Musik som berör
Tack Mariann för all vacker musik du delade med dig av. Den inspirerade mig till att lägga upp en hel del på min Facebook-sida. Så nu tänkte jag dela med mig av "My Favorites" här. Hoppas den också kan ge er något. Jag älskar klassisk musik så det blir en del sådant. Mjuk musik. Skönsång. Sång som tårar faller till. Musik som lyfter. Musik som berör.
Jag var en gång och lyssnade på en Mozart-konsert. En pianokonsert som jag dessvärre inte kommer ihåg vilken det var. Men det var en oförglömlig upplevelse av Mozarts musik i andra dimensioner där tonerna förvandlades till överjordiska färger och kristallformationer. Jag kände hur djupt den gick in och jag förstod kraften i Mozarts musik och hur han måste ha stått i kontakt med det gudomliga i sitt skapande. Pianisten, en känd fransk sådan, kunde verkligen förmedla denna kraft.
Även om jag inte spelar något instrument så har jag lustigt nog drömt klassisk musik sedan tonåren och även sånger med text och melodi kommer till mig. Musik är upplyftande och befriande när den är hel och sann och i kontakt med gudomligt ursprung.
Jag börjar med ett underbart cellospel, Julian Lloyd Webber plays Faure 's Elegy.

Mera Fauré - In Paradisum
Den här brukade vi lyssna på i en meditationssammankomst jag var med i en gång i tiden. Den här inspelningen var den bästa jag kunde hitta här tyckte jag. Den påminner mest om den musiken vi lyssnade på. Sakralt och heligt.
http://www.youtube.com/watch?v=7SzzxNlG1KI
(Mariann/sajtvärd ordnat länken)
(Jag förstår inte varför inte denna länk "tar". Därför klistrade jag in den)

Den blinde sångaren Andrea Bocelli sjunger så otroligt vackert och känsligt tycker jag. Här kommer Ave Maria med honom, i Schuberts tolkning.
Och här kommer Ave Maria i Bachs/Gounods tolkning

Denna sång är bara så vacker och innerlig Andrea Bocelli & Sarah Brightman - Time To Say Goodbye
Är inte livet att släppa och ta avsked? Av människor, av tankar, av känslor och till sist slutligen av det fysiska livet.

Händels operor är det någonting speciellt med. Här kommer
Jennifer Larmore : "Haendel's "Ombra mai fu" ur operan "Xerxes".

Jag hade aldrig hört "O mio babbino caro" förut innan Mariann tipsade om den. Den här versionen är också den vacker och har vackra målningar som bildspel medan man lyssnar på den.

Så kommer en allvarligare del.
Till minne av Yu Zhou
"Vi uppmanar människor från hela världen att motsätta sig denna blodiga olympiad, rädda Na Xu och miljoner andra människor som förföljs på samma mark som är tänkt ska hålla OS denna sommar — för att upprätthålla rättvisan för Yu Zhou och andra som dödats och för att försvara mänsklighetens värdighet!
Yu har lämnat oss. Han bad aldrig om någonting i denna värld; tvärtom har han lämnat efter sig en evig glädje och skönhet i mångas hjärtan med sitt minne och sin musik."
"Detta är mitt hem, en liten plats som han fann åt mig, överallt finns växter, hela stället är grönt … "
Videon My Home kan ses på denna länk (Yu spelar på en trumma i videon):
Dödad av KKP med olympiaden som ursäkt
http://www.epochtimes.se/articles/2008/04/12/14728.html

Lidandet på planeten, skapat av onda människor.
OBS! Starka bilder!! Inget man visar barn!!
Jag har många gånger suttit och gråtit när jag översatt artiklar som beskriver tortyren människor utsätts för. Barnens lidande… Ja, jag vill inte gå in på det mer här. Texten till denna sång säger mycket. Och bilderna… Men de är inget för känsliga personer så då får man titta bort. Men när man har sett dem så förstår man mer vad människor går igenom där. Bilder säger mer än ord sägs det.
På Clearharmony, FG:s hemsida om förföljelsen och om kultiveringsmetoden kan man läsa om både negativa och positiva händelser.

Jag väljer att spela Stabat Mater av Pergolesi för alla lidande varelser i världen och för alla dem som vill göra gott men som förföljs för detta.
Och så säger jag godnatt och ni är välkomna att skriva kommentarer om ni känner för det.
Tusen tack Blissis!!
jag grunnade på å göra en tråd för just allas musik för emditation o beröring… men gjorde aldrig det igår…
kan tyckas snålt kanske att hålla min tråd ren från diskussioner men ajg önskar just den sådan, för annars blir den otroligt lång att man inte orkar leta musiken i tråden för alla diskussion (inbillar jag mig). Så jag vill ha den "ren" så långt det går….
Men då kan vi ju nu använda din tråd för att lägga in annan musik som berör oss alla!
Tack än en gång!
( när familjen är vaken ska jag lyssna ALLT)
#2 Kiri Te Kanawa… spelar jag mkt på Maria tjänsterna!!!
just den + andra på hennes cd..
#4 är ju helt underbar! vacker sång :)
jag spelar den fast utan sång ofta också… man märker verklgien Guds Hjärta…
#6 det är förfärligt att desssa förtryck får pågå år 2008 helt förfärligt, går inte att hitta de rätta orden för hur man känner…
man blir så ledsen att man nästan går åt….
Detta är min musik som berört mig djupt… helt in i djupen av mitt hjärta…den finns i min tråd också men…
detta är min musik!
Bernstein är en underbar dirigent med djup själskontakt när han dirigerar…. bara kika här….
Men att i Assisi i Basilica di Santa Chiara få lyssna till Clarissorna som sjunger som änglar är en fantastiks upplevelse..
jag fick en så stor inre förvandling o upplevele under just detta stycke sjunget av systrarna efter nattvard i Basilikan i september förra året…

