Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 2480 ggr
Andina
0

Vad är Kärlek?

Kärlek är för mig Den Ultimata Kommunikationen.

… som uttrycker sig i ett otal antal "former"…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Gronstedt
0

För mig är kärlek obeskrivlig, men en liten början till definition är att kärlek är det saklösa varandet i harmoni.

[Mariann]
0

Jag kan inte sätta ord på kärlek…

men jag läste ett stycke en gång som jag gillar och funderat över…

På en mästare har kärlek sjunkt ner under medvetande tröskeln att man uttrycker kärlek lika självklart som vi andas…

vi tänker ju inte över att vi ska andas det sker undermedvetet och instinktivt… det kommer vi göra med kärleken också, vid den tiden när vi är så utvecklade så att vi kan kalla oss mästare…

Andina
0

Tänkvärt!
Skulle jag vilja vara mästare i något så är det väl just detta…

Kärlek är vad vi alla eftersträvar och ändå är det också ofta just vad våra rädslor så ofta 'fäktar emot'…

Jag håller med - det är ett begrepp bortom ord och 'fattning' - men att försöka beskriva 'fenomenet' kanske för en närmare att förstå..?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Hoppfull
0

Kärlek är väl avsaknad av ego? Att inte behöva saker för eget välmående utan vara så fri från rädslor och gammalt skräp så att man utan motstånd kan acceptera andra oavsett hur de är, vad de gör och säger. Att inte förvänta sig, behöva, motprestation utan bara kunna ge kärlek i dess renaste form.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Eremitha
0

För mig är Kärlek själva Livet. Det essentiella. Den kan upplevas som en känsla, men är inte en känsla. Den är frånvaro av rädsla och alla dess uttryck. Den är ett förhållningssätt, såväl andligt som i medvetande och fysisk form.

Och den låter sig inte beskrivas och definieras med ord …

Fair Winds and Following Seas!

Andriel
0

För mig är kärlek självklart men medvetet.En  allom tillåtande allomgodhjärtad allseende och allombejakande gränslöst generös känslovilja att ge det högsta bästa vänligaste och mest näringsrika till någon eller några eller världen eller en process eller företeelse i evighet Amen, Utan krav eller förväntan om något tillbaka. Kärlek lär ska vara ganska liktydigt med kreativitet och det känns faktiskt så. Det är så devaevolutionen arbetar när de bistår iallt som är växande på jorden. Kärleken jag talar om är givetvis den gudomliga. Den som hierarkin lever och verkar utifrån. Kärleken mellan föräldrar och barn är i bästa fall en avbild av den villkorslösa gudomliga. Kärleken mellan man och kvinna likaså. Men den är mer komplicerad då den är färgad av så många andra starka aspekter som inverkar på den. Inte minst sexualiteten, För övrigt är kärlek avsaknad av rädsla och ego.

Kiowa
0

För att förklara min syn på kärlek med enkla och få ord så blir det den totala balansen i 3.
Kärlek är annars väldigt svår att förklara, för kärleken är ett större ord som inte kan beskrivas med alla människans skrivtecken.
*men 3 har absolut inget att göra med tre enigheten, tre enigheten är likt ett sandkorn i universum*

[Mariann]
0

Ingen annan som har något att tillägga om kärleken?

[Mariann]
0

Villkorslös kärlek och den spontana yttringen/handlingen gjord i kärlek utan baktanke på egen vinning eller annat…

Lionadh
0

I "Malou möter" igår kväll med Stellan Skarsgård så sa han att kärlek är när den andre är viktigare än en själv…

Tänkvärt! Inte nåt ego i det, som jag ser det…

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

[Mariann]
0

Jag såg också detta Skrattande…. och hörde just detta.. och det är så sant!!

Hur ofta har vi inte här på sajten sagt att lyft blicken…vill minnas att vi sa det i samband med norskans program om "härskartekniker"… minns att även hon avslutade med just detta att "lyfta blicken utanför sig själv"…

Lionadh
0

Om man då tar det lite längre - att villkorslös kärlek är när många andras väl är viktigare än en själv…

Då börjar man komma vidare i 2 invigningen…

Hoppfull
0

Hm, jag skrev ett inlägg här som tydligen försvann…

[Mariann]
0

#13 Skriv om det!

Hoppfull
0

Hahaha, jag kommer ju inte ihåg vad jag skrev… det var något i stil med att det är en utmaning att älska någon villkorslöst, och känna att den är viktigare än en själv, utan att bli självuppoffrande.

[Mariann]
0

Är självuppoffrande något negativt?

Hoppfull
0

Ja om det är i bemärkelsen självutplånande, det är mycket lätt hänt (särskilt bland kvinnor) att de ger upp sig själva för sin partner.

[Mariann]
0

Men heter det inte då självutplånande?

jag förstår din poäng

men det är ju ändå viktigt att använda orden rätt eller förstå dem rätt… och om man går ut i extremerna och bli självutslätande - självutplånande (vilket inte är samma som självuppoffrande) så är man fel ute… urskiljningen kommer in där att träna i rätta proportioner… jag skulle nästan kunna tänka mig att punkt 5 i "andligt ego" skulle kunna vara aktuellt där i ett sådant förhållande…

jag ser inte kärleken förbehållet en partner…. den personliga kärleken är långt ifrån den kärlek som jag antar tråden egentligen behandlar… den kärleken är en lägre (om man får säga så) form av kärlek… som  i #6

[Mariann]
0

"12 där sa du något viktigt som jag inte först såg…

MÅNGA andras väl…. Skrattande

Lionadh
0

Jag har läst ett antal böcker av Lazaris (kanal Jack Pursel www.lazaris.com ) och i hans video om kärlek säger Lazaris:

"Love is the Willingness to Know."

Fundera på det en stund! Skrattande

Hoppfull
0

ojdå, jag ber om ursäkt för att jag använt orden fel.

Lionadh
0

#15 Förstår din tanke. Det är väl så här, att så länge egot ropar på uppmärksamhet och vill ha saker för egen del, så klarar vi inte att älska utan villkor. Villkoret blir åtminstone att du ser att jag gör nåt för dig/"älskar dig".

Men att sträva efter det villkorslösa är ändå ett sätt att ta stegen mot den högre varianten av kärlek, den som är öppen och gränslös, tillåtande och blid.

När vi möts av det händer mirakel i våra hjärtan. Vi lyfts och bärs av något högre!

[Mariann]
0

#20 villig att veta, blir det översatt va?

för visst är det många som inte ens vill det…. goast att inte veta för mkt för då kan inga "krav" ställas….

#21 behövs ingen ursäkt Förvånad… vi diskuterar ju.. och där blev det om ordens betydelse, vad vi lägger i orden…

borde varit noga med att skriva  "för mig" i parantesen

[Cleopatra]
0

Kärleken är människans paradis. Och lika ouppnåeligt att få perfekt :)

Lionadh
0

#20 Jag tror inta att Lazaris blir översatt, men böckerna är på en rätt lättläst engelska. Jag hittade den första på www.vattumannen.se  i slutet av 80-talet…

"Kärlek är villigheten att känna igen/till/veta" dvs know översätts som 'veta, känna till, kunna;känna igen; vara medveten om'. Enligt min ordbok.

Utan att ha nån kunskap om den andra blir ju heller inte en relation möjlig. Sen kan man relatera till det allmänmänskliga, dvs människans gemensamma villkor. Det är kanske lösningen.