Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 1253 ggr
Gronstedt
0

Ondska?

Tror ni på ondskan? Hur ser den ondska ni tror på i så fall ut?

Hoppfull
0

Nix pix! Jag tror inte på ondska.

Vad är din syn på ondska? Tror du på ondska(har för mig det från någon annan tråd…)? Och hur ser den i så fall ut?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Mariann]
0

Hur menar du "tror på" ondska?

Om du menar om det finns ondska så gör den ju det. Det finns ett mörkt broderskap likväl som det vita.

Ska se om jag kan hitta nått om det…

gigabyte
0

Det som du kallar onska är vår fria villja att antingen göra gott eller ont ,det är det som är guds avbild i oss ,vi vet hur vi skall handla, men i bland så sviker vi oss själva med att välja fel pga våra rädslor om sånt som vi inte kan förstå eller hantera .

camillal777
0

För mig är ondska när egot tar överhanden, när man inte tar ansvar för sina handlingar.

När man tycker att man har rätt att utnyttja andra för att själv är och ska må bättre….medvetet köra över varelser i sin omgivning.

Hoppfull
0

Intressant att försöka definiera olika människors tankar kring ondska.

Ijin
0

Ondska är ett annat namn på att använda makt för att förstöra avsiktligt för andra.

camillal777
0

#7 Helt rätt!

[Mariann]
0

Mkt välkommen ska du vara gigabyte!!

Jag håller med dig 100% och också Camilla o Ijin.

Det är väl den vi ska göra upp med i oss själva. Det är ju också det som Jihad egentligen betyder.  Men som tyvärr en del muslimer inte har fattat…

Ondskan ser jag som en svart-gråskala dvs mer eller mindre mörk

Man pratar ju också om det Kosmiska onda, den som även mästarna lever under…

Gronstedt
0

#1:  Oj, det blir långt …

Ja, jag tror på ondskan. Jag tror att viljan till ont kan finnas, glädje åt att göra ont, att veta vad det goda är och avsiktligt och med tillfredsställelse välja att göra ont i stället. Detta alltså till skillnad från att inte förstå bättre eller vilja gott men inte förmå välja det.

Jag tror också att människan skapar de onda gudarna lika väl som de goda. Däremot tror jag inte på någon "ond loge" eller något ont brödraskap *jämra sexism*, eller att det finns något gott syfte eller någon gudomlig plan med universum och att ondska skulle vara att motarbeta detta.

#4: Vem vänder du diig till när du säger "det du kallar ondska"?

#9: Menar du att jihad skulle vara det samma som ondska Förvånad?

Hoppfull
0

Betyder det att ondskan skulle finnas som en yttre extern makt eller kraft som invaderar människor så att deras egen vilja fördunklas och blir "ur funktion"? Eller betyder det att vissa människor föds onda och enbart kan utföra onda gärningar?

Gronstedt
0

#11: Jag anser att gudar skapas av mänsklig (skriver mänskilg för bekvämlighets skull, men anser inte att detta måste vara begränsat till Homo sapiens) tro - både onda och goda gudar. Men när onda och goda makter väl skapats existerar de som egna entiteter och kan påverka människor. Ondska skulle alltså vara en extern makt OCH en intern, precis som andra gudar.

Jag anser att den fria viljan finns och man inte kan skylla på att den sätts ur spel. Inte heller tror jag att man föds ond och därför bara kan göra onda gärningar, lika lite som jag tror att någon föds god och bara kan göra goda gärningar. Däremot tror jag att onda eller goda makter kan så att säga presentera sina alternativ för den person som ska göra valet. En del föredrar att göra gott och en del ont. De flesta slafsar väl runt någonstans i mitten och gör just inga aktiva val, dock.

Hoppfull
0

Aha, och vad är en Gud i den tankegången?

Gronstedt
0

#13: En gud är här varje sorts "högre makt", antingen det är Gaia, Jahve, Allah, Cernunnos, Diana, Baal …

Hoppfull
0

Ok, så din tanke är att människorna skapar en högre makt? Ser du dem som energier eller som något annat?

