Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 2083 ggr
Hemsken
0

Människans föda

Hej!  

Har ni som brukar skriva på detta forum någon uppfattning om huruvida det spelar någon roll vad man äter? Jag har läst både det ena och det andra under åren, men då åsikterna går isär så vet jag inte vad jag ska tro.   (Om det redan står om sådant någonstans här på forumet kanske någon kan hänvisa dit.)

Är det så att olika mat har olika vibrationsnivå och att köttätande är relativt lågt medan vegetabilier är bättre och där frukter är bäst, eftersom man då inte dödar själva växten? Att vi, när vi utvecklar oss andligt, går mot mer och mer vegetabilisk mat? (Det finns ju människor som inte ens behöver äta - de lever av ljus = det allra högsta i så fall). Om det är på det viset kan jag ändå förstå att man inte kan forcera detta - är man "inte där" ännu så ska man heller inte tvinga i sig t ex endast frukt. Det är meningen att vi ska äta det som passar oss för närvarande, om det nu är att äta en del kött. Men tror ni att detta synsätt stämmer?  

Varför jag frågar är att jag alltid haft en del hälsoproblem, bl a med min mage, trötthet och annat. Lågkolhydratkost/högfettkost (LCHF) är något man kommit på under senare tid och mängder med människor har blivit friska/symptomfria från allehanda sjukdomar och besvär - inte minst våra stora folksjukdomar. Man talar mycket om att vi är anpassade till animaliskt fett, kött och fisk enl evolutionen och att det därför är det bästa att äta för oss. Eventuellt med inslag av enstaka nötter och grönsaker med lite kolhydratinnehåll. De flesta äter också mycket mejeriprodukter. Själv vet jag inte ännu om jag blir bättre av kosten, har hållit på för kort tid. Dessutom kan man få en del omställningsproblem i början. (Men jag har fått helt len hud, som en bebis…:-)  

Problemet är att jag alltid trott att man helst inte ska skada annat liv. Att vegetarianism är bättre - eller att man åtminstone bör gå åt det hållet. Men deras argument och "bevis" är svåra att motsäga. Mängder av människor har också blivit så mycket friskare. Många äter ca 60-70 energiprocent fett och 5-20 E% kolhydrater om dagen, resten protein. (Ett forum där man talar om kosten är www.kolhydrater.ifokus.se och de har en informationsfolder här http://www.kolhydratiker.se/dokument/LCHF.pdf ) Men är det verkligen meningen att vi ska leva på djur till största delen? En del av personerna menar att vi inte ens ska äta frukt och rotfrukter - det är för sött. Och att våra grönsaker och frukter är framodlade moderniteter och att vi inte är anpassade till att äta det. (Men vissa människor på forumet äter ändå en hel del grönsaker, så det finns varianter som inte är så strikta).  

Är det någon som har någon uppfattning om detta? Det bär mig emot att stoppa i mig allt animaliskt - samtidigt som jag ju vill må bra. Hur ska jag tänka? De flesta på forumet tänker inte i andliga termer och jag blir så frustrerad när jag inte kan diskutera detta på ett vettigt sätt. HJÄLP!

Anette

Hoppfull
0

Hej Hemsken och välkommen hit!

Föda och näring är ett av mina stora intressen med :)

Först av allt vill jag säga att jag tycker INTE att du ska stoppa i dig något alls som bär dig emot! Det skickar helt fel signaler till ditt inre!

Jag tror att det stora med att äta LCHF är att man plockar bort all konstgjord mat! Det är när man tar bort mat som är processad och med tillsatser och ger kroppen renare och mera näringsrik mat som man mår bättre. De som lever enligt LCHF äter ju inte socker, vitt mjöl osv, och helst inte mat med tillsatser.

Man kan för den delen även äta LCHF vegetariskt, fast jag tror som sagt att det handlar om andra saker än att man blir frisk av kött och fett :)

Jag har liknande erfarenheter som dig av detta, själv blev jag sjuk av LCHF vilket jag blivit helt dumförklarad när jag berättat. Jag har därför helt lämnat den kosten och försöker äta det som jag upplever att jag mår bra av. Jag tror absolut som du att vibrationen skiljer sig fast jag brukar förenklat säga att somligt är mera lättsmält än annat :)

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Eremitha
0

Jag har samma funderingar som du! Tidigare etisk vegetarian, nu lchf sedan januari. Började med kött efter ett par månader med den kosten, det var inga problem alls, och jag mår verkligen mycket bättre nu än förut.

Så här tror jag: Evolutionärt sett har människan som jägare/samlare till största delen livnärt sig på animalisk föda. Våra kroppar är utvecklade för detta. De vegetabilier som fanns då, fanns varken i tillräcklig mängd eller med tillräckligt god näring för att vi skulle kunna leva på dem.

För ett antal tusen år sedan fick vi som gåva från våra mästare/vägledare/utomjordiska vänner (inte så viktigt vad man kallar dem, kanske) kunskapen att odla marken. Vi fick sädesslagen. Jag är säker på att det var ett högt syfte med att vi skulle fortsätta vår evolution med att långsamt vänja våra kroppar vid växtföda, för att så småningom helt och hållet gå över till detta. Vi är inte menade att för alltid vara köttätare, utan ska istället leva i fred och samarbete med våra medlevare på Jorden, djuren.

Men vi är inte där än! Evolutionen går långsamt. Dessutom har vi under de senaste decennierna mssbrukat våra födoämnen från båda rikena (växt och djur) så att vi har blivit sjuka, feta och gravt oetiska. Karman växer.

Gifter, genmanipulering, ovärdig djurhållning med mera, allt i profitens namn är den ena sidan av saken. Den andra sidan är det fullkomligt vansinnigt omåttliga utvecklandet av pseudoprodukter. Detta har skapat ett pseudobehov av helt onödiga och därtill giftiga "födoämnen" såsom godis, läsk, chips, vitt mjöl, samt giftiga tillsatser av divere slag.

