Det är ju sant… med viss modifikation…
för visst är vi tvungna att planera framtiden….
hur ser Asgers o andra aktivas kalender ut?
fast de oroar sig inte för den…
o det gör inte jag heller… jag tar "problemen" när de kommer inte innan ….

Jag tar dagen som den kommer, jag också. Har tillit till att vad som än händer finns det en lösning på det…
Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

Det har jag verkligen suttit fast i, men inte längre… superskönt!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Mycket där stämmer, att inte släppa taget om det som varit stjäl lika mycket energi som att oroa sig för det som inte varit…. Att energimässigt vara i nuet det är bra!

Japp! man kan bli alldeles dränerad av det.

Det är en konst, när man lever här i tidnätet; att minnas det förflutna utan att dröja kvar med sin energi där, och att kunna ha visioner och planer för framtiden, utan att låsa fast sig vid vissa resultat.
Att leva NU, med förflutet och kommande helt bortkopplat är inte möjligt, det är en illusion (utom vid vissa former av hjärnskador). Att leva i tidnätet innebär med nödvändighet att vi har perspektiv både bakåt och framåt.
Det är friheten från bindningar åt båda hållen som är lärdomen.
Så ser jag det i alla fall.
Fair Winds and Following Seas!
#6 Dagens sanning 
det är en illusion…
och precis som du säger det är bindningarna till det som är problemet… inget annat ….

Ja, håller med här. 

Det är jag….absolut sant och rätt

Jaa, friheten från bindningar bakåt… vem har det?? Inte jag iallafall som ser alla mina begränsade mönster i mig idag som bindningar till en dåtid som präglat strömningar av tankar och känslor i mitt medvetande (oftast i det undermedvetna tills det kommer upp till ytan och vill bli förlöst).
Upptäckte imorse hur en rädsla som varit svår att komma förbi fortfarande undermedvetet präglat mig i min livstolkning av verkligheten idag trots att den aspekten inte finns i mitt liv längre. Hoppas och tror att den insikten och förståelsen av problemet kan leda mig vidare i släppandet av denna rädsla som begränsar.
jag upplever nog att jag är fri från vissa bindningar och andra släpar man på…
Så frihet tar nog sin lilla tid..
fast man kan ju vara i illusionen av att vara fri också… frågan är bara hur många år en sådan inbillad frihet varar…

Man kan göra sig fri från en hel del… men sanningen är väl att vi alla är barn av vår tid. Vi bär med oss från föräldrar och tidigare generationer samt tidigare liv och det tar nog en mycket lång tid innan vi är fria.
Jag kan känna mig fri men inser ju att det beror på att jag rensat mig från de bindningar som var påtagliga för mig och påverkade mitt liv, annat som jag inte ser och förnimmer kan jag förstås inte uttala mig om.
Jag ser det nog också så, att det är så oändligt mkt att bli fria från, att det tar tid.
jag inbillar mig också att allt har vi inte med oss, utan det ligger å väntar saker att ta fatts på nästa liv och nästa igen…
Skulle allt vara med skulle vi nog drunkna…
Jag tror man gör uppp innan inkarnation vad som kan vara lämpligt nu att jobba med, arbeta av, förvandla osv…
så grunnar jag iaf…

Undrar om jag var full när jag gjorde de förhandlingarna… 
jooo jag har träffat många människor som undrat om de var vid sina sinnens fulla bruk innan inkarnation… (när de påtagit sig att förvandla sådant som kan ta två liv… men det är ju lite brått nu…)
men sanningen är ju den att det är DÅ VI ÄR DET!

Exakt, när vi inte sitter i en fysisk tillvaro med dess begränsningar!!!