Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikettövrigt
Läst 592 ggr
FataMorgana
2

Babbeltråd Nr. 75

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kan vi fortsätta babbla 😊

snowy00
2

Condor från förra tråden:

Kanske (om kiropraktorn) 🤔 men det känns på något sätt som att stelheten sitter mer i muskeln (övre delen av "trapezius", https://sv.wikipedia.org/wiki/Trapezius ), så att säga (om det gör någon skillnad).
Lustigt nog är det vänstra sidan som verkar bli stel då och då, inte alls högra.

FataMorgana:

🤗

Några timmar efter att jag vaknat så var muskeln redan mycket bättre. Ikväll kan jag t o m kanske göra yogan… Det gick inte igår kväll.

Stjärnskott:

Fina foton i förra tråden.😊

• Redigerat 2026-04-18 18:09 av snowy00
snowy00
2

Jag känner mig förresten SÅ lättad inombords, att nog slippa försörjningsstöd snart (som jag haft i flera år nu, pga min sjukskrivning). Att hela tiden "leva på marginalen", tar en del på krafterna. Men det gör ju också så att det andra som kommer sen, känns ännu mer värdefullt…😊

Som man brukar säga; "Efter regn, kommer solsken."

Och; "Utan det sura, är det söta inte lika sött."

FataMorgana
2

#2: Jag kan förstå det, att du känner dig lättad. Men du kommer väl att söka ett jobb också, för kanske 10 timmar i veckan eller så? Du sökte väl inte efter 100 procent sjukersättning eller vad det nu hette? Eller räcker det om du fortsätter dina aktiviteter eller vad är dina planer? 😊

Stjärnskott
3

#1: Tack 🙂

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
2

#3:

Jo, det är tanken att jag ska försöka jobba 25 %. Men det svåra kan nog vara att hitta något som passar… 😛

snowy00
2

#3:

Tillägg

Jag funderar ju också på den här fotokursen på 25 %, men det är ju "bara" en termin, och skulle ju mest vara för att det är intressant och kul i så fall…😊

Men sen när jag inte har försörjningsstöd längre antar jag att jag inte är "tvingad" att fortsätta på min aktivitet. Men säkert kommer jag fortsätta där i vilket fall, mest för att jag trivs där, och för att det ju ändå är bra på något sätt att sysselsätta sig med något, tänker jag.

Jag måste ju heller egentligen inte jobba de 25 %, så länge jag klarar ekonomin är ju det i så fall ett val jag själv gör…😊

• Redigerat 2026-04-19 06:07 av snowy00
Condor
0

#1:

Fast trapeziusmuskeln börjar ju vid nacken och drar sig ner till axeln.

FataMorgana
2

#6:

Det måste ju vara en skön känsla av att aldrig behöva jobba mer. Men det skulle säkert också vara skönt att tjäna ännu lite mer och 25 % är ju inte så mycket, kanske hittar du något passande och något som du trivs med, men åtminstone behöver du inte ta någon stress över det 😊

Condor
2

Nu har det soliga vädret avbrutits. Himlen har blivit svart, det åskar och ösregnar med stora droppar. Inom 15 minuter har temperaturen sjunkit från 22 grader ner till 8 grader. 😮

snowy00
2

#7:

Ja, och det är just den muskeln (vänstra) som har varit stel och öm.

#8:

Jo. Förr hette det ju sjukpension, men nu har de bytt namnet till sjukersättning… Och skriver att det är "tills vidare". Så länge inget förändras med min arbetsförmåga, vilket jag tvivlar på att det gör, så behöver jag nog egentligen inte arbeta mer.😊

Men som du säger, hittar jag något som passar och funkar bra på 25 %, så kan ju det vara en bra grej. Men som du säger… Ingen stress med det.

#9:

😮 ⛈️

• Redigerat 2026-04-19 19:01 av snowy00
snowy00
4

Vilken fin "sommardag" vi har….. 🌞 🌿 18 grader, helt blå himmel, och strålande sol.

