Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 592 ggr
Lionadh
0

Dagens citat 24/8

I Bibeln står det att de frågade Jesus hur många gånger man borde förlåta, och han sa 70 gånger 7. Nå, jag vill att ni alla ska veta att jag för ett diagram.

Hillary Rodham Clinton

Hillary Clinton

Mer om henne HÄR

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

Hoppfull
0

Oj… det måste man ju ha överstigit för sedan länge om man är en förlåtande natur? :)

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Lionadh
0

Kanske det…. Men förlåtelsen gäller väl per individ här eller hur tolkar man detta?

Hoppfull
0

Du menar 7x 70/individ?

Eremitha
0

Många menar ju att uttrycket sju gånger sjuttio står för ett oändligt antal gånger. Det vill säga, vi ska inte hålla räkning på hur många gånger vi förlåter.

Sju är också ett heligt tal med speciell esoterisk betydelse. Det kan uttryckas som att när det heliga talet tre möter världens tal fyra, uppstår fullkomlighet.

Talmystik är spännande. Jag tror alltså att Jesus genom att använda uttrycket sju gånger sjuttio inrymde väldigt mycket symbolik i det.

Fair Winds and Following Seas!

Hoppfull
0

Aha, sådant kände inte jag till :)

[Mariann]
0

Jag ser det ockå så, och att det mesta i Bibeln och i synnerhet Jesus /Kristus uttalanden ska ses symboliskt… och likt esoteriken kan man läsa det i olika djup….

Hoppfull
0

Jo, symboliskt har jag alltid sett och tolkat bibeln, annars blir den ju bitvis nästan löjeväckande :) men att det var speciellt med talen kände jag inte till.

Eremitha
0

Har läst någonstans om talen 1 - 9, men minns inte var. Meddelar om jag kommer på det Glad

Fair Winds and Following Seas!

Lionadh
0

Ja Hilary har ju haft anledning att träna sig i förlåtelsens konst i alla fall…Skrattande