Ingen skillnad alls
Den här bilden är så vacker.
Den påminner mig om något djupt:
att vi alla lever under samma villkor.
Vi föds, förändras och dör.
Precis som blomman går från frö
till att slå ut i ljuset,
stå i full blom,
och så småningom vissna tillbaka igen …
… så är det också med oss.
Vi föds, växer, blommar på vårt sätt,
och en dag vissnar även vi.
När jag ser det
blir det svårt att säga
att något egentligen skiljer oss åt.
Människor, djur och växter,
allt rör sig genom samma kretslopp,
under samma villkor.
Och när jag ser ännu djupare
ser jag ingen verklig skillnad,
förutom den
jag själv skapar
i min perception.
Då väcks en stilla fråga.
Om det inte vore för mitt sinne
som skiljer och delar upp,
skulle det då finnas någon skillnad alls?
Skulle det finnas en blomma där
och jag här,
om inte separationen tänktes fram?
#0:
Precis så är det. Vi är bara rörelser i ett evigt kretslopp. Atomerna i våra kroppar bildades till största delen i exploderande stjärnor och har befunnit sig i ett oändligt antals olika former av liv, i växter, djur och andra människor och det är en och samma själ som uttrycker sig i dessa former av liv.
Din bild påminner mig för övrigt om en rolig film av Monty Python: Ett barn föds och flyger genom luften i stor båge. Medan det flyger i luften blir det äldre och till slut landar det som gamling i en likkista. 😄🤣
Jag skulle gärna ha ställt in klippet. Men jag hittar det inte och vet inte ens om det finns på youtube.
#0:
Så djupt…🤗 Och ja så är det nog. Saker bara Är (utan uppdelning), det är vi i våra tankar som gör de annat.
#1:
🤣😂 Jag måste ha sett ett sånt klipp någon gång, det med kistan…..Ja, ungefär så är väl livet hehe 😄
#2: Ja, så enkelt är det 🤗
#2:
Ja, det där klippet var allt för roligt. 😄 Barnet föddes med ett "plopp" och föll sen i likkistan med ett "dunk". Monty Python är kul. 😊
Synd att klippet inte finns att hitta.
Nu blev jag oviss, men var det inte ur filmen " Meningen med livet". 🤔
Hur som helst, montys är superkul med sin ironi.😃
#5:
Det var den som jag också hade i sinnet och det finns ett par klipps på youtube ur den filmen. Men jag hittade inte den scenen.