Och igår när jag promenerade såg jag denna katt som satt så fint på en sten, med lite vitsippor runt sig.

1000001141.jpg

Condor
3

#11:

Jag såg på satellitbilden igår att det var soligt i nästan hela Skandinavien, medan vi hade det regnigt och kallt igår. Men vädret är på vägen att bättra sig och på helgen blir det över 20 grader igen. Ni i Sverige verkar att betrakta redan 18 grader som sommar. Här betraktar vi först allt som är över 25 grader som sommar.

snowy00
2

#12:

Okej, skönt med fint väder för er i helgen. Jo, det är nog så att vi betraktar 18 grader som en (lite svalare) sommartemperatur. 25 grader är på något vis en varm sommartemperatur… Och 30 grader är ovanligt varmt… Men de senare åren har det blivit ganska vanligt med upp emot 30 grader här, under några dagar/någon vecka av sommaren.

snowy00
2

Just nu har vi iaf 11 grader och mulet.☁️

Gråeld
3

Sol i all ära. Men det behövs nederbörd, för att sätta igång växtligheten. Det är allt brunt av fjolårsgräset kvar än.
Våren kom allt för tidigt, än normalt.

Nu har jag fått klaga av mig på vädret igen.🙃😇🫢

Condor
2

#13:

Fast 18 grader är ju alldeles för kallt för att bada. Här hos oss är det ovanligt varmt först när det är varmare än 35 grader.

#14:

Då har ni det 3 grader varmare än vi just nu. Här håller molnen på att lösa upp sig och solen kommer fram.

Condor
3

#15:

Fast ni hade ju en massa snö. När den smälter borde väl växtligheten få tillräckligt med vatten?

Condor
2

I alla fall har jag planerat för idag att köpa en tomatplanta och tomatjord.

Gråeld
2

Man kan tro det. Men det är regnet och värmen som sätter fart.

Condor
3

Jag är nyfiken om ni vet vad det här handlar om. 😄

För 2 dagar sen var det förbjudet för restauranger i Österrike att erbjuda en viss maträtt. Till och med att posta en bild på maträtten på social media kan leda till fängelsestraff.

Exempel: en polis dömdes till tio månaders villkorligt fängelse för att ha postat en bild av maträtten den 20 april med texten "middagsmat idag".

Flera andra fall har lett till åtal eller utredningar när personer lagt upp bilder på rätten just den dagen.

Och om en restaurang erbjuder maträtten för 8,80 euro kan ägaren vara säker att hamna i fängelset.

Tror ni att jag skämtar eller är det här sanning?

Gråeld
2

Det låter som ett aprilskämt!!

Idag får man hålla fast sig, det blåser rejält.
Kyligare luft på ingång mot helgen. ☀️

• Redigerat 2026-04-22 10:13 av Gråeld
Condor
2

#21:

Nej, det är inget aprilskämt. 😄 Maträtten heter "Eiernockerl". Det är en vegetariskt maträtt med ägg och den anses av "somliga" att ha varit Hitlers älsklingsrätt. Om restauranger erbjuder den på Hitlers födelsedag den 20.4. kan det tolkas som en kodad hyllning till Hitler, speciellt om maträtten kostar 8,80. Den åttonde bokstaven i alfabetet är "H".

Det finns också dom som inte vet när Hitler hade födelsedag eller vad som ska ha varit hans älsklingsrätt, som kan råka illa ut. Jag läste om en förskola som serverade rätten till barnen den 20.4., som inte hade en aning om vad dom hade gjort för fel, när dom fick en "shitstorm" på deras social media och när polisen intresserade sig för dom. Kocken sa att den nya matleveransen hade försenat sig och det enda som han hade gott om var mjöl och ägg. Därför gjorde han Eiernockerl.

Skulle det inte ständigt rapporteras om det i tidningar, skulle jag heller inte veta när Hitler hade födelsedag och vad som ska ha varit hans älsklingsrätt.

