Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 3354 ggr
[Mariann]
0

Filmen Nunnan

Här kan ni se filmen Nunnan, har ni inte sett den gör det!

NUNNAN

Så här skriver Karl-Erik Edris om den:

För många i vårt sekulariserade land är den förstås en stötesten, men för alla som kan för en stund hålla borta det vanliga hånet och tvivlet kan mötet med Marta väcka något i hjärtat som kan utvecklas till en port till en verklighet bortom orden.

Hoppfull
0

Var det bara intervjun med filmskaparen vi skulle se?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Mariann]
0

va!! var det inte filmen…??????

Få  forska…

[Mariann]
0

det verkar inte finnas längre filmen… Ledsen jag trodde det var den, kollade inte lång tid… jag har redan sett den när den gick på tvn…

Sorry!

Hoppfull
0

Aha :) blev lite konfunderad… men då fattar jag :)

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Mariann]
0

Den var underbar och se….

Hon kommer ju från en djupt katolskt religiös familj.

Kommer den igen så se den, den är väl värd den stunden…..

Fornöga
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

2026 Maud Nycanders uppföljare "Nunnan- 25 år i kloster" kan ses till den 25 mars 2028 på SVT Play i två avsnitt á vardera 50 minuter.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

År 2007 fick världen en unik glimt av livet bakom murarna i den guldbaggebelönade dokumentären ”Nunnan”. Vad hände sedan? Marta var endast nitton år när hon valde att gå in i den strängaste av alla klosterordnar, Karmelitorden. Väl innanför klostrets murar i skånska Glumslöv lämnar hon det aldrig. Sin familj tar hon emot i ett besöksrum bakom galler. Hur ser Moder Maria (Martas klosternamn) på sitt livsval idag efter 25 år i kloster? Hur har det gått för föräldrarna och de åtta syskonen som hon valde att lämna? En svensk dokumentär i två delar om tro, mystik och existentiella frågor av filmaren Maud Nycander. Den första filmen ”Nunnan” från 2007 finns även att se på SVT Play.
snowy00
2

#6:

Den kanske är intressant 😊

Fornöga
3

#7 Ja, jag (agnostiker) har sett båda avsnitten med god behållning. Mest intressant tyckte jag att det var att få veta mer om syster Martas familj utanför klostermurarna.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

• Redigerat 2026-04-06 12:21 av Fornöga
snowy00
2

#8:

Jag är heller inte troende på det sätt att jag tror på religioner. Egentligen tror jag nog heller inte på gud som så… Mer, att man möter sig själv, mer och mer, ju djupare inåt man tittar. Själv hade jag heller inte kunna tänkt mig vara munk och bo i kloster på så sätt.😊

snowy00
1

Jag har igår sett ungefär halva första dokumentären om nunnan (från 2007).
Det jag hela tiden tänkte var att "varför inte stanna hemma med sin familj, och ha det bra med dem i stället".
Det är inte alls säkert att man kommer närmre "gud" i ett kloster. Det kan kännas lite som att hon i dokumentären slösar bort sitt liv där i klostret… Men, man väljer ju själv vad man gör med sitt liv, så klart…

Fornöga
1

#10 Om inte annat så kommer det en förklaring i nyinspelningen. Martha växte ju upp i en djupt troende katolsk familj och var så klart präglad av det. En tjej uppvuxen under andra förhållanden hade sannolikt haft svårare att anpassa sig till klosterlivet i längden.

Även om Martha själv, föräldrarna och syskonen tyckte det var svårt att skiljas så verkar de, med något enda undantag, anse att det var rätt.

snowy00
1

#11:

Ja, det är nog lite svårt att riktigt tänka sig in i den "situationen" 😊

Men intressant dokumentär i alla fall, som jag nog ser resterande avsnitt av.