Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 2825 ggr
roshi1
0

Själens spegel

Så här är det:

Tänk dig medvetandet, Gud eller världssjälen, som en spegel. Det som speglar sig i spegeln är vad som synes vara, allt vi ser upplever, det vi kallar fenomenvärlden. Det medvetande som är du, är i alla ögonblick helt klar, ren, obefläckad av det som speglas, det som speglas berör aldrig spegeln.

På ett sätt har vi aldrig lämnat Gud, eller det ofödda buddhasinnet, kalla det vad ni vill. Allt som händer är enbart reflektioner, hägringar som vi tolkar som verklighet. Vi söker något som vi redan är och har aldrig lämnat….som jag skrivit tidigare…någon står och bankar på vår dörr men ingen är hemma..

I detta NU har NU alltid varit och kommer alltid att vara härifrån. I Nu tänker vi fram allt som speglas i spegeln. I NUET tänker vi på gårdagen och vad som ska hända i framtiden. Vi tänker ju aldrig NUET från gårdagen. Då NUET tänks fram i allt som vi vet från erafrenheter så är det alltid tristess. Vi fyller nuet med minnen från gårdagen och bygger framtiden på minnen från gårdagen. Det KAN aldrig komma in något nytt.

Sinnet, jaget, eller känslan av ego( som vi aldrig kan se), separation är speglingen.

Spegeln, det universella medvetandet, Gud, helig ande, Är för evigt rent, obefläckat, den tar aldrig någon ställning, helt neutral, varken för eller emot.

The good news. Du är redan upplyst, eller hemma, men du vet inte om det. När du vet det så har ingenting hänt i alla fall. 

Jaha, är det å här

[Mariann]
0

Man kan omöjligt säga "så här är det"… detta är också bara en föreställning… + att det upplevs oerhört självgott och utan respekt för andras tankar om livet….

så känner jag iaf.. + det saknas ett stort mått av ödmjukhet i ett sådant utryck:

Så här är det!!!

roshi1
0

Varför är det omöjligt?

Så här är det….?

Livet respekterar inte tankar….eller vad tror du?

För mig får alla säga vad dom tycker.

Nå….vad är det som inte stämmer i det jag beskrev…eller är du put?

Sårade jag dina känslor?

"… detta är också bara en föreställning…

menar du att ingenting betyder något..?

[Mariann]
0

Nix inga sårade känslor här… jag sjunger ju för full hals Flört

oooneee laaajjf…. ooonee looove

Nix som jag ser det kan man bara inte säga så… för det VET du inte.. du vet det för egen del men du kan inte säga så som att det du vet det gäller för alla….

oooone laaaajf ….   oooone looove!

Ijin
0

#2 Jag skiter väl i om livet respekterar mina tankar eller inte? som om jag lär sluta tänka för någonting så simpelt!?

Och resten av det du skrev först är det ytterst lite jag håller med om. Men varför folk gillar gud är ju för att man inte riktigt kan stå på egna ben och behöver någonting annat att tro på.

Solar
0

Nej vi har aldrig lämnat Gud - for vi är en del av Gud - ursprunget av en stjern-Sol - eld energi - i tidernes morgon

vi är bare här och får en fysisk uplevande som krop själ och and

och for at utvecklas genom personlighet - egot och själen och anden - vi utvecklar Kristusmedvetenhet och dom specielle kärleksvibrationer som efter uppstigningen ved 5. invign. oppner nya döra på det Budhiske plan ect.

MKH

Solar

roshi1
0

Jag skrev ett långt inlägg och sedan ….poff…allt bort

Sånt e livet….tänker inte skriva om det.

Om jag gjort någon lessen eller trampat på ömma fötter ber jag om ursäkt.

Jag kan ibland uppfattas som provocerande och ibland tror folka att jag driver med dem…men så är det inte

>>… för det VET du inte.. du vet det för egen del men du kan inte säga så som att det du vet det gäller för alla….

Det är här det blir lite komplicerat.

Den närvaro som följer allt levande i varje ögonblick kan ingen som är medveten förneka.

Jag säger inte VAD det är, men den finns där…eller?