Gråeld
2

Där ser man, hur det kan gå till.

• Redigerat 2026-04-22 10:46 av Gråeld
Condor
2

#23:

Ja, det är ironiskt att lagstiftningen är till för att stoppa nazistiska kodsignaler. Men det är medierna som varje år sprider exakt den kunskapen till hela befolkningen och talar om för folk att det här är en nazistisk kod.

Condor
2

Så! Nu har jag just köpt en tomatplanta och jord och ser fram emot smaskiga tomater. 😊

snowy00
2

#16:

Så är det nog (för de flesta). Men en jag känner lite badade igår…han gillar att bada när det är kallt 😄

#20:

Det har jag aldrig hört talas om förr.
Ja, låter som ett aprilskämt, hehe.

#25:

Fint 🍅
Jag funderar själv på när det är dags för mig att köpa mig en tomatplanta. Men säkert får det dröja nästan en månad i alla fall. Om man ska tro på de som säljer plantorna.

snowy00
2

På tal om att fota sina måltider 😄 den här måltiden ser väl god ut? 😋 (tänk bort gaffeln från bilden…..)😄.

1000001145.jpg

Condor
1

#26:

En månad är väl ganska sent för att börja med tomater. Då kan man ju först skörda de första nån gång i slutet på juli. Där som jag köpte vår planta fanns det också en sort som bara blir under en meter stor och som redan hade skördfärdiga tomater på sig. En sån hade vi en gång. Men den hade en massa vita flugor på sig, som sen spred sig till den andra plantan som vi hade, så det blev in riktig invasion.

Nyttigt och gott. Är det quinoa som ligger brevid potatisen och broccolin?

snowy00
1

#28:

Ja, kanske kan man redan nu börja fundera på att köpa sig en planta.🤔
Men nätterna här är ganska kalla än. Ner mot noll grader har det varit.

Det är faktiskt linser 😊 och potatisen gör jag nu mer oftast i ugnen.
Den sköter sig själv mer då, men tar lite längre tid att tillaga.

• Redigerat 2026-04-23 10:14 av snowy00
Condor
2

#29:

Noll grader är för kallt. Jag skulle göra som så att jag köper mig en planta som är ungefär 20 cm stor om 1-2 veckor och sen låta den stå inomhus (helst framför ett soligt fönster) i 1-2 veckor till. Beroende på hur vädret kommer att vara kan man sen ställa ut den. Men jag tänker att om 3-4 veckor är det väl ingen risk för nattfrost längre?

Sen bör du se till att ta en sort som motsvarar dina behov. Jag tog en förädlad sort med röda cherrytomater. Förädlade sorter brukar ge mer skörd och är mer resistenta.

Sen är det bra att genast använda sig av klisterfällor (de där gula tavlorna) för att bekämpa kräk som t.ex. vita flugor.

Gråeld
3

Kors i taket, 😲 vad löv och kvistar man får kratta upp efter vintern.
Första anblick tycker man inte att det är så mycket löv. Brukar lämna lite löv kvar, som marken behöver. Vissa gräsmattor ser det ut som man har använt en dammsugare. Men så nitisk behöver man inte vara.😄

• Redigerat 2026-04-23 11:09 av Gråeld
Condor
3

#31:

Ja, löven ruttnar och alla näringsämnen som befann sig i löven återgår till jorden där de tas upp av växter på nytt. Det är naturens kretslopp. 😊

snowy00
2

#30:

Ja, jag gör nog så som du skriver. Det är en bra "plan"… Och nä, om 3-4 veckor blir jag förvånad om vi fortfarande har nattfrost 😊

snowy00
2

Förresten så beställde jag en "rekonditionerad" ("refurbed" på engelska) laptop i förmiddags. Blir spännande att se om jag blir nöjd med den. Jag har inte ägt en laptop på säkert nästan 10 år nu.

Condor
2

#34:

Vilken beställde du och vad kostade den?

