MEDVETANDEPLANEN
Medvetandeplanen
Andevetenskapen beskriver verkligheten som sju medvetandeplan, där det fysiska planet är det sista och tätaste stoffplanet. Då det stora livet, vi kallar Gud, skapade dessa medvetenhets eller existensplan, föregick det inifrån och ut, eller uppifrån och ner om man vill. Därför är alla existensplanen uttryck för liv och ande. H.P. Blavatsky (teosofin) sade att: "Stoff är ande i sitt lägsta aspekt, medans anden är uttryck för stoff i sitt högsta aspekt."
Anden skapade de olika planen med det syfte att utveckla kärlek och visdom till fullkomlighet. Alla själar deltager i denna utvecklingsprocess. När de inkarnerar och förädlar sina karaktärer, förädlar de samtidigt de planen av medvetande, de arbetar på. Förädlingen av känslolivet är t.ex. med att förädla (häva vibrationerna) på det kollektiva astralplanet osv.
Se ochså planchen De syv planer.
Se ochså astralplanet, mentalplanet, kausalplanet, buddhiskt plan, atmiskt plan, monadiskt plan, logoiskt plan.

:) Madame Blavatski har jag läst lite om, fascinerande läsning!! :)
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Det är teosofi det… det var hon som startade upp teosoferna…
hemliga läran heter böckerna tror jag… jag har inget läst.. mer än det som jag fått veta genom Asger som ju givetvis verkligen STUDERAT henne…
Asger var ju medlem av Rosenhaven.. och där var Ananda Tara Shan ledare. Ananda Tara Shan skulle ha varit i tidigare inkarnation just Blavatsky… ev kan man söka nätet på Anandas namn för å veta mer…
Hon (Ananda)var OERHÖRT clairvoyant, kunde kika in i människors hjärtan och se bladen….
Blavatsky var ju den första kontakt som mästaren D K tog och fick nedskrivet böcker.. nästa var A.A Bailey… nu väntar man på en tredje…

Ja hon är oerhört fascinerande, jag har inte heller läst något av henne, bara om henne och om hur teosofisällskapet grundades.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.