[Mariann]
0

Mina tår är både hela och inte ömma ;)

Glad

madlin
0

Jag föreslår att du läser boken "Bortom universum" av Gary R Renard, den bygger på "En kurs i mirakler", där bekräfts din teori. Det finns bara du, och allt du möter, ser och upplever har du själv genom ditt sinne projecerat fram. Du måste lära dig att förlåta det för att kunna återgå till ditt ursprung. Tänk dig en tidslinje som är lodrät istället för horisontell, då förstår du att allt händer nu, all tid är nu. Anledningen till att du uppfattar tid som något som varit, är och kommer, beror bara på  att du upplever en bild i taget, fast lodrätt. Jag föreslår med varmt hjärta ovanstående bok, den öppnar en helt ny världsbild för många.

Ha det så gott!Skrattande

Ijin
0

Tror att om man ska hålla på med sånt här måste man kunna låta sinnet glida utom kontroll, ungefär som när man är full…. Har jag rätt eller fel?

roshi1
0

#8 Ska kolla tipset.  "En kurs i mirakler" är jag bekant med. Kul att det finns fler som ser på det jag pekar på.

>>Det finns bara du, och allt du möter, ser och upplever har du själv genom ditt sinne projecerat fram. Du måste lära dig att förlåta det för att kunna återgå till ditt ursprung.

Det ligger en hel del i detta påstående, men…..det tar lååååång tid innan sinnet, jaget, egot kan ta till sig detta, men det ligger en del risk att man ytterligare skuldbelägger de som lider och som synes oskyldigt drabbas av elände…

Då tänker jag på den 14 åriga flickan som fick aids genom en bodtransfunktion eller vad det heter. På vilket sätt kan man lasta henne för det som drabba henne…hennes fel??

Den här diskutionen kom upp med Lennart koskinen om att aids skulle vara ett straff för syndigt leverne..hon då…ett levande fall?

roshi1
0

#9 Jag måste ge dig rätt lijn!Cool

Ijin
0

#11 Jag kan inte släppa kontroll över mitt sinne… Det gör också att jag aldrig kan få panik. Så bra och dåliga saker. Är alltid glasklar i huvudet..:P

[Mariann]
0

Jag har en pärm… den första handskrivna översättningen av a cours in miracles Cool

Lionadh
0

Jag läste A course in miracles 1989. Flört

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

Gronstedt
0

#12: Som Granny Weatherwax. Hon behöver aldrig försöka finna sig själv, eftersom hon alltid är på det klara med vem det är som söker. (Terry Pratchett)

madlin
0

#10: "men det ligger en del risk att man ytterligare skuldbelägger de som lider och som synes oskyldigt drabbas av elände…"

Detta är en feltolkning eftersom den enda skyldiga är du! Du måste förlåte dig själv och ditt sinne för att projicera detta elände. Du skuldbelägger ingen annan för sitt lidande, bara dig själv för ditt och andras lidande. Hoppas du förstår hur jag menar, men det är inte lätt och inget man lär sig över en kafferast.

Må solen skina över digCool.

Gronstedt
0

#16: Köper inte det där, "den enda skyldiga är du", och har inget intresse av att lära mig köpa det heller. Somt är min skuld och somt händer ändå, påstår jag.

[Mariann]
0

Det är ju här det uppstår ett problem när man sägar att man själv är skyldig till allt… på ett plan kan man ju se det så genom karmalagen…

men det hindrar inte att den som slår har ett mkt mkt större ansvar för sina slag än den som tar emot dom.

Tunrida
0

Tack roshi 1 för en bra beskrivning av det obeskrivbara! :-)

Gillar metaforen med spegeln och spegelbilden. Precis som att vi inte kan se våra egna ögon utan att behöva en spegel, kan inte Gud/Varat/Medvetandet/Stillheten/Tomheten se eller uppleva sig själv utan manifestationen, inklusive människan.
Vi är alltså Gud som upplever sig själv som oss. Vi är Ett. :-)

En annan metafor är att Gud/Varat/Medvetandet/Stillheten är solen och verkligheten som vi ser den, är skuggorna.
Vi människor är också skuggor. Ingen sol, inga skuggor.
När vi kan åter minnas solen som lyser oss i ryggen och som ger oss näring och liv, är vi åter Ett. (Även om vi hela tiden varit det, men vi blir nu medvetna om det, sas). :-)

madlin
0

#17 Det vore trevligt med en presentation av dig, du har skarpa åsikter men är otroligt annonym. Hur kommer sig detta? Vad du köper eller inte är påverkar dock bara dig. Många liv har du troligen kvar att lära av. Dock kommer vi alla till ett, där tiden är….