Min vise lärare sa att det i nuläget inte är fel för människan att äta kött. Men att vi i nästa fas av evolutionen, den som vi närmar oss allt mer, kommer att vara naturliga vegetarianer. (Själv var han vegetarian)

Så tror jag också, i mitt hjärta!

Sedan är det säkert så att vi befinner oss i olika stadier. En del människor har kommit mycket långt i sin evolutionsprocess (inkarnationer) och lever naturligt och friskt på en hög frekvens. Deras kroppar är så att säga helt anpassade för vegetarisk föda. Medan andra, som inte kommit lika långt, fortfarande behöver blandkost för att må bra och tillgodogöra sig alla näringsämnen. Bara en teori, men för mig är den vettig.

Men än så länge tackar jag för att jag funnit en kost som gör mig friskare och hjälper mig att gå ner i vikt. Försöker verkligen så gott jag kan att köpa kött från värdigt behandlade djur. Men jag vill inte fortsätta äta kött hela livet. Det blir veg lchf igen så småningom.

Tack för att du tog upp ämnet här inne på AU!

Fair Winds and Following Seas!

Hoppfull
0

Det är intressant och viktigt detta med födan och näringen.

Jag upplever personligen helt klart att den "tunga" födan: kött (=nöt och fläsk och även vilt) och fett gör mig mycket sjuk. Jag känner mig nästan förgiftad av sådan mat och kroppen får ingen energi utan blir tvärtom trött och dålig.

Däremot grönsaker mår jag bra av, i stort sett alla sorter. Frukt är ingen höjdare för mig, medan räkor, kyckling och ägg är ganska bra i små mängder.

Jag instämmer helt i att LCHF är fantastiskt för många, de flesta faktiskt. Men det blir lite tokigt att framhålla det som en undermetod som ALLA blir friska av (vilket framhålls inom "rörelsen")vilket jag vänder mig starkt emot. Dessutom har jag svårt att se hur alla dessa mjölkprodukter skulle vara ursprunglig föda, det skulle bli svårt att få i sig de mängderna fett om man plockade bort alla de framställda fetter man ska äta med den kosten.

Men som sagt jag vänder mig inte emot kosten som sådan utan mera hur den framställs och försvaras av bitvis fullständigt rabiata anhängare :)

Jag tror att vi är många människor som inte klarar den kostsammansättningen utan blir sjuka. När jag lämnade LCHF kom jag i kontakt med andra kostintresserade, som även är utbildade och föreläsare i ämnet (EJ diestister som jag inte gillar riktigt) vilka stött på många som blivit sjuka av LCHF. Eftersom man inte kan säga detta högt bland dem så har de istället i tysthet lämnat LCHF och försökt få hjälp med sina, av kosten uppkomna, problem på annat håll.

Hemsken
0

Åh, vilken lättnad att få höra det ni skriver. Det är som om en sten föll från mitt hjärta…

Eremitha: jag tror också precis som du, men när jag på LCHF-sajten hela tiden blir överbevisad med studier och egna erfarenheter blir jag så vilsen. Vad är rätt och vad är fel? Jag får liksom ingen egen känsla för vad jag tycker. Jag känner ett motstånd till att för alltid äta kött - samtidigt har jag inga problem att äta köttet just idag. När jag fått ur mig mina tveksamheter i LCHF-forumet så blir jag lugnare och ger personerna där rätt. Men sedan kommer det där "MEN…" igen. Men efter ditt inlägg känner jag att jag fortfarande kan tro på det jag gör. Jag ska hitta mitt sätt att äta!

#3: Jag känner precis igen mig när de beskriver "rörelsen". Skrattande Jag förnekar inte heller att så många mår bra på kosten - men just att ALLA bör leva så, har jag svårt för. Intressant att du säger att du mår dåligt på kött. I forumet ser man att många faktiskt gör det - även efter en längre tid.

Tack igen för jättebra svar!

Eremitha
0

Det är synd att det alltid blir väldiga polariseringar i såna här frågor. Jag har ju också märkt inne på lchf-sajten att en del verkligen tror att enbart animaliskt är bäst för alla, punkt. Och så är det naturligtvis inte!

Du, Hoppfull, har troligtvis en frekvens i din materia som inte klarar av frekvensen i animalisk föda mer än till en viss grad. Det var tråkigt att höra att du inte respekteras för dina erfarenheter.

Själv mådde jag dåligt på fakir. Det var över gränsen för mig. Jag vill ha lite grönsaker, lite bär, samt mjölkprodukter för att få balans.

Många har fått ett bättre, friskare liv genom lchf, och det ska man inte förakta. Det är en bra mycket sundare, mer naturlig föda än alla artificiella matvaror många stoppar i sig idag. Men fanatism är aldrig bra.

Hemsken, fortsätt enligt din inre vägledning! Själen bor i kroppen. Det kroppen mår bra av är ju därför det som själen önskar. Vi kommer alla till slut att sluta äta djur, det är jag förvissad om. När vi nått dit har jag däremot ingen aning om. Obestämd

Hoppfull
0

Instämmer tillfullo :)

Troligen har jag endera som du skriver en frekvens som inte gillar animalier, eller så har jag en störning i min frekvens på grund av något jag inte begripit ännu. När jag bodde själv åt jag väldigt lite animalier, nu med en familj där alla andra vägrar äta vegetariskt och jag helt enkelt inte har ork att laga olika mat till alla så äter jag ju en del kött.

Egentligen är det ju LCHF:arna själva som förlorar på att inte ta till sig andra reaktioner än de positiva och liksom notera dem istället för att febrilt försöka bortförklara dem. Hela grejen blir ju mer seriös då.

