Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 6627 ggr
[Mariann]
0

Falun Gong

var det någon som såg programmet existens igår?

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=69738

Hoppfull
0

Japp, åtminstone delar av det. Hade inte en aning om det som berättades i inslaget!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Mariann]
0

mer om rörelsen

http://sydsvenskan.se/kultur/article15094.ece

jag hade ingen aning om detta!

att han ser bla homosexualitet och kvinnans frigörelse som mörker…

Det står klart och tydligt i hans böcker!!

[Mariann]
0

jag har grunnat över detta nu i natt…;)

Återigen så är det människro som blir fanatiska och sätter sig på de högsta hästarna …

Det ger oss alla en chans att träna oss i urskiljning…Glad

för självklart fins det något bra också om man skalar av dessa dogmer och hans mästrande…

[Mariann]
0

#1 inte jag heller, blev faktiskt lite chockad!

Hoppfull
0

De stora frågorna som är de mest intressanta som jag ser det är ju dels varför man blir en sådan fantaisk ledare och dels varför man låter sig ledas så blint. Den andra frågan är ju lite lättare att förstå och se orsaker till men den första… är det bara egot som skriker där?

[Mariann]
0

#5 Jag kan inte se det på annat sätt än att egot =behovet att vara någon, att vara guru och makten det medför, är det som är den största boven.

Det kan mkt väl börjat väldigt fint, men efterhand så har detta tagit över och tillslut är det bara det!

men det skapar bra möjligheter för människor att öva sig i urskiljning…

Wargmane
0

MMhmm kära vänner …Falun Gong ja jag var aktiv där alldeles ibörjan när det dök upp i Sverige….Och deras rörelse och meditation är helt fantastisk….men….sen började jag läsa ideologin, och den tog udden ur alltihopa …den är hemsk!!

totalt Kärlekslöst!

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Hoppfull
0

Så bra att du läste filosofin i alla fall! Det verkar ju om många inte gjort det…

Wargmane
0

nej…jag vet att det är så…den är helt emot mina egna värderingar….och jag är glad för att jag var vetgirig …

Nu ryser jag bara jag hör Falun Gong

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

[Mariann]
0

Det som kom fram är ju helt horribelt!!!

Bra att det görs offentligt iaf

Gott att du kom därifrån också!

man kan ju nyttja det som är bra och lämna det dåliga….

NiHao
0

Jag såg era inlägg om Falun Gong efter att ni blivit påverkade av programmet.

Programmet var verkligen vinklat på ett felaktigt sätt och det mesta där var falskt eller felvridet för att svartmåla metoden. För mig var det uppenbart, men kanske inte för de som inte känner till vad Falun Gong är. Det var ju det som programmet skulle handla om, men det gjorde det ju inte.

Eftersom Wargmane började utöva men inte tyckte om vad hon läste i texterna, undrar jag var du låste dig, vad var det du inte gillade? Hur länge har du studerat? Slutade du direkt? Exakt varför?

Om du även kan ge mig den exakta texten som du hade problem med kan jag hjälpa dig med hur jag förstår det hela.

När man i Falun Gong stöter på något som man inte direkt håller med om, kan det faktiskt vara just där man fastnat i sin utveckling. Därför kan du ju ge det hela en chans. Eller låta bli att hjälpa till med förtal, för det vi såg i programmet var inte Falun Gong, och handlade inte om Falun Gong, det handlade om hur låg moral människor har idag, då alla blir varandras fiender istället för försöka förstå varandra och vara toleranta.

Jag har ofta träffat folk som håller på med sk andlig utveckling, men som egentligen inte vill utvecklas. De vill hålla kvar vid vad de brukade utöva tidigare.

Falun Gong handlar om att släppa sina fasthållanden, och att vara sanningsenlig- godhjärtad-och tolerant mot andra. Det finns ingen påverkan av någon annan, alla utövar efter eget huvud och som de själva önskar.

Det de i programmet sade om kvinnlig frigörelse, homosexualitet, utomjordingar, rasblandning och Li Hongzhi:s makt på utövare var falskt. Falun Gong handlar om tolerans. Godhet Medkänsla Välvilja mot sig själv och andra.

Det är bra med godhjärtade människor!

Wargmane
0

#11 ja du vännen…detta är för 10 år sedan och jag har för många år sedan gjort mig av med böckerna jag fick i Göteborg, så jag kan tyvärr inte återge exakt vad i texterna jag backade !

Jag vet då att man fick en mindre nybörjarbok som var hur trevlig som helst…och jag tyckte verkligen om den…

Men sen kom den andra boken och den hette om jag vill minnas rätt Zhuan Falun, Vid noggranna studier är den verkligen full av fördomar, om hur man ska leva , återhållsamhet vad beträffande s-e-x mm mm ….

Så precis lika stor rätt som ni har att hävda att metoden är bra , precis som med allting….så finns det rätt att kritisera det som försigår…..Det finns alltid flera sidor av allting …eller hur ??

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Wargmane
0

Vill dessutom tillägga att samtliga böcker finns att ladda hem på nätet    http://www.falundafa.org/Swedish/books_se.htm

Så kan var och en bilda sin egen uppfattning !!!!

Vandra i Godhet !

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Lyckatill
0

Jag har själv övat Falun Gong i tio års tid. Jag har inget emot homosexuella eller frigjorda kvinnor. Hela programmet var starkt vinklat till nackdel för Falun Gong. Om man tar korta stycken ur sitt sammanhang så blir det lätt såhär. Programmet syftade inte till att förklara vad Falun Gong är överhuvudtaget, man ville bara svartmåla. "Experten" Nils-Olof är känd för att i många år drivit en hetskampanj mot Falun Gong. Han lever på goda relationer med den kinesiska regimen. Bara att ha med honom i programmet säger allt. Men självklart, för en lekman som inte känner till dessa saker blir programmet trovärdigt. Jag har tittat på flera "Existens", de är ju alltid negativa mot religioner eller andlighet och har även blivit fällda för det av granskningsnämnden. För de som verkligen vill veta vad Falun Gong är så är det bara att läsa på nätet eller gå till biblioteket och låna böcker i ämnet.

Danxiu
0

Hej
Jo jag såg programmet och reagerade strax på att programledaren hävdade samma sak om och om igen dvs att falun gongs grundare hävdar att utomjordingar, kvinnlig frigörelse och homasexulitet skulle leda till världens undergång. Eftersom jag läst falun gongs texter och även några uppsatser om falun gong så förstod jag vad de talade om men förstod snart att de fallit för den kinesiska regimens anti-falungong propaganda som de antagligen fått av Nils Olof Erikson, som också var med som en expert. (Han är en gammal maoist själv och har mycket kontakter med ambassaden eftersom han arrangerar kulturresor till Kina så han har säkert själv intresse av att hålla sig väl med regimen, men detta sägs det inget om) 

Faktiskt så i texterna säger grundaren att han inte tror på att det kommer att bli någon jordens undergång som hävdas inom religioner.
Ang. kvinnlig frigörelse så om man läser hela uttalandet från grundaren , och inte bara utdraget som kommer från ambassadens propaganda, så säger han ingenstans att kvinnlig frigörelse är orsaken till att jordens undergång, utan det är åter en vidlyftig tolkning av programledaren.
I beskrivningen av programmet så sägs även att han är en rasist men detta är åter en misstolkning eftersom han bara sagt att gudar som skapat männskor var emot att raserna skulle blandas eftersom de tillhör olika gudar och att om de blandas så förlorar de gradvis mer och mer av sin koppling till den gud som skapat honom. Detta har dock inte med rasism att göra eftersom rasism handlar om att se ner på vissa raser och höja upp andra men inget sånt står i falun gongs texter. Vad jag sett så finns utövare från alla raser (eller etnisk tillhörighet som det heter nu) och ingen diskrimineras. Det finns även blandrasäktenskap mellan utövare vilket aldrig fördömts av grundaren.
Att grundaren skulle vilja skapa en diktatur är ytterligare en sak som hävdades på SVTs hemsida om programmet men som inte besvaras i programmet eller sägs något om var fått det ifrån. Tala om falsk marknandsföring men läste även att programmet fällts för partiskhet av granskningnämnden så det kanske inte är så konstigt. Läser man fg-texterna så står det tvärtom att utövare aldrig ska blanda in falun gong i politik eller själva sträva efter politisk makt, bara motarbeta förföljelse med fredliga medel. Det var några av de saker jag såg i programmet.

[Mariann]
0

Välkomna säger jag gemensamt till er Falun Gongare!!

Jätte bra att ni ville koma hit och förklara ert sätt att se det hela! Mkt bättre att höra från utövare än än andra…

jag skummar nu boken ZHUAN FALUN

[Mariann]
0

Saxat ur boken: 

Som jag har berättat för dig så beror kultiveringen på dig själv, Gong beror på mästaren. Om du lättvindigt tar någonting från andra människor med annan information och lägger det till din kultivering, så orsakar du störning i den här skolan. Du kommer att gå vilse. Dessutom reflekteras detta in i den vanliga människans samhälle och för med sig vanliga människors problem. Men andra kan inte hjälpa dig eftersom det här är vad du själv vill ha. Så det är en fråga om upplysningsförmåga. Dessutom, det du har lagt till gör din Gong kaotisk och du kan inte kultivera längre. Ett sådant problem kan uppstå. Jag säger inte till alla här att ni måste studera Falun Dafa. Om du inte studerar Falun Dafa men har fått sann överföring från någon annan kultiveringsmetod så går jag med på det. Jag skulle vilja säga dig att du måste vara konsekvent i en kultiveringsmetod om du verkligen vill kultivera mot höga nivåer. Dessutom har jag en sak till att klargöra för dig. För närvarande finns det inte någon annan person som genuint sprider någon kultiveringsmetod mot höga nivåer så som jag gör.

DETTA HAR JAG IAF PROBLEM MED!

Ska man fråga Li om lov eller avgör man själv om man kan kombinera?

jag reagerar alltid med starkt motstånd på någon som hävdar sine gen förträfflighet och att det inte skulle finnas något "högre" än i detta fallet Falun Gong. När någon påstår sig stå så högt  kan man med garanti säga tvärtom….

[Mariann]
0

Vidare:

Senare kommer du att förstå vad jag har gjort för dig, så du har förhoppningsvis inte för låg upplysningsförmåga. Många vill kultivera mot höga nivåer, sådana saker är nu presenterade för dig, men du har antagligen ännu inte förstått det. Du har varit överallt för att dyrka mästare och spenderat mycket pengar och du har inte kunnat finna någonting. I dag erbjuds det dig vid din dörr men du har kanske inte fattat det! Det är en fråga om du kan inse det eller ej, och det är också en fråga om du kan räddas eller ej.

Detta gillar jag absolut inte! Det låter mkt nedvärderande. Räddas eller ej!!?? Förvånad

[Mariann]
0

SAXAT:

En del människor som har bra medfödd grund byter faktiskt ut sin medfödda grund mot karma från en annan människa. Denna människa har sjukdomar, hans karma är stor, och om du behandlar ett allvarligt fall kommer du att må väldigt dåligt hemma efter att du har behandlat! Många utövare som har behandlat patienter tidigare kände så. Patienten har blivit bra, men du blir allvarligt sjuk när du kommer hem. Med tiden flyttas mycket karma över till dig. Du ger andra dygd för att ta deras karma. Utan förlust, ingen vinst. Trots att du har fått en sjukdom måste karma ändå bytas mot dygd. Det finns den här principen i detta universum, att ingen hindrar dig så länge det är någonting du själv vill ha, och inte heller säger de att du är god. Det finns också en specifik sak i universum, att den som har mycket karma är en ond människa. Du har bytt ut din medfödda grund mot en annan människas karma. Med så mycket karma, hur kan du kultivera? Din medfödda grund blir helt förstörd av honom. Är det inte skrämmande? Den andra människans sjukdom är läkt och han mår bra, men du lider hemma. Om du läker två cancerpatienter tar du deras plats för att dö. Är det inte farligt? Det är det, men många människor förstår inte sanningen i detta.

Ska man tolka detta som att hjälpa andra med sjukdom/dålig karnma, ska man inte?

[Mariann]
0

SAXAT VIDARE:

Vi lär dig inte här att behandla sjukdomar. Vi leder dig mot den stora vägen, den ortodoxa vägen och för dig uppåt. Så under mina föreläsningar säger jag alltid att Falun Dafa-lärjungar inte får behandla sjukdomar. Om du behandlar sjukdomar så är du inte min Falun Dafa's människa. Eftersom vi vägleder dig på den ortodoxa vägen så renar vi ständigt din kropp under processen i Världsliga-Fa's kultivering, renar kroppen, renar kroppen, tills den är fullständigt omvandlad till högenergisubstans. Hur kan du kultivera om du fortfarande samlar de där svarta sakerna i din kropp? Det är karma! Du kommer inte att kunna kultivera alls. Med för mycket karma kan du inte härda ut. Om du lider för mycket kan du inte kultivera. Det är här orsaken ligger. Jag har spridit Dafa och antagligen vet du fortfarande inte vad jag har spridit. Eftersom Dafa kan offentliggöras har jag metoder att skydda den med. Om du behandlar andras sjukdomar så kommer min Fashen att ta tillbaka alla kultiveringssaker som har satts in i din kropp. Vi kan inte tillåta dig att lättvindigt sabotera en sådan värdefull sak för ditt anseende och din vinnings skull. Om du inte uppför dig enligt Fa-kraven är du inte en Falun Dafa's människa. Din kropp kommer att återställas till en vanlig människas nivå och de dåliga sakerna kommer att återvända till dig, eftersom du vill vara en vanlig människa.

jag måste erkänna att jag ryser lite… och inte av välbehag…

[Mariann]
0

Det första kravet är att du inte kan ta ut någon avgift. Vi har gett dig så många saker, vilka inte är till för att du ska tjäna en förmögenhet eller söka efter berömmelse, utan för att rädda dig och låta dig kultivera. Om du tar ut en avgift så tar min Fashen tillbaka allt som har getts till dig och du är inte längre en av vår Falun Dafa's människor och det du sprider kommer inte heller att vara vår Falun Dafa. 

Ingen har lov att sprida den här kultiveringsmetoden på det sättet som jag gör och inte heller har någon lov att tala om Fa i den storskaliga föreläsningsformen som jag har använt, och du kan inte tala om Fa. Det jag säger har en mycket djupgående innebörd och det är kombinerat med någonting från höga nivåer.

Det låter ju omedelbart bra, att ingen ska ta betalt… men

[Mariann]
0

Här görs det tydligt att det finns bara en mästare!! alla andra är lärjungar

Dina sätt att sprida den här kultiveringsmetoden bör vara att spela kassetter eller videoband för eleverna på övningsstället eller på instruktionsstället och sedan kan assistenterna lära ut övningarna. Du kan använda seminarieformen, och alla diskuterar med varandra, pratar med varandra, berättar för varandra, vi kräver att ni gör på så sätt. Inte heller kan du kalla eleven (lärjungen) som sprider Falun Dafa för lärare eller stor mästare, det finns bara en Dafa-Mästare. Kommen till skolan, ingen skillnad mellan tidigare och senare, alla är lärjungar.

[Mariann]
0

Orkar faktiskt inte läsa längre… detta var ingen rolig läsning.

Hoppas ni kan svara på detta och förklara för en oinvigd!

[Mariann]
0

snabblänk til boken som jag skummade

http://www.falundafa.org/Swedish/files/ZF03.HTM

Lionadh
0

Av naturen är jag skeptisk till rörelser som bygger på en karismatisk ledare.

Därmed inte sagt att Falun Gong utövning är helt fel. Ni som är på den vägen behöver kanske den erfarenheten?

Eller ska alla frälsas?

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

rosmarin90
0

Jag började med Falun Gong i början på 2000-talet. Tyckte övningarna var bra och kraftfulla. Vi var en grupp som träffades och övade. Men så småningom kom det fram att det var förbjudet att läsa andra andliga böcker än ledarens. En av lärarna framhöll när vi diskuterade Reiki ( var och är Reikimaster) att det inte gick ihop med Falun Gongen och att hon själv bränt sina Reikiböcker.

Då lämnade jag rörelsen, frihet att få tänka och läsa vad jag vill är oerhört viktig för mig. Att kunna fortsätta med Reikin och även ge behandlingar. Plötsligt såg jag att det var och är en sekt. Passar kanske kineserna men inte självständigt tänkande västerlänningar.

Lis böcker var fulla av märkliga påståenden och skrämslepropaganda dessutom. i böckerna finns symboler som jag efteråt förstått har inverkan på läsaren.

ljus Rose

Wargmane
0

MMM..ja var finns godheten i detta ??

Med ett någorlunda sunt intellekt, kan nog det flesta, "se" att det är en kontrollerande människa som ligger bakom dessa texter …..att ta makt är min tolkning av det jag läser här bara !

Vandra i frihet ….

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

[Mariann]
0

Som jag brukar säga.. kanonfint att det finns något att träna urskiljning i… Flört  Cool

Wargmane
0

#28 Ja visst är det så!!Oskyldig

jag Förstår att människor som mår dåligt och är svaga , lätt kommer in i detta …skönt att slippa tänka själv kanske….mina veckor gick snabbt över kan jag säga ….Jag fick ju inte vara något av det jag var!!!

Det går ju inte att säga så till VildHäxor !! *s*

Mitt mål med livet är att hjälpa så många jag kan, må så bra jag kan själv och vara lycklig….

Jag är grym på att meditera , jag gör yoga varje dag och jag ÄR Kristina !

Vandra i Lycka ….

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Lionadh
0

#29 Bra mål och bra tänkt! Ett budskap du kan sprida med stolthet.

Vi behöver vara individer för att kunna utvecklas vidare, det räcker inte med att hitta en karismatisk ledare och slaviskt följa honom….

