Vem var Swedenborg?
"Emmanuel Swedenborg (1688 - 1772) var en svensk vetenskapsman, filosof, bibeltolkare, teosof, teolog och kristen mystiker. Vid 56 års ålder genomgick han en andlig period, där han genom drömmar och visioner fick kontakt med en andlig värld där han talade med änglar, andar och avlidna personer. Swedenborg ansåg sig vara utsedd av Gud att skriva en himmelsk lära baserad på en reformerad kristendom. Under de kommande 28 åren, fram till sin död, skrev och publicerade han 18 teologiska verk - varav den mest kända är Himmel och Helvete från 1758. Swedenborgs teologiska skrifter har lockat fram en mängd olika reaktioner. Mot slutet av hans liv hade mindre grupperingar i Sverige och England formats för att studera hans skrifter och de sanningar som de ansåg fanns i hans lära. Ett flertal författare influerades av honom, däribland William Blake, C.J.L. Almqvist, August Strindberg, Charles Baudelaire, Balzac, William Butler Yeats och Carl Jung. Den svenske målaren och mystikern Ivan Aguéli delade Swedenborgs bibeltolkning och var sannolikt den första som fann en samstämmighet mellan denna och sufismen, ett samband vilket sedermera uppmärksammats av den franske islamologen Henry Corbin. Även filosofen och psykologen William James tillhörde dem som följde Swedenborgs lära och inom spiritismen anses han vara en viktig föregångare."
Text och bild hämtad ur Wikipedia.
/Maud Lionadh 
Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM
Jag har en del av hans böcker här hemma, man borde kanske läsa dem en gång till.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Intressant!!
skulle tro att om man studerar de esoteriska delarna av alla religionerna så hittar man mkt stora likheter…

Han inspirerade ju tydligen människorna i sin tid.
Som en liten fotnot vill jag bara skryta lite och säga att han finns i mitt släktträd. :-)

Intressant ja!
Och grattis Maud! Jag kan tänka mig det, du är en vis varelse ;)

#4 Tack Camilla! Det är ju du också, så jag litar på det du säger. ;-)
Han var vist också Rosenkreutsare…

Ojojoj vad jag är icke uppdaterad….
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
dagens Rosenkors Orden