Jag tror som jag skrivit tidigare att den viktigaste aspekten är renhetsaspekten, alltså att vi måste bort från den processade och det som innehåller tillsatser. Kommer man ifrån det tror jag att många fler skulle klara även spannmål mm. Men som det ser ut nu så är det ju nästan en omöjlighet att få fatt på så ren mat då både bröd, pasta och annat är sönderprocessat och/eller framställt med konstgödsel och bekämpningsmedel, eller stressat fram för ökad produktiviteten och därmed blir värdelöst näringsmässigt.

För mig är det ingen polarisering, men jag vet det ofta blir det. Jag har så många bekanta som blivit friska med LCHF så jag brukar själv rekommendera det till folk som har hälsoproblem :) Sedan kan man ju som sagt vara veg även på LCHF.

Sedan finns det ju en tråkig miljöaspekt kring kött med. Men som sagt, om födoämnena vore rena, fria från skit och icke-processade tror jag att vi skulle bli både friska och lyckliga på blandkost.

Hemsken
0

Polarisering - det är precis det som jag haft svårt för, utan att ha tänkt på just den termen. Man kommer in i ett moln av en viss åsikt och där existerar bara just denna åsikt, på något vis. Allt annat bortförklaras eller struntas i. Jag blir så påverkad av "molnet" och tappar liksom bort mig själv. Mina argument blir dåliga, det blir bara en avlägsen känsla kvar. Sedan påminns jag igen om andra moln… Men människan fungerar väl så - har man funnit "sin sanning" efter långt sökande så går man fullständigt upp i det. 

Men jag ska följa ditt råd!

Hemsken
0

#6: Sedan finns ju det här med basallergi: Teorin om att vi blir överkänsliga mot de födoämnen som introduceras för tidigt i livet, innan immunsystemet är moget - t ex mjölkersättning till spädbarn/välling där innehållet oftast består av vete och komjölk. Den person som kommit fram med teorin (som nu är bevisad) använde ju homeopatiska medel för att långsamt vänja kroppen vid dessa ämnen. (Sensibilisera - heter det så tro?) Hon tålde sedan spannmål och mjölk och blev av med både övervikt och andra besvär.

Det är så tråkigt att man ska behöva anstränga sig för att få tag på rena produkter, rent vatten och ren luft. Inte klokt!

Eremitha
0

Kopierar in ett färskt inlägg jag gjorde i din tråd på KiF, HemskenGlad

Så kortfattat som möjligt tror jag så här:

Processad, artificiell, manipulerad mat med tillsatser = giftigt!

Påhittade spannmålsprodukter typ pasta: onödigt och onyttigt

Spannmålsprodukter i icke processad form, till exempel bröd bakat på fullkornsmjöl = ok för friska i måttlig mängd

Potatis, ris: Ok som basföda i måttlig mängd och med rena råvaror som tillbehör, för friska människor

Grönsaker och frukt, ekologiskt producerade, ej importerade = nyttigt för friska i måttlig mängd

Mjölkprodukter, framför allt ekologiska = bra för den som tål dem

Animaliska födoämnen från stressade, ovärdigt behandlade djur = onyttigt och oetiskt, borde vara straffbart

Animaliska födoämnen, ekologiskt och etiskt producerade = ok för dem som vill, nyttigt för de flesta

Och så grupperar vi människorna:

Fullt friska: förblir fullt friska om de äter balanserad, varierad, naturlig kost men utesluter socker, vitt mjöl, tillsatser och andra gifter

Övriga: får pröva sig fram, de med mest skadade och sjuka kroppar måste antagligen äta en mycket strikt lchf-kost för att vända åter till hälsa. Många klarar säkert det hela med en mer flexibel variant.

Slutkläm:

Jag står för åsikten att människosläktet evolutionärt sett går mot vegetarianism. I framtiden kommer vi inte att äta våra vänner och Medarbetare djuren. Dock har vi långt kvar, eftersom evolutionen som bekant är en långsam process. På vår nuvarande utvecklingsnivå, fysiskt/biologiskt och andligt, kan det inte sägas vara fel att äta kött. Men inte rätt heller. Det är en avvägningsfråga.

(Själv äter jag för närvarande kött efter att tidigare ha varit etisk vegetarian många år. Troligen förändras min kosthållning åt det hållet igen när jag kan vara något mer frikostig med kolhydraterna.)

Hoppfull
0

#8 Helt klart är det förskräckligt att vi inte får fatt på ren mat. Tyvärr är ju de vegetariska färdigprodukterna nästan lika fullproppade med tillsatser som annan mat. Basallergi har jag inte mcyket kunskap om, men nog tror jag att det är problem för de barn som inte ammas eftersom ersättingarna oxå är processade och framställda med tillsatser oi!

#9 Jag håller med dig absolut om att man måste skilja på sjuka och friska! Man kan inte jämföra dessa två grupper rakt av anser jag. Jag instämmer även helt i att vi inte ska äta raffinerade och processade näringsämnen.

Däremot så tror jag att pasta KAN funka om den är ok framställd. Alltså äkta durumvete (som har en annan sammansätting än annat vete) och ingen hård process utan hembakad s.a.s.

[Mariann]
0

Vilken intressant diskussion det var här! Skrattande

Varmt välkommen hit Hemsken, vilket fiffigt nick förresten,  hem  sken Cool ! Riktigt kul att du tog upp ämnet här hos oss.

Jag är ju inte så insatt i lchf.

Jag håller med er alla och ser det också så att övertid så kommer alla att bli vegetarianer, men det tar tid en sådan omställning.

Jag själv äter demivegetariskt och det pasar mig just nu, fast jag kan känna att fisken är på väg ut, fast när det är svårt att säga.

Det viktigaste för alla är att äta som det käns bäst och att äta så rent som det överhuvudtaget går i vårt skitiga samhälle.

Lionadh
0

Jag har varit på höstmarknaden med ekologiskt tema idag, vid Gunnebo slott i Mölndal. Mycket trevligt och inspirerande!

Många av de ekologiska producenterna har hemsidor där man kan beställa, t ex www.ekoladan.se där man kan prenumerare på ekologiska grönsaker som skickas hem. Det blir en sån för mig, har vi bestämt idag.