Hoppfull
0

Jag håler med er! Det här passar inte mig och min väg, jag måste ha större frihet än dessa texter uttalar.

Blissis
0

Hej på er!

Jag har hållit på med andlighet i 35 år, de första 25 inom new age och de sista 10 åren i kultiveringsmetoden Falun Gong. Jag kan se att ni inte riktigt förstått den österländska vägen… Ni har en artikel på er startsida om Buddha och Kristus. Kultivering handlar just om de saker hon tog upp:

Utdrag: 

"Buddha

Buddha gjorde den första planetära ansträngningen att skingra världsglamouren. Glamour är astral till sin karaktär och har att göra med känslokroppen och begärsnaturen.

Glamour skingras genom inströmningen av förnuftets ljus. Buddha använde tre metoder för att skingra glamour och förbereda personligheten för att vara ett medvetet uttryck av gudomlighet,

**Objektivitet
**Tillbakadragandet eller abstraktionen av hjärnans medvetenhet från sinnenas ting och från kallen från den lägre naturen. Påläggelsen av en ny rytm eller vanereaktion på hjärnans celler som lämnar hjärnan omedveten om frestelsen av världens sinnesperceptioner. Frigörelsen av själen från formlivets träldom och underordnandet av personligheten till de högre impulserna.

**Lidelsefrihet
**Förvärvandet av det medvetandetillstånd där balans ses, och varken njutning eller smärta dominerar. Genom lidelsefrihet blir den emotionella naturen immun från sinnenas lockelse och begäret misslyckas att avskräcka själen från dess rättmätiga uppgift. Lidelsefrihet befriar en från fördom och tillåter en att inta en lugn, opartisk attityd.

**Urskillning
**Processen att skilja mellan formen och Livet, mellan själen och kroppen, mellan den totala summan av den lägre manifestationen (fysiskt, astralt och mentalt) och det verkliga självet, orsaken till den lägre manifestationen; det tillstånd genom vilken självet igenkänner sin egen essens i och under alla former; ett av de högsta tillstånden i mänskligheten.

När dessa tre metoder hos Buddha används, strömmar förnuftets ljus in i den känslomässiga kroppen och skingrar glamouren och visdomens herravälde införs och förbereder lärjungen för initiering."

Och det är just det som är den österländska kultiveringen. Det handlar inte om att leva ut sin begärsnatur t ex utan kultivera den så att den inte styr en. Man bör ta lätt på saker (även sex), man kultiverar genom att se inåt och släppa det lägre och kultiverar sig till en större medkänsla, större tolerans och större kontakt med sin sanna del. Ens sanna del är inte ens begärsstyrda del. Ens sanna del är ens osjälviska del. Oftast går inte dessa ihop då självet vill ha och det osjälviska vill ge villkorslöst.

Jag förstår att det kan vara svårt att greppa essensen av FG om man skummar igenom Zhuan Falun utan att se sammanhangen. Den är från 9 föreläsningar som bygger på varandra och presenterar gudomliga kultiveringsprinciper enligt Buddha- och Tao-läran (utan att fördenskull vara buddhism och taoism). 

Ska försöka bemöta Marianns reflektioner kring utdragen ur Zhuan Falun (de som jag kommer ihåg):

Genom att göra Falun Gongs övningar så renar man kroppen och ersätter qi med högenergisubstansen gong. Vi människor som lever här har gjort dåliga själviska gärningar liv efter liv och samlat på oss karma. Denna karma manifesteras som problem och sjukdomar. Om du helar någon och den inte har förstått varför den har en sjukdom så försvinner inte det här karmat utan sätter sig på den som helar istället. Eftersom vi har så mycket karma så märker vi kanske inte av om vi får lite till. Men livet blir inte lättare i längden….

Som FG-utövare så renar vi våra kroppar i olika dimensioner och befriar oss från karma genom att omvandla den genom kultivering av självet till en mer andlig osjälvisk nivå av jaget steg för steg genom att släppa fasthållanden; lägre saker från vår emotionella natur. Vårt mål är att höja oss. Därför rekommenderar vi hellre självkultivering till andra, så att de kommer till egen insikt om varför de har sina problem, istället för att ta bort dem genom att försöka hela dem. Li Hongzhi skriver för övrigt att så länge man inte har tagit bort roten till ett problem så har man bara skjutit upp det. Som utövare vill man rena sig och bli fri från karma, inte ta på sig ännu mer. Dock kan man om man renat sig tillräckligt mycket bara genom sin närvaro hjälpa andra. Därför är det inte förenligt att som FG-utövare hela andra. Det viktiga är individens egen insikt och självhealing genom att börja utveckla sig andligen.

Angående att ingen lär ut på så hög nivå som Li Hongzhi… Det fanns ingen i Kina som lärde ut kultivering på så hög nivå. De flesta lärde ut qi gong för att bota sjukdomar. Li Hongzhi lär ut en kultiveringsmetod som leder till befrielse från reinkarnationshjulet. Det är stor skillnad!! Men den insikten måste ju komma från ens eget hjärta, att det finns någon som kan det. Falun Gong passar inte för alla, det krävs en hel del av en att kultivera i det dagliga livet och följa att vara sann, medkännande, förlåtande och tålmodig i det dagliga livet oavsett vad som händer och vilka tester du får som utmanar ditt själviska jag. Den metoden handlar inte om att leva ut sina impulser utan om att kultivera sina impulser.

Jag kommer inte ihåg alla utdrag du gjorde Mariann, men har svarat på två av dem. Om man läser med ett stilla sinne hela boken från början till slut och med viljan att att förstå vad som avses på ett djupare plan så blir det lättare att förstå den. För den skull behöver man inte gå den vägen själv. Och för den skull behöver man inte förstå allt. Li Hongzhi har skrivit den boken som en vägledning i kultivering. Nivå för nivå förklarar han och allt har man inte upplevt, men om man skulle uppleva det så finns det vägledning för den som gör de erfarenheterna. Han kan inte själv personligen undevisa över 100 miljoner som det faktiskt var, enligt kinesiska regimen, kring -98. Sen finns det utövare i ca 70 länder, dock inte så många som i Kina. De räknas snarare i tusentals än miljontals.

Jag har hela livet längtat efter en djup andlig metod som leder mig HEM till mitt sanna andliga hem och jag, och jag saknar inget i FG. Jag har kultiverat tidigare och den metoden sa samma sak som FG, men den ledde inte hela vägen. FG kultiverar både kropp och själ. Alla kroppar i alla dimensioner som mina kroppar har. Angående att kultivera en enda metod så ser jag inget konstigt med det, så är det när man vill gå en österländsk metod på en djupare nivå. Gör du yoga på en djupare nivå så byter du inte mellan de olika systemen hur som helst, det skulle aldrig en seriös yoga-mästare göra. Det är samma princip inom FG. 

Jag hoppas att jag lyckats förklara lite mer. Alla behöver inte gå den här vägen, det är bara hjärtat som väljer att kultivera och vilken väg man tar är så olika! Men vi FG-utövare fördömer inte andras väg. Och vi FG-utövare fördömer inte andra, inte om man förstått vad det stora hjärtat handlar om. Dock så är alla utövare människor som inte är perfekta utan som också gör misstag. Annars hade inte kultivering funnits!!

Existens har dock gjort ett mycket förljuget program och inte alls beskrivit vad FG är. Man måste sätta sig in i det för att kunna uttala sig, läsa texterna för att kunna förstå. De har gjort helt felaktiga slutsatser och tolkningar, av okunskap hoppas jag och inte av illvilja.

Det här blev långt, men ville försöka förmedla lite av essensen av kultivering i österländsk anda och vad den innebär. Och sist men inte minst, det handlar inte m någon totalitär skola utan precis tvärtom, att hitta sin egen högre väg inom sig sjlv utifrån de gudomliga principer Li Hongzhi presenterar och som han upplysts till. Och jag har inte hittat något som är ont i det, inget som jag har sett skulle skada någon annan utan tvärtom så betonar han hela tiden att vi ska tänka på andra i första hand och kultivera vårt inre till större nivå av medkänsla, välvilja, tålamod, tolerans och sanning.

Blissis
0

Jag skickar också utdrag från en föreläsning som handlar om obalansen mellan ying och yang och de sociala prolem som den moraliska degeneringen leder till i dagens samhälle. Här finns den mening som Existens drog ur och vinklade till att FG är emot kvinnans frigörelse (vilket vi absolut inte är!!) Jag vill också betona att både ying och yang finns inom alla människor, i varierande olika proportioner. Men att grunden är mer ying i kvinnan och mer yang i mannen.

New York 1997
Question: Does spending my husband’s money count as losing virtue (de)?

Teacher: That’s how the relationship is between a husband and wife, so this problem doesn’t exist. Why do you raise this question now? Because people have corrupted these human ethics. Nowadays some people advocate women’s liberation, which is a sensitive issue. Some people say that “We women suffer too much; women should be liberated; men and women should be equal; we women should be stronger.” Why is this happening? It’s because some men treat women terribly, who then feel wronged. I can tell you that when this society becomes degenerate, it’s very hard for people to see the factors behind the degeneration or how the degeneration came about; everyone likes to discuss the issue from within the issue.

Actually, let me tell you that this type of advocacy for women’s liberation is also something that only occurs after the degeneration of humankind. It’s not that women are being mistreated by men; rather, men are also mistreating men, women are also mistreating women, and men are also mistreating women; it’s just that men’s mistreatment of women is more noticeable. Actually, there are also women who have power and mistreat men. This is caused by the moral degeneration of the entire society. The fact is, the relationship between a man and a woman is one between strength and gentleness, so women’s being oppressed by men is more obvious. But let me tell you why I say that this situation is wrong, and that the advocacy of “independence” and “self-reliance” for women is wrong. People today always judge ancient people with modern people’s degenerate notions, and think that women were oppressed in ancient times. It’s actually not at all how modern people imagine it. In ancient China—in the entire world, actually, as Western society was the same—men knew how to treat their wives, and were considerate and cared for their wives; and wives also knew to be considerate of their husbands—that was the way yin and yang[35] coexisted. If two yangs meet they fight; it doesn’t work if two yins meet, either. Yin and yang just supplement and complement each other, and are interdependent in their coexistence like this.

But nowadays, think about it, everyone: Once women’s liberation is advocated, women feel they’re oppressed and that they should stand up. But then what happens? Divorce, fighting, abandoned children, and other social problems emerge. The fundamental cause isn’t whether women are liberated, but the degeneration of human society’s morality—isn’t this the cause? This is the fundamental cause. In solving a problem, if what’s fundamental isn’t dealt with and the phenomenon is resolved within the phenomenon, it can only result in resolving the old problem while a new problem comes along, and society develops in an ever distorted way. In today’s society many people evaluate a problem from within the specific problem and try to resolve a crisis with a combative approach, which can never resolve it. Humankind doesn’t know why it has become this way in recent times. When they always address something within that thing, they make all kinds of laws to impose restrictions. But when people’s hearts aren’t good, new, warped, and worse problems arise; then they make more laws. Humankind is sealing itself off like this, and in the end it seals itself off to the point that it has no way out at all. What’s more, these things bring with them many, many social problems.

According to the theory of yin and yang, females should be gentle and not strong. Males are yang and strong, while females are yin and gentle. When strength and gentleness are put together, it’s sure to be really harmonious. Nowadays, it’s not that men like to mistreat women, but that this society has degenerated. Both men and women are mistreating others. At the same time, there’s been a reversal of yin and yang in modern times, and it’s most noticeable in China. Look at the athletes—women always win more medals, while men seldom win medals. I’m just illustrating a point. Why is it that yin is very strong and yang is very weak in everything? This factor is caused by the reversal of yin and yang. And then there’s the side-effect of advocating so-called women’s liberation. It is the degeneration of society’s morality that causes the changes in people’s hearts in society. Actually, deep down inside, women don’t like their husbands to be like lambs or like women, right? They hate that their husbands aren’t manly enough and can’t be strong and tough. But when men do get strong and tough, women can’t deal with it. Isn’t that true?

People don’t know to look for the fundamental causes of the degeneration of all humankind’s phenomena and of everything else. They resolve specific problems within the specific problems: when problems arise here, they make laws; when problems arise there, they make laws; and in the end you’re sealed off as if you’re caged in and can’t move. Eventually the laws can offer no way out. Lawmakers all want to regulate others; they haven’t thought about how the laws in turn regulate them as well. Humans are suffering because of what they’ve created for themselves—isn’t that the way it is? That’s why you shouldn’t follow the current of the distortion of society’s values, drift with the tide, or push the waves—“Since everyday people want to do it this way, we’ll follow their lead.” [This is] why I say we can’t be like everyday people. Everyday people can’t see these things.

Humankind’s ultimate way out doesn’t lie in using a bunch of “laws” to keep people in line, but in cultivating virtue (de) across the land. If people’s morals improved, there wouldn’t be any such thing as people mistreating others, and people would respect each other—could there still be so many bad people? Even the police wouldn’t be needed. “If I behave better on my own than when you policemen are watching me, what are the police needed for?” If everyone cherished virtue, what would laws be needed for? As you all know, in ancient China—it was the same in other parts of the world—when the human moral standard was very high, there weren’t those laws. They didn’t have laws! There was only the very simple King’s Law. People used morals as the standard for judging good and bad. Whether what you did was right depended on your moral values. “This person has no virtue”—this sentence alone would judge him. The county judges also decided cases this way. A person without virtue would be flogged with bamboo, and if that wasn’t enough he’d be beheaded—“This person is no longer human, off with his head.” He corrupted human ethics, so he was done away with. Living in this world, humans have human moral standards and human codes of moral conduct. Without these things they’re just like animals, so why keep them? And shouldn’t they be eliminated? It’s already very difficult to turn around the thinking of today’s humankind. You’ve seen the situation with women that’s occurred today. But aren’t things the same in other arenas? There are too many social problems in human society. The only way out is to make people’s hearts upright.

Wargmane
0

Ni må "förfina texterna hur mycket nu vill….

Men väldigt mycket står helt klart och tydligt…jag ser varken medmänsklighet eller kärlek i detta …det handlar mest om att styrka egot….fast i beklädnad av andra ord!

Jag tycker att det är fantastiskt att det är så många anhängare …och det fyller säkerligen ett syfte det oxå !!!!

Att hålla kontroll är vad det handlar om …och det Är skrämselpropaganda…..

Jag förstår att det här funkar i Kina ….där har man alltid varit i behov av starka ledare för att hålla samman denna folkmängd….men här….

Kommunism med totalitärt styre…..Vilket visar sig nu på väg att övergå till andra totalitära inriktningar ….

Jag är glad att ni Falun Gong anhängare här har hittat rätt !!

Precis som alla andra som hittar rätt i sina övertygelse …Allt har ett syfte !!Och allt har sin fulla rätt att existera !

Vi har alla ett Val!

Jag har hållt på med Yoga i 20 år , och finner det vara min grej!!

Jag är lycklig och vill att alla andra ska vara det oxå ..var och en på sitt sätt !!

Vandra i Klokhet …..

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Blissis
0

Till Wargmane: Ja, var och en känner i sitt hjärta vad som är sant för dem. Jag respekterar din åsikt även om jag inte delar den… Jag tycker faktiskt att mycket av det du skrev är både sårande och inte respektfullt. Brukar ni fördöma varandras väg på det sättet i det här forumet?

Lycka Till på din väg!

[Mariann]
0

Tack Blissis för din bra beskrivning! Jo när jag läste, så läste jag även de sakerna som väl stämmer överrens med mitt sätt å se det hela. Det används bara lite andra ord, men det har jag inga problem med. Glad jag kan oftast omvandla till "mitt språk".

Det är också det jag menar i något av mina första inlägg om Falun Gong att man kan ju mkt väl hitta den äkta biten av det, för självklart finns den. Men som ALLA läror så har den sin färgning av sin ledare. Det är  för mig viktigt att hitta just vad som är sanningen och vad som är färgningen i lärorna.

jag upplever att jag ser färgningen av just dessa sakerna i texten jag lyfte fram.

Jag inser också att jag inte läst allt och därför inte har full överblick.

Vi brukar inte fördömma någons väg, just här är det högt till taket, iaf är det det vi önskar att det är. Men visst kan det hetta till…

Jag upplever att de olika dygderna som kultiveras är jätte bra och helt nödvändiga, men ajg anser nog att jag försöker också kultivera mig på mitt sätt genom min väg.

För mig spelar inte vägen den strösta rollen det är att man utvecklas som människa som är det viktiga och utvecklas för mig är att bli mer medkännande och tjänande helheten som tyder på utveckling… så som artikeln personlig utveckling vs andlig utveckling beskriver.

Återgigen  tack för att du delar med dig av din syn, oerhört viktigt att alla får komma till tals. Hoppas också att du vill läsa lite om mitt vägval, den mer esoteriska biten….

Kanske du också kan sätta dina ord på mina ord!!

Jag skulle vilja rekommendera artikeln om urskiljning, eftersom det varit på tapeten i detta samtal och hjärtchakrats utveckling och också att mista sig själv….

men jag förstår om du inte orkar eller vill….

Kärleksfullt

Mariann

Wargmane
0

Sårande ??

Jag skriver om Min upplevelse om det hela !

Jag fördömer inte Din !

Är F G en helig Ko ?
Som har rätten att tala om att allt annat än deras, är fel väg ?

Men när F G blir ifrågasatt då är det sårande`??

Jag har som sagt i mitt föregående inlägg talat om att alla har sitt val…alla inriktningar ifrågasätts alltid !!
tror du inte att alla som befinner sig på detta forum har blivit ifrågasatt för det den gör ?

Jag kan visa flera trådar härinne där man Inte har samma Tro…men alla kan göra sin röst hörd !

