Andlig utveckling - geografiskt?
Sitter här och grunnar på en sak, nämligen om det finns ett samband med andlig utveckling och var man befinner sig på jorden.
Naturligtvis snubblar man över religionernas inflytande kontra friheten till individuell andlig utveckling. Är den andliga utvecklingen större i de länder där religionerna släppt sina grepp?
Vad har ni för tankar om detta?
Nej, så är det inte, tror jag.
För tittar man inom religionerna finns det många som jobbar i det dolda. Inte säger något om sina inre uplevelser och förståelser.
Många inom religionerna kan jobba ut mot människorna och det är när man gör det som det är andlig utveckling, enligt min teori och även många andra för mig "tunga" författare.
Kika t.ex. på min älsklings munk inom katolska kyrkan
Pater Max Mizzi. Franscicaner munk
http://www.assisimission.net/dk/profil/mizzi.htm
Han har jobbat mkt i det dolda när han var ung, han jobbade sakta men säkert mot att öppna upp katolska kyrkan för de andra religionerna på Jorden. han gick in och besökte andras kyrkor, vilket man inte fick förut. Han bjöd in Buddhistmunkar, han bjöd in regeringsföreträdare som ansågs mörka… osv osv.
Det var han som i sitt stilla tysta arbete tillslut skapade CEFID, centret för interreligiös dialog. Det var han som alltså gjorde det möjligt att för Påven senare, 1997 tror jag, att bjuda in för ekumeniska Gudstjänster för böner för FRED på jorden. Det kom höga företrädare för alla religionerna som är representerade här på jorden. Til Assisi för djupa böner om fred i mänskligheten.
Så så kan många liv te sig inom religionerna, och det är nödvändigt att själer med just hög andlig utveckling inkarnerar i ala religionerna för att lyfta dom upp i en ny högre frekvens och i större samklang med Universums hjärta och de förståelser som ska gälla i den nya tiden. Att de senare kan samlas under en "ny flagga" The New World Impuls = den nya världsimpulsen.
När man fokuserar utanför sig själv, även om det är aldrig så lite ÄR man och går på den andligutvecklingsvägen, fokuserar man på sig själv är det den personligautvecklingsvägen man går. VIKTIGT här att förstå, det ena är INTE bättre än det andra, det ena FÖRUTSÄTTER det andra…
Min syn… 
Kikar men sedan geografiskt så kan de stämma till viss del, men de som kommit långt på den andligautvecklingensväg, kan också där välja att offra sig och inkarnera i svåra länder för att lyfta ett lands befokning. Nelson Mandela. Aung San Suu Kui mfl.
När man har kommit så långt inom den A U vägen så väljer man inte lätta inkrnationer tvärtom, man väljer svåra uppgifter som gagnar en större helhet. Den enda önskan man egentligen har är att tjäna en större helhet, vilket kan inbegripa , alla riken på Jorden. dvs Mineral o växtriket och djurriket + människoriket förstås. Så man kan mkt väl jobba för en större helhet (vara andlig) och vara vetenskapsman/kvinna.
Så för mig kan man växa andligt både inom o utanför religionerna.
Så ser jag det….

Hmm…………………..
Måste man ha någon slags "profet" för att börja utvecklas andligt? Kan man inte som individ själv börja tänka/känna/uppleva andligt sökande? Detta måste väl inte komma från någon annan människa?
Det jag menar är att religionerna kan hindra enskilda individer från att tänka och känna fritt eftersom detta ifrågasätter deras profeter. Exempel kan hittas inom kristendomen, judendomen och inte minst islam under dessa dagar.
Mina tankar och funderingar rörde sig mest om de afrikanska länderna där det tycks vara mycket svårt med all slags utveckling och i synnerhet den andliga. Där kommer frågan igen om där måste vara någon människa som ska sprida budskapet?

Men hur vet man det? Var den andliga utvecklingen befinner sig i afrikanska länder? Att den industriella utvecklingen gått mera långsamt än här är ju en politisk och mänsklig broms som vi deltar i med råge här i "utsugarväst".
Ibland så tänker jag att de så kallade primitiva religionerna representerar en högre och renare andlighet än den västerländska som är så regelstyrd som du säger Ayena.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Nej man måste inte ha någon profet för att utvecklas andligen, det gör man inifrån, men ofta med hjälp av utifrånkommande inspiratörer. ;). Det måste inte komma från någon annan, det ska komma från en själv!!
Efterhand som den mer primitiva människan, dvs knappt nått hjärtchakra och knappt någon egoisk lotus på kausalplanet, då följer dom massan och sina ledare, varesig de är religiösa eller inte. Det är när en viss del av detta hjärtchakrats 12 blad och det 3-4 bladet i den egoiska lotusen är utvecklade att en människa kan börja tänka självständigt och kunna analysera. Innan dess får man räkna med att dessa människor följer massan.
Artikeln om hjärtchakrats utveckling är här väldigt bra att ta till sig.. HÄR
Där får man en förståelse för utvecklingen av just detta chakra. Som är helt avgörande för mänsklig utveckling och där kan man läsa ut när ca andligutveckling kommer in…
I utvecklingsländerna är det en relativ liten del av dessa människor med många blad utvecklade inkarnerade. Det är därför det ser ut som det gör i mellanöstern o Afrika t.ex.
Mellanöstern är mänsklighetens solarplexus!!
om man undrar varför jag babblar blad omkring hjärtchakrat och den egoiska lotusen, så de som är högt calirvoyanta ser dessa två ställen som just blommor = lotus, kika här och här

Mariann - Nu har jag inte läst artiklarna som du hänvisar till, men ändå så kommer en spontan reaktion på att det verkligen ÄR geografiskt betingat med den andliga utvecklingen.
Jag ska läsa vidare i artiklarna!
hej igen.:)
de 2 sista är inga artiklar, det är inlägg under ordförklaring. De är 10 meningar långa bara ca….
Jag tror det inte är nödvändigt att födas på speciella ställen, det underlättar givetvis att födas typ i norden. men det finns männsikor som väljer o inkarnera i andra länder. Alla människor som i U länderna jobbar för bättre villkor för männskor och även MILJÖ arbetet, det är människor på VÄGEN. Det finns mkt arbete i det lilla i dessa länder vi inte vet om…. som kämpar för barnen på gatorna, som kämpar för kvinnorna mm
Så det är ingen förutsättning att födas i att land som är sekulariserat, för att det ska gå å gå den VÄGEN.
Vi får inte tro att andligutveckling handlar om att vara medial o kunna kanalisera, att vara "alternativare", New Age, att läsa typ sådana böcker som dels jag länkar till och andra här under typ liknande sajter. Allt detta är inte = (likamed) tecken på andlig utveckling, detta är tecken på början till andlig utveckling…..
Massorna är inte inne i andlig utveckling, men ljusarbetarna är det tillviss del… och dom är spridda överallt…. men en relativt stor del inkarnerar i I länder…
När alla ljusarbetare tagit 1 invigningen då går de på den Vägen och då har mänskligheten som helhet också tagit den invigningen…
så ser jag det ….