Själv äter jag kött från älg och lamm där jag känner uppfödaren/jägaren och vet hur de behandlas. Har tidigare varit medlem i Matfront Västerås som distribuerade ekoodlat. Om nån minns MudiMums rörelsen på 80-talet så fick jag inspiration till hur jag tänker där.

Konsumera ansvarsfullt, så påverkar vi marknaden!

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

Hemsken
0

#9: Är jättetacksam - har själv svårt att skriva på ett bra sätt. Det blir lite rörigt allt som oftast…

#11: Tack så mycket! Är jätteglad att jag hittade hit! Hem-sken - det var en ny tolkning som jag aldrig tänkt på. Men det var bra - för egentligen är jag ju inte så hemsk…Skrattande

#12: Jag önskar att jag också hade tillgång till sådana där eko-lådor. Men jag bor ute i "obygden" och har dessutom ingen bil så det blir till att leta i de vanliga affärerna. Men det fungerar ganska bra det också - åtminstone när det gäller grönsaker. Kött däremot är det värre med - och där känns det också viktigare, att det kött man äter inte förorsakar djuren lidande.

[Mariann]
0

#13 Du strålar ditt hemuniversums sken på jorden… så läste jag det iaf  Skrattande

kan aldrig tänka mig att du skulle vara hemsk Förvånad

Ayena
0

Mycket intressant och mycket som jag känner igen mina erfarenheter och mitt tänk, här i trådarna.

Har provat LCHF men jag fixar det inte. Min kropp måste ha en viss mängd kolhydrater. Men att enbart leva på animalisk föda - nej säger hela jag.

Jag måste ha frukt, grönsaker och spannmål utöver protein i form av kött/fisk/fågel/skaldjur, ägg och mjölkprodukter, mest då i form av yoghurt. Någon gång blir det lite ost också.

Däremot så äter jag aldrig fabricerad mat numera. Undviker socker och vitt mjöl.

Min mage mår bra och jag mår bra. Sen jag slutade med fabricerad mat, socker och vitt mjöl så blev jag av med mina mag-tarmbesvär som jag haft under många år. Jag blev också av med pollen- och metall-allergi.

Äter två skivor fullkornsbröd om dagen och detta till frukosten. Det ger bra start på dagen med dessa kolhydrater.

Sen har nog inte bara maten betydelse utan även vad vi dricker.

Alkohol är ett gift som vi bör undvika i största mån. Läsk ska vi definitivt inte dricka eftersom det innehåller stora mängder socker och kemikalier.

För min del blir det vatten. Ibland festar jag runt med en Ramlösa eller annat bubbelvattan Flört

Fast te och kaffe drickar jag ju också förståss!

Kram Gilla

[Mariann]
0

jag dricker också mest vatten… har investerat i en bubbelgörare… jag har ett visst behov av "riv i halsen"…

jag tror du ahr helt rätt där Gunilla också som övriga, det viktiga måste väl vara att fokusera på att äta rent och inget gift o processad mat alls… och att om man äter kött alltid se till att köpa kött som fått leva bra o giftfritt… vibbarna sätter sig i köttet och den stress de slaktas under sätter sig också, den döds ångestvibben är man ju… ska man vara medveten om.

Där tror jag vilt är bättre, skjuten på en sekund, de mådde bra fram tills ögonblicket för död… om man nu ska äta kött alltså…

Hoppfull
0

Jag dricker alkohol :) det slutar jag nog inte med denna inkarnation :) Ett par starköl hjälper mot min ryggvärk och hellre det än kemiska tabletter (som läkarna vill att jag ska äta) men å andra sidan blir det bara värkfritt en dag i veckan då :) Öl och vin har människan bryggt ganska länge och visst är man renare utan men det är nästan min enda last så den behåller jag :)

Det vore ganska intressant att se hur en kropp påverkas av att äta ALLT förutsatt att det inte är raffinerat och processat. Alltså kravmärkta djur och så tillvaratagande av allt, giftfritt odlat och ätet utan en massa processer. Givetvis skulle våra skillnader bli synliga även där men kanske i mindre utsträckning än som det är nu.

Här finns förresten en lista på leverantörer som levererar KRAV:

http://www.krav.se/sv/Konsument/ så kan man se vart den närmaste finns :)

En annan sak som Eremtiha var inne på var att vi vibrerar olika, det tror jag helt säkert på och därför mår vi olika bra/dåligt av mat som vibrerar i en annan svängning. Intressant med tanke på att nästan hela Indien äter företrädesvis vegetariskt och är superfriska, undrar om hela Indien har en högre vibration?

Ayena
0

# 16 - Skulle också vilja ha en bubbelmaskin :-)

Jag skulle önska att djuren kunde behandlas med större respekt än vad de gör idag från de föds och till de blir mat. I Sverige har vi någotsånär bra förhållanden, även om jag tror att mycket mer kunde göras just för att djuret ska slippa denna ångest innan slaktögonblicket.

Hoppfull
0

Tyvärr går ju fisken lite samma öde tillmötes. De hetsgöds ju så att de är så feta så det drabbas av våra vällevnadssjukdomar. Dessutom göds de med spannmål… med andra ord förändras fiskarnas sammansättning från den naturliga till en konstgjord, så även fisk blir nog med tiden ett sämre alternativ. Väldigt tråkigt!

[Mariann]
0

jag är också övertygad om att vi vibrera väldigt olika och på så vis tarvar vi olika mat, därför viktigt att äta det som käns bäst för en själv.

jaa det är jätte trist o lessamt att det alltid ska det handla om pengar… man blir riktigt lessen… fisken också ska gödas fort…

[Mariann]
0

#18 Hemma säger vi att det är (nästan) det bästa köp vi gjort… Skrattande

Hemsken
0

Oj, vad många intressanta inlägg plötsligt!

Gunilla-R: Det ger inspiration att höra om folk som blivit bättre. Ja, det är nog så att vår processade mat spelar stor roll för hälsan, som även Hoppfull är inne på.