Condor
3

Igår kväll gick vår nya TV sönder. Den slocknade helt enkelt och gick inte att sätta på mer. Nu ska jag ringa till Samsung och hoppas att det kommer någon idag som antingen fixar TV´n eller kommer med en ny.

Då köper man en ny modern TV och sen håller den bara i 6 månader. Jag har aldrig tidigare upplevt att en TV har gått sönder. Kanske det beror på att människorna förr i tiden var intelligentare och konstruerade bättre elektronik? På min ganska nya bil är ju också A/C just sönder och problemen med att pekskärmen ibland förblir svart har verkstaden heller inte lyckats att lösa.

Jag läste att neurovetenskaparen Jared Cooney Horvath har analyserat massor av akademiska tests och kommit fram till att generation Z är den första generationen som är mindre intelligent än den förra generationen. Och man märker i vardagen att folk bara blir dummare. Det kanske är anledningen till att dagens elektronik är så kass.

Gråeld
3

Man får väl börja om att tillverka nya tjock tv igen.😇
För några år sedan bytte jag till en ny tv. Bildskärmen var helt bananas, for in samma dag till affären igen. När dom kollade tv, var bildskärmen trasig. Så jag fick en ny tv som fungerade.

Men det är så tråkigt, när sådan händer och sker. Man ska ringa och surra. Och hoppas att någon ska kolla upp felet. Det tar så mycket tid i anspråk, på hur det blir av.

• Redigerat 2026-04-24 11:39 av Gråeld
Condor
2

#37:

Det måste inte vara en tjock TV. Vår gamla TV var bara en vanlig full HD, men ingen smart TV och den fungerar fortfarande bra efter ungefär 8 år. Vi köpte en ny bara för att kunna streama filmer utan att hela tiden ansluta datorn till TV´n och så krånglade vår gamla soundanläggning. Därför köpte vi en ny TV och soundbar.

Idag har det kostat en massa tid att få tag på någon hos Samsung via telefon och först på onsdag kommer det en som ska laga TV´n. Vi får väl packa ut vår gamla TV igen, som vi som tur har kvar. Fast vi kan inte ansluta soundbaren till den gamla TV´n så vi får hålla till godo med TV-högtalarna.

snowy00
2

#35:

Datorn finns inte kvar i lager, så kan inte länka. Men det är denna:

Dell Latitude 5400 | i5-8250U | 14" | 16 GB | 256 GB SSD | FHD | Webcam | Win 11 Pro |

Den ska funka till det jag behöver den till, och har 3,5 års garanti. Sen är det öppet köp i 30 dagar.
Den kostade ca 2500 kr.

#36:

Nej, vad trist…… Kommer att tänka på min gamla kyl/frys som fungerade felfritt efter 30 år. Tror ni att min nya kyl/frys håller lika länge?🙄

Annars har jag haft min smart TV i ca 8 år nu. Det enda är att menyerna har blivit ganska sega.

Condor
2

#39:

Dell tror jag är ett bra märke och 3,5 år garanti är ovanligt. För mig vore 14 " för liten, men du kanske har bättre ögon?

Jag hade också en gång en kyl-frys kombination i 25 år. Dagens kylskåp håller säkert inte lika länge.

snowy00
2

#40:

Jo, jag betalade ett par hundra extra för 2,5 års längre garantitid (var 12 månader som standard). Tänkte, eftersom det är en renoverad och inte ny dator. Men ja, jag hade en Dell laptop för länge sen, och var nöjd med den då iaf…😊

Det tror inte jag heller, det med kyl/frys.

snowy00
2

Tillägg

Skärmstorleken är nog bra för mig.😊
Vill inte heller att den ska ta för stor plats när jag har den på köksbordet osv.

Gråeld
3

Vitvaror har en hållbart på max 10 år idag.

