Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 1494 ggr
Ioma
0

Döden = Andlig utveckling?

Jag har sedan jag kan minnas funderat över vad vi människor gör här egentligen. Varför ÄR vi och hur länge osv.

Jag har under ett par år haft starka funderingar på detta och har det senaste året faktiskt fått klarhet i detta.

Här är en del i min tanke om döden och den andling utvecklingen vi genomgång EFTER döden. (kopia från min blogg)

Jag tror det är så att när man dör, hur man dör och varför kvittar, det är lika för alla, så tror och hoppas jag att man kommer till livets "andra sida" där man "vidareutbildar" sig inför nästa liv. Om man t ex är lärare nu, dör och vill testa ett annat liv, utbildar sig till det andra man vill "testa" och sen återföds man till det man utbildat sig till. Nån som fattar mitt svammel? hehe

Man sitter kanske inte vid något skolbänk som här men på något sätt tror jag att man lär in sig på nästa liv och därmed föds till det. Man VÄLJER föräldrar utefter sina specifika val för det livet.

Sen när man föds igen ska man försöka klara ut hela det livet.

Jag tror det är så och att alla har ett visst antal steg, eller liv, att gå igenom innan man får ta "rast" och bli en ängel av ett högre slag. Japp jag tror på rangordning när det gäller detta.

Jag tror även att man kan välja att ta "sabbatsår" från jordelivet för att hjälpa någon som redan är på jorden, levande, som behöver hjälp att klara sitt liv. Det kan t ex vara en alldeles speciell vän som lever kvar och som man vet behöver en klapp på axeln för att inte gå i väggen och fastna.

Om man begår självmord eller är en mycket ond människa tror jag bara man får svårare och att det tar längre tid för den personen att komma igenom alla steg.

En ond människa får det svårare att klara liven och det blir svårare och svårare för varje liv och därmed även svårare och svårare för personen i fråga att välja att leva sina liv som ond.

Jag tror att vi ALLA har levt eller kommer att leva ett "ont" liv men de allra flesta av oss kommer att välja bort det onda till slut.

När man tar livet av sig kommer man ha svårare att släppa livet tror jag. Man går nog kvar ett tag här hos oss och försöker reda ut allt som hänt som är grunden till självmordet. När man tar livet av sig har man uppenbarligen problem och alla vi som har problem kommer nog på något sätt stanna kvar för att försöka reda ut allt innan vi går vidare med nästa liv.

Ps. Jag och många andra har minnen från tidigare liv och även syner osv. Känns lite som bevis på att jag är på rätt väg i mitt tankesätt. hihi

Jag vill gärna få kommentarer och er syn på det hela.

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

[Mariann]
0

Intressant!!! Glad

jag ser det också så.. men tyvärr måste jag kila… jag återkommer Ioma!!

Hoppas andra kastar sig in innan…

detta blir kul!

Ioma
0

Vad skönt att jag inte är ensam i mina funderingar.

Vill så gärna få kommentarer om dessa tankar. Är det något som inte går ihop riktigt? Är det något som bara inte stämmer ihop med något annat osv?

jag vill höra precis vad ni tänker om detta.

kramis mariann

Mvh
Marika "Ioma"

Hoppfull
0

Jo, jag tror nog oxå att vi lever flera liv. Sedan har jag inte funderat så mycket på hur det går till och så där detaljerat som du har Ioma.

Hur menar du med att du tror på rangordning?

Det enda jag känner att jag är tveksam till är det där med om man begått självmord… ibland så tror jag att de som gör det har lättare än andra att släppa taget om livet och går snabbare över. Det krävs ett enormt mod att göra något sådant och "livstården" måste vara ganska skör för att man ska klara det… men det har jag inte heller funderat så där supermycket på.

Jag har egentligen bara en känsla av att det inte spelar så stor roll vad som händer när vi dör, det blir nog bra :) Konstigt kanske men jag känner mig långt ifrån döden och har inte funderat så mycket som du. Kanske spelar din bakgrund en roll i varför du funderat mera.

Kram!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Ioma
0

Ja detta med rangordning har jag funderat länge på och jag tror det är så att man tar "sabbatsår" för att hjälpa någon och även om man varit en mycket god människa i ett liv och blir en ängel blir man olika sorts änglar.