[Mariann]
0

Det är jätte roligt att du  #19  skriver här, det tyder ju på att saker läses!! Jätte roligt Glad uppskattas mkt!

Men det skulle vara ännu roligare ifall du också skulle välja att vara medlem av sajten! Oskyldig Glad

Tunrida
0

Tack Mariann! :-)

Medlem? Ehh, det är jag ju redan, annars skulle jag inte kunna skriva?

Fast du menar kanske att du tycker jag ska lägga till andlig utveckling som en av mina favoritsidor? Har inte tänkt på det faktiskt, men visst. Why not? :-D

Gronstedt
0

#20: Naturligtvis påverkar det bara mig, who else? Din spekulation om huruvida jag har många liv kvar eller inte är inget som har med min sanning att göra. Din sanning att jag har många liv kvar att lära av, eller vart vi antas komma, är bara din.

Jag är inte anonym, jag visar upp mig ur alla upptänkliga vinklar i mina inlägg. Vad vill du mer ha?

madlin
0

#23: Med anonym menade jag att du inte har någon personlig presentation, annars har jag sätt att du har många inlägg. Jag ser att vi har olika sanningar, men med koppling till själens spegel så är det bara två sidor av samma mynt. Hoppas att du inte har tagit illa vid dig av min syn, det var inte så menat.Oskyldig

camillal777
0

#23 Jag tycker du är så härlig som inte ser det som viktigt att säga mera om dig själv än vad du skriver i dina visa inlägg. Kfib

Gronstedt
0

#24: Skulle det göra någon skillnad om du hade en presentation av mig? Bleve din reaktion på mina åsikter annorlunda om jag kallat mig "förvirrad trebarnsmor med hobby att skulptera maripangrisar" eller kanske "barnlös manlig urskogstammedjävel utan intressen"? Att jag inte har någon presentation beror på att jag inte förstår hur jag skulle kunna sammanfatta mig på några rader så att något av det signifikanta kom med …

Jag är inte alls stött, det finns minst lika många sanningar som individer - förmodligen fler.

#25: Kfib?

[Mariann]
0

#26 jag undrar också *fundersam*

camillal777
0

Hehe, Klubben för inbördes beundran Flört

Gronstedt
0

Aha! Ja, där är man ju hedersmedlem …

Gronstedt
0

Dubbelt igen.

Gronstedt
0

Dubbelt igen (jag måste stamma …)

Gronstedt
0

Dubbelt!

Gronstedt
0

Förlåt, det är dubbelt …

Gronstedt
0

Ännu mera dubbelt …

Gronstedt
0

#27: Över mig eller över förkortningen ?

[Mariann]
0

förkortningen *fniss*

roshi1
0

#13 finns inte" A course in miracles " i svensk översättning? undrar bara…

#19 Kul att du uppskatta spegelmetaforen. Det är det enklaste sätt jag kan beskriva hur jag ser det eller upplever som sanning, som det är. ALLT ryms inom speglingen,  

>>Vi är alltså Gud som upplever sig själv som oss. Vi är Ett. :-)

Eller ett annat sätt att säga samma sak:

Vi är inte mänskliga varelser som har andliga upplevelser. Vi är andliga varelser som har mänskliga upplevelser.

>>En annan metafor är att Gud/Varat/Medvetandet/Stillheten är solen och verkligheten som vi ser den, är skuggorna.

Det påminner om "Platons grottliknelse" tips…

http://sv.wikipedia.org/wiki/Platons_grottliknelse

Lela…enhetens lek med sig själv…Flört

http://roshi1.blogspot.com/

Lionadh
0

En kurs i mirakler var en svårt översättningsprojekt. En tilltänkt översättare dog tex. Den kom på svenska för bara några år sen.

