Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 1530 ggr
Lionadh
0

Vad är Helig Ande?

Sitter och funderar över andlighet och begreppet Helig Ande. I bibeln kom en vit duva ner över Jesus i och med att han döptes. Hur kan man se på det begreppet i esoteriska termer?

/Maud Lionadh Fundersam

duva

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

[Mariann]
0

Esoteriska termer, blir ju då 3 strålen. Den ÄR Guds Helige Ande - Moder Gud, Livets fullhet…

3 strålen är gudomens tredje aspekt och som ju står för den helige anden och Gudomens aktiva intelligens, som är det aspekt i gudomen som bringar ljuset in i materian.

HELIGE ANDEN  ses som Moder Gud, den kosmiska modern, som ger liv som föder världens myller av liv…

de andra två aspekterna är ju 1 stråle Vilja = ande och 2 stråle kärlek visdom = själ 

och 3 stråle aktiv intelligens = personlighet.

[Mariann]
0

jag lägger här in ett stycke Helige Ande musik… för man upplever bäst den vibrationen genom hjärtat…

http://www.youtube.com/watch?v=YO82u7CKj1k

Be gärna om att få uppleva Moder Gud - Livets fullhet - Guds Helige Ande!

Håll dig sedan öppen i hjärtat för de intryck du får….

Lionadh
0

Men visst står det också i Bailey att Monaden är Helig Ande? Jag har för mig att jag läst det i En avhandling om vit magi.

[Mariann]
0

Menar du vår egen  monad? dvs vårt allra djupaste aspekt över själen?

Lionadh
0

Ja det menar jag… Har bestämt för mig att den jämförs med Helig Ande hos Bailey…

[Mariann]
0

Jag tror inte det, för våra monader enligt Asger och även Kim Pedersen är på en av de tre aspektstrålarna dvs 1, 2 eller 3 stråle.

Vi är alltså sprungna ur något av gudomens tre aspekter, antingen har "vi" då en Viljesmonad, Kärleksmonad eller en intelligensmonad. Monad/ande

Själen kan vara på en vilken stråle (1-7) som helst och är det under massor av liv…. men sägs alltid mot slutet landa i en av aspektstrålarna.

så förstår jag det…