Man får större hjälp ju mer man hjälper. lite karmaliknande tror jag.

Jag vet inte om någon förstår mitt svammel men jag försöker förklara så bra jag kan. hihi

Jo det är ju sant det där med självmord, kanske det beror på hur fäst man är vid livets problem.

Jag har varit självmordsbenägen och har även ett par försök bakom mig så det är nog därför jag har dessa funderingar  hihi

kramar tillbaka

Mvh
Marika "Ioma"

Hoppfull
0

Intressant är det tycker jag!

Jag fattar inte riktigt ändå 3 hoppas att tycker att det är okej att jag frågar om… du menar rangordning kring vad vi blir sen? Eller rangordning redan här?

För om vi utvecklas mer för varje liv så måste ju det någonstans betyda att vi kommit olika långt i varje liv beroende på vad vi kommer ifrån…8alltså redan här och nu… fattar du mina tankar då?  29

Hoppfull
0

Förresten Ioma, har jag sagt Välkommen? Om inte så hälsar jag dig hjärtligt Välkommen hit nu (har inte full koll på alla medlemmar…)!!

Ioma
0

Hihi tack så mycket *kram

Mvh
Marika "Ioma"

[Mariann]
0

Jag kopierar in ditt Ioma och skriver emellan,  hoppas det är ok…

Jag tror det är så att när man dör, hur man dör och varför kvittar, det är lika för alla, så tror och hoppas jag att man kommer till livets "andra sida" där man "vidareutbildar" sig inför nästa liv. Om man t ex är lärare nu, dör och vill testa ett annat liv, utbildar sig till det andra man vill "testa" och sen återföds man till det man utbildat sig till. Nån som fattar mitt svammel? hehe

jag kan mkt väl tänka mig att vi utbildas på andra sidan och då ffrämst på något av  de högre mentalplanen, tänker jag mig det.. och det har garanterat att gör med nsäta liv och vad som det då är priotitet på. t.ex. vet jag en msuiker som nu på de inre planen arbetar ihop med andra kompisitörer för att komma fram till/skapa den nya musiken som ska komma mer o mer from 2025

Man sitter kanske inte vid något skolbänk som här men på något sätt tror jag att man lär in sig på nästa liv och därmed föds till det. Man VÄLJER föräldrar utefter sina specifika val för det livet.

Helt klart att man väljer föräldrar, det är jag övertygad om, och skolbänk… njae. men helt klart finns det andliga universitet och andra studie möjligheter på diverse plan…

Sen när man föds igen ska man försöka klara ut hela det livet.

Det är ju det bästa, gör man det inte, så låg nog det i att man ville försöka och att man (själen) visste att man kanske hade en chans att klara det till X antal %.

Jag tror det är så och att alla har ett visst antal steg, eller liv, att gå igenom innan man får ta "rast" och bli en ängel av ett högre slag. Japp jag tror på rangordning när det gäller detta.

Jag tror inte alla blir en ängel, det beror på vilket väsen du är i ditt inre. Rast kan man absolut  behöva ta mellan inkarnatioenrna… Jag tror bestämt  man healas upp efter väldigt svåra inakrnationer och det kan ta tid, man kan behöva viloinkarnation på jorden också inför att ta nya tag…

Jag tror även att man kan välja att ta "sabbatsår" från jordelivet för att hjälpa någon som redan är på jorden, levande, som behöver hjälp att klara sitt liv. Det kan t ex vara en alldeles speciell vän som lever kvar och som man vet behöver en klapp på axeln för att inte gå i väggen och fastna.

Det är jag också övertygad om,  att man i sin själsgrupp hjälper varandra, någon eller några är inkarnerade och the inner backing group hjälper från de inre planen. Ibland, men väldigt sällan har man fått träffas på det yttre planet.

Om man begår självmord eller är en mycket ond människa tror jag bara man får svårare och att det tar längre tid för den personen att komma igenom alla steg.

Jag är benägen att tro det också, men där är jag osäker, iaf om de som begår självmord…

En ond människa får det svårare att klara liven och det blir svårare och svårare för varje liv och därmed även svårare och svårare för personen i fråga att välja att leva sina liv som ond.