Det är ju så att om man har övertygelsen…blir man inte sårad !!

Varför….ingenting sårar om det inte finns nån sanning i det !

Faktum kvarstår …att när individens frihet….slås ut…är det Ingen utveckling ! Då är utvecklingen bestämd av någon annan !

Kram på dig !!!

Vandra i fred……

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Blissis
0

Till Wargmane: Det här ser jag som ett personligt påhopp som är sårande:

Du skrev: "Men väldigt mycket står helt klart och tydligt…jag ser varken medmänsklighet eller kärlek i detta …det handlar mest om att styrka egot….fast i beklädnad av andra ord!"

Det där anser jag inte handlar om Falun Gong eller om fastheten i min övertygelse.  Det där är ett personligt angrepp. För mig är det fanatism att styras av starka mentala föreställningar (övertygelser). Jag har fått vissa redskap som jag använder i min andliga utveckling. Mina föreställningar om saker och ting byts ut hela tiden och förändras allterftersom jag växer och utvecklas genom inre insikter och genom att släppa inre begränsningar, både vad gäller tankar och känslor. Det är för mig frihet!!

Du skrev:Som har rätten att tala om att allt annat än deras, är fel väg ?

Har jag låtit påskina att du går fel väg? Jag bara protesterar mot att bli personligt påhoppad och protesterar mot att FG kallas för en massa saker som inte är sant. 

Man kan diskutera FG och dess sätt att se på saker och ting men att lägga in personliga nedvärderande beteckningar som inte är sanna protesterar jag emot. För den skull är inte FG en helig ko men jag tycker inte om när lögner ogrundat sprids.

[Mariann]
0

Nu ska ju jag egentligen inte svara för wargmane… men jag är övertygad om att h*n inte menar dig personligen utan texterna, och det är ju en stor skillnad att så att säga "angripa" en text än en människa personligen.

Har man upplevt något negativt in på kroppen blir man lätt "lite het på gröten" och lite anti. som jag tolkar wargmane så har hon just upplevt sådant och då förstår man det, lika mycket som man förstå alla som finner glädje i FG.

Kärleksfullt

Mariann

Blissis
0

Ja, som jag förstår det så har hon inte kunnat ta till sig och förstå saker vad gäller filosofin i FG. Det är det inte alla som gör heller. Men jag har fått lära mig att för att kunna uttala mig om något så bör jag ha satt mig in i det på ett något så när grundligt sätt. Pajkastning har väl aldrig varit min grej…Flört

Wargmane
0

ja rara  du #38 om du tolkar det jag skriver som ett personligt på hopp …så får det stå för dig …Jag har endast uttalat mig Om FG och ingenting annat!!

jag har inte med ett enda ord pratat om dig personligen ….

Jag har inte heller pratat om att Du har låtit på skina någonting!!

och inte om någon annan heller !!!

Vilket jag betonade i mitt förra inlägg !!!!

Jag pratar endast om Falun gong som metod …

Man ser iallafall tydligt att tolkningsfrågor kan vara så totalt olika ……

Så ock Falun Gong …..Jag tror att F G har varit i skydd av förföljelserna och att all fokus i övriga världen har varit på det.och det med all rätt …INGEN ska förföljas för sin tro…..

men nu kommer fokus att läggas mera på …Vad Är Falun Gong ???

Så Vandra i Frihet……

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Lionadh
0

Som jag förstått det hamnar Falun Gong på de anklagades bänk mycket pga de förföljelser mot all religionsutövning som finns i kommunist-Kina. Jag vet av egen erfarenhet hur det drabbat också det tibetanska folket och det är en hjärtefråga för mig med fri religionsutövning.

Jag vill inte att nån ska välja min väg åt mig. Den individuella friheten att skapa ett liv, bära sin karma och leva i sin sanning är viktig för mig.

Det är också därför jag uttalar mig offentligt på den här sajten.

Love, light and understanding! Maud

Blissis
0

Ok, jag förstår. då får jag se inåt för att se varför jag tog det personligtGlad

[Mariann]
0

Nu är  jag dåligt insatt men

Det sägs ju att i Kina finns det religionsfrihet eller är det frihet från religion det är?

[Mariann]
0

detta hittade jag på wikipedia

Folkrepubliken Kinas regering i Beijing erkänner idag fem officiella kinesiska religioner:

Konfucianismen är fullt tillåten, men betraktas inte som en religion.

Lionadh
0

Så var det inte under kulturrevolutionen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kinesisk_religion

"Under Sui- och Tang-dynastierna fick buddhismen en stor blomstring som varade till kejsar Wu-tsung på 840-talet beordrade förstöring av alla buddhistiska kloster och återförde klostrens mark till statens ägo. Fram till dess hade buddhismen växt sig stark och fungerade i ett intimt samspel med den politiska makten. Efter Tang-dynastins fall växte sig buddhismen aldrig lika stark som tidigare. Den har dock överlevt fram till våra dagar fast buddhister under vissa tider har blivit förföljda. Under kulturrevolutionen tvingades många munkar lämna klostren och många kloster och dess buddhaskulpturer blev förstörda."

[Mariann]
0

Då verkar det ha ändrats endel  under årens lopp.

Kina öppnar ju upp så sakteliga, och jag hade önskat att det gick fortare. Men det är möjligt att det måste gå långsamt för att det inte ska bli som i Irak…

det är ju en stor skillnad mellan Irak och Kina i stl och i folkmängd. Och om samma kollaps av Kina skulle ske som i Irak så vore det ju ödesdigert…

*spekulerar o funderar Mariann*

kedde
0

Hej

"Religionerna" i Kina är som en förlängning av partiet, det ateistiska kommunistpartiet - den den högste guden.
Wikipedia… hehe… det här duger inte…

Det är enligt kommunistpartiets former - det är inga religioner längre, utan kan drivas utifrån tankar om att de är dåliga saker, kristendom där man avfärdar kärnan i det.
Så det är bara yta, ger ändå då en bild till människor att de har religionsfrihet.

Kinaregimen hatar religioner, hur de än ser ut - för de vill att partiet ska vara den högste guden, det ska tillbes först. Barnen får till och med sjunga sånger där partiet sätts framför barnens mor, i ordning och "tillbedjan". Så de förstör allt ursprungligt och genuint, som Kinas gamla kultur - och för in det under sitt kommunismparaply- statskontrollerad religion - fast det är ingen verklig religion - deras regimtillsatta ledare kan till och med avfärda det som är elementärt inom de "lärorna".
De har förstört tusentals gamla heliga platser, reliker och tempel mm.

Här är ett tips om att läsa Nio kommentarer om kommunistpartiet. Då får man grundligt veta vad partiet har gjort mot tex religioner mm. Hemskt är det.
http://ninecommentaries.com/ Finns där till vänster på engelska (rekommenderas)

Länkar annars:
1) http://en.epochtimes.com/news/4-12-9/24672.html
2) http://en.epochtimes.com/news/4-12-13/24830.html
3) http://en.epochtimes.com/news/4-12-13/24939.html
4) http://en.epochtimes.com/news/4-12-14/24953.html
5) http://en.epochtimes.com/news/4-12-18/24972.html
6) http://en.epochtimes.com/news/4-12-20/25087.html
7) http://en.epochtimes.com/news/4-12-23/25124.html
8) http://en.epochtimes.com/news/4-12-26/25182.html
9) http://en.epochtimes.com/news/4-12-30/25242.html

Så finns det även uppe till höger en svensk översättning + länk
finns där att se videoversionen av Nio kommentarer!

De som i Väst inte kan eller vill göra egen hemläxa är i konstant fälla och grundligt ute och cyklar.

Lite märkligt att se inlägg här från personer som har tankar om "andlig utveckling" och att de håller på med just "andlig utveckling"… - kolla gärna upp mer och djupare kring vad andlighet har varit/är - tänk sedan på vad newageismens läror är… vilka följer man då?

"Sysslar" jag med "andlig utveckling" om jag kallar mig ljusarbetare, ljuskrigare, strör ord såsom: frid, kärlek, kraft, kärlek, frihet, kärlek, ljus, kärlek… hehe…

Vad är det som ska "utvecklas"?

Har det inte alltid förr bara varit att man ska kultivera sig som varit "andlighet", som ansetts som meningen med våra liv? Har man förr i Kina eller  Indien/Tibet någonsin talat om "utveckling"? Har det inte istället bara varit att "ge upp" det som inte hör till ens sanna natur (kultivering)? Jo så var det allt.

Det var tex yoga och annat. Qigong (som det kallas nu) var också enbart fråga om kultivering.

Idag så är det mer för fitness och stärka hälsan, för de som vill "må bra". Fysiska saker… förr kunde det finns övningar också, för att kultivera/omvandla kroppen, men det var som ett komplement utöver det viktigare - eller viktiga, det hörde ihop… men det inre skulle kultiveras, det var en inre kultivering. Det var därför man begav sig till skogarna, bergen eller grottor, för att kultivera, med en mästare i det yttre eller på ett inre plan. Ursprungliga tempel- och klostermiljöer var också till för att ge en miljö och möjligheter att gå en kultiveringsväg.

New Age är faktiskt tvärtom - inne i vår tids "utplanterade" krokar - där råder tvärtomtankar, man har fåtts att tro på (bli "offer" för) tankar om utveckling, medvetandehöjning, medvetandeutveckling, paradigmskifte, hela jorden… moder jord, gaialäror, tillbe jorden, hela/rädda jorden - människor har fåtts till att flytta fokus till att helt glömma vad vi förr hade mer kläm på… att meningen med våra liv är inte att vara människor här, utan"fort ned fort upp", att man har "ramlat ned", och ska återvända - därför var KULTIVERING all andlighet, andlighet var inget annat…

Idag är det mycket alien som är de som New Agare följer, sorgligt. De resonerar som om de följer Sin väg, är fria, utvecklas, etc - men de ger upp något värdefullt.

Bra att göra basic hemläxa. Man kan försöka se det bakvända där vissa här vårdslöst och utan att ha grundpusselbitar klart för sig uttalar sig om en kultiveringsväg, i relation till ordsurreri kring fina ord, dyra kurser… mm - vad är andlighet?

Kostar sanningen något i livet?

Hur många har inte i liv efter liv hållt på och hållt på, sökt och sökt - vad blev det av det: ljus och drömfångare, frid och kristaller, kraft och diplom, The Secret och kurser i medialitet, aliens och kanalisering, ord och ord… vad ficks i slutänden?

Vad är livet till för, vad kan verkligen ge möjlighet att ÅTERFÅ det vi har förlorat? Budda betyder just (egentligen) "en genom kultivering upplyst person". Att "upplysas" är detsamma som att återfå /åter få.

Att kultivera på En Väg, gör att man får det som man egentligen alltid haft, men som stängts av då man inte levt enligt kriterier på en nivå, då faller "man nedåt". Inom falungong så kultiverar man enligt universums kriterier, så det är en Väg att kunna återvända på, hela vägen tillbaka/uppåt.

Seriösa människor Cool, de som verkligt har längtat efter en Väg - den finns. Seriöst sökande kan också lätt finna och förstå kring hur det varit förr inom andlighet. Kolla tex upp Michael Cremo, hans sista bok heter Human Devolution. Han är forskare, och skriver mycket utfrån gamla indiska sanskrittexter, veda etc. Det finns en hel del videos på youtube med honom.

Man talade då förr om att i fallit ned. Antagligen har det där uttrycket "syndafallet" med det att göra. Synd är som "skuld", vilket jag tolkar som avvikelse/differens/skillnad att det är skuld, det är då det som är/blir karma, det vi har i ryggsäcken. De som kultiverar söker att mer leva efter "bra principer >>> att mindre avvika från sin sanna natur, eller universums natur kriterier.
Senare kom kanske olika "principer, det blev regler, bud osv.
Jag spånar lite fritt och snabbt nu…

Newaagare vill tyvärr ofta bara söka, stärka sitt ego, bli ett namn, tjäna pengar, slippa ta itu med sig själv, utan ska hålla på med andra…

Förlåt om jag verkar kritisk… det är inte syftet, det är med glimten, gott uppsåt… alla har sin rätt att gå sina vägar vart man vill. Inget fel med det, eller hur det nu är… men allting har "sitt pris". Jag ser inte ned på någon. Livet är en snårskog, miljoner skyltar i labyrinten. Theseus skulle följa den gyllene tråden ut ur labyrinten/samsara = "andlig guldnyckel", vilka "sökare" förstår idag denna metafor? Tråden är univerums kriterier eller det kan vara principer eller något, då kom han ut ur labyrinten/samsara, på så sätt kunde han komma hem. Hans "uppdrag var att först döda odjuret Minotauren - det är egot - att döda det är detsmma som att "ge upp" sitt lägre, det osanna som man tillägnat sig "nedåt i fallet". Detta ÄR kultivering. Det är som sagt enbart vad ALL andlighet genom historien varit, det är vad man "ska göra", om man vill "komma vidare" och klara sig.

Vilka kultiverar idag? Falungongutövare kultiverar. New age är att se på skyltarna och följa dom, kanske sätta upp egna också. På skyltarna står det allt det där från Science, från alla läror, vetenskapsgrenar, media etc…

Mariann skrev:

Det är också det jag menar i något av mina första inlägg om Falun Gong att man kan ju mkt väl hitta den äkta biten av det, för självklart finns den. Men som ALLA läror så har den sin färgning av sin ledare. Det är  för mig viktigt att hitta just vad som är sanningen och vad som är färgningen i lärorna.

jag upplever att jag ser färgningen av just dessa sakerna i texten jag lyfte fram.

Men om du tänker efter så kan du säkert komma fram till riktigare synsätt.

Jag ser att det är så vanligt att newage-följare inte har insikt om andliga kärnsaker, grunden… jag vågar nog påstå det.

Om vanliga läror inte har sin "färgning" av sin ledare så är det ju ingen verklig lära längre. En genuin sann Väg, en kultiveringsväg, ges av någon, den är då Mästaren. Det är den personen/guden som ger den vägen så att de som går den kan komma uppåt, kanske hem, kan räddas. Principerna kring detta förklatas i boken Zhuan Falun.

Nu för tiden är inga vägar kvar som rena fungerande vägar, de är tomma och förstörda. Idag är allt i kaos, om man ser sig om, mest tomma ord, strunt och egosaker, demoniska/astrala saker och annat. Alla ska grabba tag i alla, gå en veckoslutskurs och häng sedan ut skylten - jag teraperar dig… vad får man då? Varför har människor problem och sjukdomar. Vad för det med sig att rota i andra människor?

Det är bakvänt att tala om "färgning av lärorna". Det är antagligen tankar som man lätt har, som man nog får som ständig mat och programmering, att man tror att man får något om man söker än det ena än det andra, tar det "bästa från det bästa". Så är det inom New Age… eller, håller ni inte med?

Fungerar det? Var det så förr? Går man på en väg om man håller på med massa olika saker - eller blir man skadad, rörig? Är det att "utveckla sig andligt" om man inte följer En väg? Vad får man om man står i flera båtar samtidigt - man kommer ingen vart, utan tvärtom…

Egentligen är det som en utbrytning från verklig andlighet, som det alltid varit, och då är det en sekt, på sätt och vis.

Humor, eller… hehe:

**Take a look at these fools…
**http://i6.photobucket.com/albums/y233/foxylibrarian/idiots.jpg
En bit ned:
http://foxylibrarians.blogspot.com/2006_02_01_archive.html

Hälsningar

Ljus, frid, kärlek, kraft, kärlek - hehe, hoppas alla har lite humor… (inte humör) Kyss

Lionadh
0

Sajten Andlig Utveckling är sajt för den som vill gå lite djupare än vanlig nyandlighet eller sk new age (old age). Vi som driver sajten följer den esoteriska kunskapsvägen.

Vi har stor öppenhet för andra vägar, t ex de stora världsreligionerna. I dessa religioners mysticism finns mycket som vi värdesätter och ser som vägledning i vår andliga utveckling.

Jag ifrågasätter inte värdet hos Falun Gong för dess utövare.

Det jag ifrågasätter, och för alltid kommer att ifrågasätta, är det kloka i att följa en karismatisk ledare.

I klarhet! Maud

kedde
0

Ja det är ok…
Vad är en Mästare för dig?
Vad avser du med att skriva karismatisk?
Har du träffat Li Hongzhi?

Lionadh
0

En Mästare för mig är en andligt utvecklad själ som tagit den fjärde invigningen på Invigningsvägen.

En karismatisk ledare är en ledare som i kraft av sitt Ego styr och kontrollerar andra människor med hot och/eller falska intentioner.

Jag har inte träffat Li Hongzhi. Har du?

[Mariann]
0

"Förlåt om jag verkar kritisk… det är inte syftet"

Om man skriver så, så måste du någonstans vetat att det skulle tas emot så, eller hur? Om du inte varit kritisk i din text hade det aldrig fallit dig in att ens nämna det överhuvudtaget!!

Humor har vi gott om, men du verkar har mer humör.

kedde
0

Lionadh, läs gärna Zhuan Falun!

Det du skriver om ledare har ju då ingen relation till falungong.

Är du en Troende inom vår tids stora religion Science…
Allt började med en stor smäll, Big Bang - allt uppkom ur den… det var "ingenting" som exploderade, och ur det som inte fanns så blev allting…

Sedan någon gång så "uppstod livet" och det kunde även automagiskt fortplanta sig. Ytterst så härstammar vi från en sten. Det regnade (för det hade kommit så mycket vatten från det som inte fanns i smällen) så mycket på stenen/berget att det knoppade fram liv. Vi och bananen har samma ursprung

Sedan utvecklas man…

Nix - då kan man ju hålla på med Bailey, Hylozoik, Martinus och mycket annat.

