Mental förståelse och integration
Många människor som går en andlig väg läser mycket och försöker att förstå det, att komma till insikter. Men det är mentala insikter utan integration. Många glömmer bort eller är ovetande om att den andliga vägen inte handlar om mental förståelse, utan om integration i sitt innersta väsen.
Som exempel vill jag ta det som Buddha sa om den första och andra pilen. Han jämförde händelser som träffar en och som man inte kan styra med den första pilen som man blir träffad av. Den andra pilen är den som man skjuter iväg på sig själv när man reagerar på händelsen.
Man kan förstå det mentalt men ändå så reagerar man som man vet att man inte borde göra. Ibland kan det till och med hända att man skjuter iväg en pil på sig själv innan man blir träffad av pilen som motsvarar händelsen. Man förväntar sig händelsen eller är rädd att det händer. Man tolkar situationen som negativ redan i förväg.
Det finns olika nivåer av förståelse:
Mental förståelse
Man kan formulera konceptet, förklara det, se logiken.Emotionell förståelse
Man känner igen mönstret när det händer, men reagerar ändå.Existentiell förståelse
Mönstret upphör spontant eftersom man inte längre är den som reagerar.
De flesta fastnar på nivå 1. Först när man observerar sig själv utan att filtrera bort någonting (nivå 2) kan man börja att arbeta på sig själv, för i så fall är man medveten om hur man reagerar.
Mental förståelse hjälper ingenting, för att reaktionen inte kommer från tankarna, utan från gamla emotionella mönster, nervsystemets konditionering och identifikation med jaget.
Integration är när insikten har blivit en levd erfarenhet och har förändrat ens spontana reaktioner. Levd integration är inte att försöka att inte skjuta iväg pilar, utan att inte vara den som håller i bågen.
Andlig utveckling är inte en linjär resa. Den är cirkulär, kroppslig, långsam och ibland smärtsam. Det tar lååång tid att integrera andliga insikter i sitt innersta väsen och många tror att bara för att dom har förstått något mentalt är dom "upplysta". Men inte ens upplysning förvandlar en "magiskt" till en som inte skjuter iväg pilar. Men den hjälper att hamna från nivå 1 till nivå 2, dvs. att vara medveten om sig själv.
Tillägg:
bland märker man att man inte längre reagerar på vissa situationer som man förr reagerade starkt på. Det är ett tecken på att något faktiskt har börjat integreras. Men samtidigt finns det fortfarande andra situationer som triggar en, där man fortfarande skjuter iväg pilar. Det är helt normalt. Integration sker inte jämnt över alla områden i livet. Den sker fläckvis, gradvis, och ofta på oväntade ställen.
Det är därför man inte ska lura sig själv att tro att man är “klar” bara för att några reaktioner har fallit bort. Det betyder bara att man har släppt bågen i vissa situationer, men att man fortfarande håller i den i andra. Och det är just där det verkliga arbetet fortsätter.
Ja, så är det verkligen. Vägen är väldigt lång, och att bara ta dagen som den kommer. Och göra det bästa av den. Oavsett det man möter, lär och reagerar över.
Intressant skrivet Condor. 🙂
#2:
Tack och ja precis. Man tar dagen som den kommer och gör det bästa av den. 🙂
#0:
Bra skrivet. Tack för den texten 😊 Det är verkligen en stor skillnad mellan att förstå något och att vara förvandlad av det.
#0 & #1
Ja, det är lätt att fastna i tron att lösningen är levererad - bara för att logiken lyckats begripa något - men - som inte ännu integrerats…..
Det är lätt att inbilla sig att wow nu vet jag…… och oftast så visar det sig att
Ju mer jag tror mig förså
Ju mindre begriper jag.
Det slår aldrig fel
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
- Redigerat 2026-07-26 19:37 av Stjärnskott
#0:
Ja, det var bra skrivet. Det är nog en livslång resa, som inte ens tar slut när livet är över.
#4:
Ja och det tar sin tid att förvandlas/transformeras.
#5:
Ja och man kan lätt hamna i fällan att tro att den andliga vägen handlar om att förstå saker med huvudet, fast det är huvudet som skymmer det som den andliga vägen verkligen verkligen handlar om.
#6:
Precis, man blir aldrig färdig med den resan.
#8: Ja, visst är det så…. integrationen kan ha sina säkerhets nivåer och faktiskt vägra insläpp när den egoistiska villigheten försöker bryta sig in……
Att vilja vilja är inte samma sak som att vara villig …….Det tog verkligen lång tid att förstå….
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