Vad är Nåd / mercy?
Nåden, detta pratades det om i fredagskväll på föredraget i Lerum.
Vad är nåd för dig?

För mig är det ögonblicket då energin vänder och den förväntade hårda domen förvandlas till befrielse.
Misskund. Att kunna döda men inte göra det. Ett av mina favoritord som för mig hör ihop med detta.
Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

Nåd är att ha styrkan att kunna ge det oförväntade… som förlåtelse av dem som behandlat en illa.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
vackert!!
Det sas väldigt vackert av Ingrid Kiranon också i fredags att nåden kan komma i en form av en människa som bryr sig En terapeut som kan ge dig hjälp…
För mig är också nåden just hjälpen som kommer lite oväntat… man är på botten och plötsligt så uppenbara sig en BOK eller en person…. det är nåd för mig…
Godess of mercy and compassion
Notera lotusen på hjärtatchakrat…

Kyrkan pratar ju ofta om nåden…
men menar dom samma nåd som vi… att den kan komma och oftast kommer genom en annan människa?
NÅD….vänd på ordet DÅN…med ett brak får vi en andra chans….det är nåd för mig…ta den chansen och göra sig förtjänt av den…vad det än gäller stort som i smått.
Kyrkans nåd handlar nog inte om det…jag och kyrkan är inte så goda kompisar men gillar Kristendomens grundtanke men kyrkan har väl inte levt upp till det tycker jag.
Där håller jag med dig… människor inom kyrkan de bekännande kristna har ju varit jätte långt ifrån det i verkligeheten.
men det händer faktiskt något nu genom detta Brobyggande som Ingrid Krianon har startat… riktigt bra att få "Kyrkans" folk och nyandligheten att prata!
År personlig vän till Ingrid även om vi inte träffats på många år…och det är en fin gärning hon gör…
må gott vännen.
Oona
När dit inre fylls helt oväntat och helt oförberett med en outsinnlig glädje och tacksamhet….
Du har inte förtjänat det, det finns ingen anledning….och ändå..
Från ingenstans och utan förbehåll tilldelas du denna gåva…
Denna kärlekens rus av tacksamhet regnar ner på dig varje dag…
Det är Nåd att mitt inre i detta ögonblick var mottaglig för detta regn…..just nu.
Nåden är inte i våra händer…den har ett eget liv 
Vackert! 
Tack!
Enligt min uppfattning är nåd och barmhärtighet (mercy) inte alls samma sak. Nåd (engelskans "grace") är något som kommer oförtjänt, för att den som ger den vill ge, inte för att den som får den förtjänat det. Nåd är något som kan ges till den som brutit lagar och regler från den som ansvarar för efterlevnaden av dessa lagar och regler.
Barmhärtighet (mercy) är något helt annat, det är när den som har makten att skada avstår från det. När den som har kniven mot din strupe avstår från att använda den. Det har inget med lag att göra, utan med styrka - forte main. Barmhärtighet eller misskund är för mig när den starkare avstår från att utnyttja "den starkares rätt".