Goda gärningar - stolta minnen
Jag tror att vi alla har erfarenheter som vi känner oss stolta och glada för - jag skulle vilja se att vi lyfter fram lite positiv självaktning här…
Vill du berätta om någon 'god gärning' du gjort mot en människa eller djur? Stor eller liten - för mig är alla goda gärningar Stora. Lustig eller inte.
Kan börja med ett av mina "stolta minnen" som jag ler åt ofta - lite "smålustig":
Sitter på vår brygga för många år sedan. Ser en spindel ramla ner i sjön. Av någon anledning kan jag inte hoppa i vattnet efter den (vilket jag självklart skulle ha gjort annars), men spontant/instinktivt nästintill "beordrar" jag min man som befinner sig precis intill att hoppa i och rädda spindeln.
Min man - skulle aldrig tänkt tanken själv, då. Spindlar, insekter och djur som dör - ointressant. Han skrattade istället ofta åt min "djurtokighet".
Men - min "order" satte skruv i honom - han hoppade i, fann spindeln, lyfte upp den och spindeln vandrade vidare sin egen väg.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Jag har en god gärning som "pågår alltid"… dvs jag lämnar alltid över en p biljett till en ny om det är så att vi har kvar på tiden och givetvis om det kommer en ny parkerande människa….

Jag brukar le och hälsa/nicka på folk som jag inte känner. En del blir glada
.
För att fortsätta på mitt djurtema - jag har en tendens att få djur till mig som mår dåligt där de hittills befunnit sig.
Senast var för 5 år se'n snart då min underbara Puma (= röd huskatt
) valde att flytta hem till oss. Han valde. Övergiven, utmärglad, livrädd och skrikande av plågor, kom han och berättade och flyttade in till våra papegojor och mig. (Berättade - telepatiskt + genom drömmar, varifrån han kom och mycket mer - och sommaren efter fick jag allting bekräftat från grannar en bit ifrån där han en gång blivit utkastad ifrån.)
Han är den mest kommunikativa katt jag mött och han är absolut den bästa vän man kan ha.
(Jag har många djurhistorier som jag minns med kärlek och är stolt över… men jag ska nog dämpa mig lite… :) Jag kanske ska vandra över till nå'n annan ifokus-sajt med dem.)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
#2 Jag blir glad av att du ler och hälsar på folk - även om du inte känner dem! Jag är övertygad om att de flesta blir glada och får med sig den glädjen resten av dagen!
#1 Yess, sprid på P-tiden! Super!
Alla små goda gärningar gör så mycket!

Ja, detta med att "sprida på P-tiden" är inte fel, det blir uppskattat och man bliir själv glad över att ha kunnat glädja någon.
När jag är och handlar och någon bakom mig i kön har några få/lite varor så brukar jag släppa dem före mig i kön. Varför skall de behöva vänta om jag har massor/många varor? Jag blir själv så glad om någon annan gör likadant för mig. Det kostar så lite att göra någon glad och man får så mycket tillbaka.

Här där jag bor finns inga p-automater. Vi parkerar gratis, överallt. Visst är det otroligt?
Däremot brukar jag lämna över kölappar på Apoteket, om jag inte orkar vänta. Där är alltid kö och fullt av folk och så går det så segt.
Släppa förbi dem som har mindre varor brukar jag också göra.
Jag ler ofta åt folk och pratar gärna, även med dem jag inte känner. Är nog en rätt glad människa oftast och brukar försäka lätta upp stämningen om den bär iväg. Brukar fungera bra.

Andina! Jag sitter här o ler o skrattar… Gott att inte vara ensam med mina hjälpauktioner för våra vänner djuren… Helt underbart att din man hoppar i o räddar spindeln!! Måste vart en underbar syn, och antagligen spindelns lyckodag!
Min son och jag brukar på kvällspromenaden flytta snäckor som kravlat ut på gångvägen. Vi lyfter dem snällt i den riktning de ser ut att vara på väg i. Skadade fjärilar brukar jag ge healing. Eller humlor min busiga hund försöker äta upp. Att ge ett litet djur healing, om så än bara en insekt. Det värmer ända in i hjärteroten. För de är ju oxå liv..Värda att respekteras.
Jag läser gärna dina solskenshistorier!
Till Lucia brukar jag alltid gå över med nybakade lussekatter till våra gamla grannar som närmar sig båda 100år. Det är gott att titta till dem oxå i vintern. Har vi haft kalas o det blir tårta över brukar vi oxå gå över med den. De blir alltid så glada då.
Min son hittade igår en femtioöring i en sådandär växel utspottare i en blomsteraffär. Han sprang efter damen som handlat före oss. Hon blev så glad över hans ärlighet att hon rodnade! Min son fick behålla pengen. Han blev oxå väldigt glad!