# 13 Tack för att du la in den! Jag tänkte på den men kunde inte hitta den (glömde bort vad den heter). Den är så underbart vacker, Ave Verum av Mozart. Ja, Bernstein är verkligen i kontakt… 
#7 Man får verkligen hoppas att man öppnar mer upp i Kina nu i samband med jordbävningarna som händer och att Olympiaden kan få motsatt effekt, att de öppnar upp istället för stänger…
Mina böner går ofta till Kinas folk….
Måste få peta in en mina klara favoriter som gör att man sjunger med, känner sig som i himlen , tårar rinner mm mm
ett stycke som alltid används på Krsitustjänsten… HÄR
mitt sista bidrag (tror jag ;) )
en Kitaro til SONG FOR PEACE denna dansar jag gärna till…. känner mig som en flygande lätt deva ängel… 

# 15 Tyvärr har olympiaden fört med sig det motsatta. Ökad förföljelse och förtryck eftersom allt ska se bra ut på ytan. Fler fängslanden osv. Belysande artikel: Inför OS i Peking Det som sägs i den artikeln berör även andra grupper än FG, det är bara det att FG är den mest utsatta gruppen idag. Se även: Kritik mot militär mobilisering inför OS
Det kom t ex varningar om jordbävningen från kinesiska seismologer men de förnekades av myndigheterna för att "de ville säkerställa stabiliteten inför OS". Så de påstods vara rykten bara för att lugna folk. Forskare: förutsägelse om skalv ignorerades
Den här artikeln beskriver hur det brukar gå till: Tibetanska munkar flyr för att undvika hjärntvätt
Intressant ledarartikel på SvD om ondska: Personlig ondska är en realitet
Utdrag ur artikeln: Den vasst välformulerade vänsterintellektuella feministen Anita Goldman – numera författare till flera djupt andliga böcker – beskriver i boken Guds älskarinnor hur vissa ord och begrepp så att säga mönstrats ut ur vår officiella begreppsvärld. Dit hör till exempel ”tillhörighet, beroende, tradition, renhet, fullkomlighet, ödmjukhet, enkelhet, tro, förtröstan, helighet, hängivenhet och vördnad”.
Till detta kan man lägga andra begrepp som så att säga avlägsnats ur den politiskt korrekta vokabu- lären. Till exempel: dygd, oskuld, synd. Och, naturligtvis, det ord som en del tycks uppleva som mest provocerande av alla: ”ondska”.
Den boken av Anita Goldman kunde vara kul å läsa
Guds älskarinnor : om hängivna kvinnor i en livrädd värld
har någon läst den?
Förövrigt finns det inte ord för vad de gör regeringen i Kina.. 

Den här är också vacker Vivaldi "Nulla in mundo pax sincera"
Och den här!! Mozart Laudate Dominum Jag ryser av välbehag…

Och så Bach som skrev så mycket vacker musik. Jag lyssnade en gång i kyrkan på Juloratoriet och när kören tog i så vibrerade alla cellerna i kroppen! Det var mäktigt.
Här kommer någonting lugnare: Erbarme dich
Kör ska helst höras live tycker jag för att det ska nå fram fullt ut. Bach har annars gjort mycket vacker körmusik.

Erik Satie. Har ni hört honom? Han brukar spelas i två hastigheter, en långsam och en fortare. Jag tycker om den långsamma. Det är väldigt meditativ musik tycker jag.

Jag kan tipsa om radioprogrammet "Alltid på en söndag" som går söndagar mellan 9-11, repris lördagar 13-15.
Vasilis Boulonassis spelar ofta väldigt bra musik. Jag har lärt mig mycket om klassisk musik av honom.

Det här var bra. Så VACKERT
Lyssna på dessa unga röster. Jag kan inte bli annat än imponerad.
Oj oj oj… sannerligen en ängel…
vilken röst!
hoppas han kan hålla "fingrarna i styr" ;) ifall ni förstår vad jag menar…

Idag är en sån dag, måste vara energierna, har så lätt för tårar av vacker musik och vackra bilder.
The simple life:
Denna tål väl att upprepas!? 
Sätt högtalarna högt och sjung med!! Medans du sjunger:
Embrace the world! Feel the blessing! Feel the holyness!
HEAL THE WORLD!
http://www.youtube.com/watch?v=FfLiB4hQWUA&feature=related
glöm ej att se på de söta lejonen…

Den var fin den, (snörvlar)
mer sånt.
Din var mkt fin också… vilka bilder… 
Den tråd som Blissis hänvisar till är denna
http://www.andligutveckling.ifokus.se/Default.aspx?ThreadId=b7e1f120-0c45-434e-94ea-f27ab73e58ac
där finns massor med berörande musik också… fast jag är så egoistisk att jag vill hålla den ren från komments… 

och så avslutar jag med en av mina klara favoriter
KITARO
http://www.youtube.com/watch?v=MW8hqIGauLE
med bilder från japanska trädgårdar…
finns också i min tipstråd…..

#30 Det är förståerligt. Det fanns mycket fint där som man kan återkomma till. Datorns ljudåtergivning gör inte musiken rättvisa dock.

En låt som jag älskar och har älskat sedan jag var sju år gammal är Song of joy (på spanska "Himno a la alegría") med Miguel Rios. Min två äldre systrar hade den på singelskiva och den har "följt mig genom livet". Den ger mig kraft och styrka och någon slags inre frid. Jag kan inte riktigt förklara det. Vissa låtar bara är… Den är lite utav min egen låt. Musiken är av Beethoven.
#34 Den är underbar!!

#34. Visst är den!