Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 1059 ggr
[Mariann]
0

Högt o lågt

Varför har våra egon det så svårt med högt och lågt?

Hoppfull
0

Hahaha, det är egentligen inte så svårt att förstå om man pratar i generella termer. Det är ju gammalt att högre stånd hade högre status… och jag tror att det är statusbegreppet med hög och låg osm spökar! Om vi kunde hitta andra uttryck skulle inte folk reagera som de ju gör gång på gång på gång :) Tror jag!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Mariann]
0

det går ju inte heller att säga djupt för då är ju motsatsen ytlig och det vet ju egot som jobbar på å vara andlig också om att det är inte nått bra…

Ett ego vill ju alltid lysa starkast och vara djupast och högst…

HUR KOMMER VI IFRÅN DENNA DELEN AV EGOT?

jag hävdar fortfaranade att egot är den största skådespelaren och kan spela gör andlig om det behövs…

Hoppfull
0

Jag håller helt med… och det är väl ganska uppenbart att det är egot i och med att andra känner sig mätta och vägda utan att vara det…

[Mariann]
0

så länge vi inte kan hitta ord utan dualitet så komemr vi å få dras med missförstånden omkring vad som är högt o lågt…

När man plockat fram sitt inre väsen sin deva ängel elelr stjmännsika så kommer dessa missförstånd vara ett minne blott

För där är man van å arbeta i hierarkier… alla ser sin del som lika viktig och den som håller planen inte är bättre än de som utför den…

Hoppfull
0

Precis för alla är lika viktiga! Problemet är just status tror jag, det handlar om vårt samhälle där status är en av de viktigaste saker som finns och där man verkligen är mindre värd både ekonomiskt och rent som människa om man har lägre status. Ekonomi som mätinstrument är ett av problemen här tror jag.

Hoppfull
0

Synd att inte fler vill delta och prata om detta uppenbart heta ämne.

[Mariann]
0

Kanske för hett Fundersam

Hoppfull
0

hahaha, kanske det…

[Mariann]
0

Det är ju lite samma sak om man säger hierarkin istället för det stora vita broderskapet… går folk också i taket… usch hierarki…. låter ju illa…

Jag förstår inte varför vi ska lägga värderingar i allt… samma som med Jesus, Kristus och Helige ande det finns en massa ord som människor inte klarar av…

Jag grunnar mkt på dessa värderingar man så sanbbt gör. Även de negativa ord  som det vi hade här nyss… dominera var det va?

Hoppfull
0

Kanske har många negativa erfarenheter, som jag har med alla guds-orden. De kommer ju ur min uppväxt och först nu sedan jag varit med dig en tid börjar jag släppa. Jag har ju hela tiden egentligen vetat att mina föräldrar har fel inställning men det har väl varit så mycket smärta och stolthet så att jag har klamrat mig fast vid mitt motstånd. Tror att många gör så.

camillal777
0

Halloj, jag är lite uppkopplad och har energierna med mig just nu tror jag, Flört får passa på att skriva lite…

Mkt intressant dethär ja….egot reagerar nog på att det som är högt (sant/andligt/djupt)  verkar sätta sig över någon annan, men så är det ju verkligen inte!

Jantelagen har nog ett finger med i detta …

Mkt bra beskrivet , Mariann!  egot är den största skådespelaren och kan spela gör andlig om det behövs

Så länge egot är huvudpersonen så kommer det störas på termer som högt/lågt.

Hoppfull
0

Jaa jag tror så med, men inte bara Jante utan även detta med status och jakten på status eller att inte behöva bry sig om hög eller låg är ju klart kopplat till hur starkt ego man har!´Tror jag alltså!

Ijin
0

förstår inte ens vad ni menar med högt och lågt:P

[Mariann]
0

#13 Skrattande

[Mariann]
0

Så det är statusen som gör att vi alla vill vara högst…

men det går ju inte bergstoppar tenderar att vara just toppar med plats för få….

Vill vi alla vara högst    störst   bäst   osv…?

[Mariann]
0

grunnar vidare… tänk den dagen vi når toppen …. och upptäcker en ny  topp bakom den… där andra människor står och klättrar…

finns det inte alltid nya toppar att bestiga… och varför se "ner " på de som går före?

Varför inte se upp till dom med tacksamhet, de har  ju oftast trampat upp stigen…

Jag har så himmelens svårt (förstå) för detta alltså… de som vet mer och kan mer,  jag önskar bli upplyst i detta fallet!!

Gronstedt
0

Jag tror inte ett ögonblick att det har med egot eller statusjakt att göra, utan med tydliga fakta från den fysiska världen.

