Svärdet och kalken
Tittade in på Om sajten, där det fanns en bild föreställande ett möte mellan den manliga och den kvinnliga principen i form av svärdet och kalken. Det slog mig då: Är det gjutet vilketdera som representerar den kvinnliga och vilket den manliga principen?
Min instinktiva tolkning är att svärdet är den kvinnliga, kalken den manliga, men hur tänker ni andra?
Det står längre ner ( tror jag) att
svärdet är den maskulina principen = rak energi
Kalken den femenina principen = cirkulär energi
nix det står inte… men så tolkar jag det som ovan här.

Håller med om den tolkningen. Det är också den tolkning som används inom druidismen. Min prästinnevigning skedde så… För tio år sen…
Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM
Tolkningen är alltså given? Jag ser det nämligen på helt annat sätt. Jag har till exempel svårt att tänka mig ett mer feminint material än värjstål …

Tolkning är nog upp till var och en… de (ovan) tolkar nog utifrån gamla symboler tror jag. Själv är jag ju lite strange så jag tolkar egentligen vare sig femininitet eller maskulinitet i de symbolerna 
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
#4: Jag tänkte mer att det var tvärt om, alltså att konstnären vill måla ett möte mellan manlig och kvinnlig princip och kollar i sitt symbollexikon vilka varianter som finns. Jag tycker det är viktigt att minnas att symboler inte är universella!
Men om du (alltså du läsare av detta) sätter dig och funderar: Vilka egenskaper finns i ett svärd eller i en kalk? Kan de ses som manliga eller kvinnliga? Varför det, i så fall? Vilka blir då de egna svaren, de som kommer från ditt eget inre?

Aha :)
Konstnären Eskild Tjalve är en intuitiv konstnär… tror inte han håller på att slå i böcker innan han målar. ;)
Jag vidhåller min tolkning, för mig räcker det att se på våra könsorgan, för att förstå att svärdet är man och skålen en kvinna ;)
Sedan ska väl tilläggas vilket jag också skriver i mitt första inlägg att NIX det står inget om tolkningen av bilden som ajg tolkar den, alltså är det min högst privata tolkning
Vill man veta vilken tolkning Eskild har får man nog vända sig till honom…

Jag tror ändå att när det gäller konst är tolkningarna fria. Visst kan man gå på välbekanta tolkningsreferenser men var och en tolkar som de själva känner.
#8: Jo. Om man inte läst "regelboken" så vet man ju inte vad som menas med olika symboler. Det finns väl knappast några symboler som förstås lika av alla i hela världen. För mig kan som sagt svärdet symbolisera de mest karaktäristiska kvinnliga egenskaperna och kalken de manliga - det beror ju på vilka drag man anser viktiga/karaktäristiska.

Ja och visserligen ges ju sådana som studerat konsthistoria och konstvetenskap företräde eftersom de kan konstutvecklingen över tid, men alla är ändå fria att tolka utifrån sig själva.