Condor
2

#41:

Sen är ju frågan vad som räknas att det är ett garantifall. Med tiden blir ju datorerna långsamma utan att de går sönder. Min gamla dator fungerar fortfarande, fast den fräser mycket och man har känslan att den inte riktigt orkar med längre. Den är inte ens 3 år gammal.

Condor
3

#43:

Vi får väl se hur länge vår nya spis håller. Den gamla var 23 år gammal innan vi köpte en ny. Så länge kommer den nya inte att hålla, fast det är en nyare modell av samma spis.

FataMorgana
2

Nu har jag fixat TV´n och jag vet inte vad Condor kommer att säga när han kommer hem efter handlandet 😄 Men den fungerar igen 😊

snowy00
2

#44:

Visst är det så. Men det går ju ofta också att uppgradera datorn lite, med att sätta i bättre RAM minnen själv osv. (även om just sådana har blivit svindyra nu har jag hört)

Sen kan man nog installera ett för datorn "lättare" operativsystem när den blir till åren… Osv mm.
Så det finns ju en hel del att göra för att få datorn att hålla längre, och så länge som möjligt.

Men nej, att datorn blir seg täcker ju inte garantin 😊 det skulle vara om t ex moderkortet, eller så helt plötsligt lägger av… Så att den inte ens går att starta t ex.

Men men, nog om det hehe…😊

#46:

Du ser….. Då slapp ni massa krångel med TVn ändå.

• Redigerat 2026-04-24 14:27 av snowy00
snowy00
2

Ps.

Jag använder själv en 13 år gammal stationär dator än, med Ubuntu som operativsystem. Den är kopplad till TVn och fungerar bra att t ex streama filmer, serier osv med.😔

Condor
2

#48:

Men du har ju en smart TV, så du behöver väl inte koppla den till datorn för att se filmer?

Condor
2

Hehe, när Fata Morgana sa att TV´n fungerar igen, kastades det mig nästan ur skorna. 😄

Problemet var att nätkabeln satt lite löst på baksidan av TV´n. Fast vi kollade alla kablar igår, både Fata Morgana och jag och den verkade sitta korrekt. Om Fata Morgana skulle ha sagt att hon ställde sig framför TV´n, bad en bön och sen funkade den igen, skulle hela min föreställning av världen ha brakat ihop eller skulle jag ha väntat på att vakna upp ur drömmen. 😄😂

Men huvudsaken att TV´n fungerar igen. Jisses vad tid det kostade och vi kom därför i säng senare än planerat och gick till sängs med klumpen i magen. Sen gjorde jag en sorts meditation för att tömma huvudet för att kunna sova.

Nu är helgen räddad och vi behöver inte packa ut den undanröjda gamla TV´n som inte går att koppla ihop med soundbaren. Bara för den där TV´n hann jag inte göra allt jobb som jag hade att göra idag. Det blir pinsamt att meddela Samsung att de inte behöver att komma. 😳

snowy00
2

#49:

Egentligen inte. Ska jag vara helt ärlig så har jag använt streamingtjänster via en webbläsare som blockar deras reklam…🫢🫣 Men nu när jag har bättre ekonomi funderar jag på att börja ha abonnemangen utan reklam igen.
Då kan jag streama via smart tvn också, och få bättre bild mm.

#50:

Ja, skönt för er att er tv funkar. Inte behöver man skämmas för det😊.

Condor
2

#51:

För att slippa obehagen med TV´n om den skulle ha varit sönder, skäms jag gärna ett litet tag. 😊

FataMorgana
3

#51:

Fast jag är helt säker på att kabeln satt i ordentligt igår. Jag var ju där och drog i den som bara den. Men idag tänkte jag när Condor var och handlade att jag dubbelkollar allt igen. Och då plötsligt trillade kabeln ner i handen på mig och tanken kom, att tänk om TV´n fungerar igen när jag satt i kabeln och mycket riktigt, fungerade den 😊 Så det känns ändå lite oförklarligt det här.