Det där med Indien lät intressant. Är de väldigt friska där? Man kanske ska Googla lite om det. (Om inte annat så för att få fram lite alternativa fakta till dem på LCHF-sajten Flört)

Hoppfull
0

Äh, KiF:arna är inte mottagliga. Det är inte meningsfullt att debattera eftersom de är låsta i sin inställning.

Men i Indien äter stora delar av befolkningen vegetariskt och Indien är ju en av de länder som legat bäst till vad det gäller vällevnadssjukdomar. Det är därför som jag är så fascinerad av Ayurveda även om jag inte kan så mycket ännu. Om man läser om det så har de ju tre kroppstyper, vata, pitta och kapha och beroende på kroppstyp ska man exempelvis äta och undvika vissa saker. Här är en länk (av massor) om detta:

http://paranormal.se/topic/dosha.html

Jag har precis fått kontakt med några som startar upp behandling med ayurvedisk inriktning. Förhoppningsvis får jag komma till dem :)

Hemsken
0

#23: Det har du nog rätt i. Egentligen är det inte så noga - de gör som de vill och jag gör som jag vill. Men en liten del av mig har lust att utmana dem lite, nu när jag ändå har en pågående tråd där. Fast eftersom jag är så dåligt påläst har jag liksom inget rejält att komma med - det var därför jag tänkte det kunde vara roligt med nåt Indiskt.

Jag ska kolla länken!

Hoppfull
0

Hihihi ja tycker du att det är kul så… min upplevlse är att de som visar musklerna i dylika trådar ändå inte lyssnar för de är så inställda på att de har rätt. Sedan finns ju den stora majoriteten som avstår från att ge sig in i dessa diskussioner då de sett förut hur de går till Flört Dessutom är det ju som du säger att de gör som de vill, de har kämpar länge många av dem och hittat något som äntligen gör dem friska, inte så konstigt om man försvarar det.

Ja, ayurveda är värt att sätta sig in i tror jag. Många västerlänningar åker ju till indien och lägger in sig på ayurvediskt sjukhus och blir botade från våra "obotliga" sjukdomar Förvånad Cristina Doctare är en av dem, en svensk läkare som gjorde detta. Hon har även skrivit bok (eller fler) om detta  bok

Hemsken
0

Där satte du huvudet på spiken! (Jag känner igen mig själv - fast jag försöker intala mig att jag är öppen och villig att omvärdera. Och visst omvärderar jag när jag blir överbevisad - men väldigt motvilligt Skäms)

Den boken har jag sett i en av mina bokklubbar men hade inte råd att köpa just då. Sedan glömde jag… Den måste jag läsa!

[Mariann]
0

#26 Sådana kan vi vara lite tillmans Flört

Ibland ska man stå på sig också… saken är väl den att man tränar i när gör man vad… Obestämd jag

camillal777
0

Jag tror vi alla ska försöka känns vad just våran kropp behöver. Tror inte en slags kost kan passa alla.

Vi har så olika gener, blockeringar och matvanor från uppväxt att ta hänsyn till…tror jag.

Men mkt intressant att läsa allas funderingar här…är vegetarian, har varit vegan och ett tag åt jag nästan bara råkost men då mediterade jag några ggr/dag och motionerade mycket.. Skulle inte klara den kosten nu tror jag.

Jag tror man ska välja vad man vill äta medvetna positiva val, inte tvinga sig välja bort…

Freja15
0

Jag lyssnar enbart på min kropp då det gäller mat. 2005 slutade jag med kött och fisk. Efter två veckor skrek min kropp efter fisk så det var bara att vackert börja äta det igen. I februari i år sa min kropp högt och tydligt att jag skulle sluta äta socker. Sagt och gjort, jag slutade bums med förödande biverkningar. Jösses det var ingen lek.

Nu i sommar har jag märkt att jag sakta går över till levande föda, dvs färsk frukt och grönsaker samt nötter. Jag kan inte längre äta vad som helst då min kropp genast gör sig av med det. Lite jobbigt just nu men jag håller på att finjustera hela mitt väsen. Så jag väntar och ser vad som ska hända med mig i detta i slutändan. Men det viktigaste är att jag hela tiden lyssnar på vad min kropp säger. Slarvar jag så får jag sota för det direkt, tjong säger det bara! *L*

I kärlek//EvaLeva

Hemsken
0

Tack för att ni delar med er - jag slukar allt med stort intresse!

Sirmerlin
0

Man äter efter hur man mår och har för behov och uppfattning, mesta dels är trycket från media stort. I min egen åsikt så har jag rätt att äta det jag vill äta utan inblandning av medias metoder. Det är enbart för att sälja produkter av tro och uppfattningar. Så många som är så påverkade av yttre förändringar måste lära sig att blockera detta. Blir lätt ett öppet sår i människor när sådant sker.

Men också bör man tänka på att vid mödosamma svårigheter är det en livslärdom för just den enskilde att behärska just mat. Även känslor och leverne är inblandat.

Man ska lyssna på sitt hjärta och intutionen.

/Kereia / Sirmerlin

Eremitha
0

#23 Jag är KiF:are … Flört

Hoppfull
0

Jag vet det Eremithia, men jag skrev oxå om de få som visar musklerna i dylika trådar och de flesta som hängt/läst därinne vet exakt vilka jag avser. Jag skrev även att de flesta avstår helt för att slippa ge sig in i detta.

Det är synd att några stycken ska få förstöra för så många. De blir utestängda från andra forum och de har lyckats stänga ner hela diskussionsbloggar genom sin mycket otrevliga attityd.

De har även helt öppet uppmanat till att gå in och sabotera för människor med traditionell syn på kostsammansättning som startat upp hemsidor eller bloggar vilket jag tycker är alldeles förskräckligt. Jag skulle kunna ge fler exempel på hur de helt öppet skriver de mest nedlåtande och kränkande saker till alla som är icke-LCHF, eller gjorde förut i alla fall.