Det finns ju dom som valt vänsterhandsvägen helt o hållet, sedan går vi på den mer eller mindre allihop som jag ser det. Så fort du är tänker separitistisk, ger kritik eller dömmer någon- något så går du på den, när du tänker i helheter så är du på den andra.

Jag tror att vi ALLA har levt eller kommer att leva ett "ont" liv men de allra flesta av oss kommer att välja bort det onda till slut.

Är jag övertygad om, vi behöver ju bara se historien!

När man tar livet av sig kommer man ha svårare att släppa livet tror jag. Man går nog kvar ett tag här hos oss och försöker reda ut allt som hänt som är grunden till självmordet. När man tar livet av sig har man uppenbarligen problem och alla vi som har problem kommer nog på något sätt stanna kvar för att försöka reda ut allt innan vi går vidare med nästa liv.

Där är jag osäker,Jag tror ju man iaf går över till de inre planen och healas upp av änglar och planlägger inför nästa liv och vad man kan göra bättre och  vilka % chanser att man fixar det då.

Hoppfull
0

En liten fråga bara, vad kan en viloinkarnation på jorden vara?

Lionadh
0

En viloinkarnation kan t ex vara ett liv som munk eller nunna, där man ägnar sig åt att be och hjälpa andra.

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

Hoppfull
0

Aha, schysst :)

[Mariann]
0

precis, att befinna sig inom kloser murarna ÄR en trygghet. Försörjningen är klar och du befinner dig i mkt  goda vibbar healing 24 timmar i dygnet…

jag ser sådana viloinkarnationer soom  vila både före o efter tuffa inkarnationer…

Så att t.e.x Marta som  vi kunde se som vigde sitt liv åt Gud genom Karmelitorden. Ska inte se ner på  och att den tiden är ute, vi ska vara glada att dessa retreat ställen finns fortfarnade. För vi alla kan ha behov av att vila…

Den dagen allt på jorden är heligt  och lysande civilisationer finns överallt, då behövs inte klostren längre… då ÄR Jorden ett enda stort sådant!

Hoppfull
0

Det är sannolikt därför som behoven av reatreatcenter har ökat. Det är många som känner hur bra de mår av att vistas i tystnad och inre kontemplation emellanåt.

[Mariann]
0

Det är det som oftast sker på DGC i Danmark… dessa gralsretreater underbara… kurserna som de har är rena välsingelsen…

Hoppfull
0

Mmm, skulle vilja åka på något sådant! Sedan finns det ju på flera platser, har för mig att en del kyrkor och kloster ordnar retreater med.

[Mariann]
0

Jajmensan.  T.ex. i Vadstena

BIRGITTA SYSTRARNA

[Mariann]
0

Även här finns en förteckning av alla kloster i Sverige som erbjuder retreats

LÄNK

[Mariann]
0

Någon annan med annan syn eller funderingar kring Iomas inlägg?

Ioma
0

Jag tackar så jättemycket för allt ni skrivit, det är superintressant för mig att läsa vinklingar och vrår i min syn på detta.

Jag vill gärna se fler vinklingar och tyckande om trådens ämne.

Nyfikna Ioma igång igen *S*

Mvh
Marika "Ioma"

berguv
0

Det finns många aspekter på detta, det du skriver/frågar innehåller många partier.

Att vi har nåt med oss som nyfödda, tror jag fast på. Men att det skulle vara en direkt fortsättning på ditt förra liv, om jag förstår dej rätt, tror jag inte.

Själens utveckling, för mej, är andlig, ett sätt att prova andra sätt att vara på, att hantera livet annorlunda och kanske ha med sig att man ser större sammanhang och bättre kan ana effekterna ur vissa tankesätt och handlingar.

Mest handlar det om mänskliga relationer och förhållningssätt, tror jag. Vem säger att ens nästa liv skall vara i samma land ens? Ny tanke.

Självmord…… Tragiskt att ens tänka att någon ska må så dåligt att ens överväga detta. Men en del av oss hamnar i själsliga mörker som vi inte ser någon väg ut ur. Själv har jag bestämt mej för att tänka att det finns ljus i ändan av tunneln och siktar på det (tillfrisknandet) och går vidare.

