Pengar och energi
Det pågår intressanta samtal om pengar inne på Existens. Jag skulle vilja reflektera lite tillsammans med er om pengar på ett lite djupare plan, vad de står för energimässigt. Både individuellt och i större perspektiv.
Efter flera olika faser i förhållande till pengar och det materiella, har jag kommit fram till följande:
Pengar är energi.
Energi är en fri tillgång, eftersom allt är energi.
I vår materiella verklighet är pengar det som används som ersättning för varor och tjänster. Det är ett faktum. Dagens samhälle är uppbyggt kring pengar, och styrs finansiellt, inte humanitärt.
Pengar är ett maktmedel, ett utslagningsmedel, såväl som ett hjälpmedel.
Pengar har ett givet värde. Brist på pengar har också ett värde.
Om jag har en obalans i min ekonomi, en polär förskjutning, som kan yttra sig i antingen för tung skuldbörda eller för stort överflöd, speglar det energibalansen hos mig på ett annat plan. Så tror jag att det är.
I det perspektivet måste det vara riktigt att sträva efter att uppnå balans, antingen genom att befria sig från skulderna (och räntesystemets fängsel), eller genom att dela med sig så mycket som möjligt av sitt överflöd.
Jag VILL tro att man kan påverka den här energimässiga obalansen från andra hållet, så att säga. Har man inga konkreta, reella möjligheter att lösa sina skulder, måste det finnas en annan väg. Och här kommer min fråga:
Tror ni att det fungerar så? Att man, genom att ge energimässigt på alla sätt man förmår, kan attrahera energi i form av inströmmande pengar, och på det sättet uppnå balans i sin materiella tillvaro.
Eller är pengar frikopplade från energilagarna? Varför fungerar affirmationer för somliga men inte för andra? Det borde vara mer rimligt att manifestera affirmerade pengar om man gör det för medmänskliga ändamål, än om man gör det för att öka sina egna, redan tillräckliga, rikedomar. Men så verkar det inte vara.
Hur ska man tolka attraktionslagen i detta fall?
Viljan och intentionen att alla på Jorden ska ha tillräckligt, att alla tillgångar ska förvaltas för allas bästa, borde vara den dominerande. Hur långt ifrån den kritiska massan är vi?
Tänk er att Jordens högst utvecklade andliga människor skulle få kontroll över de ofattbart stor finansiella rikedomar som idag förvaltas av de giriga. Ett skifte skulle äga rum, ett utjämnande, balanserande skifte. Vad behövs för att realisera detta? Vad kan vi göra?
Många funderingar, fundera gärna vidare med mig!
Fair Winds and Following Seas!

#0 Detta ämne fascinerar mig! Jag ska tänka till så kommer jag med min syn på det sen. Är det nån mer som har läst Creating Money av Sanaya Roman? (sv. Skapa pengar -nycklar till överflöd)
Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM
Eremitha, det är ungefär så det det ser ut i mitt huvud också!…Mycké funderingar och frågetecken.
Jag vill gärna tro att ju mer man delar med sig desto mer kommer tillbaka. Fast i en annan form kanske och från ett annat håll…
H
Det finns mycket att grunna över när det gäller pengar. Men det ger oss alla möjlighet till näring och det basala i livet i alla fall. Tyvärr så är det ju inte jämlikhet som råder utan girigheten. men det bör ändras här framöver.
Jag har ofta tänkt på ordet näringslivet och delat det i två ord dvs
näring och liv…
ger lite att fundera på och kopplingar…
Men jag ser alltid pengar som guld, som ett gyllene ljusflöde i mänskligheten som ger "liv". Lite så som jag beskrev ljusarbetet vi nu kunde göra i samband med krisen.
Esoteriskt om jag minns rätt så sätts pengar i samband med etern, och då är det ju ett slags liv det tillför.

Jag tror att detta eller denna obalans handlar om vår djupa, innersta syn på oss själva som människor. Föds vi hit med en syn på oss som mindre värda människor, människor som ska rätta oss efter andra, vara till lags, måste prestera för att duga/vara älskvärda osv så hamnar vi en energibalans där vi inte ger oss själva det vi behöver och är värda och då får vi inte heller det yttre vi behöver och är värda.
Vi har valt den här inkarnationen för att lära oss att älska oss själva, se oss som lika värdefulla och älskansvärda som andra och däremd lära oss att sätta upp gränser, ställa krav och kunna ta emot.
Det är en mycket viktig lärdom tror jag och innan vi tillgodogjort oss den lider vi brist. vi har inte balanserat våra egna inre behov vilket måste komma först när man lever den läxan.
Det här är vad jag tror och ser utifrån mig själv. Självklart kan det vara helgalet för andra, men det här tror jag är en av grundbultarna i vår energibalans.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Mycket intressant tråd Eremitha! Jag har en del att säga om detta ämne och jag kommer tillbaka i morgon.
Kram Gilla

Jag har ofta undrat över uttrycket "tjäna pengar". Varför ska man tjäna pengar? Jag skulle föredra att pengar tjänar mig.
Nästa bok jag ska läsa heter "The Teaching of Abraham - Secrets of the Law of Attraction" pappan till "The Secret". Ska återkomma när jag är klar med boken. :-) Förhoppningsvis har jag förstått då hur man attraherar saker i sitt liv (inte bara pengar).