Hemsken
0

Oj, är det så illa? Vad hemskt! Jag har ännu inte stött på något sånt. De som är med och diskuterar är ändå hövliga, eller hur jag ska säga. Men jag tror inte att en enda av dem har givit med sig på någon enda punkt. T ex "du kan ha rätt i det men…" Inte ens något sådant. Det som de inte håller med om men inte har svar på - det bara ignorerar de. De säger inte ens att "just det där vet jag inte men…" Jag kan sakna just den där öppenheten.

Hoppfull
0

Det låter ju kanon! Det är ganska länge sedan (ett år) jag övergav både kosten och sidan eftersom det var en i mina ögon ganska hetsk stämning. Visserligen har jag sett liknande saker både därinne och på andra sajter där de huserat innan de portas men det kanske har lugnat sig nu. Det finns en gammal tråd därinne som jag skrivit i som heter trött av maten där man kan se hur vissa skriver. Jag slutade läsa till slut för det gav mig inget.

Det är ju bristen på öppenhet som skapar problem. Om man vill vara vetenskaplig så krävs ju även undersökningar på eventuella problem och biverkningar av saker. Men det låtsas man ju bara att det inte finns. Sedan finns det såklart en stor andel anhängare som accepterar andras erfarenheter, tyvärr ser man ytterst lite av dem.

Personligen så faller ju hela trovärdigheten med att man jsut säger att ALLA blir friska med denna kost, utan undantag eftersom detta är den kost vi är skapade för att äta (vilket varit ett återkommande argument). Det är så självklart för mig att ingen kost i världen kan vara allena rådande för alla människor, det blir ju nästan lite fånigt att påstå :)

Hemsken
0

Jag läste tråden Trött av maten. Förstår nu vad du menar. Vilka påhopp!

Håller helt med dig i det du säger, man behöver undersöka kosten vetenskapligt så att alla fakta kommer fram.

(Jag är dessutom lite trött på att bilden av grottfolk hela tiden kommer fram i mitt inre, när jag läser vad de skriver… Skrattande)

Hoppfull
0

Hahahaha, ja hur det än är så är vi ju liksom inte kvar på det steget i evolutionen och knappast våra kroppar heller…

Nej, att tro att en sammansätting av kost skulle vara rätt för alla tappar ju i trovärdighet direkt. Att däremot ha ödmjukheten att säga: det här fungerar kanobra för mig men det låter som om du skulle behöva en annan sammansättning, skulle de som är så där rabiata och kanske hela rörelsen tjäna väldigt mycket på.

Hemsken
0

Exakt!

Eremitha
0

Hoppfull, visst förstår jag att du inte menade alla … kunde bara inte låta bli att skämta lite …

Tråden du nämner hade inte speciellt högt i tak, det håller jag med om. Jag tycker du har helt rätt i det du framför där, men det är få som bemöter det med respekt.

Det är väl så att alla som drabbas av någon slags frälsningsupplevelse, oavsett om det handlar om kost eller något annat, blir ofta, i synnerhet initialt, väldigt enögda.

Det är gott att höra att du mår bättre idag!

Hoppfull
0

Jodå jag har full förståelse för att man drabbas av denna frälsningsupplevelse. Många av de här människorna har ju år bakom sig av misstro från läkare och andra för deras problematik. Men att bemöta det med samma metod de själva blivit bemötta med gör mig så förvånad :) särskilt som jag ALDRIG kritiserat LCHF utan tvärtom tycker att det är en utmärkt kosthållning för de som klarar den.

Jag mår betydligt bättre nu än när jag tvingades avbryta LCHF, tyvärr mår jag ju långt ifrån bra och frågan är väl vad det är min kropp som gör att jag inte tar upp näring.

Min alldeles egna tolkning när jag åt LCHF var ju att jag hade så väldigt låg energinivå så att den påfrestning det blev att smälta den maten tog mer energi än den gav. Hela idén med LCHF, i viktminskningssyfte, är ju att äta mat som kräver så mycket energi för att smältas så att kroppen tvingas bränna av sina fettlager för att klara detta. För mig som inte ens klarar att smälta "vanlig" blandkost blev givetvis detta en påfrestning som inte kroppen klarade av.

Ijin
0

#40 Om du har svårt att ta upp näring kan du ha omega3 brist..

Och ja, människor är anpassade till att äta kött, mycket mer än vegetariskt… Människor är tillskillnad från apor födda löpare, vi är det enda djuret som faktiskt inte behöver stanna när vi börjat springa… Men hur som helst, vi är också asätare(eller allätare), vi använde våran löpteknik för att spring mellan kadaver, för vi kommer ju fram först av alla=)

Det är någoting jag har snappat upp, det stämmer väldigt bra in på hur människor är uppbyggda…

Vi behöver dok vitaminer från växter.

Hoppfull
0

Haj igen Ijin, det var länge sedan :)

Jag har ätit massor av omega3-tillskott men inte heller det tas upp som det ska.

Jag tror ju då att vi nog förändras med evolutionen som människor… så att vi varit köttätare är jag helt övertygad om, men att alla människor, utan undantag, fortfarande är det tror jag inte riktigt på.

Hemsken
0

Så här säger Jesus enl.sajten "askrealjesus" (om man vill tro på det..Glad). Jag körde in den engelska texten på http://translate.google.com/translate_t# så att det blev svenska:

"Diet är en mycket individuell sak. För vissa människor är det rätt att följa en vegetarisk diet, men för andra här kan faktiskt bli för extrem diet för deras nuvarande nivå av andlig utveckling. För vissa andligt avancerad människor det kan vara kontraproduktivt och hindrar dem från att effektivt fullgöra det arbete de kom hit att göra.