Go ahead, lycka till!
Skrattande

Det du säger är faktiskt inom new age, men då som du skriver old age - det är det gamla som spjärnar emot inför det som detta tidsrum står inför.

Det finns ingen Väg om det inte finns någon som ger det, som står bakom den, detta är som det är. Skriverier om att inte följa någon är helt garanterat inte relevant - men det är Vägen man följer, inte någon person, eller Mästare.
Varför heter det Gong?

Det är inte qi.

Inom all andlighet, kultivering så finns det någon som "leder", skyddar, omvandlar mm - detta bör man förstå! Så var det alltid förr då det fanns genuin kultivering, det fanns alltid någon bakom, annars kan man inte kultivera. Tex inom yoga, yoga var kultivering.

Det var ofta så att en Mästare bara tog en elev, det var vad han kunde "klara", för det handlar om djupa saker, man ska återvända från Samsara, det som även inom viss new age kallas för ett fängelse, eller karantän (det har snappats, men det vet inte de flesta nu…)  Man kan inte komma härifrån sägs det då - därför är det hela så skapat/arrangerat, att det är en Mästare/gud, eller vad man ska kalla det, som ger vägen, för att skydda en mm - läs boken så förklaras vad som menas med det.

Det är för svårt att kort förklara det så här på ett forum. Läs boken så kan vi ha en gemensam grund för diskussion. Annars är det så skilda utgångspunkter.

Du vet säkert att vi även i Väst använder ordet Mästare. Det är inget konstigt med det. I Öst används det alltid, och syftar på respekt för, eller anger någon som har stor "kunskap" eller vishet etc.

[Mariann]
0

kedde du har ett privat meddelande… det hittar du upp till vänster under inkorg och ett gult kuvert. läs gärna det!

Lionadh
0

#53 Om du underkänner min väg till kunskap, och jag ifrågasätter ditt val av väg, vad har vi då uppnått?

Om du kan - kortfattat - sammanfatta din syn på andlig utveckling så är du välkommen att delge den här.

I Sverige råder religionsfrihet. Det ger mig och dig den självklara fri- och rättigheten att själva bilda oss en egen uppfattning om vilken religionsutövning vi vill ha, utifrån den kunskap och information som finns att tillgå.

Forumets syfte är att förmedla och peka på en väg till andlig utveckling. Vi fördömmer inte andra yttringar av den gudomliga kraften.

Förmedla det du har att förmedla. Med respekt för att andra kan ha andra uppfattningar.

I klarhet! Maud

kedde
0

Det är väldigt bra att ni önskar att människor finner det ni kallar "andlig utveckling".

Det var i betraktelse av det som det var så märkliga inlägg i tråden från de som anser sig hålla på med andlig utveckling.

Du skriver:
_Det ger mig och dig den självklara fri- och rättigheten att själva bilda oss en egen uppfattning om vilken religionsutövning vi vill ha, utifrån den kunskap och information som finns att tillgå.

_Det som blev fel då från vissa håll var att ni nyttjade INTE den rätten att skapa en uppfattning!
Var fanns "utvecklingen"… tittade på tv och skrev på forumet som om man fått guds ord…

Programmet är ju en katastrof. Jag förväntar mig något helt annat på detta forum, om jag ska ta skriverier om "andlig utveckling" mm på allvar, och mer bemöta här.

Jag är inte här för att pussas eller önska frid och kärlek.

Kyss

Blissis
0

Kedde, du kan inte veta mycket om FG med den raljanta och fördömande ton du har. Ska du vara en utövare av FG? Du pratar inte som en sån, snarare som en som får FG att framstå i dålig dager. Är du här för att sprida dåliga vibbs och ställa villkor för att folk ska lyssna på ditt svammel?

Dina ord: _Var fanns "utvecklingen"… tittade på tv och skrev på forumet som om man fått guds ord…

Programmet är ju en katastrof. Jag förväntar mig något helt annat på detta forum, om jag ska ta skriverier om "andlig utveckling" mm på allvar, och mer bemöta här.

Jag är inte här för att pussas eller önska frid och kärlek._

Du kan inte vara en utövare.

Lionadh
0

#56 Varför är du här? Vad vill du förmedla om Falun Gong som ännu inte blivit belyst? Hur kan du vara en god representant för den mästare du valt att följa?

[Mariann]
0

Vill bara lägga till att jag gillar mkt mer Blissis aproach som jag hoppas mer stämmer överrens med FG….

När jag la in det inlägget var det för att väcka diskussion och att försöka se djupare… nu hade vi ju turen att wargmane hade länk till boken och eftersom det kom in  nya medlemmar till tråden om FG som hamnade i försvar (vilket jag föstår mkt väl), så fick jag möjlighet att skumma (jag är mkt bra på det, det blir mer läst än man tror) för att sätta mig in något mer.

Tiden talade ju inte precis till min fördel eftersom jag såg mig nödgad att svara idag…

För att ge mig själv lite kred, så ska det tilläggas att jag är nog den ende SajtvärdiFokus som har skummat en bok för att sätta mig något lite in i filosofin… för att alls kunna bilda mig en egen uppfattning utanför artiklar i svd o tv program…

Jag är också glad att Blissis visar en sådan ödmjuk och fin ton och att vi genom den kan få möjlighet att veta mer. Vilket jag uppskattar!

Kärleksfullt

Mariann

[Mariann]
0

# 57

jag kan inte låta bli att undra… GeneradGlad

är ditt nick ett ihopsatt ord av orden

Bliss is?

Blissis
0

2 filmer om Qi gong och Falun Gongs utveckling

del 1

del 2

Här skickar jag två korta dokumentärer (tryck på länken för att se dem) som gjorde att jag bättre förstod den miljö som rådde i Kina när qi gong var på sin höjdpunkt, och varför Falun Gong blev så stort fast det fanns tusentals andra metoder.

Finns även i fyra delar på youtube.

[Mariann]
0

Dessa ska jag försöka hinna se i morgon… nu känner jag mig lite för trött för att riktigt kunna koncentrera mig, för jag antar det är engelska…. Oskyldig

Blissis
0

Nej de är översatta till svenska Glad

Wargmane
0

# 56…..jösses…du förespråkar alltså Falun Gong…Förvånad

jaja….suck….

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Blissis
0

Jag skulle bara vilja förtydliga en sak. Den röst som i Existens läste upp citaten och som talade engelska var INTE Li Hongzhi. De hade valt att använda sig av en inspelning från kinesiska ambassaden, med en röst som skulle låta som om den vore gjord vid en föreläsning, lite burkig. Li talar inte engelska utan allt material är översatt. Det var för övrigt en hemsk röst…

Blissis
0

När jag går tillbaka och läser inläggen så ser jag att det finns mycket rädsla kring att ha en nu levande person som lärare eller mästare. Jag förstår hur ni känner för jag tänkte själv så förut; jag ville vara fri och jag ville inte ha någon guru. Men jag hade heller inte träffat på någon med den renhet som jag krävde av den personen isåfall.

Jo en faktiskt, Babajii i Indien på 80-talet. Han omnämndes komma från ljuset direkt, han hade inte fötts av en kvinna. Han kunde väcka upp döda. Han var mycket speciell att träffa. Jag stannade på hans ashram ett par veckor. Men han var inte min mästare… Han gav mig mycket hjälp indirekt. Men det är en annan historia…

Mästare är ett österländskt begrepp som används för att visa sin vördnad för den som är ens lärare på den andliga vägen, och som är en person som själv nått upplysning.

Så när jag kom i kontakt med Falun Gong så var det svårt på många sätt i början; dels att förstå de kinesiska andliga begreppen och dels att kunna ta dem som utövade då de var av olika karaktär. Många var starka individualister som inte kunde leva upp till det som undervisades utan hade alla möjliga starka fasthållanden som irriterade en och så var det det här med att ha en mästare…

Efter ett tag så försvann den känslan när jag förstod mer vad det var han ville förmedla. Jag har heller aldrig sett eller läst något som pekat på att han skulle vilja ta kontroll över någon. Han uppmanar hela tiden till att använda sitt förnuft och sitt rationella sinne. Däremot så berättar han om vilka stora krav som det ställs på någon som vill släppa sitt lägre och kultivera uppåt, men visar också på en stor barmhärtighet för dem som misslyckas och inte klarar, permanenet eller tillfälligt. Några hot har jag aldrig sett till.

Det viktiga verkar vara att man har ett hjärta för att kultivera sig tillbaka till högre nivåer. Han understödjer aldrig någon gång att man ska ge upp sin vilja utan tvärtom uppmuntrar han till att man ska gå sin egen väg. Att det handllar om självinsikt och självkultivering. Men naturligtvis inom vissa ramar, som jag finner naturliga. En andlig kultiveringsdisciplin att hålla sig till.

Det här passar mig och jag upplever en stor kärlekskraft i metoden. Vi FG-utövare kultiverar inom Buddha-läran, vilket innebär att vi kultiverar shan (barmhärtighet, välvilja, medkänsla) i första hand, men också zhen (sanning, att vara sanningsenlig, ärlighet, det sanna jaget) och Ren (uthållighet, tålamod, tolerans). Kristendomen tillhör också Buddhaläran i ett kosmiskt sammanhang, Jesus lärde ut kärlek eller hur? Jungru Marias barmhärtighet och nåd…

Ja, det var lite om detta.

[Mariann]
0

Där har du nog missuppfattat oss lite (ang rädslorna), dvs VI som är medarbetarna och värd, fler av oss har bl.a en lärare fullt i liv och det är Asger Lorentsen i Den Gyldne Cirkel.

Det finns fler medlemmar som också är där och tar emot undervisning.

Jag kan ju givetvis inte svara för andra medlemmar om de dras med sånna rädslor, men jag har svårt att föreställa mig det överhuvudtaget. Eftersom jag vet att många läser böcker av nu levande författare.. och även döda….

Min uppfattning är snarare tvärtom, att människor kan dra sig när man berättar att man läser böcker som är från 30-40 talet och författaren är avliden sedan länge. Där verkar det finnas mer rädlsor må jag säga…. att man läser litteratur som är "avdankad" och inte gäller nu (är fördomen)!!

Upplever snarare att människor har en förkärlek till "nymodigheterna" och att de gurus som framkommer nu, de tror man har mer rätt än de som fanns förr…

För mig är det kombinationerna av den kunskap som framkom förut och den som kommer fram nu som ska förenas…

Ny syftar jag främst på A.A.Bailey och de esoteriker som nu lever och skriver böcker och undervisar…

Kärleksfullt

Mariann

[Mariann]
0

ALLA världsreligionerna (som jag ser det) är ett, i ett kosmiskt sammanhang!

jag kallar det inte "Buddhaläran", för då hamnar det ju under Buddhismen för många…

För mig säger denna artikel mkt http://www.andligutveckling.ifokus.se/Default.aspx?ArticleId=ece3b5e9-df75-436a-ae73-a5070af1028e

Enligt esoteriken så visade Buddha GUD som ljus och Kristus som KÄRLEK.

Buddha kunde mkt väl ha gjort det också eftersom h*n har en invigningsgrad av no 8 och Kristus no7.

Men nu skulle Buddhas uppgift vara att visa Gud som ljus och Kristus via Jesus av Nazareth visa Gud som kärlek. Man menar på att Buddha i inkarnation väldigt gärna ville visa just kärleken, men att han visste att det inte var dags, och att det skulle komma senare i form av Jesus inkarnation.

Så artikeln som du också läste om Buddhas och Kristus o mänsklighetens arbete är mkt mkt bra…

Kärleksfullt

Mariann

Blissis
0

Jo, det kan mycket väl vara så att människorna på den tiden inte var mogen för det kärleksbudskap som Jesus kom med senare. Och eftersom Buddha ligger högre i invigningsgrad så hade han säkert i sitt väsen en högre utvecklad kärleksnivå.

Om jag tänker på buddhism av idag så är det främst godhet som jag tänker på då. Dalai Lama är för mig godheten personifierad, han utstrålar verkligen detta tycker jag! Och buddhabilderna utstrålar också denna godmodiga närvaro.

Jag såg ett TV-program där de hade undersökt buddhisiska munkars hjärnor och det visade sig att deras förnöjsamhetscenter var jämt påkopplat vilket forskarna härledde till meditationskapacitet och mindfulness (närvaro i nuet). Mindfulness är tydligen ett starkt begrepp inom den buddhistiska världen.

Det finns olika slags undervisning som talar om olika saker, det ena behöver inte utesluta det andra då man talar utifrån olika nivåer. Varje nivå har sin sanning som vi ser det.  

Från Li Hongzhis synvinkel så finns det två kosmiska huvudsystem, Tao-läran, dit bland annat konfuscianism och taoism hör och Buddhaläran dit buddhism och kristendomen hör.  Taoism har därför i huvudsak kultiverat sanning. I FG så omfattas bägge systemen.

[Mariann]
0

Intressant!! Glad

har inte hunnit kika dina länkar, men jag ska försöka idag.

Wargmane
0

Jag har alltid varit nyfiken på olika traditioner, vilket jag oxå förstått att ni som håller på med Falun Gong oxå varit , med tanke på alla år som ni har hållt på med andlig utveckling..

Ändå är det en ton gentemot alla inom "New Age" som är väldigt kritisk …men vad är då new Age??

Jag anser att det begreppet är det mest luddiga av alla , men innehåller oxå Falun Gong *s'

Jag har arrangerat mässor i många år …och de första som står på dörren och vill ha plats är Falun Gong, gratis dessutom …..
Det har dom fått …just för att jag verkligen vill att var och en ska få möjlighet att se allt!

Tur att alla inte begär gratis plats för då hade inga mässor funnits och ingen hade haft möjlighet att se "New Age`s smörgåsbord.

Jag har oxå "hållt på med andlighet" precis som ni i väldigt många år…Jag var oxå nyfiken på den levande mästaren Sai Baba ….och var på en träff för många år sedan …men inom mig kände jag …att det var irrläror , blev bara arg,illamående och irriterad precis som senare med F G. Jag uttalade vad jag kände och tyckte , och blev då riktigt ansatt.

Jag fick mycket "pisk" för min "ärevördighet! och att jag var omöjlig, att jag inte var så långt andligt kommen att jag inte kunde förstå……..Jag kände att jag begrep mer än de femtio som var delaktiga …

Många år senare kom sanningarna om Sai Baba fram….De människorna som piskade mig då …kan inte se mig i ögonen idag……

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

[Mariann]
0

För mig kallas det att vara bra på urskiljning…. vilket är en nödvändighet att utveckla…

som sagt jag gillar just den artikeln (länk ovan) mkt Oskyldig den är verkligen läsvärd…

Blissis
0

Jag har aldrig tyckt om Sai Baba, han hade en konstig utstrålning… 

Tack för att du gett FG plats på mässorna. Varför önskan om en gratisplats finns (i utbyte mot städning eller andra arbetsuppgifter oftast) är för att allt är gratis inom FG. Ingen tjänar pengar på metoden och materialet är till självkostnadpris. Så alla utgifter lägger utövare ut ur sina egna plånböcker. Mässpriserna handlar om ett antal tusen vilket är mycket pengar då inget kommer in tillbaka, till skillnad mot de andra deltagarna som säljer saker (oftast).

New Age är ett luddigt begrepp, jag har hållit mig borta från det mesta och mer hållit mig till den esoteriska delen innan FG. Det finns bra saker men det finns också dåliga saker och det är väl de sistnämnda sakerna som gett dåliga erfareheter och som fått människor att inte tycka om New Age, om man bara sett den biten.

Och sen finns det sådana som du som fått en dålig bild av FG, så är det bara, allt är inte en perfekt seglats på livets väg. Man kan inte förvänta sig heller att alla ska tycka om en. För den skull betyder det inte att jag behöver vara dålig (om man för ner det till en liknelse) Flört

[Mariann]
0

det är lustigt detta begrepp new age…

min hemsida som var mkt större förr och innehöll massa översatt material av Asger, (det som ligger här nu)

jag hade också en gästbok ett tag…

de reaktioner jag fick var från New agare  att det var religiöst  och från religiösa så var det new age….

märkligt…..

Hoppfull
0

Vi läste om det i sociologin… intressant men kanske mera en form av paraplybenämning eftersom den rymmer så diamitralt olika "rörelser".

Gronstedt
0

#33: Läs vad där står om manligt och kvinnligt, läs hur nedlåtande texten vänder sig till kvinnor. Sådana kategoriska påståenden kan jag aldrig acceptera. Ingen Falun Gong för mig, tack!

kedde
0

God middag

Lionadh - du skrev:
Om du underkänner min väg till kunskap, och jag ifrågasätter ditt val av väg, vad har vi då uppnått?

Alltså, jag kan inte underkänna något, det som man vill studera, eller vägar man vill gå på är ju ok, man gör som man vill. Jag bara vill säga att det är nu för tiden en stark tanke därute som är just att människor tror på "utveckling", och man kan inte hålla det isär från att det hör ihop med att vi "glömt" att vi liksom ramlat ned… att vi egentligen är andliga varelser. Då hör "andlig utveckling" ihop med ateism och sådant, och med tankar kring att livet är en skola osv. Så har man dock inte tänkt förr. Det har lanserats omfattande så att det i vår tid "fångar" sökares sinnen, och då är det starkt ihop med kanaliseringar, aliens och allt det där.

Dom som vill kan ju forska i var saker kommer ifrån, det som tex är som new age, vilka är det, vad är deras syfte?

Mariann, du skrev i ett inlägg:

Där har du nog missuppfattat oss lite (ang rädslorna), dvs VI som är medarbetarna och värd, fler av oss har bl.a en lärare fullt i liv och det är Asger Lorentsen i Den Gyldne CirkelLänken öppnas i nytt fönster.

