Sjutton tecken på brist på Ödmjukhet...
- Att tro att det som man själv säger eller gör är bättre än det som andra säger eller gör.
- Att alltid önska att gå sin egen väg.
- Att argumentera med envishet och fräckhet antingen man har rätt eller fel.
- Att ge din synpunkt, när man inte har efterfrågat den, eller när kärleken inte kräver det.
- Att se ner på någon annans synpunkt.
- Att inte se på dina gåvor och möjligheter som ett lån.
- Att inte erkänna att du är inte är värdig all heder och uppskattning, inte ens för jorden du går på eller de ting du äger.
- Att använda dig själv som exempel i samtal.
- Att tala illa om dig själv, så att andra kommer att tänka väl om dig eller säga emot dig.
- Att ursäkta dig själv, när du blir tillrättavisad.
- Att gömma förödmjukande fel för din andlige ledare, så att han inte kommer att ändrar det intryck han har om dig.
- Att finna behag i beröm och komplimanger.
- All bli bedrövad för att andra får högre uppskattning.
- Att vägra att utföra ringare uppgifter.
- Att söka att framträda.
- Att i konversation referera till din ärlighet, geni, händighet eller yrkesskicklighet.
- Att skämmas för att du saknar vissa tillhörigheter.
Jag har länge grunnat över ordet ödmjukhet…vad är det och hur utvecklar man det… efter sökande hittade jag detta….
*funderar över dessa tecken*
När vi grunnat klart…
kanske man kan komma till vad ÄR ödmjukhet och hur utvecklar man det?
Märkligt, jag anser att det finns tillfällen då det är på sin plats att använda dig själv som exempel i samtal.
T.ex. när man förklarar saker och ting för sina barn.
Som "när jag var i din ålder så gick det väldigt illa för mig därför att jag inte hade vett att…"
Jag tycker inte att det är brist på ödmjukhet att berätta om gamla begångna fadäser för sina barn.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Haha, jag har nog rätt stor brist på ödmjukhet då;)

Jag håller med dig Farwuq! Flera av punkterna var konstiga…
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Men jag är trotts allt rätt ödmjuk, så jag tar det som att det är fel på texten. Den där texten gör snarare satt man blir en Osocial person som inte kan dela med sig av sina egna erfarnheter och inte hjälpa andra. jag menar, att hjälpa någon är ju att se synpunkter på andra sätt?
#3 Där håller jag helt med dig… skulle jag inte heller se som oödmjukhet..
Mot sina barn har man ju ett stort ansvar i uppfostran och där kommer ju helt klart sådant in…
men jag vet att egot är fenomenal på att falsk ödmjukhet … så det finns fallgropar… eftersom det är en positiv egenskap är det en egenskap egot också vill ha för att känna sig duktig och bra…. jag tror det är där de största groparna är.. den dolda egoistiska tillsynes ödmjukhet….
men jag tycker nog det finns många bra…
no 2 är lite märklig…. den tål att grunnas längre över…
no 7 har jag svårt att läsa och förstå vad som egentligen står….

Jo lite märkliga en del punkter…håller med er i dom punkter ni pratat om.
nr 10 tycker jag också är svår att förstå…ska man inte kunna inse, erkänna sina fel/misstag få be om ursäkt och lära av det?
#9 Håller med
Därför säger jag, som jag har sagt så många tusen gånger förut. LÄR INTE DIG OM SÅDANT GENOM BÖCKER.
Allt som har med själen att göra hittar man själv, så länge man vill det.
självklart hittar du själv… men det gör man genom livet och livet innehåller böcker… och ovan texter.. som amn genom att begrunda finner visdom i… inte alltid genom att hålla med, utan lika ofta att inte göra det…
Om vi inte gick i skola skulle det inte bli mkt av många… kunskap är mkt mkt viktig och den får vi genom böcker bl a.