Condor
3

#53:

Kanske vi har ett spöke hemma. 👻😂

Gråeld
3

Tänk vad man kan bli uppställd och upprörd, med teknikens under.
Brukar tänka att nog hade dom det bra förut. Före tven intåg, idag är det svårt att vara utan. Tur att man inte vet hur framtiden blir.🙃🙂

Condor
3

#55:

Just nu ser framtiden inte så lovande ut. Bäst att stanna i nuet. 😊

Gråeld
2

Ursh, så hemskt!.😲

Gråeld
3

Trump kan sia framtiden. 😃

• Redigerat 2026-04-24 16:46 av Gråeld
Condor
3

#58:

Jag tror inte att han vet, för skulle han veta, skulle han inte göra vad han gör.

FataMorgana
2

#55:

Ja, så brukar jag också tänka, att dom hade det bättre förr och sen har man det själv svårt att vara utan den där tekniken 😄

snowy00
1

#52:

😊

#53:

Hm, kan det vara så att tvn "återställdes" på nåt sätt när kabeln trillade bort från tvn?🤔 Jag vet att när min tv "trilskas" så har jag dragit ur strömkabeln, och sedan satt i den igen… Då har den funkat igen.

Det var nog bättre förr, på många sätt.. 😄..

snowy00
1

#54:

Fast… Mest tror jag nog på att det bodde ett spöke i er tv……… 😂😂😂🤣🤣

FataMorgana
2

#61:

Vi stängde av lampan på grenuttaget några gånger, så det kan det nog inte ha berott på, men ofta kan det vara så också. Så därför tror jag också mest på ett spöke 😅

Condor
1

#63:

Dags att hämta spökjägare. 😄 Och om dom inte kan få bort spöket, hämtar vi Sam och Dean. 😊

FataMorgana
1

#64: 😅😅😅

snowy00
2

#63:

Ok, nä då var det nog inte det heller 🤷

Vi får anta att det var ett spöke…😂

• Redigerat 2026-04-24 20:13 av snowy00
Stjärnskott
4

Denna lilla fina fick jag av sonen. Ett nytt tillskott i min lilla samling.🙃

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
1

#67:

En fin kristall. 🙂 Jag funderar på om det är en fluorit eller en ametist? Men tenderar nog till att det är en ametist.

Stjärnskott
3

#68: Visst var den fin. Jag tror det är en ametist, men vet ju så klart inte helt säkert. Men den är fin 💚

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

#69:

Skulle jag ha den framför mig, skulle jag nog med säkerhet kunna säga om det är en ametist eller en fluorit.

FataMorgana
4

Nu har vi planterat tomatplantan i en större kruka 🍅

snowy00
2

#71:

Kul 😊🍅

Själv har jag väntat på ett paket i 6-7 timmar under dagen (men har gjort lite annat medan)… Bara för att få veta att paketet är försenat, och kommer förhoppningsvis imorgon ist.😩

Stjärnskott
2

#71: Åååå, fint hoppas ni får många

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

#73:

Ja, vi får se till att vi inte får en invasion av kräk och då tänker jag mest på dom där invasiva kräken som liknar bärfisar. Generationen som överlevde vintern lägger ägg i maj och nästa generation i augusti och när äggen kläcks förintar kräken tomaterna. Vi får kolla noga regelbundet om vi hittar ägg på plantan.

Den här vintern var kall och därför överlevde inte så många kräk. Vi vet ju var dom gömmer sig på vintern, t.ex. bakom siktskyddet och den här gången hittade vi ungefär 50 döda och en levande när vi startade igång balkongen. Det är just de som tål kylan bäst som överlever och förökar sig. Igår hittade vi ett av dem på violerna.

Stjärnskott
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

#74: Sickna skit djur….🙄 Vandaler hittas lite överallt nu förtiden inte bara i djur riket. Fast jag antar att era kräk äter upp och inte bara förstör…

Här kommer lite mer bilder från regnskogen i Fjärilshuset.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
1

#75:

Wow. Gillar fotona på fjärilarna mest.🤗 Nu blir man ju sugen på att ut och fota igen.