Den som står högre har makt över den som står lägre, helt enkelt till följd av lägesenergi.

En tomat är längre kommen på sin väg än ett tomatfrö och kommer därmed med större sannolikthet att uppfylla sin bestämmelse (fortplantning) än fröt, och därmed leder tomaten före fröt i konkurrensen.

I alla sammanhang gäller att den som står närmare målet mer sannolikt kommer att nå målet, eftersom den har färre faror kvar på vägen. Biologiska sanningar som är mycket svåra att bortse från, alltså.

[Mariann]
0

jooo… men varför är det bättre? Är det alltså bättre att vara nära målet än att precis ha startat loppet?

Skulle en som går högstadiet per automatik vara sämre än en som går högskola? Möjligtvis sämre i kunskaper men sämre som människa?

Det måste ju handla om vilka värderingar vi innerst inne har.. värderingar som görs av egot…

ev blir ju tomaten uppäten och då blir  den inga fler tomater… Räcka ut tungan

Hoppfull
0

Men det stämmer väl inte så bra med människor Gronstedt, en person med en magisterexamen har ju inte en högre lägesenergi än någon med en gymnasieexamen… eller fattade jag fel här?

Det här handlar om värderingar anser jag. Vi lärs ju i vårt västsamhälle att den som har mer har högre status! Strävan efter hög status är ju nästan otäckt hög idag.

Men det som ställer till det som jag ser det är att man klumpar ihop människor till en sorts totalmassa, man skiljer inte på en människas handlingar och en människas prestationer. En enkel människa som gör gott för andra har en totalmassa som ses lägre i status än en med en hög post som struntar i andra… titta bara på vilka som får synas i media… majoriteten är inte de enkla som arbetar för det goda, majoriteten är de som är kända, ofta pga skandaler.

Gronstedt
0

#18: Om målet är att nå målet är det bättre ju större sannolikheten är att man ska nå målet. Det är väldigt fysiskt basalt och därför svårt att bortse från. Förresten är tomatens hela mål i livet att bli uppäten och utskiten så den kan bli fler tomater Flört. En uppäten tomat är en lyckad tomat!

#19: Nej, jag talade inte om högre i termer av social status, utan om högre utveckling i den esoteriska meningen och varför det är så svårt att inte se "kommit högre på berget" som "kan knuffa ned stenar på mig". Att sedan statussträvan i samhället finns är en annan femma, men denna strävan är mer ytlig än den inbyggda biologiska synen.

[Mariann]
0

utskiten i ett reningsverk………

nix grejen måste vara att få mogna på plats och falla ner o förmultna och på så vis skapa sin egen näring för grodd av de frön som finns inuti som kommer "idagen" efterhand och hamnar lagom under jord efterhand förmultningen av skal osv sker…

nej jag kan fortfarande inte se att det skulle vara bättre, jag förstår att det kan ses så… men jag gör inte det…

Gronstedt
0

#21: Nej, tomaters plan i livet är faktiskt att bli uppätna och utskitna, så är det för alla stora, saftiga, färglada frukter - de har färg för att locka till ätning. Reningsverk ingår nog inte i tomaternas planering.

Jag säger ju inte att det är bättre, jag säger bara att jag tror att skälet till att det är svårt att bortse från viktningen i ord sitter mer i reptilhjärnan än i "egot" eller i statusjakt.

camillal777
0

Hmm… just när det gäller andligt så finns inte högt och lågt som jag ser det….att lämna motorvägen och gå sin alldeles egna stig mot hjärtat/själen är inget man kan mäta direkt…man lämnar gamla värderingar om högt och lågt bakom sig och ser framåt/uppåt. Där kan man bara jämföra med sitt tidigare medvetande…

Men nääää jag kanske inte tycker bara så, haha, lågt är ju att låta egot styra, högt är ju att låta själsimpulser vägleda oss….har kanske sovit för lite , formulerar mig som vanligt som en kråka…ha tålamod!  

Däremot i samhället är klasskillnader förödanda….allt som ger an människa makt gör mätsystemet högt/ lågt möjligt….

[Mariann]
0

reptilhjärnan o ego kan det vara samma sak då?

du har givetvis rätt om tomaterna… reningsverken kom ju långt mkt senare o det vet inte tomterna om …. ;)

[Mariann]
0

Tänker en annan på sak… är inte allt fullkomligt på den nivån man är, där man nu än är?

jag ser det gärna så att allt är fullkomligt egentligen upp till den nivån som är nådd… sedan finns det väl nya nivåer…

Gronstedt
0

#22: Den frågan har varit uppe förut, vet inte om det koms till klarhet då. Jag för min del tror INTE reptihjärna och ego är samma sak.

