Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 2195 ggr
Hoppfull
0

Om härskartekniker

Klockan 13.00 idag på svt 2

Här kan vi kanske lära oss lite om kommunikation :)

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Mariann]
0

spännande ska se om jag hinner kolla detta!

Hoppfull
0

Det går säkert i repris på kunskapskanalen annars.

[Mariann]
0

http://kilden.forskningsradet.no/c16881/artikkel/vis.html?tid=35132

Hennes hemsida.!!!

Underbar kvinna att lyssna på!

LYFT BLICKEN avslutade hon fördraget med… det är det jag försöker göra hela tiden!! Lyfta blicken och se utanför mig själv!

Hoppfull
0

Det som är allra mest trist är väl att kvinnokollektivet, syterskapet, även använder dessa tekniker mot varandra. Det är ledsamt tycker jag!

Gronstedt
0

#4: Kvinnokollektiv? Systerskap? BURRR!

Hoppfull
0

Äh, kvinnor ska väl hålla ihop… när ingen annan håller ihop oss…

Gronstedt
0

Nä, vettigt folk ska hålla ihop mot di ovettiga …

Hoppfull
0

Jo, det är förstås sant… jag såg det kanske ur ett diskrimineringsperspektiv… de diskriminerade borde hålla ihop och hjälpa varandra.

Gronstedt
0

Jamen vettigt folk blir väl diskrimerat av ovettigt? Se bara på hur vi har det Flört!

Hoppfull
0

Så sant så sant :)

[Mariann]
0

*asgarv*

Ijin
0

Äh. Finns bara ett sätt att regera utan problem. Skjut alla som tjafsar emot=) Fungerade för hitler iaf..

Hoppfull
0

Not… han vann ju inte precis…

Ijin
0

#13 Nej, men fan vad nära han var.

Gronstedt
0

#12: Så rätt, så rätt, jag har länge hållit på mr Mossberg som argumentationsförstärkare! Inget fel i en upplyst dispoti, så länge jag får vara despoten!

Hoppfull
0

Hahaha och vi som inte har Mossberg att gömma oss bakom… är vi målen då?

[Mariann]
0

och vem är Mossberg Generad

Gronstedt
0

#16: Nejdå, mr Mossberg behöver bara understryka i diskussionerna med de ovettiga Flört. Man kan ju inte argumentera hur som helst åt höger och vänster, det vore inte upplyst.

#17: Vår vän Mossberg Defender argumentationsförstärkare är ett känt pumphagelgevär. Tänk den lilla byssan som Arnold Schwartznegger hanterar så stiligt med ena handen medan han kör motorcykel i början av Terminator II.

[Mariann]
0

Ååå jasså den lilla byssan ;)

Hoppfull
0

Hahaha, du är för rolig du!!

Men för att bli aningens seriös igen… jag har som ni säkert förstått allihop funderat ganska mycket kring detta med att det alltid är den andra parten som bär ansvar för sina känslor.

Den diskussionen är återkommande både här och där och ger mig en del att fundera på. Den är ju sann så tillvida att ingen annan än jag själv kan ta hand om mina känslor MEN jag ser det faktiskt som en härskarteknik! Fel använd alltså… den ger mig verktyg att alltid få säga vad jag tycker, på de allra minst pedagogiska sätt, att vara oförskämd och nonchalant, häva ur sig "sanningar" till höger och vänster, kalla sig rak och ärlig och sedan bara tillintetgöra den som blir ledsen, arg eller känner sig kränkt genom att slänga över ansvaret i dennes knä!  - det är ju inte mitt fel att du blir ledsen för att jag kallat dig jäxxla röxxxickare, det är ditt problem och det får du ta ansvar för… En oerhört sofistikerad härskarteknink som jag upplever företrädesvis används av kvinnor!

[Mariann]
0

Det ÄR för mig också en uttalad härskarteknik!!!

Det är ett sätt att slippa ifrån ansvar… minsta motståndets väg… den lates väg…. den som vill blunda vägen…

ojdå blev jag för hård nu (maskulin ;) )

Gronstedt
0

Ja, det är nog inte en teknik som används av män mot kvinnor, där är det snarare det förminskande, objektifierande som används. Detta att vara taskig och sedan frånsäga sig ansvaret upplever jag som ganska nytt och något som kommer ur amatörpsykologitrenden som översvämmat oss. Människor verkar på fullaste allvar tro att det både har rätt att och rätt i att ge sig på andra och tala om för dem hurdana de är - och rent av att mottagaren borde bli tacksam Skrikandes!

Är det en illa utförd parafras på psykoterapins motbjudande "Varför tror du att du känner så?", månne?

[Mariann]
0

Clapping Hands

Hoppfull
0

Kan nog ligga en hel del i vad du säger där Gronstedt!!

Det har ju kommit med de nya vågarna av inre utveckling och är som sagt i den bästa av världar alldeles klockren. Tyvärr ser man inte alls lika mycket av den goda sidan som man gör av den som tillåter sig att frånhålla sig ansvar för sina handlingar och ord.

Gronstedt
0

Á propos systerskap.

[Mariann]
0

Mkt bra artikel och tack för den, då fick jag veta om denna bok jag inte han lägga på minnet!!

Hoppfull
0

Instämmer till fullo!

Hoppfull
0

Ingår det i den här härskartekniken att man MÅSTE ha sista ordet? Jag tycker mig att observerat det, diskussionen är inte ett givande och ett tagande utan något man ska gå vinnande ur, alltså få sista ordet! Ganska trist med tanke på att det blir väldigt ensidigt och icke-utvecklande på det viset.

Gronstedt
0

#28: Menar du tekniken med att säga något och sedan förneka ansvar för reaktionen? Jag tror den förutsätter det sista ordet, eftersom sista ordet måste vara "Det är ditt problem, inte mitt."

Hoppfull
0

Ja det har du självklart rätt i, man kan ju inte låta någon säga emot om man inte bär ansvar… det går ju inte ihop med hela tekniken :)

Farwuq
0

Det där med "systerskap" - det finns en del häxringar som sysslar med mindre kul saker. Deras magi är inte riktigt ren och jag fick en del udda beskyllningar från dem, min mentor angrep de öppet, men han visste hur man skulle försvara sig, så de teg bums och drog sig tillbaks.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Hoppfull
0

Inte trevligt!!

Farwuq
0

Stämmer fint, det var inte kul saker och jag inser att det är klart olämpligt att vidare diskutera detta djupare helt öppet.

Ledsen

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Hoppfull
0

Nej det är nog lika bra att hålla undan sådant!