En annorlunda fråga
Hej, inne i detta forrum antar jag att det finns många som tror på liv efter döden och att själen vandrar vidare. Men jag har en fråga och svar/teorier är välkommet:
Vad händer med själen när man får en hjärnblödning precis där personligheten sitter och när personen vaknar upp så är den personlighetsförändrad, vart är då själen? Jag har en familjemedlem som varit med om detta och tänker ibland att hon dog ju inte, utan hon är någonannanstans liksom…men var?

Hejsan, jag har ingen direkt förklaring, men jag har också en person i min släkt som varit med om detta och jag iaktog henne väldigt mycket sista gången jag besökte henne och ett av hennes svar blev när hon blev frågad vad hon hade gjort(haft för sig)..svaret blev..jag vet inte..jag har varit borta. Så min teori är att själen endera vandrar mellan kroppen å den 5e, eller sänder till kroppen från den femte, man är ju fortfarande länkad till kroppen med silvertråden, så jag vet inte exakt, men det är mina teorier.Ljus!
För mig så befinner sig själen på det buddhiska planet = kärleksplanet oavsett vad som händer personligheten här nere.
Personligheten kan göra sina förändringar men själen består som jag ser det.
Själen för mig är ju också i en utveckling och för att göra det så tar den sig en kropp o en personlighet. Sedan när själen nått dit den ska så går den samman/smälter samman med monaden=anden.
Vi har en ande=monad som nedsänker sig till en själ som tar sig en kropp/personlighet.
Hela universums utveckling och allt inom det handlar om medvetande utveckling. Diverse medvetanden som utvecklar sig/expanderar…
Ifall du vill gå något djupare så kan du spana i kategorin ordförklaringar
sök då
själen/det högre jaget
monaden/anden
ev kan det finnas mer om själen
kausalkropp kan vara något mer
Vill du läsa en artikel är "det eteriska nätverket" en bra.

På en föreläsning jag hörde kom en liknande fråga upp fast det var om dementa människor. Det sades då att de dementa redan på ett plan lämnat kroppen. Hade andra uppgifter på de inre planerna. Men hade tillräckligt kvar för att själva kroppen ska kunna fungera. Den fick sköta sig själv.
Själen är kvar tills man dör men kan av sjukdomar bli undertryckt och inte längre blomstra. Hjärnan är ett organ som behöver en själ och ett fungerande organ. Alltså, själen kan aldrig bli skadad och sluta fungera, men det kan hjärnan. Det som är hjärnan kan dö men inte själen. Det är två olika saker som i en människas kropp vävs samman, men när kroppen håller på att dö (hjärnblödning/demens med mera) så förbereder sig själen för att resa. Den är fortfarande kvar, i fall att kroppen skulle repa sig, men den kan inte längre lysa upp ditt inre för kroppen är döende.

En närstående tll mig fick hjärnblödning men upplevde livet lättare efter det. Personlighetsförändringen ledde till något bätte. Det var fortfarande samma person men utan de dåliga kvaliteterna. Det var som att hon hade lidit klart och nu fick vila.