[Mariann]
0

mitt minne gronstedt är inte alltid lysande  ;)

det kanske vi hade ja…

sorry… då knallar  vi inte in i det igen då…

Hoppfull
0

Aha, så du menar att det är rädsla och självbevarelseinstinkt som skapar detta?

Tror du att det var så innan civilisationen kom?

Ijin
0

Kan inte säga att jag håller med… Jag vill inte vara störst och bäst.. jag vill bara vara mig ju…

Hoppfull
0

Håller med vem eller vad?

Ijin
0

Åsikten om högt och lågt…

Hoppfull
0

Vilken? För det diskuteras ju olika åsikter här… eller är jag ute och cyklar helt nu?

[Mariann]
0

De få som uttryckt något i tråden tycker lite olika, iaf som jag läser det…

Finns det ingen mer som tycker något om detta??

Att när man säger högt utvecklad eller att gå djupare, elelr pratar nivåer att det på något (för mig märkligt) sätt sätts = negativt, att man då har gjort en bedömning per automatik av att då är något sämre.

är det möjligtvis så självklart att det ÄR så?

För mig är det att vidmakthålla dualiteten och att inte se det som en helhet hela utvecklingen. Oskyldig

Grunnat lite på det gronstedt skrev här ovan någonstans, att det är bäst,  tycker man, när man är vid målet.

Men om det är det absoluta att vara vid målet, att det är bäst, de som då precis har börjat sin väg är då sämre enligt denna förståelse.

Varför ser då inte vi de gamla som som BÄST i samhället de är ju iaf vid målet för denna inkarnation? Flört

camillal777
0

Jag håller med dig där Mariann, visst finns det högt utvecklade varelser/människor….absolut!!

[Mariann]
0

jag satt o redigerade inlägget lite, stavfel o ville ha in glada gubbar…

vips så hade du svarat!!

men är de bättre då, eller är vi sämre som knallar långt efter?

camillal777
0

Vi alla är bra just där vi är, jag tror vi gör vår nytta just där vi är just nu.

Våran utveckling kräver att vi går vår långa väg, nä Maud det finns ingen hiss, Hihihi! Flört  Skrattande

[Mariann]
0

*fniss*

denna hiss, nej den finns inte, inte på det viset iaf..

"hissen" är tjänande isåfall…

Lionadh
0

#36 o #37 Som jag ser det är den sk "hissen" dedikerat tjänande, inre och yttre. Att leva som man lär. Sen åker man ut i prövningar i alla fall, tjänandets väg har sina problem den också.

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

[Mariann]
0

att den har… ibland är det stora bumlingar på vägen… som måste baxas bort och det tar tid…

camillal777
0

Oja…brottas just nu med en sådan bumling…saknad efter mina systrar…

#38 Ja helt rätt, men visst kan man längta efter hissen ibland ;)

camillal777
0

#38 Du har rätt om att tjänande är hissen, men din goa humor om hissen får mig att skratta gott när dom där bumlingarna ligger i vägen :)

Kramisar på er och gonatt!

Hoppfull
0

Hur gör ni med era bumlingar?

Lionadh
0

Jag vet bara hur jag gör med mina prövningar. Jag går rakt igenom helveteselden och sen ger jag mig tid att integrera och helas. Bön och meditation hjälper till…

Hoppfull
0

Ja, de här meditationerna hjälper verkligen till!

[Mariann]
0

Jag gör också som Lionadh… men vissa av dom är då kanske lättare och kan släppas med en gång… vissa behövs bäras en bit bort för at kunna släppas…

Hoppfull
0

Jag måste alltid intellektualisera innan  jag kan bearbeta och släppa fullt ut. Det är en alldeles nödvändig process för mig har jag insett.

Lionadh
0

Jag använder en modifierad sorg- och krishanteringsprocess:

1. Se/inse för att
  2. Förstå för att
  3. Förlåta/Släppa för att
  4. Gå vidare.

Affirmerar "Jag släpper dig, NN, till ditt högsta goda."

Har man då nåt kvar, kärlek eller karma, så kommer NN tillbaka. Annars avslutas kontakten.

(Fritt från Barbara Berger.)

[Mariann]
0

Jag fick en clairvoynace en gång av Inge som sa:

Mariann, du har lätt för att släppa… du har tränat detta i många liv… så jag har kanske lättare för det än andra då…Fundersam

för jag ser ju när man läser runt på forums o nätet att knappt någon pratar om att det går… det mesta pratet är ju att bearbeta… så

även där är jag annorlunda..