Jag har inte hunnit kolla så mycket på webbplatsen här, men ser att ni har mycket som är "intressant", och lite djupt…

Det var en tid då jag inte hade någonstans att ta vägen, ingen bostad. Jag hade mina tillhörigheter i en resväska som jag konkade runt på, 20 kg böcker och en röd telefon… hehe.

Bland de böckerna var just en av G de Purucker.

Asger Lorentsen har jag träffat, och mer därtill, bakom så att säga. Kanske ni känner till Jes Bertelsen också, då? Likaså ser jag här om Mikael Matthis, kul, han känner jag väl till och har träffat några gånger.

Det var lite tråkigt skrivit av dig blissis mot mig, kanske du har en dålig dag bara? Lite oförklarligt.
Jag har sagt att alla får gå på sina vägar, och att jag ser inte ned på någon. Jag kan skriva lite ironiskt osv. Jag är inte skör och tar saker personligt, så det är ok.
Hoppas andra inte heller går på person.

http://vaken.se/modules/newbb/viewtopic.php?topic_id=4238&forum=10&post_id=27339#forumpost27339

Jag tror någon skrev här i tråden något som var lite om det att bota sjukdomar. Jag har några tips till artiklar här, har inte hunnit kolla dom nu dock:

http://www.clearwisdom.net/emh/articles/2002/2/21/19088.html
http://www.clearwisdom.net/emh/articles/2001/6/13/11431.html
http://www.pureinsight.org/pi/index.php?news=184

Lite annnat:

http://clearwisdom.net/emh/136/

http://clearwisdom.net/emh/download/publications/health_index.html
Case 4 är en vän till mig där jag bor.

http://clearwisdom.net/emh/download/publications/enlighten_index.html

Oskyldig

Jag är inte här för att pussas eller önska frid och kärlek

Seisma
0

Apropå kristendomen. Även där talar man om att följa en Mästare och hålla sig till en väg i första budet "Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig". Här kan man sedan diskutera vidare och ha åsikter om Jesus avser sig själv eller sin fader eller hur omskriven buden är från det ursprungliga från Jesu undervisning. Hur det än förhåller sig och man vill tolka det så finns indikationen om en Mästare och en väg även inom kristendomen. Kanske inte underligt att kristendomen tillhör Buddha lärans system där man även förespråkar om att följa en skolas Gongomvandling, som någon var inne på tidigare i detta forum.

Kopierat från Wikipedia:

**

De tio budorden enligt katolsk och luthersk tradition

**

Återgivningen använder ordalydelsen från Andra Moseboken i Bibel 2000.

Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.

Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren kommer inte att lämna den ostraffad som missbrukar hans namn.

Tänk på att hålla sabbatsdagen helig.

Visa aktning för din far och din mor, så att du får leva länge i det land som Herren, din Gud, ger dig.

Du skall inte dräpa.

Du skall inte begå äktenskapsbrott.

Du skall inte stjäla.

Du skall inte vittna falskt mot din nästa.

Du skall inte ha begär till din nästas hus.

Du skall inte ha begär till din nästas hustru eller hans slav eller hans slavinna, hans oxe eller hans åsna eller något annat som tillhör din nästa.

Buddha Sakiamunis skola följde Bud-Meditation-Visdom och på så vis följde man den skolans Gongomvandling. Jesus undervisade och efterlämnade bl.a. dessa 10 buden som hans lärjungar skulle följa och leva efter. De var skrivna efter den tidens levnadsvillkor, men som fortfarande är lika tidlösa. Hur många kristna är det som kan följa dem idag i sin vardag? T.o.m. kyrkan verkar vika för de moderna trenderna som till slut verkar tillåta allt. Men kan man göra vad som helst och fortfarande kalla sig moralisk och tro att man fortfarande kan nå det tidlösa tillståndet eller lämna samsaras lidande? Jesus efterlämnade egentligen en kultiveringsväg för människorna att följa. Om man kunde leva efter dessa bud så följde man den skolans Gongomvandling. Jag har valt att följa Falun Gongs kultiveringsskola för över 8 år sedan och följer den skolans Gongomvandling. Jag tror mer på att följa en ortodox undervisning än de moderna trenderna inom nyandligheten där man uppmuntras att ta det bästa från alla skolor. En människa följer endast sina föreställningar skapade i illusionen. Hur kan människan så enkelt bara skapa en egen skola bland alla andliga trender och tro att den kan leda henne hem. Vi tar gärna bara sådant som känns bra och undviker det obehagliga och flyr undan det, vill inte veta. Genuin kultivering handlar om att stanna kvar och bryta igenom sina fasthållanden när de manifesterar sig i livet och inte fly undan dem, detta enligt en ortodox skolas undervisning. Vad räknas din känsla som? Den är där och stör dig och låter dig inte att kultivera och bli fri från karmas bojor , om du inte är beslutsam. Jesus talar om tillit, om du har tillit till mig så kan du komma dit jag är, tror jag han säger ungefär. Till slut måste det handla om tro, för hur kan vi veta något om den andliga verklighetens sanna villkor när vi befinner oss i illusionen. Tro om universums sanning måste därför komma före seende. Ur detta resonemang så väljer jag att följa en Mästare som jag har tillit till och min tillit till Mästare Li Hongzhi bygger på rationellt tänkande och inte på en önskedröm om att han ska fixa mig. För att ta ett exempel: Om jag har gått vilse i ljungeln så kommer jag att ha stora svårigheter att finna ut utan vägvisning, jag kommer att med stor sannolikhet virra runt och till slut bli helt utmattad och förstörd. Men även om en vägvisare plötsligt visar sig och talar om vägen och hur jag ska hitta hem så har jag fortfarande kvar mina föreställningar om hur jag ska finna vägen tillbaka. Beroendet till vägvisaren är helt naturligt beroende av många faktorer som påverkar mig i den stunden. Även om vägvisaren följer mig personligen så kan jag pga. mina föreställningar om vägen gå in på en sidostig, inte underligt om denna vägvisare då kan kraftfullt tillrättavisa mig med form av t.ex. en liknelse, för genuin kultivering handlar fortfarande om att själv upplysa sig till vägen för att finna sanningen. Vägen är till för mig själv att gå, gongomvandlingen beror på mästaren. Detta synsätt finns i all kultivering och inom alla religioner, men Falun Gong är ingen religion. Det programmet Existens förmedlade till svenska folket, bidrog till att slå sönder och få dem att ännu mer glömma och ta avstånd från den mest grundläggande mänskliga naturen. Att få dem medvetet att gå in på en sidoväg och få dem att glömma sitt sanna ursprung som bygger på Sanning-Välvilja/Godhet-Tålamod. Jag håller med om detta med utveckling. Vad ska vi utveckla? Vår sanna natur finns redan där, men den döljs av karmafältet, det är karman som måste omvandlas för att vårt sanna Jag ska kunna manifesteras. Den behöver inte utvecklas.

Seisma
0

Apropå kristendomen. Även där talar man om att följa en Mästare och hålla sig till en väg i första budet "Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig". Här kan man sedan diskutera vidare och ha åsikter om Jesus avser sig själv eller sin fader eller hur omskriven buden är från det ursprungliga från Jesu undervisning. Hur det än förhåller sig och man vill tolka det så finns indikationen om en Mästare och en väg även inom kristendomen. Kanske inte underligt att kristendomen tillhör Buddha lärans system där man även förespråkar om att följa en skolas Gongomvandling, som någon var inne på tidigare i detta forum.

Kopierat från Wikipedia:

**

De tio budorden enligt katolsk och luthersk tradition

**

Återgivningen använder ordalydelsen från Andra Moseboken i Bibel 2000.

Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.

Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren kommer inte att lämna den ostraffad som missbrukar hans namn.

Tänk på att hålla sabbatsdagen helig.

Visa aktning för din far och din mor, så att du får leva länge i det land som Herren, din Gud, ger dig.

Du skall inte dräpa.

Du skall inte begå äktenskapsbrott.

Du skall inte stjäla.

Du skall inte vittna falskt mot din nästa.

Du skall inte ha begär till din nästas hus.

Du skall inte ha begär till din nästas hustru eller hans slav eller hans slavinna, hans oxe eller hans åsna eller något annat som tillhör din nästa.

Buddha Sakiamunis skola följde Bud-Meditation-Visdom och på så vis följde man den skolans Gongomvandling. Jesus undervisade och efterlämnade bl.a. dessa 10 buden som hans lärjungar skulle följa och leva efter. De var skrivna efter den tidens levnadsvillkor, men som fortfarande är lika tidlösa. Hur många kristna är det som kan följa dem idag i sin vardag? T.o.m. kyrkan verkar vika för de moderna trenderna som till slut verkar tillåta allt. Men kan man göra vad som helst och fortfarande kalla sig moralisk och tro att man fortfarande kan nå det tidlösa tillståndet eller lämna samsaras lidande? Jesus efterlämnade egentligen en kultiveringsväg för människorna att följa. Om man kunde leva efter dessa bud så följde man den skolans Gongomvandling. Jag har valt att följa Falun Gongs kultiveringsskola för över 8 år sedan och följer den skolans Gongomvandling. Jag tror mer på att följa en ortodox undervisning än de moderna trenderna inom nyandligheten där man uppmuntras att ta det bästa från alla skolor. En människa följer endast sina föreställningar skapade i illusionen. Hur kan människan så enkelt bara skapa en egen skola bland alla andliga trender och tro att den kan leda henne hem. Vi tar gärna bara sådant som känns bra och undviker det obehagliga och flyr undan det, vill inte veta. Genuin kultivering handlar om att stanna kvar och bryta igenom sina fasthållanden när de manifesterar sig i livet och inte fly undan dem, detta enligt en ortodox skolas undervisning. Vad räknas din känsla som? Den är där och stör dig och låter dig inte att kultivera och bli fri från karmas bojor , om du inte är beslutsam. Jesus talar om tillit, om du har tillit till mig så kan du komma dit jag är, tror jag han säger ungefär. Till slut måste det handla om tro, för hur kan vi veta något om den andliga verklighetens sanna villkor när vi befinner oss i illusionen. Tro om universums sanning måste därför komma före seende. Ur detta resonemang så väljer jag att följa en Mästare som jag har tillit till och min tillit till Mästare Li Hongzhi bygger på rationellt tänkande och inte på en önskedröm om att han ska fixa mig. För att ta ett exempel: Om jag har gått vilse i ljungeln så kommer jag att ha stora svårigheter att finna ut utan vägvisning, jag kommer att med stor sannolikhet virra runt och till slut bli helt utmattad och förstörd. Men även om en vägvisare plötsligt visar sig och talar om vägen och hur jag ska hitta hem så har jag fortfarande kvar mina föreställningar om hur jag ska finna vägen tillbaka. Beroendet till vägvisaren är helt naturligt beroende av många faktorer som påverkar mig i den stunden. Även om vägvisaren följer mig personligen så kan jag pga. mina föreställningar om vägen gå in på en sidostig, inte underligt om denna vägvisare då kan kraftfullt tillrättavisa mig med form av t.ex. en liknelse, för genuin kultivering handlar fortfarande om att själv upplysa sig till vägen för att finna sanningen. Vägen är till för mig själv att gå, gongomvandlingen beror på mästaren. Detta synsätt finns i all kultivering och inom alla religioner, men Falun Gong är ingen religion. Det programmet Existens förmedlade till svenska folket, bidrog till att slå sönder och få dem att ännu mer glömma och ta avstånd från den mest grundläggande mänskliga naturen. Att få dem medvetet att gå in på en sidoväg och få dem att glömma sitt sanna ursprung som bygger på Sanning-Välvilja/Godhet-Tålamod. Jag håller med om detta med utveckling. Vad ska vi utveckla? Vår sanna natur finns redan där, men den döljs av karmafältet, det är karman som måste omvandlas för att vårt sanna Jag ska kunna manifesteras. Den behöver inte utvecklas.

Blissis
0

Seisma:

Jag vet inte om det har nån betydelse för ditt resonemang men de tio budorden kommer från gamla testamentet och de är givna till Moses, alltså långt före Jesu tid. Enligt Wikipedia ska Jesus dock ha använt sig av dem då han ofta åberopade budorden, men bara de som berör ens nästa, men han ifrågasatte inte de fyra första buden heller, utan sade: "Du ska älska Herren din Gud över allting, och din nästa som dig själv".

Ja det är intressant det där med orden andlig utveckling. Kanske lägger vi människor in olika tolkningar i de orden. Jag undrar om man tänker det som om det sanna jaget utvecklas eller om det handlar om att få större tillgång till sin andliga kapacitet via olika saker?

[Mariann]
0

Det är nog sant det där, att man lägger in olika i det.

det som märks mest är att när man idkar personligutveckling och allt vad det nu innebär av diverse, så menar  man på att det också är andlig utveckling… bara man befattar sig med något annat så är det andligt.

För mig så är andlig utveckling när man ser allt i en större helhet och också jobbar för att denna helhet ska bli bättre. Precis som  jag skrivit i i artikeln som det hänvisas/länkas till i "om sajten".

Hur ser ni på det?

Wargmane
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För mig är Andlig utveckling när man inte alls bedömer andras nivåer …så fort en annan människa ser ner på eller bedömer en annan människa då sjunker dom i mina ögon….

Den här "andliga trappan" förorsakar väldigt mycket dumt….

De som fullständigt Kan höja sig Riktigt…..är de få människor som under väldigt lång tid  lever i Stillhet & Tysthet .

Mitt i livet här och nu är det inte så lätt…..

Det finns alltförmånga som är andliga bara när de utövar….sen kan man …..vara totalt raka motsatsen all övrig tid …..

[Den här tavlan är målad av Jeanette Zetterberg R.I.P , en riktigt god vän som målade underbara tavlor….den här visar att det har ingen betydelse vad vi kallar tron…den kommer ändå från samma ställe!  Till Minne av dig gumman …Vila I Frid !](javascript:void window.open('Slideshow.aspx?Login=Wargmane&&BinaryId=77837dfb-7684-4a2c-a0f7-b376817eb643', 'slideshow', 'width=750,height=550,menubar=0,resizable=1,scrollbars=1'))

Andlighet må ändå vara på hur man lever och inte på utövandet av olika tekniker…..eller??

Min åsikt är det spelar absolut ingen roll vad man tror på för Allting strålar ändå samman i Alltets hjärta !!

Sen om det är Gud , Buddha, Allah, eller nåt annat…..spelar just inte så stor roll !

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

[Mariann]
0

Helt min syn wargmane…

men när man nun ändå på jorden delar in i boxar…. så kan för mig inget annat andligt vara än när du ser utanför dig själv…. så fort du inte lyfter blicken utanför så är du i PU

och när fokus och blicken ligger utanför dig själv är du i AU

om man nu ska ruta in det alltså…

saken är väl också den att vi är fortfarande "tvugna" att skapa lite boxar att sätta saker i… eftersom vi fortfarande lever med  dualiteter…

Så jag håller med dig tillfullo wargmane… så fort man dömmer det minsta lilla så är det inte andligt….

Detta funderar jag över som du skrev:

De som fullständigt Kan höja sig Riktigt…..är de få människor som under väldigt lång tid  lever i Stillhet & Tysthet .

Vad menar du?

Wargmane
0

Jo jag menar att de stora kliven gör man när man kan vara i Stillhet och Tysthet….Att bara iakta utan att döma bedöma analysera eller värdera ….

Då försvinner behovet…..

>De människor jag mött som Jag anser har kommit väldigt långt på den vägen har haft långa perioder av just detta …

PU i stora mått skapar en god AUSkrattandeär det inte så ?

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Hoppfull
0

Jag tycker att PU är väldigt bra! Men jag har oxå sett hur PU emellanåt leder till självgodhet och uppblåst ego om man inte tar några steg på AU vägen oxå utan stannar inom PU.

[Mariann]
0

#84 o #85

Så ser jag det också… Glad

Blissis
0

Nu måste jag fråga, vad betyder PU och AU?

Jag håller för övrigt helt med det Wargmane skrev om att döma, bedöma, värdera. Utan bara notera med ett tyst och stilla inre.

Däremot hjälper mig analyserandet att skapa en förnuftbaserad grund och förståelse utifrån de insikter jag gör i det stilla tysta tillståndet.

[Mariann]
0

PU personlig utveckling och AU andlig utveckling Glad

förkortningar bara….

man kan väl analysera, utan att värdera o dömma…. Glad

Wargmane
0

Stillhet var väl det vi skulle hitta på IONA Oskyldig

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

[Mariann]
0

absolut…. aag har varit på några sånna stillhets retreat… även i Assisi…. helt underbara… det händer mkt vill jag lova… efteråt och även under….

Hoppfull
0

Ska väl oxå förtydliga mig, jag tror att man måste börja med PU, det är helt nödvändigt för att få någon sorts inre kontakt… men sen kommer AU liksom som en förlängning av PU. När man vill nå djupare och inte bara är nöjd med den person man utvecklats till… men jag ska oxå tillägga att det är MIn väg och MIN syn. Alla måste finna sin egen för att det ska kännas rätt och bra!

[Mariann]
0

Så sant som amen i kyrkan… alla måste hitta sin väg…

Wargmane
0

Vet ni ….den absoluta stillheten hittade jag vid Saharas rand…var där låååång tid !!!

Saharas nätter går utanför allt annat …dagar med för den delen!

Men på nätterna känns det som att man står ute i universum!

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

[Mariann]
0

Ååååååååå låter underbart….

när jag o MAud/Lionadh åker till Luxor nästa mars… på retreat…. så ska vi bo på hotell som ligger just vid randen till Sahara… det var lustigt….

[Mariann]
0

Oopppss…. nu är vi oT = off topic!

så nu återförs tråden till

Falun Gong

ska man skriva så eller allt i ett ord?