En raw-food kost är en extrem form av kost som är lämplig endast för ett mycket litet antal människor. Därför kan jag inte rekommendera att folk tvinga sig att följa en sådan diet. Återigen, kost är en mycket individuell sak. Jag rekommenderar verkligen att folk stärka sin intuition och använda min teknik för inner attunement så att de kan få en känsla för vad som är rätt för dem innan de beslutar att införa någon form av extrem diet. För de flesta människor blir det bästa för att följa en mycket balanserad kost med ett bra utbud av livsmedel.

Jag rekommenderar därför att människor avstår från ytterligheter såsom alkohol, koffein, kemikalier, raffinerat socker och rött kött. Sötsaker ge kroppen en kemisk high (man blir hög), och när det försvinner, kräver kroppen mer. Detta leder till en obalanserat skick och i syfte att balansera det, kroppen craves kött. Så många människor har fastnat i en ond cirkel av att äta mer sött som har en expanderande verkan (på kroppen och sinnet) och sedan äta tungt kött som har en motverkande effekt. Genom att plocka ut det ytterligheter kan man hitta en balans som inte bara är hälsosammare för kroppen utan också tillåter sinnet att bli klarare och mer fokuserat."

Källa

Ett annat utdrag från samma sajt:

"Allteftersom människor fortsätter att öka sin medvetandenivå kommer det att verkligen komma en punkt där ingen människa kommer att äta kött. Men jag inser också att vi för närvarande inte är på den nivån av kollektiva medvetandet. Därför är det nu acceptabelt och nödvändigt för många människor att äta kött, inte bara för att få fysisk styrka utan också att hjälpa dem att förankra sig i den materiella sfären. (---) …att äta måttliga mängder fisk och höns kan hjälpa många människor att uppnå detta mål."

Källa

"Jag säger inte att ingen ska äta en rå mat eller vegan kost. Jag säger att människor inte bör gå på en sådan diet för vad jag skulle kalla filosofiska eller yttre orsaker. Med andra ord, den legitima oro för att minimera lidandet för djur bör inte vara avgörande när det gäller att välja en vegetarisk eller raw food diet. Vad skulle vara det primära bekymmer är en intuitiv insikt som kommer från personens Kristus-själv. Vad jag säger här är att Christhood bör vara av större vikt än kost.

Om du får en insikt (intuition) att gå på en rå mat eller vegan kost, för all del följ den. Men du måste inse att inte alla kommer att få samma insikt. Med andra ord, om du får insikt om att det är rätt för dig att gå på en viss diet ska du inte börja tro att det är rätt för alla. Eller att du måste gå på en sådan diet för alltid. Var lyhörd för signalerna från din kropp och ditt Kristus själv. Många människor har tvingats sig gå på en viss diet mycket längre än nödvändigt, och i vissa fall de har skadat sina kroppar i processen.

Jag håller med om att det skulle vara bättre, både andligt och av hälsoskäl, att äta mat som är så naturlig som möjligt. Men återigen det finns en balans som finns. Det finns många länder i världen där människor äter mat som är helt naturligt men ändå, på grund av en lägre hygienisk standard, fyllda med bakterier som gör det ohälsosamt. Men mängden kemikalier som används i många industriländer är helt klart inte rätt, och det äventyrar både andliga och fysiska hälsan för många människor.

Jag förutspår att under kommande decennier forskare börjar inse att mängden kemikalier i livsmedel utgör en enorm fara för allmänheten. Därför kan jag förutse att det kommer att bli stora förändringar i sättet industrinationer växa, transport, bevara och förbereda mat."

Källa

Ursäkta att det blev långt - det är bara så intressant…Skrattande För mig låter detta logiskt och som någonting jag kan ta till mig.

Hoppfull
0

Instämmer med dig Hemsken! Det var väldigt intressant. Nu har jag inte hunnit sätta mig in i sidan du hämtat det ifrån… rubrikerna får en ju bitivs att baxna men innehållet i just detta var väl helt okej.

Jag har en väldigt duktig kropp på att tala om vad den vill ha, jag får sug efter vad jag kan tycka är de mest befängda saker (saker som jag inte ens tycker om emellanåt) men när jag läser på om dem inser jag ju varför min kropp vill ha dem.

Rött kött har jag aldrig gillat, inte fisk heller… däremot kyckling och räkor. Grönsaker är det viktigaste för mig och det jag äter mest av. Fett och mjölkprodukter äter jag knappt alls, det gillar jag inte och kolhydrater äter jag i normala mängder, eller förresten, mycket mindre än rekommenderat intag. Gäller nog att hitta en bra balans… och för mig förstås ett sätt för kroppen att kunna ta upp näringen den får.

Hemsken
0

www.askrealjesus.com är en sajt där en Kim Michaels (en dansk boende i USA) kanaliserar Jesus (men det kan man förstås inte vara säker på). Det känns trovärdigt för mig, just nu i alla fall. Där finns många kloka svar på nästa precis allt.

Jag har också en känslig kropp som man verkligen får lyssna på. Speciellt under menscykeln kan jag känna av olika behov, bland vill jag t ex ha mer fett ibland mindre, ibland mer sött (frukt) ibland mindre. Jag gillar inte helt kött (typ fläskkotlett, biff) utan har alltid varit köttfärs-typen. Även kyckling och fisk gillar jag. Quorn gillar jag bättre än kött. Mjölk och mjölkprodukter gillar jag mycket (för mycket?). Jag har hört att det man är mest sugen på ibland kan vara det man faktiskt inte tål…

Det är svårt att komma på exakt vad som kan göra att man inte mår bra. Själv har jag (tidigare) prövat att utesluta både mjölk och gluten men min mage har inte blivit bättre. Att minska kolhydrater hade jag tidigare aldrig prövat - och jag tror på det. Men magen blir inte riktigt bra. Jag borde prova att utesluta mjölk t ex men det är så svårt att hålla på och pussla så. Det kan också bero på kål-växter eller på tillsatser i maten… eller… Ja, man orkar liksom inte ta tag i det. Men nån gång…Glad

Hoppfull
0

Har du funderat på candida?

