Religioner och astrologi
Emanerar religioner från astrologin!?
Ja, är våra religioner, "naturfolks" exkluderat, men många utdöda religioner istället inkluderat, helt enkelt modifieringar av en ursprunglig dyrkan av våra himlakroppar!?
Är medveten om att frågan kan provosera och te sig stötande för en del. Tänker ändå att om er tro är så stark, så ska den väl stå emot även detta… Även om det nu skulle vara så att religionerna emanerar från astraologin/astronomin, så kan det ju också förstås finnas en skapare ändå…
Ja, hur som helst, för en riktigt bra redogörelse över våra olika religioners alla gemensamma nämnare, och allt som visar på att orsaken till dessa står att finna i dess gemensamma URSPRUNG - astrologin: Se denna film;
http://zeitgeistmovie.com/main.htm
Filmen är över två timmar lång, och är - efter en inledning - uppdelad i tre delar. Se gärna hela filmen. Min hänvisning till religionerna avser dock bara dess första del. Om du endast ska se denna del (c:a 27 min.), hoppar du lämpligen också över filmens inledning, och starta upp från minut 13.30, och spelar upp filmen till minut 40.20. Se som sagt var ändå gärna hela filmen - fast bortse då gärna ifrån filmens övriga delar om du finner filmen konspiratorisk i överkant, när du bedömer trovärdigheten av delen om religionerna. Det får vara hur de vill med filmens del 2 och 3 - det GÅR INTE, som jag ser det, att bortse ifrån de uppgifter som redogörs i delen om världsreligionerna, och dess anknytning till å ena sidan varandra, och å andra sidan astrologin… De flesta av dessa kan ju dessutom var och en KONTROLLERA genom egen forskning hemma på kammaren…
JAG tror då att det är hur rimligt som helst att det verkligen är så att religionerna emanerat från astrologin. Mig skulle det inte förvåna om det t.o.m. är så att "ASAtro", kommer ifrån "astrologi"…
Ja, men vad säger ni andra!? Hittar ni några faktafel i filmen, så kom gärna med dessa. Ja, och kom gärna också med några förklaringar till hur SÅ mycket gemensamma nämnare mellan ett stort antal liknande religioner, och astrologin, kan finnas. Kan detta verkligen vara en slump!?

Det finns ju egentligen hur mycket som helst att säga om och peka på som stödjer att den här mängden religioner har stora delar gemensamt, och även att orsaken till detta är att de har ett gemensamt ursprung. Orsaken till att de utvecklades åt olika håll, har väl kulturella förklaringar. Dock har religionerna det gemensamma här också, att de började att formas om till olika maktinstrument. Om den ursprungliga religionen på "den gamla goda" tiden var ett maktinstrument det också, må väl vara hänt, men om man får spekulera, så kanske det inte var så… Det var väl allt eftersom jorden börjades att odlas, och den tidigare genom evolutionen formade sociala organisationen började att förändrades, som det blev mera lönsamt för dem som fick ekonomiskt övertag, att utnyttja andra, än att alla delade bytet från den gemensamma jakten - om man får spekulera lite till…
För att redogöra för EN aspekt vad gäller hur astrologin formats om till en religion såsom vi ser religioner, och knyta an till den religion som väl ligger oss närmast, KRISTENDOMEN. Gjorde tidigare en sammanfattning av filmen, och en del annan "fakta" som hör till och som jag funnit på andra platser.):
Vad som tydligen framgår i bl.a. pyramiderna, är att jungfruföderskan Isis i den egyptiska solmyten, i själva verket är den mytomspunna och i stjärnbilden Stora hunden så starkt lysande (närmast gnistrande) stjärnan Sirius, och att Osiris är en av stjärnorna i den stjärnbilden som benämns som Orions bälte. Det måste ha varit i den egyptiska kulturens vagga, som Sirius kom att bli identifierad som gudinnan Isis, om emellertid knappast tidigare än 10 500 år f.kr., då stjärnan Sirius uppenbarligen inte sågs på himlen från Egypten innan dess. Inte helt osannolikt kan myten om Sirius som just en jungfrugudinna ändå ha sitt ursprung så tidigt i den egyptiska kulturen, mot beaktande av att stjärnan enligt mytbildningarna sägs ha setts första gången när stjärntecknet för Jungfrun gick upp i öster.
Vad som emellertid anses ha format myten om de fyra syskonen och Isis jungfrufödelse, är en viss stämningsmättad rörelse i rymden som Sirius en gång i tiden gjorde, vilket inträffade - som man räknat fram - omkring 3 300 år f.kr. Då ska uppenbarligen inte bara de tre stjärnorna i Orions bälte (som kom att motsvara Isis tre syskon i solmyten - Osiris, Seth och Neptunys) legat i band, utan även stjärnan Sirius - och, ytterst på detta band av därmed fem himlakroppar, vår egen sol, som då på morgonen "steg upp ur havet" (vilket måste ha varit Röda havet)… Detta skeende, där barnet som föds från Isis sköte, motsvarar solen, skulle då vara förklaringen till att solen - Horus - tillkommen i hor (genom ett utomäktenskapligt sexuellt umgänge), möjliggjort endast genom guds verk (befruktningen gick ju till på ett högst mirakulöst sätt), och att solen således kom att betraktas som guds barn.
På samma sätt som t.ex. Jesu födelse såsom myten anger faktiskt inte sker rent biologiskt, på jorden, utan endast rent bildligt, på himlen, så är heller inte Jesus födelsort Betlehem (som är en översattning av "House of Bread"), en plats på jorden, utan en plats på himlen. När solen passerade den stjärnhimmel såsom den såg ut vid skördetid, i augusti, så var det den stjärnhimmel som enligt zodiaken gick under namnet House of Bread.
Enligt uppgift, och som har räknats ut, så firar vi Jesus födelsedag vid fel tidpunkt. Födelsen ska ha varit just i augusti…
Välkommen igen Bengt-Olov! Kul att du är här inne och bidrar, uppskattas!
För att klargöra, ifalll du har missförstått eller om det är jag som missförstår din lilla textremsa…
"Tänker ändå att om er tro är så stark, så ska den väl stå emot även detta"
Jag tolkar detta som om du tror att vi är en bunt troende människor, alltså sk. kyrkliga. Vilket vi inte är, vi är i grunden esoteriker och teosofer och också new agare!
För att bara skriva lite som man, iaf jag, ofta råkat ut för så kan det sammanfattas så här:
New Agare : Detta är religiöst, så nej tack!
Kristna: detta är new age, så nej tack!
bara som en liten parantes, så man vet att vi inte är religiösa i den gemena mannens syn.
Religio =
re = åter
ligio = förening
jag tar ett nytt inlägg till resten….
Ditt inlägg skulle man kunna svara bara Ja till!
vill man göra en utläggning om varför så kan man ju göra det också… och det gör jag gärna…
Om man t.ex. studera A.A.Baileys bok Esoterisk Astrologi, skulle man säkert finna djupare svar… än vad jag kan ge. För den har jag inte ens läst…
men min utläggning i denna fråga kommer att gå på det jag inbillar mig att jag förstår…
Gud i esoteriskt sammanhang är ju djupast sett ett mega ksomiskt väsen som inbegriper flertal stjärnkonstellationer.
Stora Björn, Plejaderna, Sirius, Orion och alla de stjärnbilder som är de 12 astrologiska tecken. Detta mega väsen som ÄR dessa, är GUD! Eller som vi ofta använder inom esoteriken, LOGOS.
Det som egentligen är närmast att vara GUD/LOGOS för oss, dvs mänskligheten är sollogos, dvs solsystemet vi tillhör. Det är väl därför som vi haft dessa många solreligioner/dyrkan… man har intuitivt och givetvis har det varit inkarnerade som VISSTE att solen är det som vi närmast kan förhålla oss till som liten människa i inkarnation på Jorden.
Så det finns många GUDAR! Som jag skrev i inlägget GUD, så är det också en galaktisk gud och supergalaktisk gud som ev skulle kunna vara Andromedagalaxen…
Så detta talar väl för ett JA?

