Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 690 ggr
[Mariann]
0

Skärtorsdag?

Läs HÄR

camillal777
0

Vi får rena oss idag då.

(innan vi far till blåkulla…hehe )

Hoppfull
0

Men visst är det lite synd att rädslan för starka kvinnor fick gå så långt?!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Gronstedt
0

Handlade det om starka kvinnor, eller om förvirrade/sinnessjuka kvinnor? Efter vad jag läst har man aldrig funnit några faktiska bevis för att någon enda kvinna faktiskt smorde sig för att fara till Blåkulla. Till exempel finns inga smörjhorn eller smörjaskar bevarade där den "klassiska" salvan kan påvisas ha förvarats.

Jag skulle tro att om det fanns några verkliga häxor, som använde sinnesförändrande droger i verkligt andliga syften, så passade de sig dj*vligt noga för att tala om det. De som fastnade i häxdomstolarna var snarare de sjuka.

Läste (men var var det?) om en kvinna som dömts som häxa för att hon hade förtrollat sitt nyfödda barn till ett lamm och haft det som ett slags docka eller liknande. För mig låter det som en stackars kvinna som av något skäl inbillat sig vara havande (jfr skendräktighet) och sedan överfört känslorna för det obefintliga barnet på första bästa gulliga lilla varelse (på samma sätt som en skendräktig hund, katt eller gris kan adoptera en docka, en sko eller ett djur av annan art och behandla det som sin unge).

Hoppfull
0

Man behöver säkert inte ens tro att de var sinnessjuka (vad nu det är) utan kanske bara deprimerade eller som ditt exempel kan ju ha varit en kvinna som förlorat sitt barn och fått en förlossningsdepression. Inte så underligt idag men säkerligen då.

Jag trodde även att vanliga s.k. läkekunniga kvinnor brändes eftersom de hade makten att ta hand om sig själva och vara oberoende.

Gronstedt
0

Mja, enligt häxdomstolarnas egna regler var det "maleficarium" som var straffbart, alltså att göra ont eller önska ont. Att bota var i sig inte straffbart, om det inte kunde "bevisas" ha skett med Djävulens bistånd. Det riktigt otäcka var angiveriet, tycker jag.

Läs gärna Häxornas försvarare av Jan Guillou, den ger en väldigt spännande bild av häxprocesserna (vad man sedan i övtrigt tycker om honom som författare, tillför han en sund skepsis som belyser nya aspekter).

Hoppfull
0

Haha, jag gillar Jan Guillou, inte allt som kommer ut ur hans mun men ändå!

Jag köpte i helgen som gick, den sista Harry Potter, så det är den som gäller just nu :)