Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 943 ggr
[Mariann]
0

Hoppas detta leder någon stans...

Hoppfull
0

Samarbete är ju alltid att föredra… då väger ju åsikterna tyngre :)

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

camillal777
0

Det ligger i tiden att tänka och jobba för miljön!

Gött att de e så!

Lionadh
0

tom Reinfelt som ska prata miljö med Kina…. Hmmm… Vad kan vi göra?

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

[Mariann]
0

LJUSARBETE!!!Glad

Lionadh
0

Sant! Vi gör ju Ljusarbete!Flört

[Mariann]
0

+ att jag beställt vindkrafts el!! Hoppas vi använder det from 1 maj!!

Tunrida
0

Det är förstås bra att fler och fler börjar se att vi kommer ta död på allt liv, inklusive oss själva som mänsklig art, om det fortsätter som det gör.

Men många verkar tro att det är "där ute", i miljön, som vi ska gå in med olika arbeten för att undgå vår egen utplåning.
Saken är ju den att det börjar inifrån. Hur ser vår egen inre miljö ut? För miljön i det yttre är en direkt spegling av människans inre.

Så hur kan vi ändra på något i det yttre, om vi inte börjar i rätt ände? Att vända sig utåt och försöka förändra miljön, är som att ge plåster till någon som behöver sys. Funkar ju inte i längden.  

Så det kanske är viktigare att vända blicken till sig själv och se hur man själv bidrar till förstörelsen. Och då menar jag inte att köra för mycket bil, inte återvinna, osv.
Utan jag talar om vår syn på oss själva och andra. Vilka vi är i vårt innersta.

Så det bästa för miljön är inte att börja återvinna eller göra sig av med bilen eller skaffa "rätt" el.
Det är att ta en närmare titt på sin egen inre miljö, för förändring börjar alltid inifrån. :-)

[Mariann]
0

Men vad bra…

då väntar vi tills dess 6 miljarder människor har tid att vända blicken inåt för att sitta och studera sitt inre och komma fram till just den slutsatsen att det yttre hänger ihop med det inre.

För Guds skulle ta inget ansvar innan dess för dina yttre omgivningar… älska dig själv till döds!! Den största egotrippen av de alla….

Det är ju en himla tur att det finns människor som kommit längre som är inkarnerade i stora mängder inom politik, religion och vetenskap… som vågar göra nått innan…

[Mariann]
0

Det är när man kommit förbi detta att hela tiden vara fokuserad på sig själv och sin inre miljö som man faktiskt börja vilja förändra den yttre…

Hoppfull
0

Skrattande Flört Oskyldig

Tunrida
0

Ska man sitta och vänta på att alla andra ska se över sin egen inre miljö, så får man nog vänta länge. :-)
Nej, det räcker med att en person gör det, alltså man själv. Det var det jag menade.

Jag håller med vad Gandhi sa:

"Var förändringen du vill se."

#9_
"Det är när man kommit förbi detta att hela tiden vara fokuserad på sig själv och sin inre miljö som man faktiskt börja vilja förändra den yttre…"_

Är det verkligen så?
Vad jag försökte få fram var det att många bara vänder sig utåt (av rädsla, plikt, för att man "ska" eller "borde"), allt sprunget ur negativitet och så försöker man rädda miljön genom olika ageranden med de känslorna som bas.

Har man den utgångspunkten, så är det plåstertekniken.
Har inte människan i alla tider försökt få bot på det ena och det andra; krig, svält, fattigdom, drogmissbruk, kriminalitet, terrorism, osv osv.
Har det funkat?? Nej, uppenbarligen inte.

Kanske dags för en inventering. :-) 

Dessutom så verkar det som att det jag säger misstas för navelskåderi, egoism och att skita i alla andra. Det är verkligen inte det jag menar!
Det handlar om att sluta se sig själv som separerad från helheten…

[Mariann]
0

Varför ser du bara svart och vitt… har du missat i livet att det finns både och?

Varför tar du dig rätten att dömma ut männsikor till att ingen gör redan detta!?

Lionadh
0

#11 Vad skas du göra för att bidra i nuet?

"Livet är inte att bara vara utan även att verka." -Maud Randall

Hoppfull
0

Jag håller inte helt med om att människans strävan efter förbättringar har varit fruktlös! Visserlgen har vi inte klarat av allt, men om man jämför vår standard nu med bara för hundra år sedan har ju framåttänkandet haft enorma framgångar.

Om du Tunrida upplever dina inlägg tolkade som navelskåderi, egoism och att skita i alla andra så måste det ju bero på något. En möjlighet är ju att det ÄR lätt att tolka dina inlägg just så… särslikt om du upplever att det är många som tolkar dig så, sedan kan det förstås vara så att alla vi andra härinne inte har kommit i kontakt med våra känslor eller vår närvaro och därför inte kommit lika långt som du. Men fundera kan ju alltid…

[Mariann]
0

_Det handlar om att sluta se sig själv som separerad från helheten…
_ Skriver du tunrida…

Vem här anser du inte gör detta redan på detta forum? Eftersom du så ihärdigt i inlägg efter inlägg, rad efter rad upprepar samma mantra hela tiden, verkar ditt ego ha ett stort behov av att frälsa världen till DIN förståelse.

Det du missat är att fler av oss redan är där och gör detta och har passerat det för länge sedan…

Du har nyss vaknat till denna insikt, somliga gjorde sig den insikten för 15 år sedan.

Det vi på denna sajt lägger vikten vid o är att hjälpa människor vidare, längre bort än så.

[Mariann]
0

Och from NU handlar tråden om Miljösamarbete och vad vi kan göra för vår gemensamma Moder Jord.

Hoppfull
0

Just det, aktiva handlingar för vår värld och dess överlevnad Kyss

[Mariann]
0

Ja vi har ju bara en planet och den avverkar vi i rasande fart…

[Mariann]
0

Vore roligt ifall vi hittar just bra miljötänk att vi delger det här!

[Mariann]
0

kan ju då meddela ifall man ska till å byta elleverantör så kan man kika på t.ex. O2 energi, de gör inga extra påslag för att det BRA MILJÖVAL och vindkrafts el.

Jag gjorde en stor efterforskning i höstas inför vårt bundna avtal som nu snart går ut.