Gronstedt
0

Hej Hemsken!

Jag är säker på att olika människor har olika behov av mat. För mig är LCHF perfekt. Jag måste leva Low Carb för att alls överleva, jag tål inte kolhydrater och höll på att äta ihjäl mig på dem. Och High Fat är en förutsättning för att man ska kunna leva Low Carb utan att bli undernärd och vansinnig. Men jag är säker på att det det inte är bra för någon med kemiska tillsatser och att de flesta (möjligen alla) inte tål spannmål.

Angående din fråga om andliga aspekter: Jag för min del ser absolut ingenting bättre i att äta grönsaker än att äta djur. Jag ser mig själv som ett rovdjur och ser inget oandligt eller dåligt i att vara ett sådant. Däremot anser jag större delen av i alla fall den moderna västerländska kötthanteringen vara djupt oetisk och oandlig, och jag försöker (nåja, så gott jag orkar, ids och har råd!) att köpa produkter från djur som hålls på ekologiskt och naturligt sätt. Jag har turen att kunna hålla egna höns för äggen.

Jag anser det också vara oetiskt och oandligt att blunda för att köttätandet kräver dödande. Många verkar försöka bortse från det, köper sitt kött i butiken och försöker undvika att se och tänka på det. För att kunna fatta ett sant beslut om vilken väg man vill välja, måste man ju beakta alla aspekter! Jag anser att man måste vara beredd att slakta själv om det blir nödvändigt, annars ljuger man för sig själv.

Jag vet inte om det nämnts ovan, men det finns faktistk ett antal trådar för vegetarianer på KiF - alltså om LCHF för vegetarianer.

Hemsken
0

#46: Jag var hos en terapeut för länge sedan, som sa att jag hade candida. Då klarade jag inte av att hålla dieten som jag skulle. På den tiden hade jag ett jättebegär av socker - jag hade ätstörningar/hetsätnings-problem. Men det är borta nu och jag mår mycekt bättre än på den tiden. Men man vet ju inte…

#47: Du satte huvudet på spiken när det gällde många saker. Jag kan inte riktigt se mig som ett rovdjur, tror jag. Jo, att döda en fisk känns inte alls lika hemskt. Men en kalv eller en kanin… då känns det någonstans djupt inom mig, det bara känns fel. Fast ändå kan jag gå till butiken och köpa köttet där. Men det är det där förnekandet som dyker upp. Men som du säger, hur djuren behandlas är det viktigaste. Jag skulle också vilja ha höns som värpte ägg åt mig..

Jag har kollat lite på vege-trådarna - men inte så mycket. Men jag ska ta och göra det nu.

Gronstedt
0

#48: Jag tror inte man någonsin blir fri från candida. Den finns överallt och man blir hela tiden återinfekterad, och om man en gång varit överväxt, så tror jag man har kvar sin överkänslighet mot svamptoxinerna resten av livet. Det är candida som är orsaken till att jag inte tål kolhydrater, som jag skrev ovan. Alla är olika. Jag fungerar bäst på att inte äta någonting som innehåller mer än kanske 4 % kolhydrater, men andra rekommenderar mer traditionell kost med mycket grönt för att hålla candidan i schack. Jag tror det beror på hur individens tarmflora ser ut.

På Alternativbehandligar iFokus pratas det candida - Hoppfull är mycket kunnig på området. Titta där!

Hemsken
0

Tack för tipset! På den tiden när jag först läste om candida så tänkte jag att "där har jag svaret på alla mina problem". Så när jag hittade en terapeut så gick jag dit (dyrt var det förresten) men jag mådde så dåligt på kosten. (Kan ha varit abstinens antar jag) Efteråt fick jag för mig att hon inte var så seriös, med hennes metoder skulle nog alla ha candida. Men det kan ju ha varit ett sätt att döva mitt samvete efter att inte ha klarat dieten. Fast jag är egentligen ganska frisk, är sällan sjuk (som i förkyld, influensa mm). Har bara mycket gaser i magen och tycker att jag behöver för mycket sömn. Men får jag bara sova tillräckligt så är jag pigg.

Men jag ska absolut kolla lite mer.

Hoppfull
0

Jag trodde som du Hemsken, att alla mina problem berodde på candidan! Det är mycket troligt att det var svampentoxinet du blev sjuk av. När svamparna dör utsöndrar de extra mycket toxin och kroppen blir förgiftad, olika illa beroende på vilken grad man har.

Jag behandlade mig med stöd och hjälp av en örtterapeut och visst blev somligt bättre men långt ifrån allt. Tyvärr tror jag att Gronstedt har helt rätt i att vi blivit överkänsliga mot svampen… det vill man helst inte erkänna men så är det antagligen.

Personligen tror jag att i stort sett alla i dagens samhälle har candida, i varierande grad. Den kost vi äter, de gifter vi får i oss, alla mediciner vi käkar gör att vår tarmflora knappast har en chans att vara så bra som den skulle behöva och då är ju candidan en faktum även om inte alla blir sjuka av den.

Sedan kan ju magproblem vara så mycket, mat man inte tål, stress, känslor som sitter fast därinne och så vidare, så det behöver man jobba mycket med att hitta orsaken till tror jag.

Hemsken
0

Ja, man behöver nog utreda sig lite. Du har säkert rätt om candidan. (Jag har alltid velat ha snabba lösningar - men det finns nog inga sådana…)

Hoppfull
0

Hehehe, jag är oxå så'n!

Vill gärna ha resultat nyss… men jag lär med åren att de snabba lösningarna oftast inte är hållbara utan tappar sin funktion snabbt. Candidan tog så lång tid så jag var helt chockad… min örtterapeut likaså, och jag vet inte om jag har den tillbaka nu igen men det skulle inte förvåna mig.

Hemsken
0

Vad jobbigt att det kommer tillbaka om det nu var borta. Hoppas jag ändå inte har så mycket av just det problemet.