Stjärnskott
1

#76: Ja, fjärilarna var jätte fina. Många satt frifullt stilla med utfällda vingar… men flög när jag tog fram kameran eller slog ihop vingarna.
Vilket kändes aningen retfullt ska erkännas 😉

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

#75:

Jättefina bilder! 🙂 Ett liknande regnskogshus finns också i djurparken Schönbrunn i Wien. Fast när vi var där sist, hade det stängt.

Ja, dom där kräken är verkligen skitdjur. Dom suger ut saft ur tomater och sen är dom inte ätbara längre. Ni i Sverige kan vara glada att ni inte har dom ännu. Men om alltid dom som tål kyla bäst förökar sig, är det klassisk evolutionsbiologi att dom med tiden blir mer och mer resistenta mot kyla och sprider sig norrut.

Egentligen ska dom ju inte överleva 10 minusgrader, inte ens kort tid. Men vi hade 10 minusgrader och mer över längre perioder den här vintern och ändå har vi tills nu hittat 2 som överlevde vintern.

snowy00
2

#77:

Det kan vara lite retfullt. När jag har fotat fjärilar har jag stått en bra bit ifrån och använt lång zoom.😊

Men, du fick ju ändå ett par fina bilder på dem, som sagt.

Stjärnskott
3

#79: Tack! 🙂

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Stjärnskott
3

#78: Tack 🙂
Jag hoppas det dröjer innan de hittar hit😵

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Gråeld
3

Dom (kräken) har väl ett vetenskapligt namn får man väl förmoda?.

Gråeld
4

Går och dras med en vaxpropp i ena örat. Så nu vet man hur det känns att höra illa iaf.
Har behandlat med vaxol, men det verkar inte släppa, så det får bli revaxör i stället. Som jag hoppas ska hjälpa.

Stjärnskott
4

#83: Hoppas det löser sig. Det är som att ha huvudet i en burk när öronen proppar till sig.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
3

#83:

Hu… Jag får sådana vaxproppar, i båda öronen, med några års mellanrum så att jag måste gå till hälsocentralen och spola.
Men vilken lättnad när de släpper 😁

Condor
2

#82:

Ja, det vetenskapliga namnet är Nezara viridula. Dom är egentligen hemma i Afrika och medelhavsområdet och har spridit sig norrut.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nezara_viridula

Dom ser nästan ut som bärfisar. Men man kan se skillnaden på dom 3 små vita prickarna som du kan se på bilden i länken. Men dom stinker lika mycket som bärfisar.

Eftersom dom inte har naturliga fiender här, förökar dom sig snabbt.

Condor
3

#83:

Dom där vaxpropparna får jag också ta bort alla 3-4 år, speciellt i det ena örat. Jag har haft otäcka upplevelser. En gång för ungefär 30-40 år var jag hos läkaren och han försökte att skölja ut proppen med vatten. När det inte funkade höjde han trycket på vattnet och då stack det till i örat och det störde balanssinnet så mycket att jag trillade av stolen.

Sen skickade läkaren mig till en öronläkare. Han hade en sorts liten dammsugare som han sög ut proppen med. Sen putsade han öronet med något medel och medan jag for hem började det värka mer och mer, så jag gick till min läkare igen. Han tittade i örat och sa att jag har ju en öroninflammation och han tyckte att det var konstigt att öronläkaren inte såg det.

Han gav mig en novalginspruta mot smärtorna, som inte hjälpte ett dugg. Sen började jag att må illa och spy. När jag inte hade någonting i magen längre, spydde jag galla. Då var det redan kväll, så jag åkte in till sjukhuset. Där skrev dom ut antibiotika och annat.

Sen dess låter jag ingen läkare skölja ut örat längre. Men idag tar dom bort propparna genom att man får en tratt i örat och sen tar läkaren ut proppen med en sorts pincett.

Gråeld
3

Proppen är envis, att ge med sig.