Alla går i cykler, man mår bra och man mår dåligt. Det finns ämnen i hjärnan som håller oss i balans i måendet och de kan vara ur lag ibland. Det finns hjälp mot det, TA den om ni måste. Ta den i tid, innan nedstämdheten blir en livsstil.

Det är inte konstigare än att de som får diabetes, inte har tillräcklig utsöndring av insulin. Men DET är ju en fysisk sjukdom, den vi pratar om är psykisk och därför skambelagd på nåt sätt. Ändå är det bara fråga om kemi egentligen…..

Den som tror att det är en högre mening med att man mår som man mår. Den HAR FEL. Tror man att man starffas av gudarna/gud, är man stollig (anser jag) Min mor var sån. "Gud ska göra mej frisk", sa hon.

Jodå..svarade jag…Gud gör det, men inte med nån magi, han gör det genom att hjälpa forskare inom medicin att hitta bot för det onda… Så morsan…att neka medicinsk hjälp är lika med att spotta din kära gud i ögat, när han nu vill hjälpa dej. Men så har du ju ditt fria val också och väljer du att vänta tills änglar sjunger, taket öppnar sej och gud själv berör ditt onda…Å VIPPS..är du 30 igen…. Då får du vänta mor….tills du dör.

Onda människor… Jag har svårt att tro att någon föds ond. Men jag vet att en del blir onda av den behandling och uppfostran de får som barn.

Man kan givetvis ha lättare för, en läggning, för egoism och habegär som får en att styra aitt liv att gå över lik för att tillfredsställa sina lustar och önskningar.

Sociopati och psykopati utvecklas i ungdomsåren under den tid hjärnan växer. Trauma mot frontalloberna eller andra skäl till deras underutveckling eller förtvining, kan ge empatiska störningar också. Här finns vanligen de "onda" människorna. Så visst, det finns onda människor och dem ska man undvika så gott man bara kan.

Ta väl hand om barnen Kärleksfullt. Agera då ni ser barn behandlas illa. Då kanske morgondagens människor får det bättre, med färre onda människor.

Även onda människor lever och dör. Vad eller var hamnar dom?

En gammal vis man sa att det inte finns varken himmel eller helvete, men det finns ett stadium där du själv får genomleva konsekvenserna av ditt handlande under livet.

Vi har själva att ta hand om ondskans effekter hos oss. Det blev vårt karma att få genomleva, inget kan ändra på våra direkta erfarenheter, men effekterna därav kan och ska vi hantera efter bästa förmåga.

HUR får man tänka ut själv eller helst ta hjälp med. Hämnd är en sak som bara föder mer ondska. Arma den som utsätt för den, ondskan alltså.

[Mariann]
0

#20 Glad

Du ställer en fråga och som du svarar på själv, men jag tar mig friheten att själv svara lite hur jag ser på det, hoppas det är ok Fundersam

"Även onda människor lever och dör. Vad eller var hamnar dom?"

Detta stadium som du nämner den vise mannen sa, är för mig delar av astral världen de åtminstonde 2-3 sista planen.

Du hamnar på det plan som motsvarar dina vibrationer vid döden. Sedan vart eftersom kan du släppa din astralkropp och gå vidare upp över planen för att slutligen hamna som jag förstår det på själsplanet och där börja planera nästa inkarnation. Som vibrationsmässigt börjar där du slutade, genom att den permanenta atomen aldrig kan ändras mer än vad du själv åstakommit och gjort….

Man menar på att de två nedersta planen i astral världen är stängda och att det är de planen som syftas till när man säger helvetet. Det är de planen som ÄR helvetet på jorden. Konstigare än så, är  det inte för mig iaf.

Sedan finns det ett mörkt broder-systerskap som går vänsterhandsvägen och hur deras död och vilket plan de hamnar på eller om de har en vidsidangående sådan struktur av plan, vet jag inte… omedelbart skulle jag kunna tänka mig att de också har en sådan struktur och följer en invigningsväg…

[Mariann]
0

Ingen mer som har funderingar på Iomas inlägg?