Men varför låta ett främmande språk hindra en? Jag och ett flertal andra läste den efter att det varit artiklar om den i DN 1989. Vattumannens bokhandel tog hem den åt mig.

[Mariann]
0

Jo den är svensk det jag har nertecknat…

Gronstedt
0

madlin, jag är uppriktigt nyfiken på ditt svar på min fråga i #26.

roshi1
0

#38 På vilket sätt var den viktig för dig, alltså " A course in miracles "?

Läste en bok av nisse som heter Thomas Frankell "Sökare i en ny tid" han referera friskt till " A course in miracles ".

Lionadh
0

Grundtanken i kursen är att det finns bara två känslor/tankar - Kärlek och rädsla. Av dessa två är bara den ena sann, den andra är en illusion som kan upplösas. Själva boken är en kurs i hur du enas med det som i boken kallas det Högre Jaget (en underfunktion av själen som jag ser det). Dvs den är en bearbetning av egot.

"Nothing real can be threatened. Nothing unreal exists. Herein lies the peace of God."

Be om ett kärlekens mirakel och se vad som händer! Så gör en miracle worker.

Lionadh
0

För mig personligen var den ett val att vilja vara en kanal för Kärlek. Det beslutet har sen lett mig in i många vindlande steg och språng.

Resan mot en integrerad själsinfluerad personlighet började då.

roshi1
0

>>"Nothing real can be threatened. Nothing unreal exists. Herein lies the peace of God."

Skriver jag under på till 100%

Nothing real can be threatened

Hur kan tomheten bli hotad??

Nothing unreal exists.

Allting är som det ÄR, hur kan det finnas något overkligt i enheten, det finns ingen dualitet i enheten eller som det verkligen heter "icketvåheten".

I Varat befinner sig friden, ingenting är fel, allting är rätt…

madlin
0

#40:  "Att jag inte har någon presentation beror på att jag inte förstår hur jag skulle kunna sammanfatta mig på några rader så att något av det signifikanta kom med …"

Jag förlåter dig för ditt stora EGO, som är min skapelse!

camillal777
0

#45 och #40 jag ser det som ett väldigt litet ego som inte behöver tala om vem det är i en presentation. Istället får tankar, visdom komma fram i svaren här…

E det inte så?

Hoppfull
0

Hm, så tänker nog snarare jag med camilla… men det kan förstås vara både och… och ännu en gång ligger det i betraktarens öga (tolkning) Flört

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

madlin
0

#46, #47: Visst är det i betraktarens ögon. Camilla och Hoppfull ni har helt rätt i era åsikter precis som alla andra, och jag tycker att det är trevlig när man öppnar upp för fler vinklingar. Det är väl det som blir mest utvecklande hos oss alla. Glad

camillal777
0

# 48 Glad Jaa, det är kul att vända och vri på saker,härligt när man kan göra det såhär med intressanta människor!  Undra vad Gronstedt tänker om våra analyser…? Hihi Ett helt annat svar kanske?

Gronstedt
0

#45: Jag förstår ingenting?!? "förlåter"? "som är min skapelse"?

Kan du förklara hur du menar?

PS: Du får gärna svara på frågan i #26 "Bleve din reaktion på mina åsikter annorlunda … ?"

Hoppfull
0

Jag tror att det menas att h*n skapat en bild av dig som ett stort ego… men eftersom det var henoms bild så ber h*n om ursäkt, kan det stämma?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Mariann]
0

Precis så tolkade jag det också!

madlin
0

#26, #50, reaktionen blir ej annorlunda. Läs mitt boktips "Bortom universum" om du inte är insatt i "En kurs i mirakler", då kommer du att förstå hur jag menar. Glad

Gronstedt
0

#53: OK! Varför frågar du då efter en presentation?

madlin
0

#54 för att jag tycker att det är intressant att se lite mer om människan bakom tankarna.Glad

Tunrida
0

Ja just det ja, Platons grottliknelse! Den hade jag glömt, tack för påminnelsen och länken. :-)