Utan att ha sett filmen eller gått in i den detaljinformation du tar upp, vill jag bara säga att det för mig står helt klart att astrologin är en ursprungskunskap. Den esoteriska astrologin beskriver matematiskt och mytiskt hur kosmos är konstruerat och fungerar.
Mycket av kunskapen har förvanskats eller gått förlorad. Men studier av gamla källor, till exempel sumerernas och egyptiernas skrifter, samt tar del av den muntliga tradition som förmedlats hos så kallade ursprungsfolk globalt, kan vi få ett hum om vad vi tidigare faktiskt vetat.
Religionerna, särskilt de större, etablerade, har tyvärr i maktsyfte haft dolda motiv att förvränga och radera dessa kunskaper. Tack och lov har alltfler förstått att vi är lurade, och att sanningen om vår historia i mångt och mycket så att säga är skriven i stjärnorna.
The Mastermind (som är mitt namn på Gud) har manifesterat sig själv genom skapelsen kosmos.
Fair Winds and Following Seas!
skulle vilja tillägga i min utläggning att
alla planeter/solsystem/galaxer är ett väsen, en Logos, och fyller en väsentlig funktion i hela Kosmos. Sedan är vissa av planeterna och konstellationerna mer inriktade på att hjälpa oss och förse oss med nödvändig hjälp genom vibrations/energi strömmar…
det märks väl att jag fascineras av detta… ;)
så jag måste bara lägga till detta också *sorry*
att det finns 7 vägar för de som har valt invigningsvägen, dvs den väg som leder in till Det stora Vita Broderskapet. Sedan, efter 5 invign, uppenbarar sig dessa 7 vägar, varav en är vägen till att bli planet logos…

Tack för välkomnandet! :-)
#2: Ja, jag måste erkänna att jag inte hunnit lägga ner så stor möda att undersöka vilka ni är, och vad som mer döljer sig bakom "andlig utveckling" enligt er definition. Hade nog trott att detta fångade ett rätt stort spektrum av troende, och att därför en och annan "organiserat" troende också fanns med… Fast tydligen inte!? :-)
För egen del har jag i mitt 42-åriga liv undvikigt det mesta vad inte bara kyrkor-, utan även vad religioner heter. Har heller ingen erfarenhet inom New Age. Dock måste jag säga att jag på sistone sprungit på så mycket, som fått mig att börja intressera mig för vilken stark påverkan som vi kan vara utsatta för från kosmos.