Så många intressanta tankar att fundera kring! Jag återkommer också imorgon.
Nu väntar sängen och kvällslitteraturen.
Passande nog håller jag på att läsa boken Snabba cash … 
Fair Winds and Following Seas!
Om man då ger sig till att spekulera… så kunde det bero på eterkroppen om man kan dra till sig pengar eller inte.
Det jag vet är att många inom det andliga och som fokuserar på tjänande och att lyfta blicken utanför sig själv, de har svårt att dra till sig pengar. De som sysslar mer med "new age" aktiga ting har lättare för det, eller där man mer ger till individen och individen upplever att den får något och också behåller det.
Vet inte om ni hänger med i mitt resonemang…
Jag har många gånger grunnat på varför, och jag har komit fram till att om man både som grupp eller som enskild och andlig får för mycket pengar, kan det då vara så att fokus hamnar på det fysiska och man glömmer det inre?
Många säger ju till sig själv att om jag bara vann pengar så skulle jag ge bort till bättre behövande, frågan är väl skulle man det verkligen. Det är ju lätt att säga när man inga har och risken är liten att man får. Grunnar jag. Många har ju lätt att ge pengar till Röda Korset osv, men att ge till tex Stiftelsen Tibetanens bokfond, Kreta projektet, Ockulta Skolan projektet verkar mycket svårare mm. Kan det ha att göra med att vi då växer för fort att vi inte får med oss de erfarenheterna som det ger att växa långsamt med smärta?
Kommer vi då till attraktionslagen, så har jag redan i andra trådar sagt vad jag anser om den och det är att själen och solängeln som styr mer över våra liv än personligheten/egot. Dvs att om då själen vet att vi skulle använda det till oss själva och därmed skapa mer negativ karma, kan det då vara så att man stoppas av själen att dra till sig så man inte fördröjer sin utveckling? Kan det alltså vara ett rent beskydd man har för att inte gå tillbaka? Kan det vara så att man har missbrukat pengar tidigare och nu ska lära sig fokus på annat, inre överflöd istället för ett yttre?
Eller tror man att man varit andlig hela sin cykel på jorden och aldrig missbrukat pengar, makt eller vad det nu handlar om, jag tror inte på sådant. Vi känner historien och den har vi alla varit med om att skapa. Inbillar jag mig…

Jag funderar även kring varför pengar är ett så laddat ämne. På något sätt så är det fult att prata om att den ekonomiska situationen man befinner sig i är något man har skapat själv. Genom de val och det sätt man behandlat sig själv på genom livet. Då är man omedelbart okänslig och vet inget och har aldrig varit utan pengar så man har egentligen inget rätt att uttala sig i ämnet (ungefär). Men om man säger samma sak om någons hälsotillstånd, du har själv försatt dig i detta genom ditt sätt att inte visa dig och din kropp respekt och kärlek så är det idag vedertaget att det faktiskt fungerar så.
Jag funderar alltså på varför ekonomisk knapphet är något man alltid har hamnat i pga yttre omständigheter och om någon säger att man i viss mån styr det själv så blir det ramaskri.
Jag har varit där själv och reagerat precis så, tyckt att andra kan inte veta ändå för de vet inte hur jag har det eller hur jag kämpar. Men lik förbaskat så vände detta när jag förändrade den djupa inre synen på mig själv. Det blev inte så att jag plötsligt har överflöd och kan göra det jag vill. Men jag har absolut inte någon knapphet heller! Jag har en alldeles rimlig situation som gör att jag känner mig trygg.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Min åsikt är att pengar är av ondo…De skapar begär,avund etc…-Nä, fram för en pengafri värld "skrattar"
Att fela är mänskligt, att förlåta är gudomligt.
Det finns mycket att säga om pengar och jag är kanske beredd att hålla med Kvaser här i ovanstående inlägg (med en blink i ögonvrån)
Detta som Mariann säger i #8 kan jag också känna stämmer.
Sedan många år tillbaka vet jag att man kan med tankekraft dra till sig det mesta, ibland med de resultat man kanske inte hade tänkt från början. Men tankekraften finns och den är enorm. Tankekraften är en av de universella lagarna. Jag kan dra till mig den lägenheten jag vill ha, jobbet, en person osv, men när det gäller pengar så fungerar detta inte.
Varför det?
Detta handlar om förflyttning av energi. Låt säga att jag skulle önska mig en miljon kronor, så måste ju dessa komma någonsans ifrån. De manifesterar inte sig själva, de kommer inte ur intet. Så om jag nu skulle få in denna miljon så måste där vara något eller några bankkonton som denna miljon tas ifrån.
Jag kan ju också gå ut i skogen och hitta en ny guldåder, hacka till mig en stor guldklimp och få värdet av denna guldklimp av en köpare, men detta är inte vad det handlar om här. Dessutom så skulle pengarna jag fick för guldklimpen redan finnas.
Jag tror inte pengar är av ondo men på det sättet som de används idag, för egen vinning, detta måste vara fel. Det har ju precis visat sig i finanskrisen som råder just nu. Och detta beror på girigheten, som är en av dödssynderna.
Däremot är frågan intressant om man med gemensam tankekraft skulle kunna flytta över resurserna till de som behöver, inte privatpersoner utan länder. Pengarna finns, men kan vi fördela om dem via tankekraft?