Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 2601 ggr
[Mariann]
0

Karmalagen

Karmalagen (law of caus and effect) och attraktionslagen (law of attraction) hänger ju lite ihop…

Hur ser vi på dessa lagar?

Lionadh
0

För den som är intresserad av Abraham teachings som de förmedlas av Esther Hicks finns gratis föreläsningar om Law of Attraction in Action här:

http://www.lawofattractioninteraction.com/LawofAttraction_Videos.php

På svenska finns böckerna "Be så ska du få - lär dig att förverkliga dina drömmar"

Be så ska du få : lär dig att förverkliga dina drömmar

och "Skapa din framtid: Medveten avsikt - ett redskap för självförverkligande" av Esther och Jerry Hicks.

Skapa din framtid : Medveten avsikt - ett redskap för självförverkligande

Jag har läst båda böckerna och tyckte att jag lärde mig nåt av det, bla om hur enkelt det är att höja sin grundvibration bara genom att tänka igenom vad man uppskattar i sitt liv. Det funkar då i alla fall på mig!

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

[Mariann]
0

Jag tror man ska förstå desa lagar mer nyanserat än vad som är gängse förståelser iaf

jag upplever att vi många gånger har en för "fyrkantig" förståelse….

för mig så tror jag nog man kan "deala" innan man går ner i inkarnation. På så vis att allt man möter i en inkarnation inte nödvändigtsvis är något man innehåller just nu.

T.ex. så är jag övertygad om att man kan gå ner och hjälpa i en familj, eller på annat sätt.

Kanske det är så att man inom en grupp själar ser att några är efter och har "fastnat", kanske frågan sänds ut att finns det några här som kan tänka sig att påta sig denna uppgift att hjälpa och förvandla specifikt mörker, utan att inneha det själv…

Jag kan tänka mig att något man gjorde för 1000 år sedan kan man välja att ta hand om nu. jag vet människor som valt att förvandla flera livs karma på ett liv…. då skulle man ju omedlebart tro om en sådan människa att jisses vad "mörk" h*n är. vilket inte alls är fallet, den männsikan kanske tom är långt före andra, men valt att bränna karma för vilda livet. för att som i nästa liv vara renare och beredd större uppgifter.

Det man ska vara medveten om också är ju att det finns familjekarma, nationskarma och att tom företag kan ha karma osv osv… så om du lever i en nation som har mkt negativ karma kan ju du vara inkarnerad som ljusarbetare, antingen medveten eller omedveten och är där för att hjälpa, mer än att du har karma till att lida genom nationens karma, men valt att som jag kallar det , att offra sig att ta den smärtan för att hjälpa en större helhet…

Jag tror man måste se mkt mer nyanserat på detta!

[Mariann]
0

så tar jag attraktionslagen och mitt sätt å se den då…

Eftersom jag ser det på ett annat sätt även här än gängse syn, så ska jag berätta hur jag ser på den. jag upplever även här att den kasnke är emr nyanserad….

Att affirmera och att tänka sig  till ett bekymmerslöst liv, kan gå för vissa men långt ifrån för alla. Det som den funkar på är de som mer går det som jag kallar frigörelsens väg.

De människor som valt att komma hit för att hjälpa till med att lyfta Jorden, dessa många, främst tjärnmänniskor har inte gått så djupt ner i Jordens och mänsklighetens mörker.

Det gör ju att de heller inte har lika mkt mörker inbyggt i sina kroppar som ska förvandlas.

"Har man valt att ha trätofflor på sig, kastas dessa mkt lättare av, än för de av oss (fler än man tror) som valt att ta på blystövlarna…."

Därför skiljer det så mkt i hur man kan använda tankens kraft eller attraktionslagen.

dels också att om man t.ex. läser artikeln om solängeln, så får man den förståelsen också att det kvittar hur mkt du tänker om det inte ligger i din Karma och dharma så motarbetas personligheten av själen o solängeln… vem vinner tro?

Så är själens mål att blystövlarna ska vara på så lär dom vara det och har du träskor så styr du mkt mer själv….för tiden är inne till att de med träskor ska lyftas snabbt och sedan dra vidare i universum, de var här på besök och ska vidare när deras uppgift är genomförd…. de av oss med blystövlarna har längre tid kvar och ska gå genom i allra flesta fall invigningsvägen.

grunnar Mariann…….

[Mariann]
0

tänker också att artikeln mista sig själv är en bra artikel som beskriver dessa skillnader mellan frigörelsensväg och invigningsvägen…

läs då givetvis alla tre för att få full överblick :)

[Mariann]
0

Fundersamtänkt under dagen, att givetvis funkar "tankar" om de är i linje med själen och ens dharma, så tänker du positivt drar du till dig det!

ifall nu någon missförstod mig. Fundersam Oskyldig

hur som, så grunnar jag över om det inte kan vara på det viset…

Lean
0

#3  Bra inlägg Mariann!!!   Kyss

Attraktionslagen beskrivs i en del böcker som ett enkelt sätt att dra till sig det man vill ha, t ex pengar…  Jag håller verkligen med om att det är mer komplext än så!

Ayena
0

Jag har läst den första boken som nämns här ovan. Har också läst The Secret som är något liknande i tänket.

Jag kan köpa att om man ser saker och ting ur en mer positiv synvinkel så kan man höja sin energispiral - man mår mycket bättre och har lättare för hantera livet.

Sen är jag mycket tveksam till det där tänket att man kan "skicka iväg beställningar" till Universum och sen bara sätta sig ner och vänta. Säg att det finns två människor som skickar iväg en beställning på 1 miljon kronor. Vi utgår från att de bor i samma land, vi kan ta Sverige.