De är väldigt lika bärfisen, prickarna på ryggen avslöjar.
Vi har dock varit förskonade från fästingar, i någon större mängd ännu.
Men men med klimatet förändringarna så lär det öka.

Condor
2

#88:

Jag skulle låta läkaren ta ut den där proppen. Det där som man droppar i örat funkar bara om proppen är så liten att man inte har besvär. Jag har aldrig lyckats att få ut en propp med ett sånt där medel.

Hos oss fästingarna redan aktiva i februari. Dom är ännu värre än kräken på tomatplantan.

Stjärnskott
2

#87: 😲

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
2

Sjuksköterskan brukar få spola bort mina proppar… Verkar som att just de iaf inte vill ta ut propparna med pincett.
Än så länge har jag klarat det utan att få några andra "komplikationer", pga spolningen.

Och nä, de där medlen man själv köper har inte hjälpt mig heller med mina vaxproppar.

Förresten så skriver jag med min nya laptop nu. En stor skillnad jämfört med att som oftast skriva mina inlägg med smartphonen…..😅

Jag är riktigt nöjd med laptopen. Känns i stort sett som nyskick.

• Redigerat 2026-04-29 20:13 av snowy00
Condor
2

#91:

Den där tekniken med tratten och pincetten behärskar inte ens de flesta allmänläkare och man får gå till en öronläkare, så sköterskor kan det ännu mindre.

Det krävs speciella verktyg som speciell belysning, mikroskop, utbildning och erfarenhet. Det brukar vanliga husläkare inte ha. Vatten fungerar inte längre om proppen har blivit torr och hård. Därför går jag alltid till en öronläkare.

Ja, det är nog en stor skillnad att skriva med datorn i stället för smartphonen, speciellt om man skriver längre inlägg.

• Redigerat 2026-04-30 10:05 av Condor
Condor
2

I natt hade vi nattfrost så jag var ute och kollade hur tomatplantan klarade av det. Den första diagnosen är att en del blad har mindre frostskador (ett par fläckar). Vi har just ein period med mycket sol och klara kalla nätter. Men på helgen kommer varmare luft och vi ska få 25-28 grader. Då blir det dags att ställa ut vattenmelonplantan på balkongen.

Gråeld
3

Ringde till vårdcentralen, men dom hade bara tid nästa vecka. Så man får lugnt vänta på sin tur.

Condor
3

#94:

Det är ju inte klokt att låta dig vänta så länge. Den nedsatta hörseln är ju inte det enda problemet, utan det brukar dröna i huvudet när man pratar om man har en propp och det är otäckt. Du skulle ha sagt att du har yrsel och smärtor i örat. Då skulle dom kanske vara tvungna att ge dig en tidigare tid.

Gråeld
3

Ja, så är ju det dagen före helgdag också. Så det är som det är, men det finns dom som har det värre.

snowy00
2

#93:

Här ska vi också få det varmare. Just nu är det 20 grader, blå himmel och sol. Imorgon ska det bli 25 grader och knappt ett moln på himlen.

Spännande med era vattenmeloner sen.😊

Condor
2

#97:

Då är det varmare hos dig. Vi har bara 13 grader, men också utan ett moln på himlen.

Ja, jag undrar om vattenmelonerna kommer att bli någonting. Man ska ju plantera 2-3 frön i en kruka och sen välja ut den bästa och klippa av dom andra. Men båda 2 ser exakt lika ut tills nu.

snowy00
2

#98:

Okej. Kanske är det svårt att ha kvar båda också? De kanske tar för mycket näring då, eller något…

Condor
2

#99:

Ja, för en planta behöver man en kruka med minst 20-30 liter och för 2 plantor skulle man behöva en dubbelt så stor, dvs. en kruka som motsvarar 4-6 hinkar.

Condor
2
Andlig utveckling iFokus är en plats för inre stillhet, självkännedom och direkt erfarenhet bortom tankar, koncept och trosföreställningar.
Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.