Blissis
0

FG skriver i två ord, media i ett ord.

Blissis
0

Här är ett utdrag ur Shen Yun som var i Stockholm och Linköping i påskas.

Shen Yun, Divine Perfoming Arts," Dream Flowers" 

Den finns som ett nummer under huvudfilmen. Den berör verkligen mitt hjärta. De andra tre numren är också mycket fina. Det var väldigt många i publiken som blev berörda av erhun (ett musikinstrument), likväl som den otroliga precision och de graciösa rörelserna som dansarna utförde. Trumnumren var också väldigt populära. Se själv!

Såg att Mariann har lagt upp en tråd till Galan.

Blissis
0

Ang inlägg # 81

"För mig så är andlig utveckling när man ser allt i en större helhet och också jobbar för att denna helhet ska bli bättre. Precis som  jag skrivit i i artikeln som det hänvisas/länkas till i "om sajten".

Hur ser ni på det?"

Ja, vi inom FG ser också allt i en större helhet. Li Hongzhi undervisar om djupa kosmiska begrepp i sina föreläsningar. Zhuan Falun är huvudboken, som ger en grundförståelse och som man läser upprepade gånger då den ger ny vägledning och nya insikter hela tiden alltefersom man höjer sig. Sedan finns Jingwen som är små korta vägledningar på vägen och sedan finns föreläsningar, en del med frågor och svar för ytterligare fördjupning. Det finns tusentals sidor med information för vägledning på färden.

Men allt detta nyttar inget till om det bara blir en mental förståelse utan verklig kultivering i vardagen med livet som läromästare. Om man inte ser inåt så kan ingen verklig förändring ske. Min upplevelse av processen är att först måste man bli medveten om fasthållandet, sedan kan man iakktta det när det dyker upp, sedan kan man hejda sig och inte leva ut det utan välja medkänsla, tålamod, tolerans, barmhärtighet eller någon annan högre andlig kvalitet. I  processen ligger också släppandet. Det är när vi ger upp som vi verkligen får.

[Mariann]
0

Gillar sista stycket… Glad

men den handlar ju djupast sett om dig själv…. att kultivera dig själv, och det är ju jätte bra och väldigt viktigt…

vad händer sedan då? Vad är syftet med det bortsett från den uppenbara..

Det jag egentligen undrar  är ju om det leder till något i stil med nirvana eller moksha? Är det det som är målet?

Måste tillägga att länken ovan funkar inte 100 för mig jag kan inte se videorna… riktigt lessamt… såg bara på bilderna  hur mkt vackert och hjärteberörande de måste vara….

kanke är något program man måste ha…

Blissis
0

Ja. Målet är att nå upplysning och lämna reinkarnationshjulet och komma tillbaka till sin sanna värld. Är det det som kallas Nirvana? Jag tror det.

Det att du inte kan se videorna kanske har att göra med hur stor minneskapacitet din dator har? Jag kan se dem men datorn får stanna upp och ladda in med jämna mellanrum. Du kanske kan prova med en annan dator?

Gronstedt
0

För att återknyta till #33, där Falun Gongs syn på manligt och kvinnlig omtalas: Citatet där innehåller några väldigt allvarliga felslut, som gör att jag inte kan köpa detta som tillämpligt. Detta är några av dessa felslut:

1. I ett förhållande måste den ena vara mjuk och följande (nedan "mjuk") och den andra stark och ledande (nedan "stark").
2. Om den ena är mjuk måste den andra vara stark.
3. Den som är mjuk måste vara den individ i parförhållandet som har kvinnligt fysiskt kön.
4. Den som är stark måste vara den individ i parförhållandet som har manligt fysiskt kön.
5: Om en individ av kvinnligt fysiskt kön inte är tillräckligt mjuk, måste vederbörandes partner av manligt fysiskt kön vara orimligt mjuk istället (det gamla påståendet att starka kvinnor verkar kastrerande).
6: Individer av kvinnligt fysiskt kön föraktar individer av manligt fysiskt kön vilka inte är tillräckligt ledande.

Dessa påståenden strider mot naturen och för mig är det omöjligt att ansluta mig till någon lära som har sådan grundläggande fel i själva sin rot.

Blissis
0

När man läser en text så har vi alltid föreställningar som den text vi läser filtreras igenom. Därför tolkar vi texter och ord olika. Ord har olika värderingar för oss. Jag läste en gång om en undersökning som gjordes för att se hur människor värderade ord. Resultatet blev att det var konstigt att vi människor egentligen kunde kommunicera med varandra då vi har så olika värdeladdningar för samma ord.

Det är lite svårt att svara när du inte skrivit in ordagrant vad som sägs. Jag känner inte att jag klarar av det. Jag måste påminna om att grunden i denna föreläsning om ying och yang och sociala problem är att den vänder sig till kultiverare som har kultiverat/vill kultivera sig till medkänsla och tolerans. Så ordet förakt i nr 6 är helt fel, FG-utövare föraktar INGEN.

Den undervisning som ges är utifrån gudars nivåer, hur gudar ser på saker och hur det är på gudomliga plan då vi vill kultivera oss tillbaka till det gudomliga. Det går inte att förstå det gudomliga med det världsliga sinnet. Det måste förstås utifrån andliga principer.

Däremot kan jag säga att mjukt och hårt (om det är de orden som används) på en andlig nivå inte behöver betyda samma sak som vi föreställer oss här. Fast och följsamt kan man också säga. Sedan finns det fasta och följsamma i både man och kvinna.

Jag känner inte igen något i dina påståenden från 1-6, det finns heller inga måsten.

Människan har både ying och yang i sig, en del har mer ying och en del har mer yang, oavsett kön. Men om vi levde mer i harmoni med den vi är och med varandra så skulle inte frågan om kvinnans frigörelse (och konsekvensen av obalansen idag mellan människor som leder till bråk, skilsmässor, övergivna barn osv) över huvud taget finnas, då den är ett symptom på den obalans som vår moraliska degenerering lett in oss i. Ying är mer mottagande och mjuk, yang är mer utåtagerande och fast. Mjukt och hårt, fast inte hårt och tufft på det sätt som vi föreställer oss. Kommer det upp problem och man är upprätt i hjärtat så finns alltid en bra kommunikation mellan varandra, där man är lyhörda för varandra och respekterar varandra.

En del män är mer ying och en del är mer yang. Samma sak med kvinnor. Det här vet jag från andra föreläsningar. Men i grunden kanske kvinnan (generellt sett naturligtvis) längtar efter en man som är mer omhändertagande. Så förstår jag strong and tuff, någon som beskyddar mig och barnen. Inte någon som också vill ha beskydd… Så förstår jag det. När man läser texterna så kommer man fram till en egen förståelse, jag säger inte att min är den enda rätta ;-)

Om du hade en kärleksfull tolerant man, som var ärlig mot dig och tog hand om familjen och barnen och som du kände bejakade dig, vad finns det då att frigöra sig från? Eller så kan du välja att leva ensam och skapa dig ett eget liv i samhället utan man. Vad är kvinnans frigörelse för dig? För mig är det möjligheten att kunna skapa det liv jag önskar, med eller utan man. Men har jag en underbar man som är upprätt i hjärtat, varför ska jag då vara själv? Det vill inte jag iallafall. Men det är upp till var och en :-)

Jag har inga problem med fast och följsamt. Jag har en underbar man som lyssnar på mig. Ibland är han fast, ibland är han följsam. Ibland är jag följsam, ibland är jag fast. Men jag hör till dem som tycker om att känna mig omhändertagen av en man, som ordnar och fixar för familjen. Precis som jag gör men på ett annat sätt.  

Jag tycker slutraderna säger mycket: "There are too many social problems in human society. The only way out is to make people’s hearts upright."

Wargmane
0

Hmm …ja visst kan man tolka olika …men jag tycker det du har skrivit stämmer väldigt med det jag har tagit avstånd ifrån….

Men det handlar kanske ibland om vad man vill se och förstå eller inte …..

det är just denna ideliga särskiljning jag har så svårt för ….

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

NiHao
0

Vad intressant att höra dina tankegångar här på forumet, Blissis.

Jag vet ju inte vem du är men jag gillar att gissa inom mig själv. Vi utövare brukar inte tala så mycket med varandra om FG, så det är kul att höra andras åsikter och tankar…

Jag tänkte först bojkotta denna länk eftersom den blev så smutsig med allt förtal och återgivningen till det felaktiga programmet som inte handlade om Falun Gong utan om ateisters syn på och sätt att hantera andlighet. 

Samtidigt finns ju felinformationen redan planterad i människors huvud så då är det ju bra om någon kan bemöta den som själv känner till metoden.

NiHao
0

Kultiveringen är en inre process hos var och en. Ibörjan kändes det ibland som att vara i en torktumlare.

Att mentalt kastas fram och tillbaka i tankarna innan man fick saker och ting på plats. Vad var rätt ? vad var fel…enligt Zhen Shan Ren?

Jag tänkte…
"Jag fortsätter så länge det känns som om det ger mig någonting, jag kan ju när som helst sluta om jag märker att det är något jag inte kan acceptera. Jag förstod inte heller alltid vad som stod i boken. Jag tänkte at jag skulle fortsätta läsa så länge de (falungongare eller läraren) inte krävde något av mig.

Ingen krävde något av mig och inget dök upp som jag inte accepterade. Nästa gång jag läste boken fattade jag det jag inte tidigare hade förstått osv.  Det kom aldrig något jag inte kunde stå ut med. Mitt liv förbättrades på alla plan. alla relationer till andra människor blev bättre. Jag hade hittat det jag sökt efter i mitt hjärta hela mitt liv.

Dessutom hade jag aldrig varit så frisk tidigare som jag blivit sedan jag började med FG:s övningar.

Gronstedt
0

#102: Har du läst texten i #33 själv? Att detta skulle handla om hur det är för gudar verkar inte speciellt sannolikt, eftersom det hela tiden hänvisar till synnerligen jordiska varelser.

Du skriver "Om du hade en kärleksfull tolerant man, som var ärlig mot dig och tog hand om familjen och barnen och som du kände bejakade dig, vad finns det då att frigöra sig från? Eller så kan du välja att leva ensam och skapa dig ett eget liv i samhället utan man. Vad är kvinnans frigörelse för dig?" Några motfrågor: Varför skulle en annan persons bejakande ha giltighet för mig? Varför skulle "min mans" bejakande vara viktigare än bejakande av vem som helst på gatan? Varför skulle jag önska att någon "tog hand" om mig och barnen? Varför antas barn automatiskt vara en del av ekvationen? Varför skulle en mans "tolerans" ha någon gilitighet - det antyder ju att vederbörande hade domsrätt? Kvinnans frigörelse för mig är in fantasiprodukt som anger att man accepterar att det finns regler och hinder som man vill frigöra sig från. Jag accepterar inte att det finns speciella regler för kvinnor, och alltså inte att kvinnans frigörelse existerar. Det vore trevligt om du ville bemöta dessa motfrågor (vem som vill får naturligtvis vara med).

Några citat som exemplifierar mina punkter i #101:

1. I ett förhållande måste den ena vara mjuk och följande (nedan "mjuk") och den andra stark och ledande (nedan "stark").
"The fact is, the relationship between a man and a woman is one between strength and gentleness …"

"If two yangs meet they fight; it doesn't work if two yins meet, either."
"Once women's liberation is advocated, women feel they're oppressed and that they should stand up. But then what happens? Divorce, fighting, abandoned children, and other social problems emerge."

3. Den som är mjuk måste vara den individ i parförhållandet som har kvinnligt fysiskt kön. och 4. Den som är stark måste vara den individ i parförhållandet som har manligt fysiskt kön.
"According to the theory of yin and yang, females should be gentle and not strong. Males are yang and strong, while females are yin and gentle."
"… the advocacy of "independence" and "self-reliance" for women is wrong …"
"Question: Does spending my husband's money count as losing virtue? Teacher: That's how the relationship is between a husband and wife, so this problem doesn't exist."

5: Om en individ av kvinnligt fysiskt kön inte är tillräckligt mjuk, måste vederbörandes partner av manligt fysiskt kön vara orimligt mjuk istället (det gamla påståendet att starka kvinnor verkar kastrerande).
"Once women's liberation is advocated, women feel they're oppressed and that they should stand up. But then what happens? Divorce, fighting, abandoned children, and other social problems emerge."
"At the same time, there's been a reversal of yin and yang in modern times, and it's most noticeable in China. Look at the athletes-women always win more medals, while men seldom win medals."

6: Individer av kvinnligt fysiskt kön föraktar individer av manligt fysiskt kön vilka inte är tillräckligt ledande.
"Actually, deep down inside, women don't like their husbands to be like lambs or like women, right? They hate that their husbands aren't manly enough and can't be strong and tough. But when men do get strong and tough, women can't deal with it. Isn't that true?"

[Mariann]
0

som sagt förut jag har poblem med en hel del av sakerna i många av texterna… känns inte som det är något för mig överhuvudtaget…

men jag gillar det som förenar!

Blissis
0

Jag menar att texten är skriven för kultiverare av FG och utifrån hur det är på gudars nivå. Jag har läst så mycket av Li Hongzhi så jag vet att det alltid är utgångspunkten och sedan försöker han förklara hur det är här utifrån det, i detta fallet som en vägledning i hur vi bör förhålla oss till varandra för att nå en  harmonisk symbios. Som han beskriver att i det gamla Kina så levde man i bättre samklang sinsemellan.

Som jag förstår det så är det så det är, de kvinnliga gudarna är mjukare och de manliga fastare, ying och yang. Det måste betyda att du ifrågasätter ying och yang och hela den kinesiska idén med manligt-kvinnligt och ying och yang? För den här principen kan du hitta var som helst i beskrivningar om ying och yang. Jag läste akupunktur ett tag och där hittar man också detta om det är akupunktur på djupare nivå. Den kinesiska traditionen har sitt ursprung i en halvgudomlig kultur, den kanske den mest högtstående vi haft på planeten där man t ex var i samklang genom andningen med det gudomliga innan man gjorde någonting. Där man utvecklade och kände till ett komplicerat energisystem i hela vår kropp och hade stora kunskaper om övernaturliga förmågor.

Vi har olika energier, vi män och kvinnor, vi är inte lika. Så ser jag på det. Jag kan inte och vill inte ens försöka övertyga andra om att det skulle vara på det här sättet, var och en blir salig på sin tro men det är så här jag ser det.

Så till dina frågor. Om jag blir bejakad av min man så blir det mycket lättare att leva med honom  då han lyssnar på och respekterar mig. Det är det jag menar med bejaka. Om den jag lever med är en tolerant person så blir det så mycket lättare att leva med honom. Om vi alla vore upprätta i hjärtat så vore det så mycket enklare att leva med varandra då det skulle bli mycket färre konflikter.

Att bli omhändertagen är för mig en person som välvilligt ordnar för sin familj och tar sitt ansvar i familjens helhet. I det behöver naturligtvis inte barn ingå, men ofta finns barn med i en familjestruktur. Är det mycket bråk och slitningar så är det också de som lider mest tror jag. Och vi blir inga bra förebilder. Om t ex bara kvinnan sköter allt och mannen inte tar på sig sin del så blir det slitningar oftast.

Om du inte upplever regler och hinder i det här samhället och tillsammans med andra så är det bara att gratulera! Men jag tror inte att det är verkligheten för de flesta kvinnor på den här planeten. De flesta upplever nog att de har sådana som de vill frigöra sig ifrån och försöker göra det i det yttre när det egentligen handlar om människans inre attityder.

The fact is, the relationship between a man and a woman is one between strength and gentleness, so women’s being oppressed by men is more obvious

Så här står det, "eftersom förhållandet mellan en man och kvinna kännetecknas av styrka och blidhet/mildhet/vänlighet så är mäns förtryck av kvinnor tydligare." Jag förstår inte alls hur du kan få det till ovanstående tolkning som är i kursivt. Han beskriver människors förtryck av varandra i det stycket. Hur mäns förtryck av kvinnan syns tydligare då mannen är starkare, det är bara att gå till Aftonbladet och läsa om mäns våld mot kvinnor. Hur ofta står det att en man misshandlats till döds av en kvinna? Vad beror det på? Kvinnans våld kanske tar sig andra uttryck som inte syns så tydligt?

In ancient China—in the entire world, actually, as Western society was the same—men knew how to treat their wives, and were considerate and cared for their wives; and wives also knew to be considerate of their husbands—that was the way yin and yang[35] coexisted. If two yangs meet they fight; it doesn’t work if two yins meet, either. Yin and yang just supplement and complement each other, and are interdependent in their coexistence like this.

Bäst samklang uppnås om det är en yang och en ying. Om kvinnan är mer yang så blir det mest harmoni om mannen blir mer ying och tvärtom, så tolkar jag det. Och detta behöver inte betyda något statiskt förhållande i könsidentitet utan kan lika gärna utgöra en beskrivning av situationer. Li Hongzhi beskriver en princip, nämligen den att "ying och yang bara är ett supplement och kompletterar varandra och är beroende av varandra i sin samexistens på detta sättet." Så står det i på engelska.

Jag är ledsen men jag orkar inte fortsätta, det här tar alldeles för lång tid. Det enda jag kan råda dig är att läsa texten med ett öppet sinne och se om du ser andra saker då.

[Mariann]
0

Det är alltid jobbigt att förklara något… jag vet…

men OM det är  själva yin o yang principen så hänger jag med…

Men jag måste erkänna då att det är mkt otydligt skrivet för man (många) läser det som om det gäller män o kvinnor på jorden i inkarnation. Förvånad och det köper jag aldrig… är för mkt feminist för det ;)

jag har mkt svårt att föreställa mig att gudarna lever i par på det viset vi gör här som mänskliga små celler i Guds Universum…

för mig har alla gudar o mästare bådeoch i sig… möjligtvis i olika % satser…

Blissis
0

Som vi ser det så är kvinnan mer ying och mannen mer yang. Är det konstigt? Kvinnans natur är mjukare än mannens som är fastare än kvinnans. Är det konstigt?

