Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 993 ggr
[Mariann]
0

Lite om nattvarden

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I många kulturer har heliga ritualer med bröd och vin haft en betydande roll genom tiderna. Vid Nattvarden uppenbarade Jesus Kristus denna rituals djupa andliga betydelse för kristendomen. Kristus lärde genom nattvarden lärjungarna om mästarens kraft att levandegöra och heliggöra stoffet.

Genom ett liv i renhet i varje hänseende och på varje plan och i ödmjuk tjänst uppbyggs i personlighetskropparna en koncentration av livsessensen, vars styrka och kraft är beroende på den enskildes utvecklingssteg och av den period där den är uppbyggd. Det är denna koncentration av livskraft som medverkar till att en person kan verka lysa eller vara genomskinlig och det är den kraft som kan dras fram och användas som hjälp till andra.

Vid Nattvarden (skärtorsdag) hade det i varje enskild lärjunge inbyggts den största möjliga eteriska kraft, så att var och en av dem föreföll i olika grad att vara vibrerande av ljus. Då Kristus bröt brödet och bjöd av vinet lät alla lärjungarna denna uppbyggda eteriska kraft flyta till Kristus som uppsamlade den och lät den smälta samman med sina egna gudomliga krafter till en betydande medvetandeutvidgning, där han framstod i hela sin förklarade skepnads strålglans.

Kristus överförde då dessa samlade gudomliga och alkemistiska energier till brödet och vinet, varifrån de i framtiden kan hämtas fram vid noggrann efterföljelse av nattvardens ritual.

I senare kristna församlingar har man många gånger genom dedikation och tro förmått återkalla sådana krafter till heliggörelse av bröd och vin i samband med Nattvarden, ibland i en sådan omfattning att det som "odödlighetens medicin" hade en helande verkan på sjuka medmänniskor.

Brödet representerar dels den rena och lysande eteriska kroppen, dels den feminina polariteten, medan vinet representerar dels rening, transformation och heliggörelse av astralkroppen, dels den maskulina polariteten. Genom sådan helhet och balans mellan de två polariteterna och genom de två kropparnas rening kan kristuskraften förmedlas genom healing och genom andlig upplysning och vägledning.

[Mariann]
0

ev kan den nyfikne eller den som vill studera mer omkring nattvard och gral hitta nått intressant här GRALEN

Lionadh
0

Fin artikel om skärtorsdagens nattvard! Min gral från Assisi står på mitt lilla hemma altare….Glad

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

[Mariann]
0

Det som är så fascinerande är att allt har en betydelse… och kan ses i ett mkt djupare (esoteriskt) perspektiv…

det gillar jag ;)

[Mariann]
0

vågar jag lite mer ur den… Oskyldig

Att Jesus red på en åsna symboliserar uppnåendet av själsvisdom, och jublandet är erkännandet från dem som redan har uppnått denna och från dem som strävar efter den. Som fridens stad representerar Jerusalem hjärtcentret, där Kristus först väcks till liv i människan. Således uppenbarar intåget i Jerusalem Den Nya Tidens antågande, där de kristna mysteriernas sanningar skall bli mänsklighetens universella religion.

Hoppfull
0

Det här tycker jag är så häftigt, kanske framför allt för att jag så länge (så länge jag kan minnas) trott att bibeln varit en symbolskrift som innehåller en mycket djupare mening än trossamfunden ännu lyckats tolka. Jag tar gärna emot mer av den här typen av beskrivningar… det är ju ett fritt val att ta dem till sig eller förkasta dem.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Mariann]
0

när jesus tvättade fötterna på Petrus

så var det en lärdom han ville ge den stolte Petrus om att  aspiranten till invigning ska lära ödmjukhet och villighet att tjäna vem som helst för Gud. Jesus lärde Petrus på ett milt sätt att tjänande i ödmjukhet och självuppoffrande är NYCKELN TILL ANDLIG UTVECKLING. Det är den som blir till inget som uppnår allt.

[Mariann]
0

Då Jesus utandades på korset, blev en del av Kristi ande frigjord och flyttade sig till Jordens centrum, där en del av Kristi medvetande inkarnerade i Jorden.

I samband härmed överstrålade Kristus Jordens astralkropp med ett omätligt strålande, gyllene ljus, som med en gång transmuterade stora delar av de negativa energier som var upphopade där. Detta lyfte planetens vibration och intonade Jordens fysiska kropp närmare med den gudomliga andens värld. Såväl Jordens eteriska som astrala kropp blev i viss grad rensade. Därigenom förbättrades betydligt möjligheten till förbindelse mellan andens rike och mänsklighetens rike.

Hoppfull
0

Jobbig lärdom… men viktig!!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Mariann]
0

Påskdagen Från den tidpunkten (fredag  kväll), när Jesus dog på korset och när Kristi ande inkarnerade i Jorden, och till uppståndelsen söndag morgon, fortsatte Kristi ande sin stora aktivitet inne i Jordens tunga och förmörkade lager, där han också  bringade sitt budskap till de själar som ej var i inkarnation och som uppehöll sig i mörkrets värld (ofta benämnd som helvetet eller skärselden), han bringade också förlösning till de fallna lucifersjälar i Jordens lägre astrala lager (begärsvärldarna). Allt detta och mer därtill är Kristi alltomfattande förlösningsarbete. Ett arbete som han fortsätter tills Jorden och dess mänsklighet har genomgått uppståndelsen och heliggörelsen . Detta är Kristi stora offer för Jorden, mänskligheten och naturrikena.
[Mariann]
0

Genom uppståndelsen från graven visade Kristus för lärjungarna och för eftertiden  det sista stora arbetet som skall utföras på Jorden. Detta är transmuteringen av materia till ande.

När man lärt detta är människan inte längre bunden till materians fängelse (den fysiska kroppen).

Uppståndelsen är behärskandet av det opersonliga livet, där lärjungen fullt ut har erkänt materians illusioner och det fysiska livets begränsningar. Med uppståndelsemedvetandet följer förståelsen för harmonin av allt liv med Gud - en förståelse av att inget skadligt kan påverka den minsta del av Guds universum utan att skada helheten. Den som har upplevt uppståndelsens härlighet kommer inte att kunna göra något levande ont eller skada eller döda något levande, vare sig minsta insekt eller själva klotet Jorden. Den uppståndne förstår att allt är en del av mångfalden i Guds väsen.

Gronstedt
0

För mig är det graalens förkristna aspekt som är viktig, inte Kristus …

[Mariann]
0

Menar du graalen i typ Parzifal aspekten?