Gronstedt
0

#15: Ja, jag tror att människorna skapar dessa högre makter, som energier om du så vill, och förtätar dem och ger dem gestalt genom att tro på dem. Ju fler som tror att Jahve är en lysande mansfigur med stort skägg, dess mer blir han sådan.

Det har ju sagts att gud är det medvetande som uppstår när tillräckligt många har kopplat upp sig på Internet … Flört

Hoppfull
0

Det var inte vad jag ville :) jag undrade hur du såg på det. Själv har jag inte sett det på samma sätt nämligen och jag vill gärna förstå andras syn för att öka och vidga min egen.

Gronstedt
0

Menade bara att "energier" kunde vara ett bra ord för det … det finns liksom inte färdiga ord för allt, man får använda approximationer.

Vad tror du att gudar är?

Hoppfull
0

Hm, jag vet inte riktigt… jag har nog liksom delat upp det hela i två kategorier. En som är skapad av människor i rituella och symboliska syften, men sedan tror jag på en sorts gudsenergi som är utom människans skapelse. Den är världsomfattande och har ingen gräns. Människan kan inte styra eller ställa med den för den är en ren form av kärleksenergi. Vi kan få ta del av den energin om vi själva vill, men det kräver att vi är tillräckligt öppna och tillgängliga. Det är ingen gudsenergi som straffar eller ställer krav, det är ingen personifierad energi, det är ingen energi som enbart är till för att tjäna mänskliga syften, det är en ren energi som finns för alla som vill ha del av den.

[Mariann]
0

Jag ser det också mer som Hoppfull. Det finns denna GUD som är det för hela solsystemet. Ett kosmiskt väsen eller energiform är det för mig. Sedan finns det ju för mig då ännu större kosmiska väsen som omsluter hela galaxer i sitt väsen. Galaxväsendet/GUD. Så på så vis många Gudar…

När sedan det har inkarnerat männsikor/väsen från dessa sfärer com jag kallar för det Buddhiska planet. Så har det ju efteråt skapats tankeformer av dom. Så att tillslut under 2000 år så har t.ex. Jesus fått den bild vi ser honom i. Men det är alltså en tankeform i mentalt stoff som vi via telepati tar del av. Precis som det står i inlägget om mentalplanet, att alla tankar männskor gjort sig blir till en mental tankeform…

Gronstedt
0

Hej Mariann!
Vid du svara på frågan i #10?

#19: En sådan energi tänker jag mig också, men för mig är den den "gud" som skapats av medvetandena hos allt det som inte är människa. Därmed försvagas den av miljöförstöring och kan påverkas av människor som sätter i och tror om den. Dock blir påverkan svag, eftersom det i världen som inte är människa är så mycket mer än människorna.

[Mariann]
0

Å jag glömde!!

Alltså jihad betyder att man ska "föra krig" mot sina egna dåliga sidor, mörkret i en själv… inte som några få fanatiska muslimer nu pysslar med….

[Mariann]
0

#21 Nu fick jag svårt å hänga med här… kan du ta det igen med andra ord kanske Generad

Hoppfull
0

Så du Gronstedt ser den inte som en enskild energi utan något som snarare innehåller allt?

Gronstedt
0

#22: Trodde det betydde "heligt krig", bara. Sedan är väl definitionen av "helig" som skiljer. De flesta muslimer som bedriver jihad har nog väldigt goda skäl.

#23: Den där energin som Hoppfull talar om, som är "utom människans skapelse". Jag tror det finns en sådan, men att den bildas av den andliga energin *luddigt uttryckt* från alla de delar av universum som inte är människor eller människoekvivalenter, alltså djur, växter, stenar, gaser, vätskor … Denna energi är mycket större men mindre specifik än de "gudar" människor kan skapa, därför är den svår (men inte omöjlig) för människor att påverka. Denna energi går förlorad i till exempel städer, och den frånvaron märks mycket tydligt på sådana platser.

Vart det tydligare?  Flört

[Mariann]
0

Japp mkt bättre! Tack!