Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etiketterandligt-inspirerat-texter-dikterandlig-visdommeditation
Läst 61 ggr
snowy00
2026-08-16 22:17
5

Att lyssna på vinden

Man kan ju ibland undra vad meditation egentligen är. Det finns ju så många metoder, tekniker… åsikter, med mera. Men egentligen kan man nog förklara det med; att lyssna på vinden. Att medvetet uppmärksamma vinden som får trädens löv att "rassla"…att vila i sin inre stillhet…att till slut förenas med stilheten, eller rättare sagt erfara att man är den stillheten. Stillheten som till synes på ytan inte gjorde något annat än att lyssna.

Egentligen är det inte bättre på något sätt, att lyssna på vinden än att lyssna på vilket ljud som helst som man har omkring sig. Visst är vindens läte, när den blåser i trädkronorna, lugnande för sinnet. Men vad som helst kan användas som meditation. Där man just nu är, är den bästa platsen för meditation.

Det är alltså inte själva objektet som man uppmärksammar i sin stillhet som är det essentiella, utan det är själva uppmärksamheten, medvetenheten som är det. Och tills slut behöver man inte ens något specifikt att uppmärksamma… till slut så upprätthåller stillheten sig själv.
Allt det där med att uppmärksamma, och inte, blir bara som ännu ett lager på tystnaden. Och till slut erfar, och inser man att stillhet, är allt som finns. Det är vår sanna natur…det är Vi.

Condor
2026-08-17 10:12
2

#0:

Vinden i träden kan vara ganska meditativ och avslappnande och precis som andra av naturens ljud aktiveras det parasympatiska nervsystemet direkt. Vindens brus kan sänka hjärtfrekvensen, minska kortisol, öka vagusaktivitet och lugna andningen. Hjärnan "släpper taget" så att säga. Man får en känsla av stillhet. Perfekt för meditation.

Havets brus har en liknande effekt, men det är rytmiska vågor, som kanske liknar effekten som mind machines ger. Det verkar mer hypnotiskt och ger en trance liknande effekt. Härligt att höra vågorna medan man känner solens värme när man ligger på stranden.

snowy00
2026-08-17 15:54
1

#1:

Ja, när jag satt där ute på altanen i min solstol så blundade jag ibland en stund, och bara lyssnade på vinden som blåste i träden.😊 men havets vågor är ju också lugnande som du skriver, och kanske vattenskvalpet på ens båt (om man har en båt), som ju också blir rytmisk, som vågorna.🧘

Öland 4ever (oland4ever.com)
2

Det är som alla som varit utanför storstadsgettona en avsevärd skillnad mellan lätt bris (och svag vind) och storm och orkan. Vädrets makter är det ingen som rår på!
Tom mitt under turistsäsongen för exakt en månad sedan (måndagen 18 juli) så drar det in ett oväder med skyfall på över 70 mm regn och stormvidar i vindbyarna som fick de tältandes tält att flyga till väders, bryggor och blåsa sönder och träd att knäckas och ödelägga bilar som stod i närheten.

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

Condor
2026-08-17 16:17
1

#3:

Det stör förstås meditationen. 😊😄

Condor
2026-08-17 16:18
1

#2:

Jovisst, även vågors skvalpande på båten ger effekt.

FataMorgana
2026-08-17 16:21
2

#0:

Fint skrivet. 💚 Vinden, fåglarna, trafiken eller tystnaden… Egentligen spelar det ingen roll. Det intressanta är ju inte vad som uppmärksammas, utan själva medvetenheten om det. Tack för din text 😊

snowy00
2026-08-17 17:59
2

#3:

Jaa, nu var det så klart ingen storm jag syftade på 😄
Kommer en orkan så gör man nog bäst i att "lägga benen på ryggen"…😂

#6:

Tack!💕 Just precis.
Detta får mig lite att tänka på något man hört om när en elev ställde en fråga till hens zenmästare….."Vad är zen?"…."Hör du bäcken som porlar långt bort? Det är zen."😊 (att höra bäcken porla)

Gråeld
2026-08-17 18:00
3

Så sant skrivet snowy.🙂

snowy00
2026-08-17 18:01
2

#8:

🙂

Stjärnskott
2026-08-17 19:05
3

#0: Fint!
Trädkronor som dansar i vinden lugnar. Havet som kluckar mot det fasta. Det hjälper andningen….. till slut finns det inte längre i tanken - Allting smälter samman……..

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
2026-08-17 20:20
3

#10:

Ja, allt smälter samman. Om man glömmer sig själv, och bara lyssnar…då blir man ett med det man lyssnar på…träden, vinden, havet. Kanske till och med någon som man pratar med för stunden…i tystnaden finner man helhet, och enhet. Medan tanken delar…och där skapas illusionen om två.🌸