Helt riktigt det du säger Ijin! En egen kontakt med själen slår all literatur!
Men böcker är en hjälp på vägen…
#11 Jag ser skillnad på Andlig och Spirituel kunskap jämfört med Vetenskaplig Kunskap… Vetenskapliga är fast, den varierar inte, medans den andliga kan variera som bara attan..
nix den vetenskapliga är inte heller fast… den ändrar sig som atta n också det man trodde var vetenskapligt bevisat idag kan mkt väl ändrat sig imorgon…..
2 kan jag inte se som brist på ödmjukhet, 4 verkar alldeles kräkfärdig (snacka om bristande ödmjukhet att agera och sedan hänvisa till att "kärleken kräver det!), och 12 finner jag ganska bisarr.
Vem antas man var ödmjuk gentemot, förresten?
Javisst…. "skita" på folk och sedan kärleken krävde det…. 
det är väl nästan det vi gnällt på förut här… med männsikro som häver ur sig och skiter i hur det tas emot… de kanske ska börja hänvisa till kärleken krävde det….
#14 Grunden ändras aldrig, men det kan den göra på Spirituela plan. Det är ingen vetenskap, det är en Teori.
#14: Den naturvetenskapliga grunden är nog fast, men vetenskapens förståelse av den varierar och förändras.

Vad menar ni med grunden?
#19: JAG menar att naturen är som den är, men vetenskapens förståelse av den varierar.

Ok, men naturen förändras ju den med i och med evolutionen, eller har jag fattat det fel?
#21: Jo, naturen förändras, men inte naturlagarna. Saker som gravitation, färgers våglängd, ämnens specifika vikt och ledande förmåga är konstanta.
självklart är visssa saker helt fasta.
Men det händer ju att man påstår sig "bevisat" nått och några årtionden senare så "bevisas" nått annat, så man måste revidera det förra "beviset"….
#23: Men det är ju förståelsen som förändras, inte fakta.

Men jag läste exempelvis om att jorden snurrar aningens snabbare nu än den gjort tidigare. Det här tros påverka vår tidsuppfattning men om det stämmer måste det ju även påverka de parametrar du beskrivit här ovan eller?
#25: Ja, det påverkar parametrarna, men inte de matematiska sambanden mellan dem.

Spännande! Om nu vibrationen höjs på jorden och ev ett polbyte, vad förändras då?

Men påverkas inte gravitationen exempelvis om jordens fart ändras? Förhållandet mellan ebb och flod bör ju påverkas…
*fundersam*
Jag har också läst det och det var isamband med någon mega jordbävning någon tid innan tsunamin…
Då rubbades axeln så ynka lite men ändock…+ att de vibrationsvågor som gick runt jorden efter denna mega bävning gjorde att jorden var som en "kyrkklocka" i 3 dagar
Vibrationen transformerades till baksidan och fram igen till ursprungspunkten och så höll det på i tre dagar!!!
jag har också läst att den magnetiska nordpolen flyttar sig så fort (aldirg gjort det förut) att om 50 år är den i sibirien…

Jaa, alltså jag kan ju för lite om sådant, men rent logiskt så bör sådant påverka alla de tidigare fasta sambanden.
dessa två artiklar i samband med denna mega bävning stod att läsa några få timmar på aftonbladet…de kom från någon amerikansk forskningstation… men har aldrig nämnts efter där… märkligt….

Tack för att du hann läsa och kan dela med dig av det Mariann, verkligen intressant tycker jag.
En liten länk om polbyte.

När magnetfältet försvagas vid en polomkastning når de laddade partiklarna längre ner mot jordytan. Förutom att störa elektronik befarar forskarna att den ökade strålningen skulle kunna påverka djur och växter negativt. Verkan är dock övergående, och det hundratal omkastningar som förekommit de senaste 20 miljonerna år, har inte lett till någon massdöd bland jordens alla organismer, men kan ha orsakat genetiska mutationer.

Såg det oxå :)
#28: Gravitationen påverkas inte om varvtalet ändras. Gravitationen beror endast på det inbördes förhållandet mellan kropparnas massa (din massa och jordklotets massa i det här fallet).
Jordens varvtal påverkar i stället centripetalaccelerationen, vilket påverkar den upplevda vikten (även den vikt en våg "uppelver"). Men din och jordklotets faktiska massa har inte ändrats, och därmed inte heller gravitationen.

Ok, inte heller ebb och flod påverkas?
#37: Ebb och flod påverkas, men inte matematiken bakom. Den blir inte annorlunda för att siffrorna blir annorlunda.
Om a + b = c är sant, är det sant oavsett om a = 1 eller a = 2. c blir olika stort, men formeln är den samma. Det är denna matematik jag menar när jag säger att naturen inte förändras.

Ok, jag förstår vad du menar :)