Dagens citat 17/8
"Förr i världen innebar den respekt som människor kände inför religionen att de etiska reglerna bevarades genom att en majoritet följde en eller annan religion. Men så är inte längre fallet. Därför måste vi finna något annat sätt att slå fast grundläggande etiska principer."
Citerat ur "Visdomens kärna" av Tenzin Gyatso, den fjortonde Dalai Lama av Tibet.
Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM
Det var ju därför som religionerna manifesterades för de behövdes för att visa vägen för människan som då var vilsen och är nästan lika vilsen nu….
fast nu är det ju p G en Ny världsreligion… den som sak uppenbara LIV…. det är det som är grundtonen i den….UPPENBARNING AV LIV!!
New age är ju en forerunner kan man säga….

Etisk värdegrund som gemensam för många, hur skapar man det i vår mångfacetterade värld?
Jag tycker det här är en viktig fråga som H.H. Dalai Lama tar upp.
Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM
Ja hur gör man det?
Jag tror mänskligheten är där att många måsta inifrån uppnå en vilja att göra gott för andra ( 1 inv). Då försvinner problemen i stort… för just nu så är girgiheten stor på jorden och saker snedfördelade vilket gör att det uppstår stora orättvisor som människor måste kämpa mot… och då föds väl gärna ett oetiskt handlande…
grunnar jag…
ingen som har lösningen eller förslag på lösningen av världsproblemet? 
Nä jag har ingen konkret lösning på världsproblemen, möjligen skulle det bli bättre om människors och nationers makthunger kunde stoppas.
Om nu man ska hjälpa andra och göra "gott" så måste det bli på deras villkor och inte enbart för att givaren ska stilla sitt samvete. Det är nog omöjligt att ordna en etisk värdegrund som är gemensam för många eller alla, men man kan försöka tänka efter när man hjälper.
Ett exempel: Skickar man mat till fattiga områden så måste man samtidigt få fart på det lokala jordbruket och kommunikationerna i området, annars kommer hjälpsändningarna att slå ut det lokala jordbruket och då permanentar man svälten.
Ofta verkar det som man glömmer en sådan sak, omedvetet eller medvetet och därigenom begränsar människors frihet.
Så hjälp gärna men ta inte ifrån människor deras möjligheter att själva styra sitt öde och sin framtid.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
"Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka." Albert Einstein
#6 Bara inte det nya sättet att tänka i sin tur skapar andra problem. Tyvärr har alla nya ideologier skapat lika många nya problem som de försökte att lösa.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Men är det inte det som är utveckling? ;) Vi kan nog inte utvecklas utan att göra stora misstag… då skulle vi gå på någon form av rät linje och antagligen "vara framme" redan. Nog är det trist att västerlandets utveckling kantas uteslutande av profithunger men när vi kommer ur fattigdom och elände så är det kanske dit man måste först. Inte förrän mättnad är uppnådd börjar vi rikta sökandet inåt… för vi blev då rakt inte lyckliga av att kunna äta, bo, resa och unna oss saker.
Kanske snart nu börjar känslor av solidaritet spira i högre utsträckning… de har ju funnits länge i olika former av rörelser som månat om andras välbefinnande, men i maktens korridorer har det väl varit annat som varit viktigare.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
#8 Så ser jag det också!! Mättnad är viktigt innan man kan gå vidare…