Sen har kvinnor både ying och yang i varierande grad och mannen likaså, vilket gör oss till unika individer. Men den generella principen är att kvinnor är mer ying (mottagande) och mannen mer yang (givande) i sin natur. Här på jorden. Därför föreställer jag mig att det är så i högre världar också.

Det finns något som heter så ovan så ock nedan. Som det är i himlen så finns motsvarande på jorden. Vi är skapade till guds avbild. Li Hongzhi har talat om att samma saker finns där uppe som här nere, bara i en annorlunda manifesteringsform eftersom den världen inte utgörs av molekyler utan av annan materia. Och han har talat om att vi är skapade till gudars avbild och att det finns sociala interaktioner.

Jag tror att det finns tvåsamhet och samarbete även där. Jag tror att det finns familjer, men att det är annorlunda. Barn skapas inte på samma sätt t ex. Men det är mina spekulationer.

[Mariann]
0

*grunnar*

det tror nog jag också, samarbete absolut!

Jag hänger med i kvaliteten av:

kvinnligt o manligt

gralen o svärdet

ying o yang

Gronstedt
0

#108: Jag föreslår att du själv läser texten med öppet sinneoch ser om du kan se andra saker.

"Om du inte upplever regler och hinder i det här samhället och tillsammans med andra så är det bara att gratulera! Men jag tror inte att det är verkligheten för de flesta kvinnor på den här planeten. De flesta upplever nog att de har sådana som de vill frigöra sig ifrån och försöker göra det i det yttre när det egentligen handlar om människans inre attityder." Jag skrev inte att jag inte upplever regler och hinder, bara att jag inte accepterar dem. Jag säger inte "Reglerna är sådana här, jag ska frigöra mig från dem" utan "Vilka regler? Jag är den jag är, det finns inga regler för hur jag ska vara."

Jag förnekar inte alls yin och yang (heter det ying på svenska?). Jag invänder bara mot den traditionella inplaceringen av egenskaper som påstås tillhöra fysiskt manligt respektive fysiskt kvinnligt kön. Jag påstår att det inte måste finnas mycket yin till lite yang och tvärt om. Jag påstår att det inte finns någon som helst sanning i att "Kvinnans natur är mjukare än mannens som är fastare än kvinnans". Medgörlighet, mottagande, mjukhet, följsamhet, passivitet är egenskaper som är helt väsensfrämmande för varje biologisk hona, och det att honan av Homo sapiens påtvingats dessa egenskaper är ett av mänsklighetens största problem. De många tankesystem som hävdar motsatsen är alla yttringar av the Hail Mary assumption, vilken jag påstår inte har minsta existensberättigande.

Hoppfull
0

Instämmer tillfullo med Gronstedt!!!

*mycket trött på dessa kategoriseringar av mäns/kvinnors "inbyggda" egenskaper… tvivale!!!*

[Mariann]
0

som biologisk hona, med ungar… så vet jag att de egenskaper av Medgörlighet, mottagande, mjukhet, följsamhet, passivitet  inte alltid finns hos mig ….

skulle någon göra något mot ungarna… så väcks något helt annat än passivitet hos mig iaf….

Hoppfull
0

Äh de är kulturellt pålagda betingelser och har inget alls med kön att göra!

NiHao
0

Epoch Times har en ledare idag som tar upp om programmet Existens.

Läs den här: http://www.epochtimes.se/articles/2008/05/04/14877.html

Blissis
0

#112 och 114 Ser ni er som ett hondjur som styrs av instinkt?

# 112 och 113 Om man förkastar det så är det helt ok för mig, jag försöker inte få er på forumet att bli FG-are eller anhängare av österländska filosofier utan jag försöker få er att förstå vad de trossystemen handlar om. Om man inte kan ta dem till sig, och inom FG är frågan om kultiveringen av självet till det osjälviska självet genom sanning-godhet-tålamod det absolut primära, de andra sakerna är bara runt-omkring-stuff, så är det ditt val. Det låter som om jag försöker tvinga dig Hoppfull till att tro på det jag säger eftersom du använder dig av sådana kraftuttryck som tvivale.

Om jag hör nåt som inte stämmer med min världsbild så brukar jag bara berätta min eller vara tyst. Tycker att det är onödigt med fördömande uttryck faktiskt. Tror på att andlig utveckling har som mål att föra till samklang oavsett tro. Men tycker du om att fördöma så varsågod. Börjar bli van vid det på det här forumet Glad Och det är väl inget jag direkt berörs av i normala fall, hade väl bara förväntat mig lite mer här kanske…

Men en sak undrar jag över, har ni inte förstått att jag försökt säga att bägge kvaliteterna finns inom alla? Hur kan ni tolka det som jag säger att man bara är en sak? ex #114

Gronstedt
0

#117: Jag ser mig som ett djur som styrs av instinker, intellekt och emotioner. Hondjur eller handjur är inte en del av definitionen.

Jag undrar om du vill citera några "fördömanden", Blissis. Jag ser nämligen inga sådana, utan bara folk som framhåller sina åsikter. Du skriver "Om jag hör nåt som inte stämmer med min världsbild så brukar jag bara berätta min eller vara tyst". Men när jag berättar min världsbild tar du det som att jag fördömer din?

Angående ditt sista stycke: Jag har inte läst något inlägg som påstår att du sagt att "man bara är en sak". Jag har själv definitivt inte skrivit att du påstått något sådant. Det jag påstått - vilket jag får känslan att du inte förstått - är att den definition av vissa egenskaper som kvinnliga eller manliga, vilken används vid beskrivningen av yin och yang, är grundfalsk.

Hoppfull
0

Tråkigt att du tar åt dig personligt Blissis, allt handlar ju inte om dig och just dina åsikter. Ett öppet forum handlar om mångas åsikter och samhället i stort och dess åsikter diskuteras.

Jag håller även med Gronstedt här, att ta all åsiktsskillnad som personlig kritik blir ju svårt för både de som gör det och de som försöker föra en saklig debatt. Man kan ju vända allt till att handla just om sig själv och sina åsikter, men för mig blir det att välja en offerroll och se andra i diskussionen som angripare.

Å när det gäller fördömanden… Börjar bli van vid det på det här forumet Glad Och det är väl inget jag direkt berörs av i normala fall, hade väl bara förväntat mig lite mer här kanske… skriver du och fördömer därmed vårat forum… dessutom med en smaily mitt i… det förstår inte jag? Vill man kritisera våra åsikter och sedan försöka genom en glad gubbe av inte få kritiken att framstå som kritik… eller?

Men men, som sagt, det är väldigt tråkigt att du tar en allmän diskussion om olika åsikter som personliga påhopp!

Blissis
0

# 118 Tvivale är för mig ett fördömande uttryck.

Jag har inte sagt att du skrivit det. Nej , jag har inte upplevt dina inlägg som fördömande.

Nej, jag ser inte mig själv som ett hondjur.

Jag tolkar # 114 som att man bara är en sak-,  "som biologisk hona, med ungar… så vet jag att de egenskaper av Medgörlighet, mottagande, mjukhet, följsamhet, passivitet  inte alltid finns hos mig ….skulle någon göra något mot ungarna… så väcks något helt annat än passivitet hos mig iaf…"

Det är klart att det då väcks upp nåt annat…??

Men jag kan ha missförstått…

Isåfall ber jag om ursäkt.

# 118 Jag ser inga problem med att du tycker så om definitionen manligt-kvinnligt. Hoppas jag inte låtit som om det vore det. Det påståendet betyder bara för mig att du förkastar den traditionella yin och yang-kunskapen eftersom den har den betydelsen tradionellt sett.

Gronstedt
0

#120: Det handlar ju inte om ifall du ser "problem" med att jag tycker på det ena eller andra sättet - det handlar om att vi diskuterar ett tankesystems berättigande eller icke-berättigande. Jag skulle gärna vilja få till stånd en diskussion kring hur the Hail Mary assumption kunnat få sådan utbredning, men det kommer inte till någon diskussion utan fastnar i ett intet.

Jag trodde yin och yang främst var tesen om kompletterande egenskaper i balans - inte definitionen av vissa egenskaper som "kvinnliga" eller "manliga".

Hoppfull
0

Jag vet inte om du menar mig när du skrivit #118 men jag antar det… jag skrev aldrig att mitt tvivale var riktat till dig… det var ett allmänt riktat tvivale till samhällens outtröttliga sätt att tvinga in män och kvinnor i olika egenskapsfack med hänvisning till kön. Texterna som referas här är EN del av detta, en del som knappast bidrar till förändring av kvinno- manssynen .

Men jag är inte intresserad av den här typen av diskussion där allt blir en evig ursäktscirkus med en massa tolkningar av saker utanför det skrivna ordet och att folk känner sig påhoppade utan att ha blivit påhoppade.

Blissis
0

# 119 det är klart att man inte kan ta det att ha olika åsikter personligt. Men om jag uttrycker en tro och någon skriver tvivale, eller omvänt, om jag skrivit tvivale om din tro på att det bara är kulturellt betingat, hade du inte tagit det som ett fördömande av din tro i frågan?

Blissis
0

# 121 Jag skulle gärna vilja få till stånd en diskussion kring hur the Hail Mary assumption kunnat få sådan utbredning

Det kanske Mariann kan lägga en egen tråd kring? Jag är inte alls insatt i vad det handlar om. Det här är väl en tråd kring FG och vad det är?

Gronstedt
0

Fördömanden av vissa trosyttringar är ju inte fördömanden av den troende. Älska syndaren och hata synden, så att säga.

Hoppfull
0

Så du tolkade mitt tvivale över att kvinnor och män påläggs egenskaper som inte stämmer överens med mina kunskaper och får kvinnor att bli underordnade män och får hela samhället i en rejäl snedvikt, som ett fördömande av hela din tro????????

Det du skriver om yin och yang, kontra manligt kvinnligt i inlägg 110 ser inte jag som något som handlar om tro, det är dessutom i mina öron väldigt samhällsstyrda åsikter och de ligger mycket långt ifrån min tro! Jag misstog mig på att det var en diskussion om yin/yang och manligt/kvinnligt och inte en diskusson om din tro. 

Din tro verkar vara mycket mycket ömtålig om hela den ifrågasätts av något sådant.

Gronstedt
0

#124: Detta är en tråd om FG, det är därför jag försöker diskutera det drag av Hail Mary assumption som finns i grundvalen för FG (i alla fall enligt den citerade texten i #33). Du kan gärna skapa en tråd om detta själv.

Blissis
0

Jag behöver inte hata synden…

Blissis
0

# 126 Av hela min tro??

Nej, det tror jag inte. Jag vet inte vad du tycker om resten.

Jag tror på den tradionella tolkningen av yin/yang. Och det är väl den vi diskuterar utifrån mitt försök till tolkning av den texten om yin/yang som Li skrivit?

Och jag tycker fortfarande att man inte behöver uttrycka sig nedsättande om varandras tro. Är inte det grunden till trosförtryck?

Är inte det grunden till förföljelser?

Gronstedt
0

#128: Det är ingen som sagt att någon behöver hata synden, det är ett citat vars innebörd är att ett fördömande av en gärning inte betyder ett fördömande av gärningspersonen, att ett fördömande av en åsikt inte betyder ett fördömande av den som hyser åsikten.

Fördömandet ligger i mottagarens öga här. När du, Blissis, till exempel skriver till mig att jag ska läsa "med öppet sinne" fördömer du mitt sinnelag, kallar mig dum och oförmögen att begripa sanningen - det är ett mycket värre fördömande än ett litet "tvivale". Det är så jag upplever det. men jag väljer att inte anta detta som en utmaning att börja fiska efter varför du fördömer mig så hårt. (OBS! Inte avsett att driva fram en parallelldiskussion kring vem som fördömer vem!)

Kan vi ena oss om att den som skriver har rätt att bestämma vad vederbörande menar? Om Hoppfull alltså skriver "tvivale" om en samhällsordning som menar hon att uttrycka sin avsmak för denna samhällsordning och inte dig personligen. När hon säger att det är så så tror vi på det. OK?

Blissis
0

# 130 Jag är ledsen att du tog det med ett öppet sinne som ett fördömande, jag menade inte alls något nedsättande. Jag vet från mig själv att om jag rensar lite i mitt huvud och blir lugn och stilla i mitt sinne så att det öppnar sig och blir större så kan jag förstå saker mycket bättre. Det var så jag menade. Jag ber om ursäkt för att jag uttryckte mig klumpigt.

Jag kan fortfarande inte se att  # 113 handlar om samhällsordning?

*mycket trött på dessa kategoriseringar av mäns/kvinnors "inbyggda" egenskaper… tvivale!!!*

För mig så är det ett uttryck för "tvivale för dessa kategoriseringar av mäns/kvinnors inbyggda egenskaper". Du menar samhällets kategoriseringar? Men jag har inte debatterat samhällets kategoriseringar utan traditionell yin/yangsyn på man och kvinna? Hur ska jag kunna förstå det hoppet till den synen? 

Vi kanske isåfall ska enas om större tydlighet så att budskapet går fram? Jag finner det inte lätt att förstå er alla gånger.

[Mariann]
0

Först så har jag ingen aning om vad  Hail Mary assumption är…

sedan så menar jag att jag inte alltid innehåller dessa egenskaper som ses som kvinnliga. som t.ex. om någon skulle göra mina barn nått.

jag menar att då skulle det inte förvåna mig om jag innehåller något annat än just de egenskaperna och också visar dom. Är det min instinkt som kommer fram då, Nej det tror jag inte, utan bara mor till barnen som beskyddar dom.. oavsett fara för eget liv…

[Mariann]
0

det rä det som gör det så svårt att diskutera… men det är bra när man frågar dubbelt för å vara på säkra sidan vad menar vederbörande… och sedan ev reagera..

Men jag förstår mkt väl att ni hamnar i försvar… mkt väl förstår jag det.

MEN det är också viktigt att man klargör saker, vi alla växer av det, det  är iaf min övertyglese.. och vill gärna hitta saker som förenar även om jag ser det finns saker som verkar vara motsättande..

Gronstedt
0

#131: Men det är inte bara du som debatterat här - Hoppfull och jag, till exempel, debatterade dessa samhällets kategoriseringar.

Blissis
0

# 133

Det var bra det du skrev om att fråga dubbelt. Jag har missat den biten… Det ska jag tänka på framöver. Tack för det!

Ja, vi kanske är lite känsliga när det gäller frågan om att känna sig förföljd för sin tro. Det har pågått i 9 år nu och en stor del av tiden går åt till att informera om denna och tortyren och de mord och den organhandel som sker med utövares organ. Den blir väldigt verklig om man säger så.Gråter

Och har lärt mig att så vill jag inte uttrycka mig till andra. Försöker i alla fall uttrycka mig ödmjukt och vara ödmjuk mot andra. Även om jag inte alltid kan det. Men kan naturligtvis inte kräva det av andra.

Blissis
0

# 134 Men jag har inte förstått den kopplingen, Jag tycker inte samhället är så upprätt och tycker inte att yin/yang är i balans här.

[Mariann]
0

#135 Jag märker att du försöker att vara det Glad

jag märker också att du hamnar i försvar…

jag har behövt försvara mig o min tro många många gånger…. många gånger…. så jag vet…

Gronstedt
0

#136: Ingen har väl sagt att yin/yang är i balans här? Det som sades var att egenskaper tillskrivs folk utifrån deras fysiska kön och det tycker Hoppfull (och jag) är fel.

Jag tycker det är bra att vi "ältar" detta av och an tills vi kommer till klarhet om vad vi menar, allihop. Det kan ta ett tag ibland, men bättre det än att var och en sitter hemma och är ledsen eller arg. För tänk vad många klokskaper vi kan gå miste om om vi väljer den vägen!

[Mariann]
0

Klokt sagt gronstedt… mkt klokt sagt..

Hoppfull
0

Du har som vanligt rätt Gronstedt! :love:

Blissis
0

Vad vi FG-utövare vill visa världen, genom eget exempel och genom att lära ut rörelserna, meditationen och berätta vad FG är, är att man kan vara god, medkännande, sann, tålmodig och tolerant. Att det är bra för kropp och själ att vara det. Utövarna i Kina har aldrig slagit tillbaka under det oerhörda fötryck som de lever under.

Jag skickar med ett utdrag ur ett brev skrivet av den kände kinesiske människorättsadvokaten Gao Zhisheng som gjort en undersökning av förföljelsen av Falun Gong-utövare i Kina. Han sitter själv fängslad nu, säkert under brutal tortyr. Hans fru och barn lever i husarrest under terror och hot och social isolering. Jag hoppas att ni läser igenom det, då det verkligen visar på det fruktansvärda lidande dessa människor går igenom och hur deras goda hjärtan visar sig i hur de hanterar detta. Om ni verkligen vill förstå vad Falun Gong är så får ni här en möjlighet. Och hur skulle en metod som inte är god i grunden kunna få människor att vara på detta sätt? Nedan är ett citat ur hans brev:

"Genom min bekantskap med dessa troende blev jag djupt rörd av deras lugn när de berättade om sin aldrig tidigare skådade katastrof, deras medkänsla med dem som torterade dem och deras optimistiska syn på vår nations framtid. De här människorna tar mycket lätt på anseende och vinning. De fortsätter att tyst stötta medutövare vilkas liv är i fara på grund av det hänsynslösa
förtrycket. Deras tålamod när de hjälper de sårbara barnen eller de äldre släktingarna till de Falun Gong-utövare, som antingen är olagligt internerade eller dödade, är utöver vad den vanliga människan kan föreställa sig eller förstå. Att ens tro kan ha en så stark inverkan på ens själ och moral är ofattbart."

