Vad är Helig Ande?
Sitter och funderar över andlighet och begreppet Helig Ande. I bibeln kom en vit duva ner över Jesus i och med att han döptes. Hur kan man se på det begreppet i esoteriska termer?
/Maud Lionadh 

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM
Esoteriska termer, blir ju då 3 strålen. Den ÄR Guds Helige Ande - Moder Gud, Livets fullhet…
3 strålen är gudomens tredje aspekt och som ju står för den helige anden och Gudomens aktiva intelligens, som är det aspekt i gudomen som bringar ljuset in i materian.
HELIGE ANDEN ses som Moder Gud, den kosmiska modern, som ger liv som föder världens myller av liv…
de andra två aspekterna är ju 1 stråle Vilja = ande och 2 stråle kärlek visdom = själ
och 3 stråle aktiv intelligens = personlighet.
jag lägger här in ett stycke Helige Ande musik… för man upplever bäst den vibrationen genom hjärtat…
http://www.youtube.com/watch?v=YO82u7CKj1k
Be gärna om att få uppleva Moder Gud - Livets fullhet - Guds Helige Ande!
Håll dig sedan öppen i hjärtat för de intryck du får….

Men visst står det också i Bailey att Monaden är Helig Ande? Jag har för mig att jag läst det i En avhandling om vit magi.
Menar du vår egen monad? dvs vårt allra djupaste aspekt över själen?

Ja det menar jag… Har bestämt för mig att den jämförs med Helig Ande hos Bailey…
Jag tror inte det, för våra monader enligt Asger och även Kim Pedersen är på en av de tre aspektstrålarna dvs 1, 2 eller 3 stråle.
Vi är alltså sprungna ur något av gudomens tre aspekter, antingen har "vi" då en Viljesmonad, Kärleksmonad eller en intelligensmonad. Monad/ande
Själen kan vara på en vilken stråle (1-7) som helst och är det under massor av liv…. men sägs alltid mot slutet landa i en av aspektstrålarna.
så förstår jag det…