Person A lever som förtidspensionär pga sjukdom. Att den nuvarnade regeringen anser att förtidspensionärer har det bra är en ren lögn. Man blir inte rik på 64% av sin inkomst om man är kvinna och har arbetat i ett vårdyrke.

Person B vet inte vad fattigdom eller sjukdom vill säga. Han har en hög befattning inom ett stort företag och kan lyfta, låt säga 100.000 i månaden. Vem av dessa två tror ni får den där beställningen? Naturligtvis den som har förutsättningar för att uppleva känslan av att redan ha miljonen insatt på sitt bankkonto. Han vet hur det känns eftersom han redan har flera miljoner där!

Om Universum fungerar på det sättet - då vill jag ha ett samtal med Gud - mellan fyra ögon! På direkten!

Nu tror jag inte det fungerar på det sättet eftersom vi kanske har gått ner i denna inkarnationen för att uppleva fattigdomen. Eller så finns det andra karmaskulder som vi har med oss från mer än ett liv tillbaka.

Lagen om orsak och verkan och lagen om attraktion finns. Det du motsätter dig drar du till dig.

Jag anser att karmalagen går hand i hand med attraktionslagen.

[Mariann]
0

Välkommen hit Devona!! Glad

Jag vet inte vem som får lyfta de 1miljoner kronorna….

men att jag ser det som du Devona i mångt o mycket och också Lean ser det så… mkt roligt eftersom just dessa tankar "stöter på patrull" i "new age" världen (om vi kan kalla den så).

Fler vinklar från andra?

[Mariann]
0

Är jag ute o cyklar när jag grunnar över karma lagen ovan? Om det kan finnas "nyanser" även av den?

Hoppfull
0

Jag är ju helt klart inne på samma linje som du Mariann!

För mig kan det helt enkelt inte vara fullt så enkelt som att det blir som man tänker, inte för oss alla i alla fall.

Det känns lite förenklat att säga att bara man affirmerar så löser sig allt (för så beskrivs det oftast inom alternativrörelsen, -du behöver inte ens tro på det du säger/tänker, det kommer att bli så ändå…) särskilt osm vi bevisligen är en grupp av människor som det inte fungerar så för.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Mariann]
0

Precis, det är ju det jag ofta vill komma fram till att allt går kanske inte att applicera rakt av på alla… kanske det finns nyanser inom även detta som vi inte sett…

Det kasnke finns väsen som väljer att inkarnera som en hjälp till andra….

angående attraktionslagen:

Denna ångest och att man tror sig vara fullständigt bort i väggarna galen och stora fel på mig, gör ju att smärtan/ångesten ökar och att känna sig oförstådd och utanför även på den punkten i samhället är svår isynnerhet när det gäller att man är utanför även alternativ världen… när inte tankens kraft fungerar…

Hoppfull
0

Mmm, åtminstone så länge det finns människor som verkligen och på fullt allvar anser att de VET (här kan man tänka på ditt inlägg om kristalliserade tankar ;) att det är så och bara säger att man tänker fel om det inte fungerar.

[Mariann]
0

Ha ha… just det … tänkte inte på det….

jag vet att jag "kristalliserar" också ibland… Flört

men vad fasen jag är inte perfekt…. ännu… jag jobbar på å bli Skrattande

Hoppfull
0

Hahaha, ingen är väl perfekt :) men jag tror att de som tror att de är åt det hållet eller så, ligger kanske allra mest i farozonen :)

Ex min svärmor som på fullt allvar sa till mig att hon aldrig hade gjort några fel Förvånad (detta är inget skämt alltså, hon trodde det på fullt allvar, att hon ALLTID gjort allting rätt!!). När jag sa till henne att jag kände mig ensam då jag inte hade några väninnor sa hon att hon aldrig haft några heller men att hon hade inget behov av vänner (hon var fullkomlig i sig själv och behövde aldrig ens någon att prata med!). Och det är bara ett exempel…

[Mariann]
0

Förvånad

Hoppfull
0

På tal om karma och dessa människor (som är sådana) som omger mig i stora drösar… Flört

[Mariann]
0

*fniss* antingen så är du en hjälpare och förvandlar eller så var du sådan för länge sedan och gjort dig av med det och NU möter skiten… jag kan bara se de två alternativen… inte att du ÄR sådan NU!

Hoppfull
0

Hahaha, ja vem vet vad man gjorde för 785 år sedan :) det enda jag vet är att jag inte drar till mig dem för att jag är så, alltså attraktionslagen… fast det har jag fått slåss för och fått gråta mycket för då människor är snabba att tala om för en att man får skylla sig själv eftersom man drar till sig det man själv innehåller.

[Mariann]
0

Jag vet… Gråter många inom alternativ rörelsen är så hårdnackade…

Hoppfull
0

Mmm, det kan man lugnt säga… av någon underlig anledning saknas det ödmjukhet bland många av dem! Kristalliserade tankar på pricken :)

Blissis
0

Som jag ser det så är allt man möter och reagerar på nånting man ska lära sig från tills dess man inte regerar längre utan kan stå med ett rent oberört hjärta, ett kärleksfullt tålmodigt hjärta i situationen. Innan man kan det så är man utsatt för law of attraction då karmat manifesteras genom den. Vi är underställda andliga lagar som verkar vare sig vi vill eller inte!!

[Mariann]
0

Vi är absolut underställda andliga lagar. Det är jag övertygad om, men tror inte du att man kan offra sig ner i en inkarnation i en viss situation?

Man vet att det blir "smärtsamt", men man gör det som en hjälp.

Blissis
0

Ja, men jag tror att det fortfarande är karmat som ligger bakom även denna roll i livets teaterpjäs.

[Mariann]
0

Ok, jag förstår hur du tänker då…. Glad