Detta är ett utdrag ur hans tredje brev.
Länk till hela brevet http://www.epochtimes.se/articles/2007/06/05/12530.html

[Mariann]
0

Det är fruktansvärt att bli förföljd, torterad och döda mm för sin tro, helt horribelt att det ska behöva hända vid denna tiden 2000 talet…

jag blir upprörd av sådant… riktigt Gråter av det….

Det är många många människor som lider p g av sin tro… gräsligt!

Vi måste inse att vi är priviligierade människor….

kedde
0

Tex gronstedt, Hoppfull och Marianne - om ni tex då anser, citat: "Det som sades var att egenskaper tillskrivs folk utifrån deras fysiska kön och det tycker Hoppfull (och jag) är fel".

Det handlar om att yin och yang har olika kvalitéer, egenskaper eller yttringar, eller vad man ska säga. Yin är väl inte yang, eller hur.

En man är ju på ett sätt, och en kvinna är på sitt sätt, alltså yin. Detta är basic.
De kompletterar varandra, stödjer varandra, och de skulle inte finnas utan varandra - vad är inte inom denna princip i universum?
Nu för tiden gås detta emot.
Förr fanns det riktig tantra, som var en kultiveringsväg (inget annat), kring yin och yang. Det är livet, och så att det går vidare, ville man uppåt/återvända, ja då fanns det tex tantra som en (av många) kultiveringsväg.

Jag gav ett citat i ett inlägg.

_They stand in mutual opposition.
They are rooted in each other.
They define each others limit.
They transform into one another.
_
Det kommer härifrån : http://www.skepchick.org/drupal/?q=node/1773 - jag vet inte hur ok det där är, har inte kollat närmare.

Det är inte från någon Falun Gong-utövare, men det är ändå med på ett hörn där.

[Mariann]
0

som jag skrev i #111 så hänger jag med fullständigt i kvaliteterna av

yin/g och yang 

maskulin och feminin

graalen och svärdet

Glad det har jag inga problem med, om jag nu läst allt rätt…

Lionadh
0

#143 o #144

Jag är med! Yin och yang, gralen och svärdet, maskulin och feminin.

Nu tillhör jag ju de kvinnor som har stark yang, men det kanske är mot din tro?

Får olikheter som detta finnas?

kedde
0

Citat:
_"Jag är med! Yin och yang, gralen och svärdet, maskulin och feminin.
Nu tillhör jag ju de kvinnor som har stark yang, men det kanske är mot din tro?
Får olikheter som detta finnas?"
_
Vilken "din tro"? Jag har ingen "tro" så. Falun Dafa är en andlig kultiveringsväg, metod/skola, spiritual practice.

Citat:"Får olikheter som detta finnas?"

Det som finns finns.

Citat: "…men det kanske är mot din tro?" - jag anar en armbåge där. ;-)

Du kan fråga dig själv också, och efter din förståelse komma fram till något.

Förr förstod många vad som var naturligt, och vad yin var, och yang, hur de skulle bli bättre/sannare - kultivera (sig).

En kvinna som "förfinar" sig (på denna nivån) och en man som förmår vara det som är enligt yangs kvaliteer… de kan berika och "höja/stärka/balansera varandra. Så ska det väl vara. Då kan man även börja tala om tantra.

Idag så är så mycket bakvänt, det uppmanas till att alla ska gå sin väg, sin "egen" väg, och man promotar det som är emot människans mannen/kvinnans sanna natur. Då är inte en man en riktig man längre, och likadant med kvinnor.
Så samhället ser då ut som det gör. Familjen, basen, fungerar inte. "Inga" är lyckliga… och söker istället alltmer utanför sig själva, och det accelererar.

Henry Makow, Kanada har skrivit en artikel - som naturligtvis då inte är något inom falungong, utan hans synsätt - men som är lite informativt kring detta om man/kvinna o dyl.

Här är Makows artikel:
http://www.savethemales.ca/000177.html

En falungongutövare har en gång gett respons på den artikeln, jag hittar den inte nu på Makows sajt, han har stuvat om, så jag postar texten här (jag har gjort fetningarna):

Kent writes:

I just read your article entitled "The Effect of Sexual Deprivation on Women". I agree with everything 100%. I am already familiar with many of these concepts by studying Falun Dafa, a Chinese Buddhist meditation practice. Check out this quote from Falun Dafa's teacher Li Hongzhi:

Question:

In today's society, the concept of equality between men and women prevails. As female disciples, how can we be gentle and tender while progressing diligently in cultivation?

Teacher:

At present, people have commented that women are becoming more and more liberal and their character is also getting stronger. In fact, you're not being driven by your benevolent side. I don't believe strength is necessarily reflected in the appearance of a person. If in your daily life you're like a gentle, true woman, your competence will let you have everything you deserve all the same. It's not necessary for you to be tough and manly. Do you understand the principles I'm talking about? (Applause)

In other words, if you're a woman, you need to act like one, kind and gentle. Only that way can you gain respect and love from men. If you're not kind and gentle, men will be afraid of you when they see you.

(Laughter) You'll then be denied the love and even the family affection that you're supposed to have. From the opposite perspective, let's not only talk about women. We men should also behave like men. However, today's society in this world has become corrupt. I can only ask my disciples to behave this way, which is not achievable by the society.

I remember that before the fifties, men in the West were very gentlemen-like. They treated women with respect. Because women acted like women, men loved to help them, respect them and care for them. At the same time, in a feminine way, women cherished their husbands. This was human behavior. Yet today you have distorted all of this.

In Asian society, women have become overly strong, making the men act like women. I can tell you that, in your bones you want your men to be strong, yet in your mind you want to keep them under your control. Isn't this contradictory? If the way of the society becomes like this, will men still be able to walk around with pride? Will they have their manhood?

Two people can't be the head of one household, just as there can't be two kings living on the same mountain. Consequently, when two tigers fight, one has to get hurt. (Laughter) Disharmony will find its way into families. How is it going to work if two kings live under the same roof? One has to be the head of the household. That's why there are divorces and discord. You always say this: "Men comment that this woman doesn't act like a woman; women remark that this man doesn't act like a man."

It's even more blatant in Western society where when they marry each other, they have already divided up their property: "When we divorce in the future, this belongs to me and that belongs to you." It's even more blatant. The feeling of a woman relying on her man when they're married is simply nonexistent; yet a man doesn't feel that once this woman marries him, she has entrusted him with her whole life and that he should be responsible to her. These kinds of thoughts have simply disappeared. Self interest and individual freedom have taken over everything. Where do you then find the warmth of a family? You argue and try to win against each other-no one wants to listen to each other. I'm telling you, this is not a human state! (Applause)

Today's society and its media are leading people to discuss individual freedom and to be self-indulgent with individuality. I can tell you, this unrestrained individuality might make you appear to be free, but actually, you'll never get sweet happiness anymore. You'll never ever have someone else you can trust! (Applause)

From:
Lecture at the US East Coast Conference, 1999
http://www.falundafa.org/book/eng/doc/us_east1999.doc

Lionadh
0

#146 Tror själv mer på att det finns en annan förklaring. Jag har ett långt och lyckligt äktenskap med en man som har mycket yin. Vi utövar tantra sen rätt många år och har inga problem med sk "äkta kvinnlighet/manlighet".

Jag tror inte på en svart-vit världsbild. Jag tror att verkligheten är mer mångfacetterad än så.

I A course in miracles finns ytterst få frågor, men en av dom är "Vill du ha rätt eller vill du vara lycklig?".

Och med det citatet lämnar jag debatten i denna tråd.

kedde
0

Man kan nog inte säga att det idag utövas tantra. Det är inte så enkelt, verkligen inte…
Läs gärna Zhuan Falun, där står hur det förhåller sig kring tantrism, vad som "behövs" för att följa en väg - vad är qi kontra gong, etc.
Kan man idag hålla "på med tantra" hemma?

Nej, det är lite tokigt det där…

Här är en artikel skriven av en Falun Gong-utövare:

Stories of Reincarnation: A History of Mine
http://www.pureinsight.org/pi/index.php?news=3666

Den tar upp om kultivering inom tantrism.

Där finns många artiklar kring kultivering, reinkarnation osv.

Blissis
0

Jag vill bara säga att inom FG så säger man att Fa (universums principer, kunskapen om universums andliga och fysiska lagar) finns på varje nivå och ingen FG-utövare kan säga att den tolkning han/hon gör av FG är den ultimata. Därför kan utövare ha väldigt olika förståelser av saker och ting.

[Mariann]
0

Jag läser och förstår, men jag ser också saken annorlunda.

Jag ser att i ett visst liv så kan det vara viktigt för en kvinna att verkligen vara det uti fingertopparna, att kultivera som ni säger det feminina. Likväl så kan det för en man vara viktigt att vara mkt maskulin…

men det ultimata, om det är det som ligger i själens utveckling är att ha en balans mellan båda dessa egenskaper.

Det finns ju femenina mästare och maskulina, att de är kända som män, kan också mkt väl och antagligen mer ha å göra med att samhället har varit matriarkaliskt under många tusen år och därför har själar sm ska reformera och höja en civilisation varit tvugna att ta sig en manlig kropp för att alls kunna komma framåt och bli lysnad på.

Nu rör vi oss in i en mkt mer feminin tidsålder, där de feminina aspekterna mer ska fram i ALLA dvs både män o kvinnor. Så nu framöver kommer det att komma mkt mer kvinnor fram som människor lyssnar till för idag så har vi kvinnor på viktiga poster.

Visserligen behöver dessa kvinnor ha många maskulina egenskapar för att komma fram… men eftersom så visar de mer o mer kvinnan i sig… det ser man tydligt bland kvinnorna i politiken idag…

Så det är balans som universum vill uppnå….

så upplever jag det iaf…

ps….

tänk om Maitreya Buddha visar sig som kvinna om ca 500 år….. tänk om den kommande avataren i Ryssaland om ca 50 år visar sig vara kvinna… det skulle inte förvåna mig….

man har sagt i den esoteriska litteraturen omkring sekelskiftet att just detta ska ske då vid de tidpunkterna ca… inte att det kommer i kvinnlig form… där är det jag som spekulerar  ;)

Gronstedt
0

#143: "Det handlar om att yin och yang har olika kvalitéer, egenskaper eller yttringar, eller vad man ska säga. Yin är väl inte yang, eller hur." Visst, det har jag inte invänt mot.

"En man är ju på ett sätt, och en kvinna är på sitt sätt, alltså yin. Detta är basic." Nej, detta är inte basic, utan grundfalska påståenden som bidragit till att stympa både män och kvinnor under beklämmande lång tid. Ett flertal av egenskaperna som anses tillhöra yin är väsensfrämmande för biologiska hondjur, även honan av homo sapiens. Ett flertal av egenskaperna som anses tillhöra yang är väsensfrämmande för biologiska handjur, även hanen av homo sapiens. Inga egenskaper kan någonsin hänföras till ett visst fysiskt kön, utan endast och uteslutande till individer.

Dina citat i inlägget är ytterligare exempel på detta stympande och det gör mig ont om alla som kringskär sig själva i stället för att vara vad de kan vara.

kedde
0

Gronstedt, du verkar få det helt om bakfoten. Så du tror inte på yin och yang. Det här vill jag inte ens kommentera, egentligen.

Man ska inte blanda ihop beteenden och liknande, men vad som är djupare saker, som att det finns två polariter i skapelsen. Yin och yang har självfallet sina olika kvaliteer… därmed även de kön som är dessa polariteter i en fysisk form, eller hur man nu ska säga.

Inget skulle finnas här om inte yin och yang hade sin verklighet, "natur" etc - när det inte är ok, utan perverterat kring yin/yang, vad händer då? ¨

Då låter det som det ofta gör idag, då allt ska normaliseras i tillvaron. Men funkar "bra" i vår tid, då allt är upp och ned på.

Förlängningen av dina ord blir ju då att det finns inget som är "fel", allt är lika bra, inget som är ont/dåligt respektivet gott/bra, det med andlighet/kultivering i historien var en chimär, kanske inte ens funnits.

Det du skriver har i realiteten noll med andlig förståelse att göra, vill jag vänligen säga - som om yin/yang skulle vara något därute kanske… men inte ha med människan att göra, vad en man och kvinna är, eller inte ha med att göra att det finns kriterier i livet, inget högre att söka återvända till. 

Det ÄR basic Skrattande - även om man kan skriva det korrektare än vad jag så här gör, kan, snabbt.

Gronstedt
0

Kedde, det är tråkigt att du tror dig veta sanningen så till den grad att du inte ens vill förklara hur du ser den. Det måste vara skönt att vara så säker! Yin och yang materialieras förvisso i den fysiska världen, men gränsen går på intet sätt mellan de kroppsliga könen, utan mellan olika egenskaper, vilket är vad jag försökt framhålla som min övertygelse.

Förlängningen av mina ord blir helt visst att all bedömning av vad som är rättare eller felare är subjektiv. Tyvärr har du inte mandat till att bestämma vad som är rätt och fel, andligt och inte, så jag föredrar att behålla mitt existensberättingande.

kedde
0

Gronstedt, du har sagt, _"Nej, detta är inte basic, utan grundfalska påståenden som bidragit till att stympa både män och kvinnor under beklämmande lång tid."
_
Då vänder du på saker och ting.

Du tror inte på att det finns någon sanning, utan det är föränderliga saker. Sådant som vi "bedömer" med våra nu nästan nedsläckta hjärnor. Till och med nu då politiska saker.

Jag har inte talat om att "gränsen går mellan de kroppsliga könen".
Bättring här…
Har jag inte sagt att inget skulle existera om inte yin/yang fanns.

Varför finns det karma, vad är samsara, varför har vi även hos oss talat om dygd, att samla dygd etc ("god/vit" karma). Skulle man kunna det om det inte fanns en måttsstock, inte fanns rätt/fel, gott/ont - varför får man då karma ;-). Varför har all andlighet varit att vilja bli en bättre människa, om det inte finns något "bättre", kriterier o dyl, att hålla sig till i kultiveringen.

Varför fanns det då tantrism, om  det inte fanns det att man blivit dålig, och ville kultivera sig inom den vägen kring yin och yang - skulle man inte höja sig enligt yin/yang kvalittéer… utan man kumde kultivera men ändå bete sig hur som helst, kanske till och med leva efter begärsnaturen?

Gronstedt
0

Snälla kedde, tala inte om för mig vad jag tror, det vet jag bättre än du. Prova också att läsa vad jag skriver. Jag har inte skrivit att sanningen är föränderlig, utan subjektiv. Jag har inte skrivit att rätt eller fel inte finns, utan att de är subjektiva. 

När du skriver "Varför finns det karma, vad är samsara, varför har vi även hos oss talat om dygd, att samla dygd etc ("god/vit" karma). Skulle man kunna det om det inte fanns en måttsstock, inte fanns rätt/fel, gott/ont - varför får man då karma ;-). Varför har all andlighet varit att vilja bli en bättre människa, om det inte finns något "bättre", kriterier o dyl, att hålla sig till i kultiveringen." visar redan det att du ställer dessa frågor på att du antar att dessa olika saker finns, eller är relevanta, eller besitter något slags universell sanning. Det är din uppfattning, inte min. Mina motfrågor kan bara bli "Finns det karma, påstår du? Vilka "vi" är det du påstår talar om dygd - jag ingår inte i något sådant "vi"? Hur kan du vara så säker på att dina kriterier för "en bättre människa" är de enda godkända?"

Tyvärr, din andlighet är inte min. Dina gudar är inte mina gudar. Den värld du anser god är inte en värld jag vill leva i. Du må tycka vad du vill helt fritt, men någon "bättring" lär du inte kunna framtvinga med det här sättet att missionera. En så mäktig övertygelse om den egna sanningens förträfflighet stämmer knappast till efterföljd.

Wargmane
0

# 154….Här är det verkligen dömande och kategorierande …håller rörelsen med dig ????
Alla som inte tycker som ni är mindre vetande eller ???

Jag tycker att tonen i den här tråden inte hör ihop med andlig utveckling alls !!!!!

Här är det egon som styr …tycker jag!!

Och min åsikt om Falun Gong står sig ännu bättre efter att ha läst alla inlägg !!! 
Det går inte att sticka under stol med att mycket i den här diskussionen tycks tolkas helt annorlunda än det faktiska ordet…eller är översättningarna så dåligt gjorda ????

Det räcker ju med att titta på citaten gjorda ur boken här i inlägget för att se det …..

Jag har läst mycket och ingående i  Zuhan Falun…och det som sägs rimmar inte med det skrivna ordet….Vilket stämmer ??? 
Visst kan man tolka saker olika…men till den gränsen att hela innebörden helt plötsligt vänds till något helt annat ??

För att citera #149
_Jag vill bara säga att inom FG så säger man att Fa (universums principer, kunskapen om universums andliga och fysiska lagar) finns på varje nivå och ingen FG-utövare kan säga att den tolkning han/hon gör av FG är den ultimata. Därför kan utövare ha väldigt olika förståelser av saker och ting.

_Jaha så det är helt fritt att tolka som man vill??

Inte enligt det som sägs i boken iallafall!

Vill dock ge alla här en kärleksfull tanke , eftersom detta rör upp både det ena och det andra ……

Vandra i Kärlek

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

[Mariann]
0

Ja, egentligen vet jag inte om den är någon konstruktiv tråd …

finns det någon här som har glädje av den?

[Mariann]
0

Nix, det känns som det är läge å låsa tråden… skulle det finnas något mer som måste vändas på kan man ju starta en ny omkring det ämnet.

Mvh Mariann/sajtvärd

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer