är jag me!
Men jag kan förstå pinan för de som är som Hoppfull…

Det är ju precis så det är och ändå ska man ha i minnet att hela samhället är uppbyggt kring att människor är som piggast tidigt på morgonen. Vi som är utpräglade kvälls- och nattmänniskor har det jobbigt oavsett tid men etter värre hela sommarhalvåret. Alla arbeten, skolor osv bygger på tidiga morgnar vilket man förr trodde var den mest aktiva tiden för alla människor.
Det som behövs är ju ökad flexibilitet, man ska få vara aktiv när man är som mest aktiv enligt sin inre klocka. Om man hade lagt upp samhället på det sättet skulle vi ju ha en ökad service och tillgänglighet inom de flesta sektorer och man skulle kunna få jobba när man är som mest aktiv. Det är tråkigt att det ska vara så smalspårigt tycker jag.
Tack och lov kommer ju mer och mer forskning kring detta nu och hur dåligt man faktiskt mår när man tvingas arbeta på sin "tröttid" och sova på sin "piggtid" :)
#7 Men det finns arbeten som bygger på skiftgång, det finns även en massa serviceyrken som är verksamma på sena eftermiddagar, kvällar och nätter. Så visst finns det jobb till de som är pigga på kvällen.

Personligen tycker jag att det skulle vara ganska märkligt att påstå att inte hela vårt samhälle är uppbyggt kring att man ska vara alert på morgonen. Hela min skoltid igenom fick jag genomgående sämre resultat på skrivningar pga att de alltid var förlagda tidigt på morgonen när jag så trött så hjärnan omöjligt kunde prestera väl. De få tillfällen vi hade en skrivning förlagd efter lunch skrev jag alltid mycket bättre resultat.
Alltså är ju våra förutsättningar, vi som är trötta på förmiddagen, riktigt orättvisa och mycket sämre redan från start. Man kanske inte vill arbeta i affär eller på fabrik, om det nu inte är så att de som är pigga på morgonen ska premieras som de alltid gjort förstås.